Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 390
Offentligt
2208757_0001.png
Udbygning af
E45 Østjyske Motorvej
Aarhus S- Aarhus N
Resumé af
VVM-undersøgelsen
Juni 2020
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208757_0002.png
Den politiske aftale bag
Viborg
VVM-undersøgelsen
Som led i finansloven for 2018 besluttede rege-
ringen (V, LA og K) og DF at igangsætte en
VVM-undersøgelse af udbygning af E45 Østjysk
Motorvej mellem Aarhus S og Aarhus N.
Samtidig er der gennemført VVM-undersøgelser
for strækningen mellem Vejle og Skanderborg S
og strækningen mellem Aarhus N og Randers N.
Strækningen mellem Skanderborg S og Aarhus S
blev for nyligt udbygget til 6 spor.
VVM-undersøgelse
Aarhus S - Aarhus N
Randers
VVM-undersøgelse
Aarhus N - Randers N
Aarhus
Silkeborg
Er udbygget til 6 spor
Skanderborg S - Aarhus S
Skanderborg
VVM-undersøgelse
Vejle - Skanderborg S
Horsens
Billund
Vejle
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208757_0003.png
Udbygning af E45 mellem
Aarhus S og Aarhus N
Vejdirektoratet har nu afsluttet VVM-undersøgelsen for en udbygning af E45
mellem Aarhus S og Aarhus N fra 2 spor til 3 spor i hver retning
I denne folder kan du læse et kort resumé af VVM-under-
søgelsen.
Hvis du vil vide mere, kan du læse hele VVM-undersø-
gelsen på
www.vd.dk/vvm-e45aarhus.
Her er VVM-un-
dersøgelsen og vejprojektet gennemgået mere detaljeret.
På hjemmesiden er det blandt andet muligt at finde
detaljerede zoombare kort med forventet støjudbredelse,
arealbehov samt miljøforhold. Det er også muligt at læse
nærmere om de trafikale konsekvenser af udbygningen.
På hjemmesiden har du mulighed for at sende dine
bemærkninger til VVM-undersøgelsen i høringsperioden,
som løber frem til 27. september 2020.
Vejdirektoratet vil på baggrund af høringen udarbejde en
indstilling til transportministeren, som kan danne grund-
lag for beslutning om videre forløb. Gennemførelse af
projektet kræver, at der træffes politisk beslutning og
afsættes finansiering.
Hvad er VVM?
VVM er en forkortelse for Vurdering af Virknin-
gerne på Miljøet
VVM-undersøgelsen skal tilvejebringe tilstrække-
lig viden til, at politikere og borgere kan vurdere
projektets virkninger på miljøet og sammenligne
forskellige løsningsforslag.
VVM-undersøgelsen skal desuden sikre, at vej-
projektet bliver bedst muligt tilpasset omgivel-
serne, og at miljøet ikke påvirkes unødvendigt.
3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208757_0004.png
Motorvejen i dag
Projektstrækningen mellem Aarhus S og Aarhus N er cirka 19 km lang og
går igennem Skanderborg, Aarhus og Favrskov kommuner. Strækningen
starter umiddelbart syd for motorvejskryds Aarhus Syd og lige forbi
motorvejskryds Aarhus Nord. I projektet indgår også udbygning af 2 km af
Djurslandsmotorvejen.
E45 rundt om Aarhus blev åbnet i juni 1994. Motor-
vejskryds Aarhus Vest, der forbinder E45 med Herning-
motorvejen, blev åbnet i 2003. Motorvejskryds Aarhus
Nord samt den del af Djurslandsmotorvejen, der er
nærmest E45, åbnede i 2010.
I dag er motorvejen en firesporet motorvej med en
hastighedsgrænse på 120 km/t fra umiddelbart nord for
motorvejskryds Aarhus Syd til syd for motorvejskryds
Aarhus Vest og 110 km/t på resten af strækningen.
På strækningen er der 4 tilslutningsanlæg og 3 motor-
vejskryds. Alle tilslutningsanlæg og motorvejskrydsene vil
i en eller anden grad blive berørt af udbygningen. Flere
af anlæggene skal ombygges for at forbedre trafikafvik-
lingen.
4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208757_0005.png
Hinnerup
Trige
Hjortshøj
Søften
År
hu
sv
E 45
ej
Lystrup
Hinnerup
15
Lading
26
AARHUS NORD
Sabro
46
n
Djurslandmotorve
je
Egå
ft
env
ej
Skejby
Mundelstrup
Boru
mvej
Risskov
47
Tilst
Vibo
rg
vej
Tilst
Hasle
2
1
Aarhus
AARHUS VEST
gmotorvejen
Hernin
15
Åbyhøj
Silkeborgvej
Brabrand
Gellerup
1
Frederiksbjerg
Harlev
Åbovej
49
Aarhus S
Genvejen
S
us
rh
Å
Viby
501
yd
n
veje
tor
Mo
Hørning
50
T
To
Hasselager
rsh
AARHUS SYD
Hørning
ej
øv
øj
j
v
Be
ring
-Be
Tranbjerg
der
veje
5
n
VVM-undersøgelse
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208757_0006.png
Udbygning af E45
Den udbyggede motorvej bliver med 6 spor. De nuværende hastigheds-
grænser fastholdes på strækningen.
Motorvejen udbygges med et ekstra kørespor i hver side
af den nuværende motorvej. Det sikrer, at der er plads
under de nuværende broer på strækningen.
Motorvejskryds Aarhus Syd og Aarhus Vest vil blive
bygget om i mindre omfang, så der bliver plads til 6 spor.
Da der dagligt opstår kø ved Aarhus Nord, foretages en
større ombygning her.
Der etableres ikke nye tilslutningsanlæg på strækningen.
Alle de nuværende tilslutningsanlæg opretholdes.
Der vil ske ombygning af krydsene ved flere af tilslut-
ningsanlæggene på de krydsende veje for at forbedre
trafiksituationen.
Eksisterende motorvej
26
3
26
3
2-sporet motorvej med nødspor
10,5 m
Midterrabat
3m
2-sporet motorvej med nødspor
10,5 m
Udbygget motorvej
26
3
26
3
3-sporet motorvej med nødspor
15 m
Midterrabat
2m
3-sporet motorvej med nødspor
15 m
6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208757_0007.png
Samkørselspladser
De to samkørselspladser ved Viborgvej og Aarhus Nord
skal flyttes i forbindelse med udbygningen. Samkørsels-
pladsen ved Viborgvej flyttes mod vest til Borumvej.
Samkørselspladsen ved Aarhus Nord flyttes også mod
vest. Pladsen vil stadig have vejadgang til Århusvej men
flyttes til nordsiden af vejen. Pladsen vil i forbindelse
med flytningen blive opgraderet med cykelfaciliteter i
form af overdækket parkering og aflåsningsmuligheder,
nem og sikker adgang for cyklister, ladestander til elbiler
samt mulighed for omstigning til kollektiv trafik. Der etab-
leres buslomme i umiddelbar forbindelse med pladsen.
Ved den nye placering vil pladsen kunne blive en del af
et parker og rejs-anlæg ved en fremtidig letbanestation.
Pladsen vil således understøtte bedre mulighed for skift
mellem transportformerne.
Vand fra motorvejen
Der er kantopsamling langs motorvejen i dag, men der
er ikke belagte/asfalterede midterrabatter. Der vil fortsat
være kantopsamling efter udbygning af motorvejen.
Fremadrettet vil vejvand i midterrabatten også blive
opsamlet.
Ved kantopsamling og belagt midterrabat opsamles alt
vand fra vejen i et lukket system, hvorfra det ledes videre
til regnvandsbassiner. På denne måde vil der ikke ske
nedsivning af fremmede stoffer til grundvandet.
Der er 19 regnvandsbassiner på strækningen. Der vil
skulle ske oprensning, udvidelse eller sideflytning af
dem. Bassinerne udføres med tæt bund for at hindre
nedsivning.
Kantopsamling af vejvand fra motorvejen
7
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
Tilslutningsanlæg,
motorvejskryds og lokale veje
Der er i dag 4 tilslutningsanlæg og 3 motorvejskryds på
strækningen.
Der etableres ikke nye tilslutningsanlæg på stræknin-
gen og der ændres ikke noget generelt ved ramperne i
tilslutningsanlæggene. Dog skal enkelte ramper flyttes for
at give plads til motorvejsudbygningen og tilslutningen til
den krydsende vej vil i flere tilfælde blive ombygget.
Derudover er der 3 motorvejskryds på strækningen.
Motorvejskrydsene forbinder E45 med Aarhus Syd Mo-
torvejen (Rute 501), Herningmotorvejen (Rute 15) samt
Djurslandsmotorvejen (Rute 15).
I det vestlige rampekryds etableres en signalregulering.
Der vil alligevel kunne forventes kø i perioder på frakør-
selsrampen. Derfor forlænges rampen med cirka 200 m,
så der ikke vil opstå kø på motorvejen eller i nødsporet.
Det østlige kryds flyttes længere mod øst og signal-
reguleres. Ved at flytte krydset bliver der plads til en
venstresvingsbane mod til-kørselsrampen uden at udvide
broen. Der etableres en shunt for de højresvingende fra
øst mod tilkørselsrampen.
Motorvejskryds Aarhus Syd
Ved motorvejskryds Aarhus Syd fletter E45 sammen med
Aarhus Syd Motorvejen. E45 udbygges til tre spor nord
for sammenfletningen. Motorvejskrydset ombygges så
der kan flettes sammen med Aarhus Syd Motorvejen i de
tre spor, der fortsætter syd for sammenfletningen. Aarhus
Syd Motorvejen forbliver en 4-sporet motorvej.
49 Tilslutningsanlæg Aarhus S – Genvejen
Der foretages ikke ændringer af frakørselsrampens til-
slutning til Genvejen. Rampen flyttes ud for at gøre plads
til et ekstra kørespor på motorvejen.
Motorvejskryds Aarhus Vest
Der er registreret begyndende problemer med at afvikle
trafikken ved Aarhus Vest. Problemet opstår især i nord-
gående retning om morgenen. Beregningerne viser, at
der kan forventes mere trafik i fremtiden. Det betyder, at
fletning til henholdsvis E45 og Herningmotorvejen bliver
vanskeligere i fremtiden.
Parallelramperne flyttes længere ud for at gøre plads til
de ekstra gennemgående spor på E45. Ramperne i mo-
50 Tilslutningsanlæg Hørning – Torshøjvej
Der er i dag problemer med at afvikle trafikken i rampe-
krydset ved frakørslen. Trafikken forventes at stige frem
mod 2030. Aarhus Kommune er i gang med at anlægge
en ny vej mellem Bering og Beder, og den skal forbindes
med E45 ved Torshøjvej. Dette vil yderligere bidrage til
øget trafik i rampekrydsene.
8
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208757_0009.png
torvejskrydset udvides, så der bliver to spor ved tilkørsel
til E45. E45 fortsætter med tre spor i hver retning forbi
motorvejskrydset.
På både E45 og Herningmotorvejen flyttes ramperne og
flettestrækningerne for at forbedre trafikafviklingen.
Øvrige krydsende veje og stier
Alle broer og tunneler for det lokale vej- og stinet
bevares og ombygges i nødvendigt omfang.
Det vil være nødvendigt at sideudvide 15 broer
(”underføringer”), der fører krydsende veje, jern-
bane, stier og vandløb under motorvejen. Frihøjder
for veje og bane er uændrede.
Motorvejen krydser jernbanen Aarhus - Randers
- Aalborg tre steder. Alle tre steder er jernbanen
ført under motorvejen, og broerne skal udvides.
Broer, hvor krydsende veje går over motorvejen
kan opretholdes og genbruges. Kun broen som
fører Århusvej over forbindelsesrampen mod
Djurslandsmotovejen (øst for E45) skal nedrives
og erstattes af en ny bro.
47 Tilslutningsanlæg Tilst – Viborgvej
(Rute 26)
I rampekrydsene er der i dag problemer med at afvikle
trafikken på Viborgvej. Der er også problemer på selve
ramperne, der af og til medfører kø ned på eller tæt på
motorvejen. I fremtiden forventes endnu mere trafik i
krydsene.
Derfor udvides broen, der fører Viborgvej hen over
motorvejen med et ekstra kørespor i hver retning. Det
giver plads til to gennemgående spor i hver retning samt
svingbaner i alle retninger. Broen udvides mod syd.
9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208757_0010.png
Motorvejkryds Aarhus Nord/
46 Tilslutningsanlæg Hinnerup
Der er i dag store trængselsproblemer omkring motor-
vejskrydset. Specielt er der problemer med at afvikle
trafikken mellem E45 i nordgående retning mod Djurs-
landsmotorvejen samt på Djurslandsmotorvejen mod
E45 i sydgående retning. Begge dele resulterer også i kø
for den øvrige trafik på de to motorveje. Både i morgen-
og eftermiddagsmyldretiden er der kø i rundkørslen på
Århusvej i retning mod Aarhus.
Motorvejskrydset ombygges så der bliver bedre for-
bindelse melem Djurslandsmotorvejen og E45 i sydlig
retning. Begge forbindelsesramper til og fra syd udbyg-
ges med et ekstra spor. Desuden forlægges forbindelsen
fra øst mod syd.
Rundkørslen i det vestlige rampekryds ved Århusvej
flyttes længere mod vest og ombygges til et signalanlæg.
Frakørslen fra syd til Århusvej flyttes mod øst og tilsluttes
ved Høgemosevej. Den nuværende cykelsti på Århusvej
opretholdes, og der etableres stikrydsning i tunnel under
Århusvej samt under den nye rampe ved Høgemosevej.
Djurslandsmotorvejen udvides til 6 kørespor mellem
motorvejskrydset og frakørslen ind mod Aarhus.
År
hu
s
ve
j
Frakørselrampe flyttes
Krydset ved Århusvej flyttes og
ombygges til signalreguleret kryds
Aarhus Nord
Tilkørselrampe flyttes
Ny forbindelsesrampe fra
Djurslandsmotorvejen
h
År
År
46
Hinnerup
Forbindelsesrampe til
Djurslandsmotorvejen
udvides med et ekstra spor
Dj
Høge
mose
v
ej
Frakørselsrampe til
Århusvej flyttes til
krydset ved Høgemosevej
v
e
s
v
us
j
ur
s
lan
dm
ot
or
ve
jen
Djurslandsmotorvejen
udvides til 6 spor mellem
motorvejskryds Aarhus Nord
og frakørselen til Aarhus
fte
nv
ej
bje
Lis
rg
rk
Pa
vej
10
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208757_0011.png
11
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208757_0012.png
Andre løsninger
Udover en udbygning af motorvejen til 6 spor er der undersøgt et mindre
forslag til at fremme kapaciteten på strækningen (0+-alternativ), to tilvalg til
projektforslag som yderligere forbedrer trafikafviklingen samt en mulighed for
udbygning af den kollektive trafik
Kørsel i nødsporet – 0+
I 0+ alternativet foreslås kørsel i nødsporet i myldretiden
på strækningen fra tilslutningsanlægget ved Aarhus S
– Genvejen og frem til Aarhus Nord. Det er på denne
strækning, der vil være de største trængselsproblemer i
2030. Rejsehastigheden på strækningen er i flere perio-
der af døgnet allerede i dag under 90 km/t i myldretiden.
Udover kørsel i nødsporet ombygges tilslutnings-
anlægget ved Hørning som i projektforslaget. Derudover
foretages også en reduceret ombygning af tilslutnings-
anlægget ved Tilst.
Der inkluderes også en mindre ombygning af motor-
vejskryds Aarhus Nord. Forbindelsen fra Djurslands-
motorvejen mod E45 i sydlig retning ombygges fra den
nuværende sløjferampe til en tosporet rampe med større
radius. Denne løsning er som i projektforslaget, og vil
kunne genbruges ved en senere fuld udbygning. Det
vestlige rampekryds ved Aarhus Nord flyttes ligeledes og
udformes som i projektforslaget.
Da kørsel i nødsporet kun bliver tilladt i myldretiden, skal
der etableres et ITS-system til at styre åbning af nødspo-
ITS-system ved kørsel i nødsporet på Hillerødmotorvejen.
12
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
rene. Når hastigheden falder til under en forudbestemt
hastighedsgrænse, vil systemet tillade kørsel i nødsporet.
Der vil være en række forbedringer i projektforslaget,
som ikke er inkluderet i 0+ alternativet. Der indgår ikke
etablering af en ny faunapassage ved Bukbæk ved
Aarhus N. Ligesom der ikke etableres støjafskærmning i
forbindelse med 0+ alternativet. Tilsvarende vil der ikke
blive oprettet en ny stiforbindelse ved True Skov.
Etablering af mulighed for kørsel i nødsporene og om-
bygning af de udvalgte tilslutningsanlæg samt Aarhus
Nord forventes at vare 3 år.
Udvidelse af bro ved Hørning
Ifølge kapacitetsberegninger afvikles trafikken tilfredsstil-
lende på frakørselsrampen ved tilslutningsanlægget ved
Hørning. Resultaterne viser dog også, at der i perioder
vil kunne opstå kø på frakørselsrampen, ligesom der kan
forventes kø på Torshøjvej fra vest.
For at skabe en mere robust løsning kan der etableres 2
venstre-svingsspor fra frakørselsrampen samt 2 spor på
Torshøjvej mod øst. Dette vil kræve en udvidelse af broen
ved Torshøjvej over motorvejen. De 2 spor skal fortsætte
over broen til ca. 200 meter øst for det østlige rampekryds.
Dette tilvalg forventes at forbedre trafikafviklingen i
rampekrydset yderligere.
Tilvalg
Muligheden for at udbygge tilslutningsanlægget ved
Hasselager V på Aarhus Syd Motorvejen og en større
ombygning ved Hørning er undersøgt, fordi Aarhus Kom-
mune i 2023 åbner en ny vej mellem Bering og Beder.
Den vil få forbindelse til Aarhus Syd motorvejen og E45
ved de to tilslutningsanlæg.
Udbygning af Hasselager V
Ved åbning af Bering–Beder vejen forventes trafikken i
området at stige meget. Det vil betyde, at der kan forven-
tes store udfordringer med at afvikle trafikken i rampe-
krydsene ved Aarhus Syd Motorvejen i deres nuværende
udformning.
I tilvalget indgår en udbygning af broen fra 2 til 6 spor.
Dermed bliver der plads til 2 gennemgående spor i hver
retning samt venstresvingsspor og højresvingsspor i hver
af rampekrydsene.
Løsningen vil kunne afvikle den forventede trafik i om-
rådet tilfredsstillende. Løsningen vil dermed betyde, at
trafikken fra det sydlige Aarhus samt Beder, Mårslet og
Tranbjerg vil have god forbindelse til motorvejsnettet.
Kollektiv trafik
Vejdirektoratet har vurderet, at en udbygning af den
kollektive transport ikke vil kunne erstatte behovet for
udbygning af motorvejen.
De kollektive rejsemuligheder på strækningen er i dag
begrænsede. Motorvejen fungerer som en ringvej udenom
Aarhus, mens de fleste busser og alle tog har mål i
centrum af Aarhus. Skal man i dag fra den sydlige del af
strækningen til den nordlige del, vil det altså kræve at man
rejser via Aarhus centrum.
En måde at skabe bedre mobilitet gennem kollektiv trans-
port langs strækningen vil være at indføre en højklasset
buslinje, som kører på motorvejen og stopper ved tilslut-
ningsanlæggene.
Det må dog forventes, at omstigning fra bil til bus vil være
af marginal betydning i forhold til den trafikmængde, der
vil køre på motorvejen i 2030. Det forventes derfor ikke at
løsningen vil have særlig betydning for trængslen. Løsnin-
gen kan derfor ikke forventes at erstatte en udbygning af
motorvejen.
13
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
Anlæg af motorvejen
Projektet vil kunne gennemføres på 5 år fra projekt-
bevilling. Forud for anlægsarbejdet skal der bruges 1
år på udbud, geotekniske boringer, detailprojektering,
besigtigelse og ekspropriation mv. Efter det første år vil
anlægsarbejderne starte op samtidig med der projekte-
res videre. Anlægsarbejderne vil kunne færdiggøres på 4
år. Dette vil betyde anlægsaktiviteter i en 4-årig periode,
hvor hastigheden vil være nedsat fra 110/120 km/t til
80 km/t på hele eller dele af strækningen.
Et alternativ er at inddele strækningen i to etaper, som
deles nord for motorvejskryds Aarhus Vest. Etape 1 er
cirka 9 km og etape 2 ca. 10,5 km. Den nordlige del-
strækning har de største fremkommelighedsproblemer,
og det vil derfor være mest fordelagtigt, at begynde med
denne strækning.
Udbygningen vil i givet fald tage cirka 3 år for etape 1
og 2 år for etape 2. Hvis etaperne udføres i forlængelse
af hinanden, vil det altså samlet tage 5 år at udbygge
strækningen. Det første år er forberedende arbejder ved
Aarhus Nord. Her generes trafikken på E45 ikke.
Fordelen ved at inddele i etaper er blandt andet at det vil
medføre færre gener for trafikanterne på samme tid. Det
skyldes at anlægsarbejderne vil blive delt op i to over en
lidt længere periode.
Før anlægsarbejdet kan begynde vil der gå 1 - 2 år med
blandt andet projektering, myndighedsbehandling og
ekspropriation. Dermed vil der ved opdeling af stræknin-
gen i to etaper gå 6 - 7 år fra projektbevilling til ibrugtag-
ning af hele den udbyggede motorvej.
Nedenfor er en typisk takt for anlægsarbejderne beskre-
vet:
1. For at gøre plads til det efterfølgende arbejde med
sideudbygningen, fjernes midterautoværnet, og der
udføres midlertidig belægning i midterrabatten. Trafik-
ken trækkes i denne periode ud til begge sider.
2. Herefter flyttes trafikken ind mod midten af vejen,
hvorefter motorvejen kan udvides i begge sider.
3. I de områder, hvor det er nødvendigt at udskifte
belægningen på den eksisterende motorvej gøres det
i én vejside ad gangen. Imens afvikles trafikken i den
anden vejside.
4. Til sidst udføres de endelige arbejder i midter-
rabatten, imens trafikken afvikles i de 2 yderste spor i
begge sider.
Broer og tunneller skal ligeledes udbygges. En enkelt bro
over motorvejen skal rives ned, mens andre kan udbyg-
ges med udgangspunkt i deres nuværende udformning.
Nedrivning af broen sker som weekend- eller natarbejde.
Opførelse af nye samt udbygning af eksisterende broer
og tunneller sker løbende i forbindelse med udbygningen
af selve motorvejen.
14
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208757_0015.png
Hvor veje, jernbaner, stier og vandløb i dag er ført under
motorvejen i tunnel, skal alle tunnelerne udvides, når
motorvejen udbygges. Der vil periodevist blive spærret
for trafik på nogle lokale veje under motorvejen i den
forbindelse. Cykel- og gangtrafik opretholdes i videst
muligt omfang. Alle nuværende forbindelser under og
over motorvejen opretholdes efter udbygning af motor-
vejen.
Eksisterende forhold
Yderrabat
Nødspor
Kørebane
Kørebane
Midterrabat
Kørebane
Kørebane
Nødspor
Yderrabat
Arbejde i midterrabat
Nødplads Nødrabat
Kørebane
Kørebane
Arbejdsområde
Kørebane
Kørebane
Nødrabat Nødplads
Motorvejen udbygges i siderne
Arbejdsområde
Kørebane
Kørebane
Midterrabat
Kørebane
Kørebane
Arbejdsområde
Udbygget motorvej
Yderrabat
Nødspor
Kørebane
Kørebane
Kørebane
Midterrabat
Kørebane
Kørebane
Kørebane
Nødspor
Yderrabat
15
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208757_0016.png
Trafikale effekter
Trafikken på motorvejen forventes fortsat at stige frem mod år 2030
uanset om motorvejen bliver udbygget eller ej.
Der kører i dag mellem 37.500 og 70.000 køretøjer i
døgnet på hverdage på strækningen. Den største trafik-
mængde er på den nordlige del af strækningen umiddel-
bart syd for Aarhus Nord.
Den store trafikmængde på strækningen betyder, at vejen
i dag er meget belastet i myldretiden. De laveste hastig-
heder er målt på den nordlige del af strækningen, hvor
der om morgenen i nordgående retning måles en gen-
nemsnitlig hastighed på under 60 km/t. Andre steder på
strækningen ligger den gennemsnitlige hastighed mellem
60 og 80 km/t om morgenen i samme retning.
Eftermiddagsmyldretiden er ligeledes værst i nordgående
retning, her ligger de gennemsnitlige hastigheder flere
steder under 80 km/t.
Trafik
i dag
Aarhus S – Hørning
Hørning – Genvejen
Genvejen – Aarhus V
Aarhus V – Tilst
Tilst – Aarhus N
37.500
41.500
63.700
68.800
69.700
Ikke udbygget
– 2030
47.300
65.800
81.700
93.800
89.800
Udbygget
– 2030
50.100
66.000
87.000
101.600
96.600
Trafikale effekter af en motorvej
Udbygning af motorvejen vil få betydning for trafikken i
et stort område. Flere af de lokale veje i området vil blive
aflastet, fordi trafikken i stedet vil køre på motorvejen.
Det skyldes, at udbygningen vil øge vejens kapacitet og
dermed give bedre plads til bilerne.
I 2030 når motorvejen er udbygget forventes en stigning
på mellem 25 og 54 % i trafikken i forhold til i dag. Der
er beregnet at mellem 50.000 og 100.000 køretøjer vil
benytte motorvejen på hverdage.
Udbygning af motorvejen vil forøge kapaciteten betragte-
ligt. Det vil især få betydning i myldretiden, hvor der i dag
er reducerede rejsehastigheder. Udenfor myldretiderne
vil gevinsterne være mindre.
Trafikstigningen skyldes flere ting
Den største stigning skyldes den generelle trafikvækst på
E45 omkring Aarhus, som vil ske uanset om motorvejen
udbygges eller ej. Det skyldes blandt andet befolknings-
vækst, flere biler i samfundet samt at det bliver billigere at
transportere sig. Et andet bidrag kommer fra byudvikling
i og omkring Aarhus både i form af flere boliger og flere
arbejdspladser.
Trafikmængder på motorvejen i dag og i 2030.
16
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208757_0017.png
En anden, men mindre, faktor er den reducerede rejsetid
som følge af udbygningen, der vil tiltrække flere biler til
motorvejen.
medfører, at der forventes et fald i det samlede antal
ulykker i området.
På motorvejen er der i den nuværende situation en del
ulykker og hændelser i myldretiden, og derfor kan rejse-
tiderne variere meget fra dag til dag. Ved en udbygning,
hvor der bliver mere plads til bilerne, forventes antal
ulykker med materiel skade og øvrige hændelser at falde.
Dette sammenholdt med mindre køkørsel vil betyde, at
variationen i rejsetiden vil være mindre.
Trafiksikkerhed
Trafiksikkerheden vil også blive forbedret ved en ud-
bygning af motorvejen. Udbygningen aflaster det øvrige
vejnet i området. Motorveje er generelt den sikreste form
for veje. Flytning af trafikken til et mere sikkert vejnet
Sparet tid
I myldretiden kan man spare 3 - 4 minutter på en tur
mellem Aarhus S og Aarhus N. Uden for myldre-
tiderne vil der ikke opnås de store tidsbesparelser.
Tidsbesparelserne kommer på grund af den
øgede kapacitet på motorvejen. Det betyder, at
flere biler kan køre på strækningen uden kødan-
nelser.
17
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208757_0018.png
Gevinster for erhvervslivet
Erhvervslivet vil også få gevinster ved en udbygning af
motorvejen.
En fordel er for eksempel reducerede rejseomkostninger,
når varer eller tjenesteydelser skal transporteres. Disse
fordele kan øge virksomhedernes produktivitet i området,
da deres konkurrenceevne forbedres.
Mere indirekte effekter vil være gevinster som følge af
et større arbejdskraftopland, da rejsetiden og -omkost-
ningerne for pendlerne også bliver reduceret. Virksom-
hederne kan få øget job-match og derved en højere
produktivitet. Ved udbygning af motorvejen forbedres
især adgangen til arbejdskraft nær E45 samt på Djurs-
land og nær Herningmotorvejen.
Udbygning af motorvejen har størst effekt for Syddjurs,
Norddjurs og Randers kommuner. Her er det særligt den
forbedrede adgang til arbejdskraft i og omkring Aarhus,
som slår igennem.
Kørsel i nødsporet
Løsningen har en mindre kapacitet end en fuldt udbygget
motorvej.
0+-alternativet vil løse de fleste kapacitetsproblemer på
motorvejen i myldretiden, men vil ikke omfatte en udbyg-
ning af forbindelsen fra E45 til Djurslandsmotorvejen (fra
syd mod øst). Dette vil betyde, at trafikafviklingen mod
Djurslandsmotorvejen ikke vil blive forbedret. Det, der i
stedet vil ske, er, at nødsporet på en stor del af stræk-
18
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208757_0019.png
ningen mod Tilst vil fungere som en lang frakørselsbane
mod Djurslandsmotorvejen. Ved at tillade kørsel i nød-
sporet kan der opretholdes 2 gennemgående kørespor
STRUER
på E45 til sikring af fremkommeligheden for den gennem-
kørende trafik.
Tilsvarende vil der ikke ske så omfattende ombygninger
af alle tilslutningsanlæggene som i projektforslaget. Det
betyder, at kapacitetsproblemerne i rampekrydsene ikke
bliver løst i samme omfang, og dermed vil trafikken ikke
få de samme gevinster som ved projektforslaget.
Randers
VVM-undersøgelse
Aarhus N - Randers N
Sammenhæng med andre udbygninger på
E45
Udover udbygningen på motorvejen mellem Aarhus S
og Aarhus N, så undersøges der også en udbygning
mellem Vejle og Skanderborg samt mellem Aarhus N og
Randers N.
Hvis man ser udbygningen af E45 ved Aarhus i sammen-
hæng med udbygningen mellem Vejle og Skanderborg,
vil trafikken stige yderligere med 300-400 køretøjer pr.
hverdagsdøgn.
Hvis motorvejen ved Aarhus udbygges i sammenhæng
med udbygning af E45 mellem Aarhus N og Randers N
forventes trafikken at stige med yderligere 2 - 400 køre-
tøjer ved Aarhus. Strækningen mellem Aarhus Nord
og Hadsten vil få en stor rejsetidsgevinst af en samlet
udbygning af de to delstrækninger.
En fuld udbygning af E45 hele vejen fra Vejle til Ran-
ders N til seks spor, vil medføre en lidt større vækst i
trafikken på E45 rundt om Aarhus. Trafikken vil stige
yderligere op til 700 køretøjer pr hverdagsdøgn.
VVM-undersøgelse
Vejle - Skanderborg S
VVM-undersøgelse
Aarhus S - Aarhus N
Aarhus
Silkeborg
Er udbygget til 6 spor
Skanderborg S - Aarhus S
Skanderborg
Horsens
Vejle
19
Kolding
Middelfart
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208757_0020.png
Miljø
Udbygningen af motorvejen mellem Aarhus S og Aarhus N vil medføre en
række påvirkninger af miljøet. Der vil blive etableret afværgeforanstaltninger
for at modvirke de påvirkninger af miljøet og naturen, som vil forekomme.
Generelt vil miljøpåvirkningerne være begrænsede, da
der i forvejen er en motorvej, som påvirker omgivelserne,
og som udgør en eksisterende barriere. Væsentlige
påvirkninger såsom øget støj og påvirkning af beskyttet
natur søges afværget ved at etablere støjafskærmning og
erstatningsnatur.
Nogle ændringer vurderes at have en positiv påvirkning
såsom etableringen af en ny stipassage ved True Skov,
som skaber for bindelse på tværs af motorvejen for
cyklister og gående.
Miljøundersøgelser
Der er foretaget en miljøkortlægning af eksiste-
rende forhold, blandt andet ved naturundersø-
gelser i felten. Miljøkortlægningen, der indsamler
eksisterende plan- og miljøforhold, har været fore-
lagt kommunerne til kommentering, og er efterføl-
gende blevet justeret.
Da der er tale om en udbygning af en eksisterende
motorvej, vurderes påvirkningerne fra projektet
generelt at være begrænsede. Det er overordnet
vurderet, at projektet kan gennemføres uden yder-
ligere væsentlige miljøpåvirkninger forudsat, at de
foreslåede afværgeforanstaltninger indarbejdes.
Natura 2000-området ved Årslev Engsø øst for
motorvejen bliver ikke påvirket af projektet.
Der er foretaget miljøvurderinger af projektforsla-
get, to tilvalg samt et 0+ alternativ med kørsel i
nødspor.
Grundvand og vandløb
Der er store grundvandsinteresser langs motorvejen,
og der indvindes væsentlige mængder grundvand til
drikkevand. Hele motorvejsstrækningen forløber gennem
områder med særlige drikkevandsinteresser og store
dele ligger inden for nitratfølsomt indvindingsområde.
20
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208757_0021.png
For at beskytte grundvandet anlægges et kantop-
samlingssystem langs motorvejen, så vejvandet med
eventuelle miljøfremmede stoffer ledes til et system af
regnvandsbassiner. Det betyder, at der ikke nedsives
eventuelt forurenet vejvand til grundvandet, men at det
udledes til vandløb, efter rensning i regnvandsbassiner.
Plante- og dyreliv
Der er foretaget feltundersøgelser, og indhentet regi-
streringer af beskyttede planter og dyr. Registreringerne
er foretaget i 2018 og 2019. Der er udført besigtigelser
af beskyttede naturområder og artsregistreringer som
omfatter de såkaldte bilag IV-arter, fredede arter samt
almindelige arter af planter og dyr.
Stor vandsalamander er den eneste bilag IV-padde,
der er registreret ved feltundersøgelserne inden for en
korridor på begge sider af motorvejen. Af andre bilag
IV arter er der i alt registreret ni arter af flagermus; spor
efter odder langs flere vandløb, og der er registreret
markfirben på to lokaliteter.
Derudover er der to større fugleområder i form af Ge-
ding-Kasted Mose og Årslev Engsø/Brabrand Sø. Heraf
udgør området ved Årslev Engsø/Brabrand Sø den mest
værdifulde lokalitet for fugle langs motorvejsstrækningen.
Der er også registreret hjortevildt (Kronhjort, dådyr og
rådyr) i området omkring motorvejen.
På strækningen er der allerede passager for dyrelivet
ved to krydsninger med Århus Å og en ved Lyngbygårds
Å. Der er desuden en mindre faunapassage ved Yderup
Bæk. Da motorvejen i forvejen er en barriere for vilde dyr,
vil en udbygning ikke have ligeså store konsekvenser for
naturen, som hvis det var en nyanlagt vej.
Samlet set berører udbygningen af motorvejen forskellige
§ 3-beskyttede enge, moser, overdrev og søer ligesom
der vil være fredskov, der bliver berørt.
For at mindske påvirkningen af naturen under anlæg
indarbejdes en række afværgeforanstaltninger som redu-
cering af arbejdsareal, hegning og skånsomme anlægs-
metoder.
For at minimere permanente påvirkninger på eng, over-
drev, mose og fredskov udlægges der normalt erstat-
ningsnatur i forholdet 1:2. Det dobbelte areal skal kom-
pensere for, at nyskabte naturområder i en årrække vil
have en ringere naturtilstand end den natur, der erstattes.
Derudover vil der blive etableret en faunapassage for
padder og mindre pattedyr ved Bukbæk, og der etab-
leres to padderør under motorvejen, som forsynes med
paddehegn, så padderne ledes hen til passagerne.
21
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208757_0022.png
Natura 2000
Ca. 300 m øst for motorvejen findes Natura
2000-område nr. 233: Brabrand Sø med omgivel-
ser. Natura 2000-områder er et netværk af beskyt-
tede naturområder i EU. Områderne skal bevare
og beskytte naturtyper og vilde dyre- og plantear-
ter, som er sjældne, truede eller karakteristiske for
EU-landene.
Da motorvejen krydser Aarhus Å og Lyngbygård Å,
der begge løber ud i Årslev Engsø i Natura 2000-
området, er det undersøgt, om Natura 2000-om-
rådet kan blive påvirket af anlægsarbejdet ved
udbygningen af motorvejen samt af øget afledning
af overfladevand efter udbygningen. Naturtyperne
og arterne i Natura 2000-området vurderes ikke
at blive påvirket væsentligt af udbygning af motor-
vejen.
Støj
Antallet af støjbelastede boliger er beregnet i tre si-
tuationer. Som det ses af tabellen vil støjbelastningen
fra trafikken stige. Den største stigning i støjniveauet
forventes som følge af den generelle stigning i trafik-
ken og ikke som følge af udbygning af motorvejen. I
forbindelse med udbygning af motorvejen opsættes
støjafskærmning. Den samlede støjbelastning bliver
markant mindre sammenlignet med en fremtidig si-
tuation uden udbygning af motorvejen. Den præcise
udstrækning af de enkelte skærme og volde vil blive
detailplanlagt i forbindelse med udførelse af projektet.
Der vil blive opsat støjskærme og/eller støjvolde fire
steder, hvor der er mange boliger tæt på motorvejen. De
fire steder omfatter strækninger ud for Hørning, Lyngby,
Mundelstrup og Geding. Se kortet.
Antal støjbelastede boliger
58-63 dB
Basissituationen (2019)
Referencesituationen
(uden udbygning i 2040)
Projektforslag (med udbygning og
støjafskærmning i 2040)
1.269
2.590
1.460
63-68 dB
279
622
239
68-73 dB
24
90
74
> 73 dB
2
9
9
Total
1.574
3.311
1.782
22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208757_0023.png
Hinnerup
Trige
Hjortshøj
Søften
Lystrup
Egå
Lading
AARHUS NORD
Sabro
Mundelstrup
Støjskærm og støjvold
Længde: 800 m
Højde: 5 m og 8 m
Geding
Støjvold
Længde: 700 m
Højde:8 m
Skejby
Risskov
Mundelstrup
47
Tilst
Tilst
Lyngby
Støjskærm og støjvold
Længde: 700 m
Højde: 6 m og 10 m
Hasle
Åbyhøj
Brabrand
Aarhus
Frederiksbjerg
AARHUS VEST
Gellerup
Harlev
49
Aarhus S
Hasselager
Viby
Hørning
50
AARHUS SYD
Støjskærm
Hørning
og støjvold
Længde: 3700 m
Højde: 7 m og 14 m
Hørning
Tranbjerg
23
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208757_0024.png
Der vil i alt blive opsat cirka 6 km støjafskærmning på
strækningen.
Når motorvejen udbygges, vil det samlede antal af bo-
liger med støjbelastning over 58 dB (Der er den vejle-
dende støjgrænse) blive mindre. Dette skyldes, at de
støjdæmpende indsatser vil skærme for støjen fra motor-
vejen. Der vil dog stadig være boliger langs strækningen,
hvor støjniveauet vil stige, fordi boligerne ikke ligger ved
strækninger med støjafskærmning eller ligger ved andre
støjende veje.
I situationer, hvor etablering af støjskærme/ støjvolde ikke
vil have tilstrækkelig virkning eller er en uforholdsmæssig
dyr løsning, er støjisolering af boliger et alternativ. Der
vil blive mulighed for at søge om tilskud til støjisolering
for de boliger, som har et støjniveau over 63 dB. Vejdi-
rektoratet yder bl.a. tilskud til udskiftning af vinduer efter
nærmere fastsatte regler.
Klima
Trafikken forventes at stige på strækningen frem mod
2040 uanset om motorvejen udbygges eller ej. Alligevel
forventes et fald i de samlede emissioner og CO
2
fra tra-
fikken på strækningen. Dette skyldes primært en forvent-
ning om udskiftning af bilparken med el- og hybridbiler.
Efter motorvejen er udbygget forventes der flere biler på
strækningen. Det betyder en stigning i mængden af CO
2
,
der udledes i 2040.
Med udbygning forventes der udledt cirka 8.000 tons
mere CO
2
pr. år end hvis motorvejen ikke udbygges.
Stigningen i CO
2
-udledningen i 2040 grundet udbygning
af motorvejen vil være så lille, at den kun i meget lille
omfang vil påvirke Danmarks forpligtelse til reduktion af
emissioner af CO
2
.
Landskab og visuelle forhold
Udbygning af motorvejen vil have en påvirkning af land-
skabet og dets visuelle fremtoning. Da der er tale om en
motorvejsudbygning, vil de største ændringer foregå i an-
lægsfasen, hvor meget beplantning langs med motorve-
jen bliver fjernet. Denne påvirkning vil være midlertidig, til
der igen er vokset buske og træer op langs motorvejen.
Derudover vil støjskærme og støjvolde langs strækningen
resultere i, at motorvejen får et andet visuelt udtryk på de
lokaliteter.
Læs mere
www.vd.dk/vvm-e45aarhus
kan du læse
mere om støjberegninger og de støjmæssige kon-
sekvenser af udbygningen.
På hjemmesiden er der også et kort, hvor man kan
se detaljerede støjberegninger for ens ejendom.
24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
Kulturhistoriske interesser
Langs motorvejen er der flere historiske minder om
menneskers fortid, som kan blive påvirket af udbygning
af motorvejen. Udbygningen berører 15 beskyttede diger
og fortidsmindebeskyttelseslinjen for fire beskyttede
fortidsminder (en stendysse og tre rundhøje). Stendysen
og de tre rundhøje påvirkes dog ikke af udbygningen.
Forurenet jord
Der er kendskab til fire kortlagte forurenede grunde,
som vil kunne blive berørt af anlægsarbejdet. Rabatjord
og sedimenter i regnvandsbassiner er generelt lettere
forurenet med olie, oliestoffer og tungmetaller. En rigtig
håndtering af den forurenede jord sikrer, at jorden ikke
bliver en risiko for mennesker og miljø.
Friluftsliv og rekreative interesser
De arealer, der inddrages til udbygning af motorvejen, er
forholdsvis små og smalle, og de ligger langs den eksi-
sterende motorvej. Derfor er der kun mindre påvirkninger
af de rekreative interesser som følge af udbygning af E45.
Der etableres en stitunnel ved True Skov, og det vurderes
at være en væsentlig og positiv påvirkning af de rekrea-
tive interesser der.
Råstoffer og affald
Udvidelse af vejen, ombygninger af broer, og udskift-
ning af afvandingssystemet kræver forbrug af materialer,
ressourcer og råstoffer. Der vil blive afgravet muldjord og
jord ved udbygningen. Dette vil blive genanvendt til an-
læg af støjvold. Affald som beton, stål, plast og lignende
skal kildesorteres og bortskaffes i overensstemmelse
med gældende regler. Råjord, muldjord, asfalt og grus
materialer genanvendes i projektet.
25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208757_0026.png
Arealbehov til motorvejen
Udbygningen af motorvejen fra 4 til 6 spor kræver mere areal. Der vil både
være behov for permanente arealer til udvidelsen og til arbejdsarealer langs
motorvejen, mens denne udbygges
Der skal bruges et smalt areal i hver side af vejen til selve
udbygningen, men også til ombygning af tilslutnings-
anlæggene, hvor man kører til og fra motorvejen. Der-
udover er der brug for arealer til udvidelse eller anlæg
af regnvandsbassiner, der skal sikre afvanding af mo-
torvejen. Der anlægges også nye samkørselspladser.
Afskærmning mod støjen i form af skærme og volde tager
også plads.
Projektet er kun et skitseprojekt, og den præcise opgø-
relse af hvor meget areal, der skal afstås permanent til
motorvejsudbygningen og midlertidigt til arbejdsarealer,
vil derfor først blive endeligt fastlagt i den senere detail-
projektering.
Arbejdsarealer
Udover de arealer, der skal bruges permanent
til udbygning af motorvejen, vil der være behov
for midlertidigt at bruge nogle arealer under an-
lægsarbejdet. Normalt er det et op til 10 meter
bredt areal langs hele udbygningen. Det vil sige
langs motorvejen, til- og frakørselsramper, rundt
om regnvandsbassiner, samkørselspladser og
støjvolde.
Desuden kan der være brug for større arbejds-
arealer i forbindelse med anlæg og udvidelse af
broer og tunneler, oplag af materialer, skurby og
lignende.
Arbejdsarealerne vil blive brugt midlertidigt, typisk
2 - 4 år, hvorefter de leveres tilbage til ejerne. Der
betales for brugen af arealerne.
Arealopgørelser
I VVM-undersøgelsen er det opgjort, at der skal erhver-
ves cirka 85 - 90 ha til motorvejsudbygningen og yderli-
gere cirka 50 - 55 ha til midlertidige arbejdsarealer.
Ca. 105 ejendomme berøres af ekspropriation i forskel-
ligt omfang, fra kun at blive pålagt servitut om vejbygge-
linje til at blive eksproprieret i sin helhed.
26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208757_0027.png
Økonomi
Anlægsøkonomi
Der er gennemført anlægsøkonomiske beregninger i hen-
hold til statens retningslinjer i ”Ny Anlægsbudgettering”,
og der er på baggrund af de beregnede anlægsoverslag
gennemført en granskning af anlægsoverslag, en risiko-
vurdering og en beregning af de samfundsøkonomiske
effekter ved projektforslaget og 0+ alternativet.
Alle enhedspriser og km-priser er gennemgået kritisk og
der er foretaget en sammenligning med nyligere gennem-
førte projekter.
Samfundsøkonomi
Inden der tages en beslutning om at udbygge en eksiste-
rende vej gennemføres der samfundsøkonomisk analyse
af det foreslåede projekt. Et projekt vurderes som renta-
belt, hvis det har en positiv nettonutidsværdi og en intern
rente, der er højere end den såkaldte diskonteringsrente
på cirka 3,7 %.
I beregningerne er der bl.a. medtaget rejsetidsgevinster,
gener i anlægsperioden og der er medtaget beregninger
af uheld, støj og emissioner.
Samlet bevilling
Udbygning af motorvejen
Tilvalg ved Hasselager V
Tilvalg ved Hørning
Kørsel i nødspor
2.126,3
99,0
12,6
662,3
Anlægsoverslag i mio.kr., prisniveau FFL-20 116,46
27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208757_0028.png
Udbygning
af motorvejen
Anlægsomkostninger
Drifts- og vedligeholdelses-
effekter:
Trafikanteffekter
Gener i anlægsperioden
Eksterne effekter
Øvrige konsekvenser
I alt nettonutidsværdi (NNV)
Intern rente
Nettogevinst pr. offentlig
omkostningskrone
-1.693
-43
3.511
-480
440
327
2.061
6,5 %
1,39 kr.
Kørsel i
nødsporet
-517
-100
1.504
-458
177
9
614
5,8 %
0,96 kr.
Projektforslaget og 0+ alternativet er begge samfunds-
mæssigt rentable. Det er de, fordi de begge har en
positiv nettonutidsværdi og en intern rente, der er højere
end diskonteringsrenten. Resultaterne af de samfunds-
økonomiske beregninger for både projektforslaget og
0+-alternativet er vist i tabellen.
Den interne rente for projektforslaget og 0+ alternati-
vet er næsten ens, dog lidt højere for projektforslaget.
Nettonutidsværdien for projektforslaget er cirka 3 gange
højere end for 0+ alternativet. Der er dog alligevel en
række forskelle mellem de to løsninger. Tidsgevinsterne
er næsten tre gange så store ved projektforslaget. Der
opnås desuden en række fordele ved projektforslaget,
som ikke kan opnås i samme omfang ved 0+ alternativet.
I tabellen vises de væsentligste forskelle på forslagene.
Samfundsøkonomi i mio. kr., prisniveau FFL-20
28
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208757_0029.png
Indhold og effekter af projektforslag og 0+-alternativ
Projektforslag
(Udbygning af motorvejen)
Strækning
Økonomi
Driftsudgifter
Kapacitet på ny vej
Hele projektstrækningen (19,7 km) samt 2 km på
Djurslandsmotorvejen
Højeste anlægsoverslag
Laveste driftsudgifter
Løser de trafikale trængselsproblemer på strækningen
og i tilslutningsanlæggene.
Rampekryds bygges om så de kan klare trafikken.
Trafikafviklingen forbedres også på de krydsende veje.
Der vil være mindre trængsel i myldretiden.
Der opretholdes samme hastighedsgrænser som
i dag (110 og 120 km/t). Der vil derfor være store
tidsgevinster især i myldretiden.
0+ alternativ
(Kørsel i nødsporet)
Fra tilslutningsanlæg Aarhus S (Genvejen) til Aarhus
Nord (13,2 km)
Laveste anlægsoverslag
Højeste driftsudgifter. Kørsel i nødspor kræver et ITS-
system med driftsomkostninger.
Løser de fleste af de trafikale problemstillinger.
Løser ikke kapacitetsproblemerne fra E45 mod
Djurslandsmotorvejen (fra syd mod øst).
Rampekryds bygges om i mindre omfang. Trafikafvik-
lingen vil blive forbedret i udvalgte rampekryds men i
mindre omfang.
Der vil være mindre trængsel i myldretiden.
Hastighedsgrænsen bliver 90 km/t i myldretiden og
maksimalt 110 km/t udenfor myldretiden. Tidsgevinsten
bliver derfor 1/3 så store som ved en udbygning.
Også den mindre ombygning ved Aarhus Nord vil betyde
færre rejsetidsgevinster i 0+-alternativet.
Anlægsperiode
Støjafskærmning
Nye passager
Der vil være gene af trafikken i anlægsperioden.
Anlægsperioden er 4 - 5 år.
Der etableres i alt 6,2 km støjafskærmning.
Der etableres faunapassage ved Bukbæk samt
2 padderør.
Der etableres ny sti underføring ved True Skov.
Trafiksikkerhed
Udbygningen tiltrækker trafik fra det øvrige vejnet i
området. Motorveje er generelt den sikreste form for
veje. Flytning af trafikken til et mere sikkert vejnet gør at
der forventes et mindre fald i det samlede antal ulykker
i området.
Der opnås ikke samme tiltrækning af trafik, hvorfor der
ikke vil være samme trafiksikkerhedsgevinster.
Den maksimale hastighedsgrænse sænkes til 110 km/t
på den ombyggede delstrækning. Det vil betyde en
mindre forbedring af trafiksikkerheden.
Der vil være gene af trafikken i anlægsperioden.
Anlægsperioden er 3 år.
Der etableres ca. 1,2 km støjvold ved Hørning.
Der etableres ikke faunapassager eller rekreative
passager.
Ændring af
tilslutningsanlæg
Sparet tid
29
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208757_0030.png
Proces for
VVM-undersøgelsen
Når den igangværende offentlige høring er slut, udarbejder Vejdirektoratet
en indstilling til transportministeren. Herefter er det op til en politisk
beslutning om, projektet skal gennemføres
Medio 2018
Indledende høring
Idéfase:
• borgermøde
• indkaldelse af
idéer og forslag
Sommer 2018 -
forår 2020
VVM-undersøgelse
Feltundersøgelser og
øvrige analyser udført
Sommer 2020
Høring
Offentliggørelse af
VVM-undersøgelse
Afsluttende høring:
• borgermøde
• mulighed for at
indsende hørings-
svar
Efterår 2020
Indstilling
Fremsendelse af
Vejdirektoratets
høringsnotat og
indstilling til transport-
misteren
Politisk beslutning
om projektet
Idéfase/Indledende høring
Vejdirektoratet modtog i alt 15 idéer og forslag til
VVM-undersøgelsen, som alle er behandlet.
Indstilling og politisk beslutning
Når den offentlige høring er afsluttet, behandler Vejdirek-
toratet høringssvarene. Herefter udarbejdes en indstil-
ling til transportministeren med henblik på en politisk
drøftelse og stillingtagen. Indstillingen udarbejdes på
baggrund af den gennemførte VVM-undersøgelse og
høringssvarene.
Hvis Folketinget beslutter at gennemføre projektet via en
anlægslov, kan projektet blive anlagt. Her anvendes nor-
malt 1 - 2 år til detailprojektering, besigtigelse og ekspro-
priation, efterfulgt af anlægsarbejdet. Anlægsperioden er
for dette projekt vurderet til 4 - 5 år.
VVM-undersøgelse
VVM-undersøgelsen er nu afsluttet.
Høring
VVM-undersøgelsen bliver offentliggjort, og du har
mulighed for at sende et høringssvar på
www.vd.dk/
vvm-e45aarhus,
senest den 27. september 2020. Der
afholdes borgermøder i lokalområdet, hvor Vejdirekto-
ratet vil præsentere resultatet af VVM-undersøgelsen.
Tid og sted vil blive annonceret på hjemmesiden samt i
lokale medier.
30
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208757_0031.png
Læs hele VVM-undersøgelsen
www.vd.dk/vvm-e45aarhus
31
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208757_0032.png
Vejdirektoratet har kontorer i:
Aalborg, Fløng, Middelfart,
Næstved, Skanderborg
og København
Find mere information på
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk