Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 390
Offentligt
2208758_0001.png
Udbygning af
E45 Østjyske Motorvej
Vejle - Skanderborg
Resumé af
VVM-undersøgelsen
Juni 2020
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208758_0002.png
THISTED
Den politiske aftale bag
VVM-undersøgelsen
Nykøbing M
Aars
LEMVIG
Som led i finansloven for 2018 besluttede regeringen (V,
LA og K) og DF at gennemføre en VVM-undersøgelse af
en udbygning af E45 Østjyske Motorvej mellem Vejle og
Skanderborg S. Det er resultatet af denne undersøgelse,
HOLSTEBRO
der præsenteres her.
Samtidig er der gennemført VVM-undersøgelser for
strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N og stræknin-
gen mellem Aarhus N og Randers N. Strækningen mel-
lem Skanderborg S og Aarhus S blev for nyligt udbygget
til 6 spor.
Når VVM-undersøgelsen er afsluttet med en høring vil
Vejdirektoratet udarbejde en indstilling til transport-
ministeren, som kan danne grundlag for beslutning om
videre forløb. Gennemførelse af projektet kræver, at der
træffes politisk beslutning og afsættes finansiering.
STRUER
Randers
Viborg
VVM-undersøgelse
Aarhus N - Randers N
VVM-undersøgelse
Aarhus S - Aarhus N
Aarhus
Silkeborg
Er udbygget til 6 spor
Skanderborg S - Aarhus S
Skanderborg
VVM-undersøgelse
Vejle - Skanderborg S
Horsens
Vejle
Kolding
Middelfart
Odense
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208758_0003.png
Udbygning af E45 mellem
Vejle og Skanderborg
Vejdirektoratet har nu afsluttet VVM-undersøgelsen for en udbygning af E45
mellem Vejle og Skanderborg fra 2 spor i hver retning til 3 spor i hver retning
I denne folder kan du læse om resultatet af VVM-under-
søgelsen og forslaget til udbygning af motorvejen.
Hvad er VVM?
VVM er en forkortelse for Vurdering af Virknin-
gerne på Miljøet
VVM-undersøgelsen skal tilvejebringe tilstrække-
lig viden til, at politikere og borgere kan vurdere
projektets virkninger på miljøet og sammenligne
forskellige løsningsforslag.
VVM-undersøgelsen skal desuden sikre, at vej-
projektet bliver bedst muligt tilpasset omgivel-
serne, og at miljøet ikke påvirkes unødvendigt.
Læs mere online
www.vd.dk/vvm-e45vejle
kan du læse mere om
projektet og VVM-undersøgelsen.
Her finder du detaljerede kort med bl.a. støjudbredelsen
fra motorvejen, de undersøgte miljøforhold, arealbehov
og trafikale konsekvenser.
På hjemmesiden har du mulighed for at sende dine be-
mærkninger og kommentarer til VVM-undersøgelsen i hø-
ringsperioden, som løber fra 12. juni til 27. september 2020.
3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208758_0004.png
Skanderborg
Skanderborg S
Oversigtskort over
strækningen, der
er undersøgt i
VVM-undersøgelsen
409
53
Ejer Bavnehøj
54
Ejer Bavnehøj øst
Ejer Bavnehøj vest
170
E 45
461
52
55
Horsens N
56a
Horsens V
56b
Horsens C
Horsens
57
30
Horsens S
30
Merring
Nørremark
s
sk
t
jy
i
i
dt
M
M
Vejle
j
j
to
torve
M
Mo
18
13
52
170
58
E 45
Hedensted
Hedensted
59
Hornstrup
VEJLE
23
4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208758_0005.png
Motorvejen i dag
VVM-undersøgelsen dækker en strækning på ca. 37,5
km mellem Vejle og Skanderborg. På strækningen er der
i dag 2 spor i hver retning samt nødspor, mens der både
ved Vejle og ved Skanderborg allerede er 3 spor.
Motorvejen er anlagt i 1970´erne og 1980´erne og er ikke
forberedt til en udbygning i form af en bred midterrabat,
og derfor skal motorvejen udbygges ”udad”. For at få
plads til de to nye spor er der behov for ombygning af de
veje, stier og passager, der går over eller under motorve-
jen samt anlægge nye regnvandsbassiner.
Motorvejen grænser op til sammenhængende erhvervs-
områder, flere byer, landbrugsarealer, skov og natur-
områder i form af bl.a. Hansted Ådal samt flere mindre
vandløbssystemer, der passerer under motorvejen.
Motorvejsstrækningen forløber igennem et meget af-
vekslende landskab med store forskelle i landskabets
former og terræn, hvor den sydlige del er præget af den
flade Løsning Hedeslette, midt på strækningen det mere
bølgende morænelandskab omkring Horsens og mod
nord det meget bakkede morænelandskab omkring Ejer
Bavnehøj.
Nuværende forhold
2 spor + nødspor i hver retning
Hastigheden er 130 km/t
Både nord og syd for projektstrækningen er
motorvejen udbygget til 2 x 3 spor
5
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208758_0006.png
Udbygning af motorvejen
Motorvejen udbygges til 6-sporet vej til 130 km/t.
Motorvejen udbygges symmetrisk med standard tværprofil.
Motorvejsudbygningen sker med et standard tværprofil
for 6-sporede motorveje med smal midterrabat – tvær-
profil på 32 m og kronebredde på 35 m.
Udbygningen sker symmetrisk, hvilket betyder, at mo-
torvejen udvides med et spor i hver vejside. Den symme-
triske udbygning sikrer bevarelse af mest muligt af den
nuværende motorvej. Begge sider udvides med ca. 7 m
- heraf er ca. 4,5 m ny asfaltbelægning samt eventuelle
nødvendige udvidelser af skråningsanlæg.
Motorvejen forberedes ikke for en senere udbygning til
flere spor.
På strækningen er der syv tilslutningsanlæg, som alle i en
eller anden grad bliver berørt af motorvejsudbygningen.
Desuden er der mange krydsende veje og stier, der alle
bevares og ombygges i nødvendigt omfang.
Eksisterende motorvej
26
3
26
3
2-sporet motorvej med nødspor
10,5 m
Midterrabat
3m
2-sporet motorvej med nødspor
10,5 m
Udbygget motorvej
26
3
26
3
3-sporet motorvej med nødspor
15 m
Midterrabat
2m
3-sporet motorvej med nødspor
15 m
6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208758_0007.png
Vand fra motorvejen
I dag ledes vand fra motorvejen primært ud i grøfter
langs vejen og til regnvandsbassiner, inden vandet udle-
des til vandløb.
En stor del af strækningen ligger i områder med særlige
drikkevandsinteresser (OSD). I disse områder vil der i
forbindelse med udbygningen blive etableret kantopsam-
ling, hvor alt vejvand ledes i ledninger og videre til nye
og større regnvandsbassiner. I regnvandsbassinerne op-
samles eventuelle skadelige stoffer, før vandet udledes.
Der er i dag regnvandsbassiner for vejvand på stræknin-
gen. De udvides med samme placering og dimensione-
res til de øgede vandmængder. Der etableres også nye
regnvandsbassiner på strækningen.
Alle regnvandsbassinerne etableres med dykket udløb
og afspærringsmulighed, så eventuelt olie- eller kemika-
lie-spild på motorvejen vil kunne tilbageholdes i bassi-
nerne, inden udløb til vandløb.
Kantopsamling af vejvand fra motorvejen
7
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
Tilslutningsanlæg
og lokale veje
Der er i dag syv tilslutningsanlæg på strækningen. Der
etableres ikke nye tilslutningsanlæg på strækningen, men
der ændres på udformningen af nogle af dem.
Generelt skal ramperne i tilslutningsanlæggene ombyg-
ges og tilpasses motorvejsudbygningen og de øgede
trafikmængder.
er tilstrækkelig plads til de ekstra spor under broen. En
ny og større bro (samt Vestvejen) bygges nord for det
eksisterende anlæg, og herefter nedrives den gamle bro.
Rampekrydsene signalreguleres, og ramperne ombygges
og tilpasses til motorvejsudbygningen.
Ændringer på tilslutningsanlæg
59 Hornstrup – Viborg Hovedvej/Juelsmindevej
Anlægget er i dag et S-anlæg, som skal ombygges til et
halvt ruder-/halvt S-anlæg, da der ikke er tilstrækkelig
plads til de ekstra spor under broen. Broen bevares, men
den skal ombygges i mindre omfang.
Begge rampekryds signalreguleres. Ramperne ombyg-
ges og tilpasses til motorvejsudbygningen.
58 Hedensted – Gesagervej
Anlægget er i dag et fuldt ruderanlæg, som skal ombyg-
ges, da det ikke har tilstrækkelig kapacitet, og da der ikke
er tilstrækkelig plads til de ekstra spor under broen. En
ny og større bro (samt Gesagervej) bygges syd for det
eksisterende anlæg, og herefter nedrives den gamle bro.
Rampekrydsene signalreguleres, og ramperne ombygges
og tilpasses til motorvejsudbygningen.
57 Horsens S – Vestvejen
Anlægget er i dag et fuldt ruderanlæg, som skal ombyg-
ges, da det ikke har tilstrækkelig kapacitet, og da der ikke
56b Horsens C – Ny Hattingvej
Anlægget er i dag et fuldt ruderanlæg, som bevares med
sin nuværende udformning. Det betyder, at rampekryd-
sene bevares som rundkørsler, men at ramperne skal
tilpasses til motorvejsudbygningen. Broen bevares, men
den skal ombygges i mindre omfang.
56a Horsens V – Silkeborgvej
Anlægget er i dag et fuldt ruderanlæg, som skal ombyg-
ges, da det ikke har tilstrækkelig kapacitet, og da der ikke
er tilstrækkelig plads til de ekstra spor under broen. En
ny og større bro (samt Silkeborgvej) bygges nord for det
eksisterende anlæg, og herefter nedrives den gamle bro.
Rampekrydsene signalreguleres, og ramperne ombygges
og tilpasses til motorvejsudbygningen.
Kærgårdsvej, der ligger parallelt med E45, skal flyttes
til det gamle banetracé, Bryrupbanestien. Kærgårdsvej
tilsluttes Silkeborgvej længere mod øst.
8
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208758_0009.png
55 Horsens N – Østbirkvej
Anlægget er i dag et fuldt ruderanlæg, som skal ombyg-
ges, da det ikke har tilstrækkelig kapacitet, og da der ikke
er tilstrækkelig plads til de ekstra spor under broen. En
ny og større bro (samt Østbirkvej) bygges nord for det
eksisterende anlæg, og herefter nedrives den gamle bro.
Rampekrydsene signalreguleres, og ramperne ombygges
og tilpasses til motorvejsudbygningen.
54 Ejer Bavnehøj – Risvej
Anlægget er i dag et fuldt ruderanlæg, der er anlagt sam-
men med rasteanlæg Ejer Bavnehøj, og som bevares.
Bygværket bevares i nuværende placering, men forlæn-
ges tilsvarende udbygningen af motorvejen.
Ramperne ombygges og tilpasses til motorvejs-
udbygningen.
Øvrige krydsende veje og stier
Alle krydsende veje og stier på strækningen
bevares. Broer for veje, der føres over motorvejen,
skal enten skiftes ud eller ombygges. I mange
tilfælde står brosøjlerne i vejen for motorvejens
udbygning, og af den grund udskiftes langt de
fleste af broerne for de overførte veje.
Hvor eksisterende veje og stier i dag føres under
motorvejen, kan broerne forlænges svarende til
motorvejens fremtidige bredde.
9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208758_0010.png
Rastepladser og
samkørselspladser
På strækningen er der rasteanlæggene Merring og
Nørremark samt Ejer Bavnehøj, øst og vest. Alle fire
rasteanlæg udvides.
Samtlige nuværende samkørselspladser udvides, så der
kommer ekstra kapacitet.
Tre samkørselspladser får ny placering og udvides:
• Ved 59 Hornstrup: Flyttes til Ny Solskovvej
• Ved 58 Hedensted: Flyttes til Dakavej
• Ved 56a Horsens V: Flyttes til Bøgehøjvej
To samkørselspladser udvides:
• Ved 57 Horsens S: Udvides mod nord
• Ved 55 Horsens N: Udvides mod vest
Alle samkørselspladser får belysning, asfaltbelægning,
opstribning af p-pladser og forbedret ud- og indkørsel
samt overdækket cykelparkering såfremt der er cykelsti
på vejen.
Samkørselsplads
Samkørselsplads
Skanderborg
Skanderborg S
53
Ejer Bavnehøj
Ejer Bavnehøj vest
54
Ejer Bavnehøj øst
Samkørselsplads
Udvides
55
Horsens N
Ny placering
56a
Horsens V
56b
Horsens C
Udvides
57
Horsens
Horsens S
Merring
Nørremark
Samkørselsplads
Ny placering
58
Hedensted
Samkørselsplads
Hedensted
Hornstrup
Ny placering
59
VEJLE
Vejle
10
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208758_0011.png
11
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
Andre løsninger
Som en del af VVM-undersøgelsen er der også un-
dersøgt andre løsninger, såkaldte 0+-alternativer, for
eksempel mulighed for kørsel i nødspor samt forbedring
af trafikafvikling ved tilslutningsanlæg.
Kørsel i nødspor på strækningen er en trafiksikkerheds-
mæssigt dårligere løsning og vil skabe problemer i
forbindelse med udrykning og i forhold til den fremtidige
drift og vedligeholdelse af vejen.
I 0+-alternativerne er der som udgangspunkt ikke støjaf-
skærmning eller faunapassager med.
0+-alternativ – Kørsel i nødspor
Der er undersøgt et 0+-alternativ som et mindre kapa-
citetsfremmende tiltag, som er billigere end projektfor-
slaget. En mulighed er at benytte eksisterende nødspor
som nyt 3. spor. Nødsporet skal ombygges for at kunne
bruges som kørespor, og da eksisterende tværsnit på
motorvejen er for smalt til tre spor, skal midterrabatten
gøres smallere.
Nødsporet vil kun være åbent for kørsel i myldretiden
eller på andre tidspunkter med høj trafikintensitet, og den
tilladte hastighed forudsættes at være 90 km/t i alle spor.
Udenfor disse perioder er der fortsat kun to spor i hver
retning. Udenfor myldretiden vil strækningen få en reduce-
ret trafikafvikling, idet hastighedsgrænsen nedsættes fra
130 km/t til 110 km/t på grund af de smallere vognbaner
herunder reduceret indre kantbane.
For løsningerne med kørsel i nødspor gælder, at 0+-alter-
nativet er noget billigere end projektforslaget men det har
en forholdsvis stor anlægsudgift og alternativet giver ikke
væsentlig bedre kapacitet på motorvejen. Endvidere kan
en stor del af anlægsudgiften være spildt, idet en stor del
af de tekniske anlæg skal ombygges én gang til i forbin-
delse med en eventuel fuld udbygning af motorvejen.
Alternativer - delvise udbygninger
Der er undersøgt forskellige mulige alternative udbyg-
ninger. Der er blandt andet undersøgt et alternativ, hvor
der kun sker en udbygning omkring Horsens, hvor der i
dag er store kapacitetsproblemer i flere tilslutninganlæg,
og hvor der på motorvejen frem mod 2030 må forventes
en kritisk belastningsgrad.
I det ene alternativ sker der ombygning af tre tilslutnings-
anlæg ved Horsens - 55 Horsens N, 56a Horsens V og
57 Horsens S. Disse tre tilslutningsanlæg er valgt fordi der
allerede i dag er stor trængsel og kapacitetsproblemer.
I det andet alternativ sker der en fuld udbygning af mo-
torvejen inklusive ombygning af tilslutningsanlæg på en
strækning omkring Horsens – enten mellem 57 Horsens
S og 56a Horsens V (ca. 7 km motorvej) eller mellem
57 Horsens S og 55 Horsens N (ca. 10 km motorvej).
Disse strækninger er udvalgt da det giver en god effekt
sammen med ombygning af tilslutningsanlæggene på
strækningen og på grund af denne del af motorvejs-
strækningen bruges til ringvejskørsel omkring Horsens.
12
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208758_0013.png
Både teknisk, trafikalt og samfundsøkonomisk er de
løsninger gode alternativer til projektforslaget. De løser
nogle aktuelle kapacitetsproblemer, og de muliggør
samtidig en forholdsvis nem senere fuldstændig udbyg-
ning af den samlede strækning. Alternativerne kan derfor
betragtes som en første etape af den fulde udbygning af
den samlede strækning fra Vejle til Skanderborg.
Selvom rejsetiden mellem byerne med tog er
konkurrencedygtig, vil det stadig være en lang rejse for
dem, der arbejder langt fra stationerne. Mange arbejds-
pladser befinder sig i virksomheder langs med motorve-
jen, og de er dermed langt fra stationerne i byerne.
En måde at skabe bedre mobilitet gennem bedre kollektiv
transport langs strækningen vil være at indføre en bus-
linje ad motorvejen mellem Vejle og Skanderborg med
stoppesteder ved tilslutningsanlæggene. Denne løsning
vil dog ikke hjælpe på trængselsproblemerne uden en
udbygning - med mindre der etableres en løsning, hvor
busserne kan køre i nødsporet. Denne løsning er ikke
undersøgt nærmere.
Kollektiv trafik
Det er vurderet, om en udbygning af den kollektive trafik
kan erstatte en udbygning af motorvejen.
De kollektive rejsemuligheder på strækningen er i dag
veludbyggede, bl.a. med IC, IC-lyn og regional tog samt
busbetjening af to samkørselspladser, og danner derfor et
godt fundament som alternativ til at benytte motorvejen.
13
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
Anlæg af motorvejen
Strækningen, der skal udbygges, er ca. 37,5 km lang og skal derfor udbygges i etaper.
Det forventes, at strækningen inddeles i tre etaper med en anlægsperiode for hver
etape på 2-3 år. Forud for anlægsperioden skal projektet detailprojekteres, og der skal
gennemføres ekspropriationer og udbud af anlægsprojektet.
Der er foretaget en overordnet vurdering af, hvorledes
anlægsarbejdet kan gennemføres for at begrænse de
trafikale gener undervejs. Nedenfor er en typisk anlægs-
takt beskrevet:
1. For at gøre plads til det efterfølgende arbejde med
sideudbygningen, fjernes det eksisterende midter-
autoværn, og der udføres midlertidig belægning i
midterrabatten. Trafikken trækkes i denne periode ud
til begge sider.
2. Når den midlertidige belægning i midterrabat er
etableret, flyttes trafikken ind mod midten af vejen,
hvorefter motorvejen kan sideudvides i begge sider.
3. I de områder, hvor det er nødvendigt at udskifte
belægningen på den eksisterende motorvej gøres det
i én vejside ad gangen. Imens afvikles trafikken i den
anden vejside.
4. Til sidst laves de endelige arbejder i midterrabatten,
imens trafikken afvikles i de 2 yderste spor i begge
sider.
De fleste af broerne, som går over motorvejen, skal
erstattes af nye broer. De fleste nye broer vil blive bygget
enten nord eller syd for den eksisterende bro. Når den
krydsende trafik er flyttet til den nye bro, vil den gamle
bro blive revet ned henover en weekendnat, hvor der ikke
er så meget trafik, og man derfor vil kunne lukke motor-
vejen i en kort periode.
For at undgå at genere de mange trafikanter på de kryd-
sende veje, ombygges de fire tilslutningsanlæg og fire ud
af fem broer henover motorvejen på en måde, så trafikken
kan opretholdes i stort set hele anlægsperioden. De
fleste veje, der går under motorvejen, kan også holdes
åbne i anlægsperioden, men nogle bliver det nødvendigt
at lukke i op til et halvt år.
Hastigheden på den del af strækningen, hvor der er
anlægsarbejde, vil blive reduceret til 80 km/t. Der vil i
hele anlægsperioden være 2 kørespor i hver retning –
undtaget nogle kortere perioder, hvor der laves nat-
arbejde.
14
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208758_0015.png
Eksisterende forhold
Yderrabat
Nødspor
Kørebane
Kørebane
Midterrabat
Kørebane
Kørebane
Nødspor
Yderrabat
Arbejde i midterrabat
Nødplads Nødrabat
Kørebane
Kørebane
Arbejdsområde
Kørebane
Kørebane
Nødrabat Nødplads
Motorvejen udbygges i siderne
Arbejdsområde
Kørebane
Kørebane
Midterrabat
Kørebane
Kørebane
Arbejdsområde
Udbygget motorvej
Yderrabat
Nødspor
Kørebane
Kørebane
Kørebane
Midterrabat
Kørebane
Kørebane
Kørebane
Nødspor
Yderrabat
15
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208758_0016.png
Trafikken i dag
På store dele af strækningen er der i dag trængselsproblemer i myldretidsperioderne
og omfattende kødannelse ved trafikulykker og andre hændelser. Med den forventede
trafik vækst fremover, vil E45 derfor mere og mere fremstå som en trafikal flaskehals
med stor trængsel på store delstrækninger.
Der kører i dag mellem 53.800 og 62.600 køretøjer
i døgnet på hverdage. Lavest på den sydlige del af
strækningen og højest i den nordlige del samt omkring
Horsens. Der er en stor andel lastbiler som er med til at
nedsætte hastigheden på motorvejen, og de kan skabe
uhensigtsmæssige situationer ved overhaling.
I myldretiden er der stor belastning på på motorvejen og
en del ulykker og hændelser, og trafikken afvikles derfor
med reduceret hastighed i flere timer både i morgen- og
eftermiddagsmyldretiden. Der opleves også trængsel i
myldretiden omkring tilslutningsanlæggene ved de større
byer, især ved Horsens, hvorfor rejsetiden i denne peri-
ode er forlænget. På trods af længere rejsetid i myldreti-
den tager turen på motorvejen gennemsnitlig ikke mere
end tre minutter ekstra sammenlignet med rejsetiden
uden for myldretiden.
57
Skanderborg
Skanderborg S
53
62.600
Ejer Bavnehøj
54
59.800
55
Horsens N
56a
Horsens V
60.400
56b
Horsens C
Horsens
Horsens S
53.800
Silkeborg
Aarhus
58
Hedensted
Belastningsgraden i myldretiden
i dag (2018)
60.600
59
Hedensted
Horsens
Vejle
Kritisk belastningsgrad
Stor belastningsgrad
Moderat belastningsgrad
Lav belastningsgrad
Hornstrup
VEJLE
Vejle
16
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208758_0017.png
Flere biler på motorvejen
Trafikken på motorvejen forventes at fortsætte med at stige i de kommende år. Det vil
gøre sig gældende uanset om motorvejen udbygges eller ej.
Trafikberegninger viser, at trafikken frem mod 2030 vil
stige med 20 - 35 %, hvis motorvejen ikke udbygges.
Hvis motorvejen udbygges, så forøges kapaciteten på
strækningen, og det vil medføre, at der kommer flere biler
på strækningen. I 2030 forventes en stigning i trafikken
på mellem 25 og 40 % i forhold til i dag.
Forskellen på trafikmængden uden og med en udbygget
motorvej i 2030 er ca. 3 % og udbygningen vil således
kun medføre en begrænset øget trafikmængde, men vil
betyde at kapacitetsproblemerne i myldretiden vil blive
reduceret. Det vurderes, at størstedelen af den øgede
trafik er overflyttet fra andre veje.
409
Skanderborg
78.800
(+1.100)
Skanderborg S
409
5.000
(-300)
77.500
(+1.900)
Ejer Bavnehøj
54
170
3.700
(-500)
9.200
(-100)
461
E 45
(+ 1.600)
74.300
4.500
(-800)
52
10.300
(+400)
55
Horsens N
4.500
(+300)
(+ 2.000)
56a
73.300
(+ 1.900)
74.800
56b
Horsens V
10.600
(-500)
Antal køretøjer pr. dag
Trafikken i
Ikke udbygget
dag (2018)
(2030)
Syd for Skanderborg
Nord for Horsens
Horsens
Nord for Hedensted
Nord for Vejle
(Hornstrup)
62.600
59.800
60.400
53.800
60.600
75.600
72.700
72.900
73.300
74.300
Udbygget
(2030)
77.500
74.300
74.800
18
6.900
(-600)
80.500
(+2.300)
57
Horsens C
12.000
(+800)
Horsens
15.600
30
(-300)
Horsens S
30
5.500
(-500)
75.200
(+1.900)
52
170
58
E 45
Hedensted
75.200
76.100
13
32.100
(-500)
76.100
(+1.800)
59
Hedensted
Hornstrup
VEJLE
23
Trafikprognoserne er udarbejdet via trafikmodeller og
generelle vækstforudsætninger der er baseret på en
række grundlæggende forudsætninger om økonomisk
vækst, befolknings- og arbejdspladsudvikling og adfærd.
Prognoserne er behæftet med væsentlig usikkerhed, da
112.900
(+300)
Trafik i 2030
udbygget motorvej
(ændring i trafik)
Vejle
ændringer i samfundet kan rykke ved f.eks. den økonomi-
ske vækst eller befolkningsvæksten.
17
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208758_0018.png
Trafikale effekter
Udbygning af motorvejen vil medføre, at der kan afvikles mere trafik, og kapacitets-
problemerne i myldretiden vil derfor blive reduceret
E45 udgør en central national og international forbin-
delse mellem flere motorveje, og motorvejen skaber
sammenhæng - ikke blot i Østjylland men også nationalt
mellem landsdele. Udbygningen vil derfor også få betyd-
ning både lokalt, regionalt og nationalt.
Udbygningen vil betyde, at kapacitetsproblemerne på
motorvejen vil blive reduceret. Da de fleste tilslutningsan-
læg også ombygges og udvides, så vil de trængselspro-
blemer, der allerede i dag er i mange tilslutningsanlæg og
på de skærende veje, blive kraftigt reduceret.
derborg. Uden for myldretiderne vil der ikke opnås de
store tidsbesparelser.
Tidsbesparelserne skyldes, at der kan køre flere biler på
strækningen, og især fordi der vil være større kapacitet i
tilslutningsanlæggene, hvilket i begge tilfælde medfører
reduktioner i rejsetiden.
På motorvejen registreres i den nuværende situation en
del ulykker og hændelser især i myldretiden. Det resul-
terer i at rejsetiderne kan variere meget fra dag til dag.
Ved en udbygning, hvor der bliver mere plads til bilerne
forventes antal materielskadeulykker og øvrige hændel-
ser at falde. Dette sammenholdt med mindre køkørsel vil
betyde at variationen i rejsetiden vil være mindre.
Sparet tid
Hvis motorvejen udbygges vil man i myldretiden kunne
spare op til 6 minutter på en tur mellem Vejle og Skan-
Belastningsgraden i myldretiden i 2030
Uden udbygget motorvej
Silkeborg
Aarhus
Med udbygget motorvej
Silkeborg
Aarhus
Kritisk belastningsgrad
Horsens
Vejle
Stor belastningsgrad
Moderat belastningsgrad
Lav belastningsgrad
Horsens
Vejle
Kritisk belastningsgrad
Stor belastningsgrad
Moderat belastningsgrad
Lav belastningsgrad
18
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
Motorvejsudbygningens betydning for
andre veje
Udbygningen af motorvejen betyder, at omkringliggende
veje bliver aflastet som følge af den bedre kapacitet på
motorvejen. Især parallelruten Rute 18 Midtjyske Motor-
vej frem mod Ølholm og Rute 409 (parallelt med motor-
vejen mellem Vejle og Skanderborg) aflastes som følge af
udbygningen.
Trafikken på Rute 52 (mellem Horsens og Silkeborg) og
Rute 451 / Rute 30 (mellem Horsens og Ølholm) stiger,
hvilket skyldes at kapaciteten i tilslutningsanlæg 56a
Horsens V og tilslutningsanlæg 57 Horsens S er udvidet.
Trafikken omkring tilslutningsanlæg 55 Horsens N, og
tilslutningsanlæg 58 Hedensted falder på grund af den
bedre kapacitet i de udbyggede anlæg.
Allerede inden projektstrækningen åbner i 2030 vil der
være kritisk trængsel på Vejle Fjord Broen. Udbygningen
af motorvejsstrækningen mellem Vejle og Skanderborg vil
medføre ca. 300 ekstra køretøjer på broen pr. hverdags-
døgn.
2018 viser at antallet af personskadeulykker og antallet af
dræbte og tilskadekomne stort set er konstant i perioden,
mens der har været en kraftig stigning fra 2017 til 2018 i
antal materielskadeulykker.
Der er ofte en sammenhæng mellem trafikmængde pr.
time og antallet af ulykker, hvor især antallet af materi-
elskadeulykker stiger kraftigt ved store trafikmængder.
Dette gælder især for de mindre materielskader. Stig-
ningen i antal ulykker skyldes blandt andet, at der typisk
bliver kortere afstand mellem bilerne på strækningen, og
da hastigheden samtidig vil være faldende i perioder med
tæt trafik vil det betyde, at alvorligheden af ulykkerne vil
være mindre end i perioder med frit flow.
Udbygning af motorveje fra 2 til 3 kørespor i hver
køreretning påvirker typisk ikke antallet af uheld og
personskader nævneværdigt. En udbygning medfører
mindre kø, og da en stor del af ulykkerne på motorvejen
er materielskadeulykker i myldretiderne, så forventes der
dog et fald i denne type ulykker.
Udbygningen af motorvejen tiltrækker trafik fra det øvrige
vejnet i området. Da motorveje generelt er den sikreste
form for veje, så medfører flytningen af trafikken til et
mere sikkert vejnet, at der forventes et mindre fald i det
samlede antal ulykker i området.
Trafiksikkerhed
Motorvejen mellem Vejle og Skanderborg har på stort set
hele strækningen en ulykkestæthed højere end gennem-
snittet for danske motorveje. En opgørelse fra 2014 til
19
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208758_0020.png
Gevinster for erhvervslivet
Erhvervslivet vil også få gevinster ved en udbygning af motorvejen.
Erhvervslivet får flere fordele - både for transport af varer
og bedre adgang til kvalificeret arbejdskraft. En fordel er
for eksempel reducerede rejseomkostninger, når varer el-
ler tjenesteydelser skal transporteres. Disse fordele kan
øge virksomhedernes produktivitet i området, da deres
konkurrenceevne forbedres.
Mere indirekte effekter vil være gevinster som følge af
et større arbejdskraftopland, da rejsetiden og -omkost-
ningerne for pendlerne også vil blive reduceret. Virk-
somhederne kan få øget job-match og derved en højere
produktivitet. Ved udbygning af den sydlige delstrækning
forbedres særligt adgangen til højtuddannet arbejdskraft
Desuden vil en udbygning medføre en mindre rejse-
tidsvariation og dermed mindre usikkerhed for, hvornår en
erhvervstransport kan være fremme ved destinationen.
Generelt stiger tilgængeligheden mest for de virksomhe-
der, som ligger tættest på den udbyggede strækning.
20
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208758_0021.png
HANSTHOLM
AALBORG
Sammenhæng med andre
udbygninger på E45 og ny
Midtjysk Motorvej effekter
THISTED
Nykøbing M
Aars
Udover udbygningen på E45 Østjyske Motorvej mellem Vejle og Skanderborg, så under-
søges der også en udbygning mellem Aarhus S og Aarhus N samt mellem Aarhus N og
Randers N
LEMVIG
STRUER
Hvis man ser den sydlige udbygning af E45 i sammen-
hæng med udbygningen af E45 rundt om Aarhus vil
trafikken stige yderligere med 200 - 300 køretøjer pr.
hverdagsdøgn.
HOLSTEBRO
En fuld udbygning af E45 hele vejen fra Vejle til Randers
til 2 x 3 spor, vil medføre yderligere vækst i trafikken (op til
2.600 køretøjer per hverdagsdøgn) på den sydlige pro-
jektstrækning. Den større vækst i trafikken på motorvejen
skyldes, at man ved en fuld udvidelse får frigjort kapacitet
på strækningen rundt om Aarhus, som er den del af E45,
hvor der registreres de største kapacitetsproblemer.
Randers
Viborg
VVM-undersøgelse
Aarhus N - Randers N
VVM-undersøgelse
Aarhus S - Aarhus N
Aarhus
Silkeborg
Er udbygget til 6 spor
Skanderborg S - Aarhus S
Sammenhæng med eventuel ny Midtjysk
motorvej
En eventuel ny Midtjysk motorvej vil ikke have den
store indflydelse på projektet, da en Midtjysk Motorvej,
afhængigt af linjeføringen, kun vil flytte mellem 300 og
900 køretøjer pr. hverdagsdøgn fra den sydligste del af
projektstrækningen. En ny Midtjysk motorvej vil derfor
ikke alene kunne afhjælpe trængselsproblemerne på den
sydlige del af E45.
VVM-undersøgelse
Vejle - Skanderborg S
Skanderborg
Horsens
Vejle
21
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208758_0022.png
Miljø
Udbygning af E45 Østjyske Motorvej vil medføre påvirkninger af miljøet. For at modvirke
nogle af påvirkningerne vil der blandt andet blive etableret støjafskærmning og anlagt
erstatningsnatur.
Generelt vil miljøpåvirkningerne være begrænsede, da
der allerede er en motorvej. Væsentlige påvirkninger,
for eksempel øget støj og påvirkning af beskyttet natur
forsøges afværget ved at bygge støjafskærmning og
anlægge erstatningsnatur. Nogle af afværgetiltagene i
forbindelse med anlægsprojektet vurderes at have en
positiv påvirkning på natur og miljø. Det drejer sig om
støjafskærmning, faunapassager og opsamlingssystem til
vejvand for at forhindre nedsivningen til grundvandet.
Miljøundersøgelser
Der er foretaget en kortlægning af eksisterende
forhold, både ud fra eksisterende viden og feltun-
dersøgelser af naturen i en undersøgelseskorridor
omkring motorvejen. Miljøkortlægningen har væ-
ret forelagt kommunerne og Miljøstyrelsen til kom-
mentering og er efterfølgende blevet justeret.
Da området i forvejen er domineret af det eksiste-
rende motorvejsanlæg, vurderes påvirkningerne fra
udbygningsprojektet at have en mindre påvirkning
på miljøet. Miljøkonsekvensvurderinger viser, at
projektet kan gennemføres uden væsentlige nega-
tive miljøpåvirkninger, såfremt de foreslåede nød-
vendige afværgeforanstaltninger indarbejdes. Mil-
jøet vil blive tilgodeset yderligere hvis de to store
faunapassager og den ekstra støjskærm tilvælges.
Der er foretaget miljøvurderinger af den fulde
motorvejsudbygning. Der er ikke foretaget en
selvstændig vurdering af miljøpåvirkninger af al-
ternativerne, men det skønnes, at påvirkningerne
stort set vil være de samme som i projektforslaget,
dog med en øget negativ påvirkning af naturen
(på grund af ingen eller få nye faunapassager) og
en øget støjpåvirkning (på grund af ingen eller
kun begrænset støjafskærmning). Såfremt alter-
nativerne vælges, skal der igangsættes yderligere
støjvurdering.
Mennesker og landskab
Motorvejen passerer forbi flere byer og landsbysamfund
– blandet andet Gammel Sole, Øster Snede, Hedensted,
Løsning, Eriknauer, Hatting, Lund, Egebjerg, Gedved,
Ris og Tebstrup – men der er kun få større boligområder
helt tæt på motorvejen. Der er også få rekreative områ-
der langs motorvejen, men der er en række rekreative
stiforbindelser, som krydser under motorvejen. De største
rekreative områder findes i Hansted Ådal og omkring
Bygholm Å og Sø. Derudover er der enkelte sportsanlæg
og rekreative områder i de tilgrænsende byområder.
Motorvejsstrækningen passerer igennem et meget
afvekslende landskab med store forskelle i former og
terræn. Den sydlige del er præget af den flade Løsning
Hedeslette, midt på strækningen det mere bølgende
morænelandskab omkring Horsens og mod nord det
meget bakkede morænelandskab omkring Ejer Bavnehøj.
22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208758_0023.png
55
56a
56b
Natur og biodiversitet
Naturforholdene langs motorvejen mellem Vejle og
Skanderborg er karakteriseret ved åbent land, hvor den
beskyttede natur er koncentreret langs vandløbene, her-
under især langs de store vandløb, Bygholm Å og Store
Hansted Å. I den nordligste del af projektområdet findes
desuden mindre skovområder.
Udbygningen af motorvejen foregår i et område, hvor
naturen allerede er kraftigt forstyrret af den eksiste-
rende motorvej. De natur- og skovarealer, der bruges til
udbygning af motorvejen, og de arealer, der bruges som
53
57
arbejdspladser med videre, erstattes ved udlægning af
ny natur og ny skov. Der anlægges 8 nye faunapassager,
en passage opgraderes og der etableres padderør, så
spredningsmulighederne for mindre pattedyr og padder
bliver bedre.
Tilvalg – To store faunapassager
Det er af stor betydning for biodiversiteten og for arter-
nes mulighed for spredning - og dermed den genetiske
udveksling - at reducere den væsentlige barriere, som
motorvejen er for især dyrelivet.
Ud over de mindre faunapassager til smådyr, der er
indarbejdet i projektet, har projektet som tilvalg mulighed
for at bygge en landskabsbro ved Ris Bæk, så de større
pattedyr også kan krydse under motorvejen. En anden til-
valgsmulighed er en faunabro ved Tebstrup, hvor dyrene
kan passere hen over motorvejen. Det er muligt at vælge
kun den ene eller begge passager. De to faunapassager
ligger med stor indbyrdes afstand og derfor er de begge
relevante.
Anlæg af en eller begge ekstra faunapassager vil betyde,
at alle dyrearter får mulighed for at krydse vejen sikkert,
da passagerne indrettes, så de er egnede for dyr i alle
størrelser, for eksempel krondyr og flagermus, der er ek-
sempler på arter, der ikke vil bruge de mindre passager,
men dette skal tilvælges da de ikke er en del af hoved-
projektforslaget.
Nye faunapassager
Tilvalg: faunabroer
Ejer Bavnehøj
54
55
Horsens N
56a
Horsens V
56b
Horsens C
Horsens
57
Horsens S
58
Hedensted
Hedensted
59
Hornstrup
Placering af nye faunapassager
Visualisering af stor faunabro
23
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208758_0024.png
Støj
Udbygning af motorvejen vil betyde, at støjpåvirkningen
langs med motorvejen og andre veje vil ændre sig i for-
hold til i dag. Det skyldes dels, at trafikmængden forven-
tes at blive forøget og dels, at udbygningen også omfatter
etablering af støjreducerende tiltag langs motorvejen.
I VVM-undersøgelsen er der beregnet støj for tre forskel-
lige situationer; Dagens situation (2018), ikke udbygget
motorvej (2040), udbygget motorvej (2040).
Inden for det undersøgte område langs E45 er antallet af
støjbelastede boliger ved nuværende forhold opgjort til
1.120. Hvis trafikken på motorvejen fremskrives til 2040
men motorvejen ikke udbygges, og der ikke opsættes
støjafskærmning, vil antallet af støjbelastede boliger
stige til 2.115.
Derfor er der indarbejdet støjdæmpende indsatser i mo-
torvejsprojektet, som skal afværge den øgede støj-påvirk-
ning. Det er i projektforslaget foreslået, at der etableres
ca. 1,8 km støjvold og ca. 5,8 km støjskærme, i alt ca.
7,6 km støjafskærmning. Det bemærkes, at den præcise
udstrækning af de enkelte skærme eller støjvolde først vil
blive fastlagt ved detailprojektering af vejanlægget.
I år 2040 forventes der at være 1.268 støjbelastede
boliger og altså ca. 847 færre støjbelastede boliger end
hvis motorvejen ikke var blevet udbygget, men 148 flere
støjbelastede boliger end situationen i dag.
Vejdirektoratets indsats mod vejstøj
Vejdirektoratet anser det som vigtigt at sikre et
rimeligt beskyttelsesniveau, når motorvejen udbyg-
ges. I praksis er det dog langt fra alle boliger, hvor
det er teknisk eller økonomisk muligt at reducere
støjen. Der er foretaget en konkret vurdering af de
boligområder, hvor støjen er over 58 dB. Der skal
være sammenhængende bebyggelse med mere
end 5 boliger, og effekten af afskærmningen skal
som udgangspunkt være mindst 3 dB.
De boliger, der belastet med støj over 63 dB ef-
ter motorvejen er udbygget, vil normalt få tilbudt
tilskud til støjisolering. Det kan være boliger, hvor
det ikke er muligt at opsætte støjafskærmning eller
hvor en støjskærm/støjvold ikke har en tilstrække-
lig effekt ift. prisen for opsætning af støjafskærm-
ningen. Støjisolering omfatter typisk udskiftning af
vinduer og forbedring af facaden for at reducere
det indendørs støjniveau. Ved lydisolering bør det
indendørs støjniveau reduceres til 33 dB, som er
Bygningsreglementets krav til indendørs støjni-
veau i nye boliger.
www.vd.dk/vvm-e45vejle
kan du læse
mere om støjberegninger og de støjmæs-
sige konsekvenser. Her findes også et digi-
talt kort, hvor du kan zoome ind på din ejen-
dom og få information om støjforholdenee.
Støjbelastede
boliger ialt
1.120
2.115
1.268
Antal boliger med støjniveau på facaden, L
den
58 - 63 dB
Dagens situation (2018)
Ikke udbygget motorvej (2040)
Udbygget motorvej (2040)
852
1.663
930
63 - 68 dB
185
371
265
68 - 73 dB
76
70
61
> 73 dB
6
11
12
24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208758_0025.png
53
Tebstrup
Ejer Bavnehøj
Brædstrup
Tilvalg:
Tebstrup
54
Risvej
Støjskærm
ca. 6 m høj
Ris
Østbirk
Støjskærm
ca. 6 m høj
Tilvalg – Støjskærm ved Ejer Bavnehøj
Skole
Som tilvalgsmulighed er det muligt at placere en støj-
skærm ved Ejer Bavnehøj Skolen. Da en støjskærm skal
placeres tættest muligt på støjkilden for at have en effekt,
så er den forudsat placeret mod øst langs motorvejen, og
mod syd langs Risvej.
Støjskærmen vil have en støjreducerede effekt på de
udendørs arealer, der ligger øst for skolens bygninger ud
mod motorvejen. På størstedelen af skolens areal vil det
opleves som en lille støjændring, og på arealerne vest for
skolens bygninger, ved legepladsen og boldbanerne vur-
deres det, at støjskærmen ikke vil reducere støjniveauet
væsentligt. Den største støjreduktion er ved arealerne
nærmest støjskærmen, som ikke er en del af skolens
område.
På baggrund af den begrænsede støjreducerende effekt
for Ejer Bavnehøj Skole er støjskærmen ikke en del af
hovedprojektet, men kan tilvæges.
Tebstrup
Tebstrup
Støjvold
ca. 12 m høj
Nymøllevej
Støjskærm
ca. 5 m høj
Gedved
e
r
v
irk
s
tb
Øs
j
55
Lund
Horsens N
Egebjerg
56a
Silke
b
Horsens V
ej
Hatting
Støjskærm
ca. 6 m høj
orgv
Korning
Støjvold
Uldum
Vestve
jen
Hatting
ca. 12 m høj
Ny Ha
56b
Horsens C
j
ttingv
e
Horsens
Hatting
57
Horsens S
Eriknauer
Løsning
Øster
Snede
Lindved
Gammelsole
Støjskærm
ca. 6 m høj
Støjskærm
ca. 6 m høj
Ølsted
Løsning
age
rvej
Ges
58
Hedensted
Hedensted
59
Forslag til placering af støjskærme og
støjvolde
I forbindelse med udbygning af motorvejen er der fore-
slået støjafskærmning, hvor der er sammenhængende
boligområder, som er støjbelastede, og hvor en afskærm-
ning vil have en væsentlig effekt set i forhold til afskærm-
ningens anlægsudgift.
Ris
Det bemærkes igen, at den præcise placering, højde og
udstrækning af de enkelte skærme eller støjvolde først vil
blive fastlagt ved detailprojektering af vejanlægget.
Mot
vej
orve
Reduktion af
støjniveau 1,5 m
over terræn
i dB
1
3
5
7
<
<
<
<
<= 3
<= 5
<= 7
25
j
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
Vand og jord
Udbygningen af motorvejen betyder, at store mængder
jord skal flyttes rundt i landskabet. Derfor er der særlige
krav til, hvordan man skal håndtere henholdsvis ren og
forurenet jord i anlægsfasen. Der bliver anlagt et nyt og
forbedret afvandingssystem med kantopsamling af over-
fladevand for at minimere påvirkningerne fra grundvand
og overfladevand, der afledes med vejvandet. Vejvandet
bliver ledt ud i udvidede og nyanlagte regnvandsbassiner,
hvorefter det bliver udledt til vandløb.
Størstedelen af motorvejsstrækningen mellem Vejle
og Skanderborg ligger i områder med særlige drikke-
vandsinteresser (OSD) og/eller i indvindingsoplande til
vandforsyningsanlæg, der skal beskyttes.
Udbygningen af motorvejsstrækningen vil berøre flere
vandløb og søer i vandløbssystemerne for Bygholm Å,
Store Hansted Å og Horndrup Å. Tre vandløb skal om-
lægges under motorvejen for at få et bedre forløb.
Der skal anvendes ca. 1.270.000 tons grus (stabilgrus
og bundsikring) og bruges ca. 575.000 tons asfalt til
udbygning af motorvejen. Der vil i projektet være fokus
på genanvendelse af asfalt for at begrænse miljøpå-
virkningen så meget som muligt, og eventuelt også ved
at anvende slagger i forbindelse med udbygningen af
motorvejen. Desuden vil opgravet jord, herunder muld,
overordnet set skulle genanvendes, for eksempel til
støjvolde, og der vil dermed kun være brug for bortskaf-
felse og deponering af mindre mængder.
Klima
Når man skal udbygge motorvejen, skal man bruge råma-
terialer, for eksempel asfalt, stål og beton. Fremstillingen
af disse materialer medfører udledning af CO
2
, som bi-
drager til den globale opvarmning. I anlægsfasen skal der
bruges entreprenørmaskiner, der både udsender CO
2
og
luftforurenende stoffer (primært NO
X
) og støv.
Da der er tale om et større anlægsprojekt vil udled-
ningen af CO
2
som følge af udbygningen være stor og
estimeret til i størrelsesordenen 100.000 tons. Der
er imidlertid tale om en midlertidig udledning, der kun
forekommer i anlægsfasen, og udledningen er mini-
mal (mindre end 1 %) i forhold til de totale nationale
CO
2
-emissioner fra vejtrafikken i 2018.
Når den udbyggede motorvej tages i brug, vil vejens
kapacitet være øget, og det betyder, at bilmængden
på strækningen øges med ca. 5 % i 2030 sammenlig-
net med hvis motorvejen ikke var udbygget og med ca.
25 - 40 % ift. til i dag. En øget trafik vil føre til et øget
bidrag af CO
2
og NO
X
fra bilmotorer, men det forventes
at udledning af CO
2
og NO
X
vil blive reduceret væsentligt
de kommende årtier, da en stor del af bilparken vil blive
udskiftet til elbiler og opladningshybrider, og at udlednin-
gen fra benzin- og dieselbiler reduceres på grund af nye
krav til motorer. Som følge af en udbygning af motorvejen
vil den samlede CO
2
udledningen fra vejtransport stige
med 0,13 % i 2030 sammenlignet med en motorvej i
2030 som ikke er udbygget.
26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208758_0027.png
Arealbehov til motorvejen
Udbygningen af motorvejen fra 4 til 6 spor kræver mere
areal. Dels arealer som skal bruges permanent til selve
vejudvidelsen, dels arbejdsarealer, som skal bruges mid-
lertidigt i anlægsfasen. I forbindelse med anlægsprojek-
tets gennemførelse kan der også blive pålagt servitutter,
vejbyggelinjer og ske en ændring i adgangsforhold.
Arealerne og andre rettigheder erhverves gennem eks-
propriation af en uvildig kommission – Ekspropriations-
kommissionen.
Antal ejendomme eller hektar (ha)
Permanent areal
Midlertidige arbejdsarealer
Ejendomme berørt af motorvejs-
udbygningen i forskelligt omfang
(fra kun at blive pålagt servitut om bygge-
linje til at blive eksproprieret i sin helhed)
Projektforslag
Ca. 120 ha
Ca. 95 ha
Ca. 190 - 200
27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208758_0028.png
Økonomi
Anlægsøkonomi
Der er gennemført anlægsøkonomiske beregninger i hen-
hold til statens retningslinjer i ”Ny Anlægsbudgettering”,
og der er på baggrund af de beregnede anlægsoverslag
gennemført en granskning af anlægsoverslag, en risiko-
vurdering og en beregning af de samfundsøkonomiske
effekter ved projektforslaget og alternativer.
Samlet bevilling
Udbygning på hele strækningen
Alternativer:
Tre tilslutningsanlæg i Horsens
Udbygning omkring del af Horsens
Udbygning omkring hele Horsens
Anlægsoverslag i mio. kr., prisniveau FFL-20
Tilvalg
Støjskærm ved Ejer Bavnehøj Skole
Store faunapassager:
Landskabsbro ved Ris Bæk
Stor faunabro nord for Tebstrup
24*
142
Samlet bevilling
8
470
859
1.311
3.590
Ekstern kvalitetssikring
Der er udført ekstern kvalitetssikring af materialet
for VVM-undersøgelsen, herunder af tekniske-,
miljømæssige og trafikale forhold samt af anlægs-
overslag og risikoanalyse. Det er blevet konklu-
deret, at materialet har en kvalitet der gør, at der
kan træffes beslutning om det videre forløb på
baggrund af VVM-undersøgelsen.
I den samfundsøkonomiske analyse opgøres så mange
omkostninger og effekter knyttet til projektet som muligt
– i kroner og øre, så effekterne bliver sammenlignelige. I
beregningerne indgår blandt andet brugereffekter i form
af rejsetidsgevinster, anlægsomkostninger og gener i an-
lægsperioden. Derudover beregnes effekter af ændringer
i uheld, støj og emissioner.
Der er gennemført samfundsøkonomiske beregninger for
projektforslaget og de tre alternative udbygninger. Der
er ikke regnet samfundsøkonomi for 0+-alternativet for
kørsel i nødspor, da det er vurderet, at det langt fra er
samfundsøkonomisk rentabelt.
Projektforslaget og de tre alternativer er alle samfunds-
økonomisk rentable. De positive effekter er primært, at
trafikanterne vil kunne komme hurtigere frem og i mindre
omfang, at der er færre støjgener og færre uheld. De
negative effekter for projektet er i høj grad anlægsom-
kostningerne, men også gener for trafikanterne i anlægs-
perioden udgør en stor negativ post. Det skyldes, at det
i anlægsperioden er nødvendigt at reducere hastigheden
på projektstrækningen fra de nuværende 130 km/t til
80 km/t. Såfremt der ikke indregnes gener under anlæg,
ville den samfundsmæssige rente være på 4,9 %.
De tre alternativer har alle en høj intern rente og en
nettonutidsværdi, som er større end for projektforslaget.
Dette skydes de lavere anlægsomkostninger samtidig
med, at de stadig vil give store tidsgevinster lokalt ved
tilslutningsanlæggene.
28
Anlægsoverslag i mio. kr., prisniveau FFL-20
* Merpris ift. faunapassage som allerede er en del af
projektforslaget
Samfundsøkonomi
Inden der tages en beslutning om at anlægge en ny eller
udbygge en vej gennemføres der en samfundsøkonomisk
analyse af det foreslåede projekt. Et projekt vurderes
som rentabelt, hvis det har en positiv nettonutidsværdi og
en intern rente, der er højere end den såkaldte diskonte-
ringsrente på omkring 3,7 pct.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208758_0029.png
Projektforslag
Nettonutidsværdi 2020
Udbygning på hele
Mio. kr.
strækningen
Anlægsomkostninger
-2.899
Drifts- og vedligeholdelseseffekter
-147
Brugereffekter
3.870
Gener i anlægsperioden
-1.034
Eksterne effekter
207
Øvrige konsekvenser
71
I alt nettonutidsværdi (NNV)
68 mio. kr.
Intern rente
3,8 %
Nettogevinst pr. offentlig omkostningskrone
0,02
Resultat af samfundsøkonomisk beregning
Alternativer
Tre tilslutningsanlæg i Udbygning omkring
Horsens
del af Horsens
-240
-671
-4
-20
744
1.824
-104
-286
-
114
2
53
398 mio. kr.
1.014 mio. kr.
8,8 %
7,2 %
1,62
1,48
Udbygning omkring
hele Horsens
-1.037
-43
2.288
-502
122
56
886 mio. kr.
5,7 %
0,84
Sammenligning mellem projektforslag og alternativer
Tre tilslutningsanlæg i
Horsens
(55, 56a, 57)
Strækning
0 km
(km motorvej)
Kun ombygning af tilslut-
ningsanlæg
Økonomi
Ca. 3,6 mia. kr.
Ca. 0,5 mia. kr.
Nettonutidsværdi (kr.) og Ca. 70 mio. kr.
Ca. 400 mio. kr.
samfundsøkonomi (%)
3,8 %
8,8 %
Kapacitetsproblemer
Moderat til stor på motor- Stor
i dag
vejen og i tilslutnings-
anlæg
Kritisk på motorvejen og i Meget stor i tilslutnings-
Kapacitetsproblemer
tilslutningsanlæg
anlæg
i fremtiden uden
udbygning
Væsentlig bedre kapacitet
Øget kapacitet pga.
Bedre kapacitet på
udbygning
motorvej og i tilslutnings- i de tre tilslutningsanlæg
samt i mindre grad bedre
anlæg
kapacitet på selve motor-
vejen
Sparet tid
(persontimer pr. år)
Anlægsperiode
Støjafskærmning
Faunapassager
Ca. 670.000
Ca. 3 - 5 år
Ca. 7,6 km
9
Ca. 343.000
Ca. 2 år
Ingen
Ingen
29
Projektforslag
Udbygning
på hele
strækningen
Ca. 37,5 km
fra Vejle til Skanderborg
Alternativer
Udbygning omkring del af Udbygning omkring hele
Horsens
Horsens
Ca. 7 km
fra 57 Horsens S til
56a Horsens V
Ca. 0,9 mia. kr.
Ca. 1.000 mio. kr.
7,2 %
Moderat på strækningen
og stor i tilslutningsanlæg
Kritisk på strækningen og
meget stor i tilslutnings-
anlæg
Bedre kapacitet på
motor vejen ved Horsens
og væsentlig bedre
kapacitet på de to mest
belastede tilslutnings-
anlæg i Horsens
Ca. 310.000
Ca. 3 år
Ca. 2,2 km
3
Ca. 10 km
fra 57 Horsens S til
55 Horsens N
Ca. 1,3 mia. kr.
Ca. 900 mio. kr.
5,7 %
Moderat på strækningen
og stor i tilslutningsanlæg
Kritisk på strækningen og
meget stor i tilslutnings-
anlæg
Bedre kapacitet på
motor vejen ved Horsens
og væsentlig bedre
kapacitet på de tre meget
belastede tilslutnings-
anlæg i Horsens
Ca. 390.000
Ca. 3 år
Ca. 2,2 km
4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208758_0030.png
Proces for
VVM-undersøgelsen
Medio 2018
Indledende høring
Idéfase:
• borgermøde
• indkaldelse af
idéer og forslag
Sommer 2018 -
forår 2020
VVM-undersøgelse
Feltundersøgelser og
øvrige analyser udført
Sommer 2020
Høring
Offentliggørelse af
VVM-undersøgelse
Afsluttende høring:
• borgermøde
• mulighed for at
indsende hørings-
svar
Efterår 2020
Indstilling
Fremsendelse af
Vejdirektoratets
høringsnotat og
indstilling til transport-
misteren
Politisk beslutning
om projektet
Idéfase/indledende høring
I forbindelse med den indledende høring afholdt Vejdi-
rektoratet tre borgermøder og modtog i alt 109 idéer og
forslag til VVM-undersøgelsen, som alle er behandlet.
Indstilling og politisk beslutning
Når den offentlige høring er afsluttet, behandler Vejdirek-
toratet høringssvarene. Herefter udarbejdes en indstil-
ling til transportministeren med henblik på en politisk
drøftelse og stillingtagen. Indstillingen udarbejdes på
baggrund af den gennemførte VVM-undersøgelse og
høringssvarene.
Hvis Folketinget beslutter at gennemføre projektet via en
anlægslov, og projektet finansieres, kan projektet blive
anlagt. Når anlægsloven er vedtaget og der er bevilget
penge kan projektet gennemføres på 5 år, hvor der skal
bruges ca. 2 år til udbud, detailprojektering, besigtigelse
og ekspropriation og ca. 3 på anlægsarbejdet.
VVM-undersøgelsen
VVM-undersøgelsen er nu afsluttet.
Høring
VVM-undersøgelsen er nu offentliggjort, og du har
mulighed for at sende et høringssvar på
www.vd.dk/vvm-e45vejle.
Der afholdes borgermøder, hvor Vejdirektoratet vil præ-
sentere resultatet af VVM-undersøgelsen.
30
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208758_0031.png
For at kunne gennemføre anlægsarbejdet med udbyg-
ningen af hele strækningen på 3 år, så betyder det at
der vil være vejarbejde på stort set hele strækningen i
en 3-årig periode hvor hastigheden vil være nedsat fra
130 km/t til 80 km/t på en ca. 40 km lang strækning.
For at undgå en lang strækning med nedsat hastighed
pga. vejarbejde, så vil der være fordele ved at inddele
anlægsstrækninger i 3 deletaper, hvor en nordlig og en
sydlig del kan anlægge samtidig og den midterste del
efterfølgende. Det vil betyde, at ca. 2/3 af strækningen
kan åbnes med 2 x 3 spor (uden slidlag) efter ca. 4 år fra
projektbevilling og den sidste del efter yderligere 2-3 års
anlægsarbejde.
Anlægstiden for alternativerne er for de tre tilslutningsan-
læg i Horsens ca. 1,5 - 2 år og for udbygningen omkring
Horsens ca. 2,5 - 3 år. Forud for anlæg skal der bruges
1 - 2 år på udbud, detailprojektering, besigtigelse og
ekspropriation.
Læs mere online
www.vd.dk/vvm-e45vejle
kan du læse mere
om projektet og VVM-undersøgelsen.
Her finder du mere detaljerede kort med blandt
andet støjudbredelsen fra motorvejen, de under-
søgte miljøforhold, arealbehov og trafikale konse-
kvenser.
På hjemmesiden har du mulighed for at sende
dine bemærkninger og kommentarer til VVM-
undersøgelsen i høringsperioden, som løber fra
12. juni til 27. september 2020.
31
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208758_0032.png
Vejdirektoratet har kontorer i:
Aalborg, Fløng, Middelfart,
Næstved, Skanderborg
og København
Find mere information på
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk