Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 390
Offentligt
2208756_0001.png
Udbygning af
E45 Nordjyske Motorvej
Aarhus N - Randers N
Resumé af
VVM-undersøgelsen
Juni 2020
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0002.png
Den politiske aftale bag
Viborg
VVM-undersøgelsen
Som led i finansloven for 2018 besluttede den da-
værende regering (V, LA og K) og DF at igangsætte
en VVM-undersøgelse af udbygning af E45 Nord-
jyske Motorvej mellem Aarhus N og Randers N.
Samtidig er der gennemført VVM-undersøgelser
for strækningen mellem Vejle og Skanderborg S og
strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N. Stræk-
ningen mellem Skanderborg S og Aarhus S blev
for nyligt udbygget til 6 spor.
VVM-undersøgelse
Aarhus S - Aarhus N
Randers
VVM-undersøgelse
Aarhus N - Randers N
Aarhus
Silkeborg
Er udbygget til 6 spor
Skanderborg S - Aarhus S
Skanderborg
VVM-undersøgelse
Vejle - Skanderborg S
Horsens
Billund
Vejle
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0003.png
Udbygning af E45 mellem
Aarhus N og Randers N
Vejdirektoratet er nu tæt på at have afslutttet VVM-undersøgelsen for
udbygning af E45 mellem Aarhus N og Randers N fra 2 til 3 spor i hver side
VVM-undersøgelsen bliver nu offentliggjort, og du har
mulighed for at sende et høringssvar på
www.vd.dk/vvm-e45randers.
Der afholdes borger-
møder, hvor Vejdirektoratet vil præsentere resultatet af
VVM-undersøgelsen.
I denne pjece kan du læse et kort resumé af arbejdet der
er udført i VVM-undersøgelsen.
På hjemmesiden
www.vd.dk/vvm-e45randers
kan du
læse mere om VVM-undersøgelsen. Her er vejprojektet,
trafikale, miljømæssige og økonomiske forhold gennem-
gået mere detaljeret.
På hjemmesiden finder du blandt andet også detaljerede
zoombare kort med forventet støjudbredelse, arealbehov
samt resultater af natur- og miljøundersøgelser. Det vil
også være muligt at læse nærmere om de trafikale kon-
sekvenser af udbygningen.
Vejdirektoratet har således nu igangsat den afsluttende
offentlige høring af projektet. Du kan indsende dine
bemærkninger til VVM-undersøgelsen via link på hjem-
mesiden i høringsperioden, som løber fra 12. juni frem til
27. september 2020.
Vejdirektoratet vil på baggrund af høringen udarbejde en
indstilling til transportministeren, som kan danne grund-
lag for beslutning om det videre forløb. Gennemførelse
af projektet kræver, at der træffes politisk beslutning og
afsættes finansiering.
Hvad er VVM?
VVM er en forkortelse for Vurdering af Virkninger
på Miljøet.
VVM-undersøgelsen skal tilvejebringe tilstrække-
lig viden til, at politikere og borgere kan vurdere
projektets virkninger på miljøet og sammenligne
forskellige løsningsforslag.
VVM-undersøgelsen skal desuden sikre, at vej-
projektet bliver bedst muligt tilpasset omgivel-
serne, og at miljøet ikke påvirkes unødvendigt.
3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0004.png
Motorvejen i dag
Projektstrækningen mellem Aarhus N og Randers N er cirka 32 km lang og
går igennem Aarhus, Favrskov og Randers kommuner. Strækningen starter
umiddelbart nord for Aarhus Nord og slutter ved Randers N
E45 på strækningen består overordnet af 2 delstræknin-
ger. Strækningen Aarhus N til Randers S med en samlet
bredde på 26 m blev åbnet i juni 1994, mens stræknin-
gen Randers S til Randers N blev åbnet i 1971 med en
samlet bredde på 32 m.
I dag er motorvejen en firesporet motorvej med hastig-
hedsgrænse på 130 km/t mellem Aarhus N og Ran-
ders S og 110 km/t på resten af strækningen rundt om
Randers.
På strækningen er der fem tilslutningsanlæg og to
rastepladser ved Gudenåen. Alle tilslutningsanlæg og
rastepladserne vil i en eller anden grad blive berørt af
udbygningen. Flere af anlæggene skal ombygges for at
forbedre kapacitetsforholdene og trafikafviklingen.
4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0005.png
Randers N
Strækningen, der er
undersøgt i VVM-
undersøgelsen
Over
Hornbæk
rreå
Albæk
Uggelhuse
40
Grund Fjor
d
Randers C
Randers
en
ud
G
å
Assentoft
42
Randers S
Haslund
Værum
43
Sdr. Borup
Hørning
Allin
Voldum
Søby
Nørre
Galten
Hadbjerg
Hadsten
Lyngå
le
Lil
44
Ødum
Hadsten
Mejlby
Spørring
ø
Sp
rrin
Å
Grundfør
Hinnerup
Hjortshøj
Trige
Søften
Lystrup
AARHUS NORD
5
Sabro
Lisbjerg
VVM-undersøgelse
Ran
ders
F
39
jord
Harridslev
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0006.png
Udbygning af E45
Den udbyggede motorvej bliver med 6 spor. De nuværende
hastighedsgrænser fastholdes på strækningen
Motorvejen udbygges symmetrisk på langt størstedelen
af strækningen, hvor en del af den eksisterende midter-
rabat inddrages til kørebaneareal og resten af udbyg-
ningen sker symmetrisk til begge sider. Dog sker der
ensidig udbygning mod øst ved Spørring Å (500 m),
Alling Å (1200 m) og ved Gudenåen (2000 m). Motorve-
jen opbygges af 3 kørespor og nødspor i hver side.
Alle de nuværende 5 tilslutningsanlæg opretholdes på
strækningen. Det er undersøgt om der kan etableres nye
tilslutningsanlæg, men af trafikale-, vej-, trafiktekniske og
sikkerhedsmæssige årsager er det fravalgt. På stræk-
ningen mellem tilslutningsanlæg 43 og 42S etableres pa-
rallelspor i begge vejsider, pga. den korte afstand mellem
de to anlæg, svarende til i alt 8 spor.
Der vil ske ombygning af krydsene på de skærende veje
for at forbedre trafikafviklingen.
Rastepladserne, Gudenå øst og vest, udbygges, og til-
og frakørselsramper forlænges.
fra det ledes videre til regnvandsbassiner. Midterrabatten
udføres med fast belægning. Hermed sikres, at der ikke
sker nedsivning af miljøfremmede stoffer til grundvandet.
Der etableres 9 nye regnvandsbassiner, i alt kommer der
27 bassiner på strækningen. På den sydlige del af stræk-
ningen er der primært tale om udvidelse eller sideflytning
af eksisterende bassiner. På den nordlige strækning skal
der etableres nye bassiner. Alle bassiner udføres med
tæt bund for at hindre nedsivning til grundvandet.
Vand fra motorvejen
På strækningen Aarhus N til Randers S ledes vejvandet i
dag gennem et rørsystem til regnvandsbassiner placeret
langs motorvejen, mens det på strækningen Randers S til
Randers N udledes via grøfter direkte til vandløb. Der er
ikke belagte midterrabatter på strækningen i dag.
I forbindelse med udbygningen etableres kantopsamling
med afledning af vejvand i et lukket ledningssystem, hvor-
Regnvandsbassin i området ved Spørring Å
6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0007.png
Eksisterende motorvej
Aarhus N - Randers S
26
3
26
3
2-sporet motorvej med nødspor
10,5 m
Midterrabat
3m
2-sporet motorvej med nødspor
10,5 m
Eksisterende motorvej
Randers S - Randers N
26
3
26
3
2-sporet motorvej med nødspor
11,5 m
Midterrabat
6m
2-sporet motorvej med nødspor
11,5 m
Udbygget motorvej
26
3
26
3
3-sporet motorvej med nødspor
15 m
Midterrabat
2m
3-sporet motorvej med nødspor
15 m
7
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
Tilslutningsanlæg
og lokale veje
Der er i dag 5 tilslutningsanlæg på strækningen mellem
Aarhus N og Randers N
Alle tilslutningsanlæg på strækningen udbygges med
mere kapacitet, og de korte ramper på strækningen rundt
om Randers forlænges. Enkelte ramper flyttes lidt for at
give plads til motorvejsudbygningen, og tilslutningen til
krydsende veje vil i flere tilfælde blive ombygget.
udspor. Den eksisterende bro kommer til at afvilke den
østgående trafik, mens den nye parallelbro afvikler den
vestgående trafik, begge inkl. cyklister. Den eksisterende
rundkørsel erstattes af et nyt signalreguleret kryds.
Hadsten - Ødumvej
For at forøge kapaciteten i tilslutningsanlægget forlæn-
ges ramperne og tilpasses motorvejsudbygningen. Det
vestlige rampekryds flyttes længere mod vest. Ram-
pekrydsene vil fortsat være signalreguleret. Ødumvej
ombygges mod øst og vest så den fremtidige trafik kan
afvikles gennem anlægget. Der vil være enkeltrettede
cykelbaner på begge sider af Ødumvej.
Parallelspor mellem Sdr. Borup og Ran-
ders S
Afstanden mellem de to tilslutninganlæg Sdr. Borup
og Randers S er under 700 m. Den korte afstand øger
risikoen for tæt trafik og uheld. Derfor udvides motor-
vejen på denne strækning med et ekstra spor, så der vil
være 4 spor i hver retning. Det nye parallelspor forbinder
ramperne fra Sdr. Borup til Randers S og omvendt i
sydgående retning.
Sdr. Borup - Tulipvej / Ringvej Syd
Trafikken forventes at stige frem mod 2030. Randers
Kommune planlægger en betydelig boligudbygning øst
for motorvejen, og en betragtelig erhvervsudvikling på
vestsiden af E45. Derfor skal tilslutningsanlægget udbyg-
ges for at klare de fremtidige trafikmængder.
Rampekrydsene signalreguleres, og ramperne ombyg-
ges og tilpasses motorvejsudbygningen. Udbygningen
kan ikke holdes indenfor det nuværende broareal, der
fører Tulipvej / Ringvej Syd hen over motorvejen. Derfor
etableres en ny 3-sporet parallelbro umiddelbart nord for
den eksisterende med 2 venstresvingsspor og 1 lige-
Randers S - Hadstenvej
Tilslutningsanlægget fører Hadstenvej over motorvejen
og er i dag et halvt sydvendt anlæg. Ramperne ombyg-
ges, forlænges og tilpasses motorvejsudbygningen.
Broen er ikke forberedt til motorvejsudbygning og skal
derfor rives ned og erstattes af en ny bro i samme place-
ring.
Tåsingevej berøres af udbygningen, og lukkes perma-
nent. Den erstattes af en ny adgangsvej ved Anholtvej,
der forlænges og tilsluttes Hadstenvej ca. 250 m syd for
Tåsingevej. Anholtvej bliver ny forbindelse mellem Had-
stenvej og Frederiksdalvej.
8
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0009.png
Billede fra droneoptagelse ved Randers S - Hammelvej
Randers S - Hammelvej
Tilslutningsanlægget fører Hammelvej under motorvejen
og er i dag et halvt nordvendt anlæg. Ramperne tilpas-
ses motorvejsudbygningen; sløjferampen forlænges og
vinklen ændres. Rampekrydsene forbliver stort set uæn-
drede. Broen er ikke forberedt til motorvejsudbygning og
skal derfor udvides i begge sider af motorvejen
i nødsporet. I fremtiden forventes endnu mere trafik i
krydsene.
For at den fremtidige trafik kan afvikles etableres der
dobbelt venstresving fra den sydlige frakørselsrampe.
Dette medfører behov for et ekstra ligeud spor i vestlig
retning på Viborgvej. Derfor inddrages den nordlige sti på
broen til kørespor. På nordsiden af den eksisterende bro
etableres en ny stibro som erstatning. Der vil fortsat være
enkeltrettede cykelbaner på begge sider af Viborgvej.
Ramperne tilpasses motorvejsudbygningen, og forlæn-
ges, så de lever op til gældende vejregler. Rampekryd-
sene signalreguleres.
Randers C - Viborgvej
Der er i dag betydelige trængselsproblemer omkring
tilslutningsanlægget særligt i morgen- og eftermiddags-
myldretiderne. Specielt er der problemer på frakørsels-
rampen fra syd med tilbagestuvning til motorvejen og
9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0010.png
Krydset mellem Viborgvej og Fladbrovej, øst for tilslut-
ningsanlægget, ombygges. Krydset udvides i retningen
mod centrum/øst langs Viborgvej, som led i optimering af
kapaciteten i tilslutningsanlægget.
Randers N - Hobrovej
Der er i dag betydelig kø på visse tider af døgnet på
den østlige frakørselsrampe fra syd på grund af en stor
trafikmængde specielt mod Randers (højresving). I dag
benyttes nødsporet på rampen som højresvingsbane for
at undgå kraftig tilbagestuvning til motorvejen. I fremtiden
forventes også tilbagestuvning i det vestlige rampekryds i
endnu højere grad end i dag. Derfor skal både det østlige
og vestlige rampekryds ombygges.
For at den fremtidige trafik kan afvikles i tilslutningsan-
lægget, skal de to rampekryds signalreguleres. Derfor
forlægges ramperne i hhv. vest og øst og føres sammen,
således der kan etableres to 4-benede kryds.
Frakørselsrampen i det østlige rampekryds etableres
med to spor – et for venstresvingende og et for høj-
resvingende. Venstresvingssporet placeres overfor
tilkørselsrampen i forbindelse med signalreguleringen.
Højresvinget udformes som en shunt sluttes til Hobrovej
udenfor signalreguleringen
Motorvejens udbygning til 3 spor ophører umiddelbart
før broen, hvor 3 spor indsnævres til 2 i forbindelse med
tilslutningsanlægget. Der etableres en ny samkørsels-
plads øst for motorvejen med vejadgang fra Hobrovej.
Vejadgangen etableres som et fjerde sydligt ben i den
eksisterende trebenede rundkørsel.
Forslag til nye tilslutningsanlæg
Mulighederne for placering af nye tilslutningsanlæg ved
Trige og ved Vorup er undersøgt, men fravalgt med bag-
grund i bl.a. fysiske forhold, kapacitet, trafikale-, vej- og
trafiktekniske samt sikkerhedsmæssige årsager.
Nyt signal-
reguleret kryds
Underføring af
Hobrovej
Nyt signalreguleret
kryds
Rampe flyttes
mod vest
39
Randers N
Ny shunt til
trafik mod Hobro
Fr
ed
en
sh
or
N
ke
ds
lle
t
Ho
br
ov
ej
øj
ve
j
Ny samkørselsplads
10
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0011.png
Øvrige krydsende veje og stier
Alle eksisterende bygværker for det lokale vej- og
stinet bevares og ombygges i videst muligt omfang.
Det vil være nødvendigt at sideudvide 15 bygvær-
ker (”underføringer”), der fører krydsende veje,
stier og vandløb under motorvejen. I den forbin-
delse sikres, at frihøjder for veje er uændrede.
Motorvejen krydser jernbanen Aarhus - Randers
to steder. Begge steder er jernbanen ført under
motorvejen. Der sker ingen ændringer i de to byg-
værker.
Broer, hvor krydsende veje går over motorvejen,
kan i stor udstrækning bibeholdes og genbruges,
men der nedrives 5 broer, som erstattes med nye.
Det etableres yderligere 3 nye broer udover de
eksisterende, som er i dag.
11
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0012.png
Rastepladser og
samkørselspladser
Rastepladserne Gudenå øst og vest ligger vest for Ran-
ders i Gudenådalen. Rastepladserne er stort set symme-
triske og har overordnet den samme indretning på begge
sider af motorvejen.
Ved udbygning af motorvejen tilpasses rastepladserne.
Til- og frakørselforholdene ændres for at leve op til
gældende vejregler, ligesom de flyttes længere væk fra
rastepladserne, så de har en tilstrækkelig længde til at
komme op og ned i fart.
Rastepladserne på begge sider af motorvejen omdispo-
neres og udbygges med plads til ca. 15 lastbiler og 45
personbiler for at øge antallet af parkeringspladser for
både lastbiler og personbiler.
Den nærmere udformning og omdisponering af raste-
pladserne vil blive fastlagt i en senere detailfase.
Der placeres samkørselspladser i forbindelse med alle
tilslutningsanlæg på strækningen. I projektet er både nye
samkørselspladser og eksisterende, som enten bevares,
udvides eller erstattes af nye.
2 nye samkørselspladser:
• Ved 43 - Sdr. Borup øst for på Ringvej Syd
• Ved 39 - Randers N mod øst på Hobrovej
1 samkørselsplads får ny placering og udvides:
• Ved 44 Hadsten vest for på Ødumvej
2 samkørselspladser bevares og opgraderes:
• Ved 40 Randers C vest for på Viborgvej
• Ved 42N Randers S vest for på Hammelvej
Samkørselspladserne forventes alle indrettet med
belysning, asfalt, opstribning af p-pladser, god og sikker
ind- og udkørselsforhold samt ladestation(er). Pladsen
ved Randers C er meget benyttet i dag og udstyret
på pladsen opgraderes med cykelfaciliteter i form af
overdækket parkering og aflåsningsmuligheder, nem og
sikker adgang for cyklister og gående, samt mulighed for
omstigning til kollektiv trafik. Der etableres buslomme i
umiddelbar forbindelse med pladsen. Pladsen vil således
understøtte bedre mulighed for skift mellem transport-
formerne.
Parkering
45 biler
Parkering
15 SVT
Parkering
Campingvogn
Bus
12
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0013.png
13
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0014.png
Andre løsninger
Udover en udbygning af motorvejen til 6 spor er der også undersøgt for
mindre tiltag til at fremme kapaciteten på strækningen (0+ alternativ), og
muligheden for udbygning af den kollektive trafik
0+ alternativ - Forbedringer af
tilslutningsanlæg
I 0+ alternativet foreslås forbedringer af udvalgte
tilslutningsanlæg på strækningen. Der er allerede i
dag observeret problemer med trafikafviklingen i to
tilslutningsanlæg (TSA) på projektstrækningen, TSA 40 -
Randers C og TSA 39 - Randers N. Der foregår desuden
en betydelig bolig- og erhvervsudbygning øst og vest
for TSA 43 - Sdr. Borup, og der forventes lokal kritisk
trængsel i det anlæg også i nær fremtid.
De tre tilslutningsanlæg ombygges svarende til projekt-
forslaget. Herved opnås den væsentlige fordel, at de vil
være forberedt til den fremtidige udbygning af motorve-
jen fra 4 til 6 spor.
Både teknisk, trafikalt og samfundsøkonomisk er løsnin-
gen et godt alternativ til projektforslaget på den korte
bane. Det løser nogle aktuelle kapacitetsproblemer, og
det muliggør samtidig en forholdsvis nem senere fuld-
stændig udbygning af den samlede strækning. Alternati-
vet kan derfor betragtes som en første etape af den fulde
udbygning af den samlede strækning mellem Aarhus N
og Randers N.
Anlægsperioden for ombygning af de udvalgte tilslut-
ningsanlæg forventes at vare 2�½ år inkl. 1 år til detailpro-
jektering, ekspropriation og udbud. Der etableres ikke
støjafskærmning i forbindelse med 0+ alternativet.
Andre undersøgte 0+ alternativer
Kørsel i nødspor i myldretiden og paralellspor
mellem tilslutningsanlæg er også blevet under-
søgt, men fravalgt som 0+ alternativ til udbygning
af strækningen.
Kørsel i nødspor er fravalgt, fordi det har en for-
holdsvis stor anlægsudgift og ikke giver væsentlig
bedre kapacitet på motorvejen. Dertil skal lægges,
at en stor del af anlægsudgiften vil være spildt,
idet en stor del af de tekniske anlæg skal ombyg-
ges igen i forbindelse med en eventuel senere fuld
udbygning af motorvejen.
Paralellspor mellem tilslutningsanlæg rundt om
Randers, er fravalgt, fordi kun en lille andel af tra-
fikken kører ”lokalt” mellem tilslutningsanlæg.
14
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0015.png
Kollektiv trafik
Det er vurderet, om en udbygning af den kollektive trafik
kan erstatte en udbygning af motorvejen.
De kollektive rejsemuligheder på strækningen er i dag
veludbyggede og danner derfor et godt fundament som
alternativ til at benytte motorvejen. Strækningen betjenes
af ekspresbussen 918X og IC-tog, begge uden stop
undervejs mellem Aarhus og Randers.
Selvom rejsetiden mellem byerne med tog og bus er kon-
kurrencedygtig, vil det stadig være en lang rejse for dem,
der arbejder langt fra stationerne. Mange arbejdspladser
befinder sig i virkomheder langs med motorvejen, og
de er dermed langt fra stationerne i byerne. Det vurde-
res derfor, at rejse med tog ikke er et reelt alternativ for
transport til disse arbejdspladser.
En måde at skabe bedre mobilitet gennem kollektiv trans-
port langs strækningen, vil være at indføre en buslinje ad
motorvejen med stoppesteder ved tilslutningsanlæggene.
Løsningen vil dog ikke hjælpe på trængselsproblemerne
uden en udbygning. Midttrafik vurderer at, alle samkør-
selspladser kan betjenes af eksisterende lokale ruter.
Dette kan være en løsning for dem, der skal til eller fra de
mindre lokalsamfund mellem Aarhus og Randers.
15
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
Anlæg af motorvejen
Projektet vil kunne gennemføres på 5 år fra projektbevil-
ling. Forud for anlægsarbejdet skal der bruges 2 år på ud-
bud, geotekniske boringer, detailprojektering, besigtigelse
og ekspropriation mv. og 3 år på selve anlægsarbejdet.
Det vil betyde anlægsarbejder i en 3-årig periode, hvor
hastigheden vil være nedsat fra 130/110 km/t til 80 km/t
på den ca. 32 km lange strækning. En så lang strækning
med nedsat hastighed pga. vejarbejde er ikke hensigts-
mæssigt rent trafikalt, hvorfor strækningen alternativt kan
deles op i 3 anlægsstrækninger (etaper) med en anlægs-
periode for hver på ca. 2-3 år. Det indebærer, at ca. 2/3
af strækningen kan åbnes (uden slidlag) efter ca. 4 år fra
projektbevilling og den sidste del efter yderligere 2-3 års
anlægsarbejde.
Fordelen ved at inddele i etaper er blandt andet at det
vil medføre færre gener for trafikanterne på samme tid.
Det skyldes at arlægsarbejderne vil blive del op i tre og
udført over en lidt længere samlet periode.
Nedenfor er en typisk anlægstakt beskrevet:
1. For at gøre plads til det efterfølgende arbejde med
sideudbygningen, fjernes det eksisterende midter-
autoværn, og der udføres midlertidig belægning i
midterrabatten. Trafikken trækkes i denne periode ud
til begge sider.
2. Når den midlertidige belægning i midterrabat er
etableret, flyttes trafikken ind mod midten af vejen,
hvorefter motorvejen kan sideudvides i begge sider.
3. I de områder, hvor det er nødvendigt at udskifte
belægningen på den eksisterende motorvej gøres det
i én vejside ad gangen. Imens afvikles trafikken i den
anden vejside.
4. Til sidst laves de endelige arbejder i midterrabatten,
imens trafikken afvikles i de 2 yderste spor i begge
sider.
Den nuværende kapacitet på motorvejen med to spor
i hver retning opretholdes således under hele anlægs-
perioden – dog med reduceret hastighed på 80 km/t forbi
de igangværende arbejdsområder. Motorvejsudbygningen
gennemføres såvidt muligt indenfor normal arbejdstid på
hverdage. Dog vil det i særlige tilfælde være nødvendigt
at udvide arbejdstiden til nat og weekendarbejder i korte
perioder.
Alle nuværende forbindelser under og over motorvejen
opretholdes ved udbygning af motorvejen.
I alt skal 5 broer, som går over motorvejen, nedrives og
erstattes af nye broer. Nedrivningen er forudsat gen-
nemført som nat- eller weekendarbejder med en samlet
varighed på 10 - 12 timer over en motorvejshalvdel ad
gangen. I særlige tilfælde kan det i stedet blive aktuelt
med en total spærring af motorvejen i en weekend.
Èn bro vil blive bygget syd for den eksisterende bro.
Når den krydsende trafik er flyttet til den nye bro, vil
den gamle blive revet ned. De øvrige broer opføres på
samme sted som den gamle bro, hvorfor vejen over
motorvejen lukkes midlertidigt i byggeperioden og der
etableres omkørsel i op til ca. et halvt år.
For at undgå at genere de mange trafikanter på de kryd-
sende veje, ombygges 4 af 5 tilslutningsanlæg på en
16
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0017.png
måde så trafikken kan opretholdes i stort set hele an-
lægsperioden. Ved det sidste tilslutningsanlæg skal den
gamle bro erstattes med en ny og vejen over motorvejen
må lukkes i en periode, men trafikken på til- og frakørs-
ler på motorvejen kan stort set kan opretholdes.
Der vil periodevist blive spærret for trafik på 7 lokale
veje, som går under motorvejen i forbindelse med
udbygningen. Sti- og cykeltrafik forventes dog at kunne
færdes på veje under motorvejen igennem hele bygge-
perioden.
Eksisterende forhold
Yderrabat
Nødspor
Kørebane
Kørebane
Midterrabat
Kørebane
Kørebane
Nødspor
Yderrabat
Arbejde i midterrabat
Nødplads Nødrabat
Kørebane
Kørebane
Arbejdsområde
Kørebane
Kørebane
Nødrabat Nødplads
Motorvejen udbygges i siderne
Arbejdsområde
Kørebane
Kørebane
Midterrabat
Kørebane
Kørebane
Arbejdsområde
Udbygget motorvej
Yderrabat
Nødspor
Kørebane
Kørebane
Kørebane
Midterrabat
Kørebane
Kørebane
Kørebane
Nødspor
Yderrabat
17
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0018.png
Trafikken i dag
og i fremtiden
Trafikken på motorvejen forventes fortsat at stige frem mod år 2030. Det vil
gælde uanset om motorvejen bliver udbygget eller ej
Der kører i dag mellem 51.000 og 54.000 køretøjer i
døgnet på hverdage på strækningen. Den største trafik-
mængde er nord for Aarhus og syd for Randers (mellem
Sdr. Borup og Randers S).
Der er i dag observeret moderat trængsel på motorvejen
i myldretiden, hvilket betyder at der er risiko for, at trafi-
kanterne vil opleve en reduceret manøvrefrihed i forhold
til skift af kørespor og der er risiko for at hastigheden
begynder at falde. Samtidig er der i dag registeret kapa-
citetsproblemer i tilslutningsanlæggene ved Randers C
og Randers N.
Med den forventning der er til væksten i trafikken,
vurderes det at der i 2030 vil være stor trængsel, og en-
kelte steder kritisk trængsel, på strækningen. Desuden
vil kapacitetsproblemerne i tilslutningsanlæggene kun
blive endnu større.
Trafik
i dag
Aarhus N - Hadsten
Hadsten - Sdr. Borup
Sdr. Borup - Randers S
Randers S - Randers C
Randers C - Randers N
53.400
51.400
52.500
50.900
41.000
Ikke udbygget Udbygget
- 2030
- 2030
59.900
58.500
69.700
61.400
55.100
61.100
59.000
70.100
61.900
55.500
Trafikprognoserne er udarbejdet via trafikmodeller og
generelle vækstforudsætninger der er baseret på en
række grundlæggende forudsætninger om økonomisk
vækst, befolknings- og arbejdspladsudvikling og adfærd.
Prognoserne er behæftet med væsentlig usikkerhed, da
ændringer i samfundet kan rykke ved f.eks. den økonomi-
ske vækst eller befolkningsvæksten.
Trafikale effekter
Hvis man udbygger motorvejen, vil det få betydning for
trafikken i hele området. Flere af de lokale veje i området
vil blive aflastet og trafikken vil i stedet køre på motorve-
jen. Det skyldes at udbygningen vil øge vejens kapacitet
og dermed give bedre plads til bilerne.
I 2030 når motor vejen er udbygget forventes en stigning
på mellem 14 og 34 % i trafikken i forhold til i dag. Der
er beregnet at mellem 55.500 og 70.100 køretøjer vil
benytte motorvejen i døgnet på hverdage.
Udbygning af motorvejen vil forøge kapaciteten betragte-
ligt. Det vil især få betydning i myldretiden, hvor der i dag
er reducerede rejsehastigheder. Udenfor myldretiderne
vil gevinsterne være mindre. De samlede tidsbesparelser
for alle køretøjstyper og alle turformål er beregnet til ca.
450.000 persontimer om året i 2030.
18
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0019.png
3.900
Trafik på udbygget
motorvej i 2030.
Tallet i parentes viser
ændringen i forhold
hvis motorvejen ikke
var udbygget.
Grøn: veje hvor der
kommer mindre trafik
Rød: veje hvor der
kommer mere trafik
(+100)
39
Harridslev
Randers N
55.500
18.500
(+100)
25.600
(-100)
Albæk
Uggelhuse
(+400)
40
Over
Hornbæk
Randers C
Randers
23.900
(-200)
61.900
(+500)
7.000
(-500)
Assentoft
4.500
(-700)
42
Randers S
Haslund
Værum
70.100
(+400)
16.200
(+700)
Hørning
43
Sdr. Borup
2.500
(+100)
59.000
(+500)
Voldum
Søby
Nørre
Galten
4.600
(-100)
Hadbjerg
Sparet tid
I myldretiden kan man spare op
til 3 minutter på en tur mellem
Aarhus N og Randers N. Uden
for myldretiden vil der ikke op-
nås de store tidsbesparelser.
Tidsbesparelserne kommer på
grund af den øgede kapacitet
på motorvejen. Det betyder at
flere biler kan køre på stræk-
ningen uden kødannelse.
Lyngå
Hadsten
9.000
(-200)
7.900
44
(+500)
Ødum
Hadsten
5.900
8.100
(-400)
(-200)
Mejlby
61.100
Spørring
(+1.200)
Grundfør
Hinnerup
11.000
(-300)
Trafik i 2030
udbygget motorvej
Hjortshøj
(ændring i trafik)
x.xxx
Lystrup
trafik
Mindre
(-xxx)
12.200
(-200)
Trige
Søften
(ændring)
x.xxx
Mere trafik
AARHUS NORD
19
(+xxx)
(ændring)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0020.png
Gevinster for erhvervslivet
Erhvervslivet vil også få gevinster ved en udbyg-
ning af motorvejen.
En fordel er for eksempel reducerede rejseom-
kostninger, når varer eller tjenesteydelser skal
transporteres. Disse fordele kan øge virksomhe-
dernes produktivitet i området, da deres konkur-
renceevne forbedres.
Mere indirekte effekter vil være gevinster som
følge af et større arbejdskraftopland, da rejsetiden
og omkostningerne for pendlerne også bliver re-
duceret. Virksomhederne kan få øget job-match
og derved en højere produktivitet.
Ved udbygning af motorvejen forbedres adgangen
til arbejdskraft via E45, men effekterne er små og
er primært koncentreret nær udbygningsstræknin-
gen. Dette skyldes at det kun er i en begrænset
periode af dagen der er kapacitetsproblemer og
dermed nedsat hastighed på strækningen.
20
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
Trafikstigningen skyldes flere ting
Den største stigning skyldes den generelle trafikvækst
på E45 som vil ske uanset om motorvejen udbygges
eller ej. Det skyldes for eksempel en forventet befolk-
ningstilvækst i de større byer, flere biler og relativt lavere
kørselsomkostninger.
En anden faktor er den reducerede rejsetid som følge
af udbygningen, der vil tiltrække flere biler til motorvejen
i myldretiden og dermed aflastes det omkringliggende
vejnet.
En udbygning af de tre tilslutningsanlæg vil løse de stør-
ste kapacitets- og trængselsproblemer i projektområdet
og vil derfor kunne afhjælpe trængselsproblemerne i en
årrække.
Sammenhæng med andre udbygninger på
E45
Udover udbygningen på E45 Nordjyske Motorvej mellem
Aarhus N og Randers N, så undersøges der også for
en udbygning mellem Vejle og Skanderborg og mellem
Aarhus S og Aarhus N.
Hvis man ser den nordlige udbygning af E45 i sammen-
hæng med udbygningen af E45 rundt om Aarhus vil
trafikken stige yderligere med 300 - 1.700 køretøjer pr.
hverdagsdøgn. Størst på strækningen mellem Aarhus N
og Hadsten. Den større vækst i trafikken på motorvejen
skyldes, at man ved en udbygning, der også inkluderer
strækningen rundt om Aarhus, får frigjort kapacitet rundt
om Aarhus, som er den del af E45, hvor der registreres
de største kapacitetsproblemer.
En fuld udbygning af E45 hele vejen fra Vejle til Randers
til 2 x 3 spor, vil medføre yderligere vækst i trafikken (op
til 3.100 køretøjer pr. hverdagsdøgn) på den nordlige
projektstrækning. Dette er en forskel på op til 1.900
køretøjer i forhold til kun at udbygge den nordlige stræk-
ning alene. Det er især strækningen mellem Aarhus N
og Hadsten, der giver den største stigning. En samlet
udbygning af E45 vil reducere kapacitetsproblemerne på
hele strækningen mellem Randers N og Vejle, og derfor
vil flest trafikanter få glæde af udbygningen.
Trafiksikkerhed
Trafiksikkerheden vil også blive forbedret ved en ud-
bygning af motorvejen. Udbygningen tiltrækker trafik til
motorvejen fra det øvrige vejnet i området. Motorveje er
generelt den sikreste form for veje. Flytning af trafikken
til et mere sikkert vejnet gør, at der forventes et mindre
fald i det samlede antal ulykker i området.
På motorvejen registreres i den nuværende situation en
del ulykker og hændelser i myldretiden. Det resulterer i,
at rejsetiderne kan variere meget fra dag til dag. Ved en
udbygning, hvor der bliver mere plads til bilerne forventes
antal materielskadeulykker og øvrige hændelser at falde.
Dette sammenholdt med mindre køkørsel vil betyde at
variationen i rejsetiden vil være mindre.
Forbedringer af tilslutningsanlæg
(0+ alternativ)
Der er allerede i dag observeret problemer med trafik-
afviklingen i to tilslutningsanlæg på projektstrækningen,
Randers C og Randers N. Der foregår desuden en
betydelig boligudbygning øst for tilslutningsanlæg Sdr.
Borup og det nuværende anlæg vurderes ikke at kunne
håndtere den fremtidige trafikmængde.
21
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0022.png
Miljø
Udbygning af motorvejen mellem Aarhus N og Randers N vil medføre
påvirkninger på miljøet. En række af disse er afværget som led i projektet ,
men der hvor en påvirkning ikke kan undgås vil der blandt andet blive etableret
støjafskærmning og anlagt erstatningsnatur
Generelt vil miljøpåvirkningerne være begrænsede, da
der i forvejen er en motorvej, som påvirker omgivelserne
og udgør en barriere i området. Væsentlige påvirkninger
såsom fx øget støj og påvirkning af beskyttet natur søges
afværget ved at etablere støjafskærmning og erstatnings-
natur.
Nogle af afværgetiltagene i forbindelse med anlægspro-
jektet vurderes at have en positiv påvirkning på natur og
miljø. Det drejer sig om støjafskærmning, faunapassager
og opsamlingssystem til vejvand for at forhindre nedsiv-
ning til grundvandet og beskytte vandløb og søer.
Miljøundersøgelser
Der er foretaget en miljøkortlægning af eksiste-
rende forhold, både ud fra eksisterende viden og
gennemførsel af naturundersøgelser i felten i et
undersøgelsesområde omkring motorvejen. Felt-
undersøgelserneblev udført i 2018 og 2019. Der
er udført besigtigelser af beskyttede naturom-
råder og registreringer af bilag IV-arter, fredede
samt almindelige arter af planter og dyr.
Miljøkortlægningen har været forelagt kommunerne
til kommentering og er efterfølgende blevet justeret.
Da området i forvejen er domineret af den eksi-
sterende motorvej, vurderes påvirkningerne fra
udbygningen at have en mindre påvirkning på
miljøet. Miljøkonsekvensvurderinger viser, at pro-
jektet kan gennemføres uden væsentlige negative
miljøpåvirkninger, forudsat de foreslåede afværge-
foranstaltninger indarbejdes. Miljøet vil blive tilgo-
deset yderligere, hvis den store faunapassage ved
Alstrup Møllebæk tilvælges.
Der er foretaget miljøvurderinger af motorvejs-
udbygningen, to tilvalg samt et 0+ alternativ med
forbedringer af tre tilslutningsanlæg.
Paddeundersøgelser
22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0023.png
Mennesker og landskab
Motorvejen passerer forbi flere byer og landsbysamfund
– blandet andet Trige, Grundfør, Spørring, Hadsten,
Ødum og Hadbjerg på strækningen op til Randers. På
den sidste del af strækningen er Randers by flere steder
vokset ud til motorvejen med erhverv og boligområder.
Landskabet omkring motorvejen på den sydlige del af
strækningen er præget af skovområder og småbakket
landbrugslandskab, som går over i et storbakket land-
brugslandskab på den nordlige strækning. Mange steder
brydes landskabet af små og store ådale ved Spørring Å,
Astrup Bæk, Alling Ådal, Damkær og Brusgård Møllebæk
samt endelig den store Gudenådalen.
Udbygning af motorvejen vil påvirke landskabet og de
visuelle forhold, men da der kun er tale om en udbygning
af den eksisterende motorvej, vil de største påvirknin-
ger være i anlægsfasen, hvor meget beplantning langs
med motorvejen bliver fjernet. Påvirkningen vil dog være
midlertidig til der igen vokser buske og træer op langs
motorvejen. Derudover vil nye støjskærme og støjvolde
langs strækningen kunne ses i landskabet.
Langs motorvejen er der flere kulturhistoriske levn om
menneskers fortid, som kan blive påvirket ved udbygning
af motorvejen. Udbygningen berører 14 beskyttede diger
og 2 fortidsmindebeskyttelseslinjer; begge omkring
Chr. IIIs kanal lige nord for Gudenåen.
De arealer, der inddrages til udbygning af motorvejen,
er forholdsvis små og smalle, og de inddrages langs
motorvejen. Derfor er der kun mindre påvirkninger af
friluftsområder og rekreative interesser. Alle rekreative
stier opretholdes efter udbygningen, og der vil fortsat
være passage mellem Himmerigs og Bærmose Skove ad
Trigevej / Vestermøllevej umiddelbart syd for skovene, og
stisystemerne ved Gudenåen bevares.
Natur
De undersøgte naturarealer ligger generelt spredt på
strækningen, men omkring Koldmose, Drostrup Gårde
og Gudenådalen er der flere naturlokaliteter i samme
område med særlige naturværdier. Af bilag IV-arter er der
registreret seks arter af flagermus samt spor efter odder
langs flere vandløb. Desuden er der fundet stor vand-
salamander. Markfirben er eftersøgt, men ikke fundet.
Blandt fugle er de største forekomster langs motorvejen
ved Gudenåen og Spørring Å. Der forekommer også
kronhjort, då- og rådyr i området omkring motorvejen.
Udbygning af motorvejen foregår i et område, hvor natu-
ren allerede er forstyrret af den eksisterende motorvej.
De natur- og skovarealer, der bruges til udbygning af
motorvejen, og de arealer, der bruges midlertidigt som
arbejdspladser, erstattes ved udlægning af ny natur og
skov.
Der etableres 6 faunapassager ved vandløb i forbindelse
med udbygning af motorvejen. Passagerne forbedres fra
nuværende rørlagte vandløb til vandløbspassager med
banketter, så mindre pattedyr og bilag IV-arten odder
også kan passere under motorvejen efter udbygningen.
Af disse forbedres passagen ved Astrup Bæk, så den
i fremtiden også kan benyttes af hjortevildt. Der bliver
opsat vildthegn på begge sider af passagen for at leder
hjortevildtet hen til passagen. Derudover anlægges én ny
faunapassage til små pattedyr nær Hallendrup / Never-
mose. Passagen forsynes med ledebeplantning.
Bilag IV-arter
Særligt sårbare og truede arter i EU, som er
omfattet af en streng beskyttelse.
23
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0024.png
39
Harridslev
Randers N
Albæk
Tilvalg - Krondyrspassage ved Alstrup
Møllebæk
Det er af stor betydning for biodiversiteten og for
arternes mulighed for spredning – og dermed gene-
tisk udveksling – at vejens væsentlige barrierevirkning
reduceres.
Udover de mindre faunapassager til smådyr, der er
indarbejdet i projektet, er der mulighed for som tilvalg
at bygge en faunabro til krondyr ved Alstrup Møllebæk.
Dette tages der endelig stilling til i en senere beslut-
ningsfase i projektet.
Der er i dag bestande af kronvildt på Djursland øst for
motorvejen og i Midtjylland vest for motorvejen, bl.a. i
skovene ved Frijsenborg. Disse bestande af krondyr er
øget markant i antal det seneste årti og er fortsat i vækst.
Bestandene har på nuværende tidspunkt meget svært
ved at krydse motorvejen.
Voldum
40
Over
Hornbæk
rreå
å
Randers C
Randers
ud
G
en
Assentoft
42
Randers S
Haslund
Værum
43
Sdr. Borup
Nørre
Galten
Al
lin
Hadbjerg
Astru
p Bæ
k
Hadsten
Lyngå
Lil
le
Å
44
Ødum
Hadsten
Faunabroen ved Alstrup Møllebæk placeres i et område,
hvor der er en økologisk forbindelse. Denne skal sikre
sammenhængende naturområder og muligheder for van-
dring og spredning af vilde dyr og planter. Placeringen
ved Hadbjerg passer også ind i skovrejsningsplaner vest
for motorvejen. Faunabroens omgivelser på begge sider
af motorvejen forsynes med tryghedsbeplantning og
ledelinjer for at passagen kan fungere optimalt.
Spørring
Sp
Å
ing
ørr
Støj
Udbygning af motorvejen vil betyde, at støjpåvirknin-
gen langs med motorvejen og andre veje vil ændre sig
i forhold til i dag. Støjpåvirkningen vil stige, både fordi
der vil komme flere biler på vejene og fordi motorvejen
udbygges. Derfor omfatter udbygningen støjreducerende
tiltag langs motorvejen. Derved bliver den samlede støj-
påvirkning mindre, når der sammenlignes med en fremti-
dig situation uden udbygning af motorvejen.
Grundfør
Hjortshøj
Ny faunapassage
Faunapassager
der forbedres
Tilvalg:
Krondyrspassage
Lisbjerg
Hinnerup
Trige
Søften
Lystrup
24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0025.png
Dagens situation
Visualisering af udbygget motorvej med støjskærm
I VVM-undersøgelsen er der beregnet støj for tre forskel-
lige situationer; dagens situation (2019), ikke udbygget
motorvej (2040) og udbygget motorvej (2040).
Inden for det undersøgte område langs E45 er antallet af
støjbelastede boliger i dag (2019) opgjort til 2.895. Hvis
trafikken på motorvejen fremskrives til 2040, men motor-
vejen ikke udbygges, og der ikke opsættes støjafskærm-
ning, vil antallet af støjpåvirkede boliger stige til 4.145.
Derfor er der indarbejdet støjdæmpende tiltag i udbyg-
ningsprojektet, som skal afværge den øgede støjpåvirk-
ning. Det er foreslået placering af støjafskærmning, der
hvor der er sammenhængende boligområder, som er
støjpåvirkede, og hvor en afskærmning vil have en væ-
sentlig effekt set i forhold til afskærmningens pris.
Det er foreslået, at der etableres støjvolde og skærme ni
steder langs strækningen, hvor der er mange boliger tæt
på motorvejen. Der bliver i alt ca. 11 km støjafskærmning
fordelt på ca. 1,5 km støjvold og ca. 9,5 km støjskærme.
Den præcise udstrækning af de enkelte skærme og volde
vil blive endelig udformet i forbindelse med evt. kom-
mende detailprojektering af projektet.
Samlet set vil støjafskærmningen betyde, at antallet af
støjbelastede boliger vil falde. I år 2040 forventes der at
være 2.763 støjpåvirkede boliger og altså 1.382 færre
støjpåvirkede boliger end hvis motorvejen ikke var ble-
vet udbygget, men også 132 færre støjpåvirkede boliger
end i dag.
Reduktionen er størst for boliger i de lavere støjintervaller
på 58 - 63 dB og og 63 - 68 dB.
Der vil stadig være boliger langs strækningen, hvor
støjniveauet vil stige, fordi boligerne er beliggende i det
åbne land, hvor opstilling af støjafskærmning ikke giver
Antal støjbelastede boliger
53 - 58 dB*
Dagens situation (2019)
Ikke udbygget motorvej (2040)
Udbygget motorvej (2040)
1
2
2
58 - 63 dB
1.917
2.698
1.688
63 - 68 dB
657
806
482
68 - 73 dB
316
500
494
> 73 dB
4
139
99
Total
2.895
4.145
2.763
Antal støjbelastede boliger i 5 dB-intervaller
* Omfatter kun sommerhuse
25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0026.png
en tilstrækkelig støjreducerende effekt, i forhold til de
omkostninger der er forbundet med etablering af støj-
afskærmningen. Endvidere er flere boliger i byområder
også støjbelastet på grund af trafik på andre veje, og i
mindre grad på grund af motorvejen.
Der vil blive mulighed for at søge om tilskud til støjiso-
lering for de boliger, som har et støjniveau over 63 dB.
Vejdirektoratet yder bl.a. tilskud til udskiftning af vinduer
efter nærmere fastsatte regler.
Helsted N
Støjskærm og støjvold
Længde: 660 m og 450 m
Højde: 7 m og 12 m
Helsted S
Støjskærm
Længde: 300 m
Højde: 7 m
Neder Hornbæk
Støjskærm
Længde: 1100 m
Højde: 7 m
Over
Over
Hornbæk
Hornbæk
Støjskærm
Længde: 1100 m
Højde: 5 m
rreå
å
Randers
www.vd.dk/vvm-e45randers
kan du læse
mere om støjberegninger og de støjmæssige
konsekvenser. Her findes også et digitalt kort,
hvor du kan zoome ind på din ejendom og få
information om støjforholdene.
Vorup
Støjskærm
Længde: 1100 m
Højde: 7 m
G
Støjskærm
en
Tebbestrup
ud
Paderup
Støjskærm
Længde: 950 m
Højde: 7 m
Længde: 1300 m
Højde: 5 m
Vejdirektoratets indsats mod vejstøj
Vejdirektoratet anser det som vigtigt at sikre et
rimeligt beskyttelsesniveau, når motorvejen udbyg-
ges. I praksis er det dog langt fra alle boliger, hvor
det er teknisk eller økonomisk muligt at reducere
støjen. Der er foretaget en konkret vurdering af de
boligområder, hvor støjen er over 58 dB. Der skal
være sammenhængende bebyggelse med mere
end 5 boliger, og effekten af afskærmningen skal
som udgangspunkt være mindst 3 dB.
De boliger, der belastes med støj over 63 dB efter
motorvejen er udbygget, vil få tilbudt tilskud til
støjisolering. Det kan være boliger, hvor det ikke
er muligt at opsætte støjafskærmning eller hvor
en støjskærm/støjvold ikke har en tilstrækkelig
effekt. Støjisolering omfatter typisk udskiftning af
vinduer og forbedring af facaden for at reducere
det indendørs støjniveau. Ved lydisolering bør det
indendørs støjniveau reduceres til 33 dB.
Haslund
Hadsten
Lil
Ødum
Ødum
Støjskærm og støjvold
Længde: 300 m og 900 m
Højde: 6 m og 14 m
Hinnerup
Trige
Søften
Trige
Støjskærm og støjvold
Længde: 700 m og 2100 m
Højde: 6 m og 14 m
le
Å
Mejlby
Spørring
ørr
Sp
ing
Å
Grundfør
26
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
Vand og jord
Motorvejen krydser 16 vandløb, heraf er Gudenåen klart
det største vandløb. Langs strækningen er der også flere
mindre søer og vådområder. Udbygning af motorvejen vil
berøre vandløbene midlertidigt i anlægsfasen og ét vand-
løb (Alstrup Møllebæk) skal omlægges permanent på en
ca. 100 m strækning for at få et bedre forløb.
Størstedelen af motorvejsstrækningen ligger i områder
med særlige drikkevandsinteresser (OSD) og/eller i
indvindingsoplande til vandforsyningsanlæg, der skal
beskyttes.
For at beskytte grundvand og overfladevand anlægges et
nyt og forbedret afvandingssystem med kantopsamling
af vejvand, så vejvandet med eventuelle miljøfremmede
stoffer ledes via et lukket rørsystem til de nyanlagte og
udvidede regnvandsbassiner for at minimere påvirknin-
gerne på grundvand og overfladevand.
Udbygning af motorvejen betyder, at store mængder jord
skal flyttes rundt. Dele af projektet anlægges inden for
områder, hvor jorden kan være forurenet og kortlagt efter
jordforureningsloven. Eksisterende rabatjord og sedi-
menter i regnvandsbassiner er generelt lettere forurenet
med olie, oliestoffer og tungmetaller. Desuden er der på
nogle enkelte lokaliteter kendte forureninger fra fx slag-
geudlægning. En god håndtering af jorden sikrer, at der
ikke er risiko for mennesker og miljø.
Der skal anvendes ca. 723.000 m³ grus, sand og sten,
og bruges ca. 208.000 m³ ny asfalt til udbygning af mo-
torvejen. Der vil i projektet være fokus på genanvendelse
af grus og asfalt for at begrænse forbruget så meget som
muligt. Tilsvarende vil opgravet jord, herunder muld, over-
ordnet set skulle genanvendes, fx til støjvolde, og der vil
dermed kun være brug for bortskaffelse og deponering af
mindre mængder forurenet jord til godkendt deponi.
Klima
Udbygning af en motorvej giver anledning til udled-
ning af luftforurenende stoffer (primært NOx) og CO
2
fra produktion af materialer (fx asfalt, beton og stål),
fra entreprenørmaskiner i anlægsfasen, og fra biler og
lastbiler der kører på motorvejen i driftsfasen efter den
er udbygget. Udledning af CO
2
bidrager til den globale
opvarmning.
Udbygning af motorvejen giver anledning til en større
udledning af CO
2
, i anlægsfasen, estimeret til i størrel-
sesordenen 87.000 tons. Der er imidlertid tale om en
midlertidig udledning, der kun forekommer i anlægsfasen,
og samlet set udgør udledningen 0,1% i forhold til de
forventede totale nationale CO
2
-emissioner i 2020.
Efter motorvejen er udbygget, vil vejens kapacitet være
øget, og det forventes, at bilmængden på strækningen
øges med op til 35 % i 2030. En øget trafik vil føre til
et øget bidrag af CO
2
fra bilmotorer, men det forven-
tes at udledning af CO
2
vil blive reduceret væsentligt
de kommende årtier, da en stor del af bilparken vil blive
udskiftet til elbiler og opladningshybrider, og at udlednin-
gen fra benzin- og dieselbiler reduceres på grund af nye
krav til motorer. Som følge af en udbygning af motorvejen
vil den samlede CO
2
udledningen fra vejtransport stige
med 0,05 % i 2030 ift. hvis der ikke sker en udbygning af
strækningen.
27
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0028.png
Gudenåen
Gudenå er med sine 160 km Danmarks længste vand-
løb. Ved Vorup Enge, hvor motorvejen passerer henover
Gudenåen via to parallelle dalbroer, der er ca. 400 m
lange og ca. 6 m høje, er åen ca. 90 m bred. Det betyder
at, motorvejsbroen henover Gudenåen dermed også
dækker flere hundrede meter af ådalen, hvor der er gode
passagemuligheder for fx odder og hjorte.
Området, hvor motorvejen passerer Gudenåen, består
hovedsageligt af store sammenhængende beskyttede
naturområder, mose og eng, flere med en meget høj
diversitet af plantearter og sjældne arter som f.eks. vand-
brunrod. De store eng- og rørsumpsarealer både øst og
vest for motorvejen (Vorup Enge og Hornbæk Enge) ud-
gør de vigtigste fugleynglelokaliteter for en række mere
eller mindre sjældne fugle.
Ved Gudenå er der registreret bilag IV-arterne damfla-
germus, vandflagermus, dværgflagermus, troldflagermus,
sydflagermus, brunflagermus, odder og grøn kølleguld-
smed. Hornbæk Enge består af to engsøer der er vigtige
ferskvandslokaliteter for vandfugle og vadefugle, og
rummer desuden yngleforekomst af rørhøg, fjordterne,
isfugl, blåhals, pungmejse, rørdrum, plettet rørvagtel og
savisanger.
Selve Gudenåen indeholder væsentlige naturværdier
med flere forskellige fiskearter og vandløbsplanter samt
flere sjældne insekter som fx grøn kølleguldsmed og
almindelig flodguldsmed.
Samlet set er Gudenådalen det vigtigste naturområde in-
den for hele projektområdet for udbygning af motorvejen.
Danmarks nye trækfugl sydlig blåhals kommer vidt omkring
og er set i projektområdet ved Gudenåen
Odderspor i Gudenådalen
28
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0029.png
Lige nord for Gudenåen passerer motorvejen det be-
skyttede fortidsminde Chr. III’s kanal. Selve fortidsmindet
berøres ikke, men beskyttelseslinjen berøres af motor-
vejsudbygningen.
Gudenådalen er et meget brugt rekreativt område med et
rigt friluftsliv knyttet til både selve åen og naturområderne
langs med. Anlægsfasen kan medføre midlertidige gener
i form af støj, begrænset mulighed for sejlads og fiskeri,
omlægning af stier mm.
Udbygningen inddrager areal af beskyttet eng og mose
ved Gudenåen, men det undgås at berøre arealer med
god naturkvalitet. Forstyrrelser og støj i anlægsfasen kan
påvirke dyrearter i området, så de fortrækker fra området.
Påvirkningen vil dog kun være midlertidig i anlægsfasen.
Arbejdsarealerne afgrænses mod det beskyttede fortids-
minde Chr. III´s kanal.
liggende naturområder. Det sikres ligeledes, at vand som
pumpes op og ledes tilbage ikke er forurenet og inde-
holder stoffer, som kan påvirke området og vandmiljøet.
Broens dæk støbes ved at opsætte stillads og forskal-
ling, som skal bære betonen indtil den er hærdet.
Ny bro over Gudenåen
VVM-projektet har undersøgt 8 forskellige løsninger for
krydsning af Gudenåen. Flere parametre indgik i ana-
lysen, som resulterede i beslutning om etablering af en
ny 3-sporet parallelbro, der etableres øst for de eksi-
sterende tvillingebroer. Trafikken på den nye bro bliver
nordgående, mens den sydgående trafik placeres på de
eksisterende tvillingebroer.
Anlæg af en ny bro over Gudenåen er i sig selv et stort
anlægsprojekt. I Gudenådalen er der udover åen også
en række vådområder med bløde aflejringer som gør,
at området er svært tilgængeligt for større entreprenør-
maskiner. Den nye bro forventes derfor, at skulle bygges
fra en midlertidig arbejdsbro på pæle, der placeres pa-
rallelt med den nye bro og de eksisterende broer. På den
måde kan broen bygges med minimale gener for trafikken
på motorvejen i anlægsfasen. Fundamenterne til den nye
bro bygges i byggegruber, som tørholdes ved at lave en
lokal grundvandssænkning, som beskytter de omkring-
29
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0030.png
Tilvalg - Klimasikring af motorvejen ved
Gudenåen
Projektet har medtaget et tilvalg for klimasikring af mo-
torvejen ved Gudenåen. Dette skal ses i sammenhæng
med Randers Kommunes initiativer for at stormflodssikre
byen. Kommunen arbejder fremimod at byen skal være
højvandsbeskyttet i kote +2,5 m (2,5 m over normal
vandstand) langs Gudenåens forløb i 2040.
Vejdirektoratet har i forbindelse med udbygningsprojektet
undersøgt hvad en stormflodssikring vil indebære for mo-
torvejen. Motorvejens kørebane vil skulle hæves med ca.
1,5 - 2 m på en 1.900 m lang strækning fordelt nord og syd
for broerne over Gudenåen. Rastepladsen ved Gudenåen
ligger inden for denne strækning, og til- og frakørsels-
ramperne til rastepladsen vil ligeledes skulle hæves. De
eksisterende diger i engområderne under broerne og ved
åen vil skulle forhøjes med 0,75 - 1 m, og der vil skulle
etableres nye diger omkring broerne syd for åen, hvor der
ikke findes diger i dag.
Beregningerne og den foreslåede klimasikring af motor-
vejen har taget udgangspunkt i modelberegninger af
sandsynligheden for at motorvejen vil blive oversvømmet
i forbindelse med en stormflod, hvor der er set på en 100
års hændelse. Helt overordnet er det fundet, at sandsyn-
ligheden for at motorvejen bliver oversvømmet er meget
lille og derfor forventes det først, at der tages endelig stil-
ling til forslaget i en senere beslutningsfase af projektet.
Udbygningsprojektet for motorvejen tager udgangspunkt
i gældende projekteringsregler, som betyder at broen
og dæmningerne op til broen ligger i min. kote +3,0,
og at motorvejens laveste dele ligger i min. kote 2,0.
Udbygningsprojektet kan således gennemføres uden
væsentlig risiko for oversvømmelse af motorvejen.
30
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0031.png
Arealbehov til motorvejen
Udbygning af motorvejen fra 4 til 6 spor kræver mere areal. Der vil både være
behov for permanente arealer til udbygningen, men også arbejdsarealer langs
motorvejen mens den udbygges
Der skal bruges et smalt areal i hver side af vejen til
selve udbygningen, men også til ombygning af tilslut-
ningsanlæggene, hvor man kører til og fra motorvejen.
Derudover er der brug for arealer til udbygningen eller
anlæg af regnvandsbassiner, der skal sikre afvanding af
motorvejen. Der anlægges også nye samkørselspladser.
Afskærmning mod støjen i form af skærme og volde tager
også plads.
Arbejdsarealer
Udover de arealer, der skal bruges permanent
til udbygning af motorvejen, vil der være behov
for midlertidigt at bruge nogle arealer under
anlægsarbejdet. Normalt er det et op til 10 m
bredt areal langs hele udbygningen. Det vil sige
langs motor vejen, til- og frakørselsramper, rundt
om regnvandsbassiner, samkørselspladser og
støjvolde.
Desuden kan der være brug for større arbejds-
arealer i forbindelse med anlæg og udvidelse af
broer, oplag af materialer, skurby og lignende.
Arbejdsarealerne vil blive brugt midlertidigt, typisk
2-4 år, hvorefter de leveres tilbage til ejerne. Der
betales for brugen af arealerne.
Arealopgørelser
I VVM-undersøgelsen er det opgjort, at der skal erhver-
ves:
Ca. 75 ha til motorvejsudbygningen, og
Ca. 75 ha til midlertidige arbejdsarealer
Ca. 180 ejendomme berøres af ekspropriation i forskel-
ligt omfang, fra kun at blive pålagt servitut om vejbygge-
linje til at blive eksproprieret i sin helhed.
31
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0032.png
Økonomi
Anlægsøkonomi
Der er gennemført anlægsøkonomiske beregninger i hen-
hold til statens retningslinjer i ”Ny Anlægsbudgettering”,
og der er på baggrund af de beregnede anlægsoverslag
gennemført en granskning af anlægsoverslag, en risiko-
vurdering og en beregning af de samfundsøkonomiske
effekter ved projektforslaget og 0+ alternativet.
Alle enhedspriser og km-priser er gennemgået kritisk, og
der er foretaget en sammenligning med nyligt gennem-
førte projekter.
Samlet
bevilling
Udbygning af motorvejen
0+ alternativ - Forbedringer af tilslutningsanlæg
Tilvalg - Klimasikring ved Gudenåen
Tilvalg - Krondyrspassage ved Alstrup Møllebæk
Anlægsoverslag i mio. kr., prisniveau FL-20 116,46
3.071
231
86
39
tet, og da der samtidig medregnes en negativ gevinst
som følge af trafikantgener i anlægsperioden er projektet
ikke samfundsøkonomisk rentabelt i 2030.
Hvis der regnes med en åbning af projektet i 2040,
vurderes projektet at være rentabelt. Det har en positiv
nettonutidsværdi og en intern rente, der er højere end
diskonteringsrenten.
Forbedringer af tre tilslutningsanlæg (0+ alternativet) er
et samfundsøkonomisk rentabelt projekt, med en positiv
nettonutidsværdi på 637 millioner kroner, en intern rente
på 16,9 pct. og en nettogevinst pr. offentlig omkostnings-
krone på 5,2.
I tabellen er de væsentligste forskelle på forslagene
opstillet.
Udbygning
mellem
Aarhus N og
Randers N
Anlægsomkostninger
Drifts- og vedligeholdelses-
effekter:
Trafikanteffekter
Gener i anlægsperioden
Eksterne effekter
Øvrige konsekvenser
I alt nettonutidsværdi
Intern rente
Nettogevinst pr. offentlig
omkostningskrone*
-2.480
-28
2.341
-524
204
-100
-586
3,1%
Ikke relevant
Forbedring af
tilslutnings-
anlæg
(0+ alternativ)
-118
-3
869
-138
-
27
637
16,9%
5,2
Samfundsøkonomi
Inden der tages en beslutning om at anlægge en ny eller
udbygge en eksisterende motorvej gennemføres der en
samfundsøkonomisk analyse af det foreslåede projekt.
Et projekt vurderes som rentabelt, hvis det har en positiv
nettonutidsværdi og en intern rente, der er højere end
den såkaldte diskonteringsrente på 3,7 - 3,8 %.
I beregningerne er der bl.a. medtaget rejsetidsgevinster
og gener i anlægsperioden. Der er gennemført beregnin-
ger af uheld, støj og emissioner.
For projektforslaget overstiger de samlede anlægsom-
kostninger de positive brugereffekter, der er ved projek-
Nettonutidsværdi, år 2020 i prisniveau 2020 i mio. kr.
32
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0033.png
Ekstern kvalitetssikring
Der er udført ekstern kvalitetssikring af materialet
for VVM-undersøgelsen, herunder af tekniske-,
miljømæssige og trafikale forhold samt af anlægs-
overslag og risikoanalyse. Det er blevet konklu-
deret, at materialet har en kvalitet der gør, at der
kan træffes beslutning om det videre forløb på
baggrund af VVM-undersøgelsen.
Sammenfatning
Indhold og effekter af udbygning af motorvejen og 0+ alternativet
Udbygning af motorvejen
Strækning
Økonomi
Driftsudgifter
Aarhus N til Randers N (32 km)
Højeste anlægsoverslag
Laveste driftsudgifter
Forbedring af tilslutningsanlæg
(0+ alternativet)
3 tilslutningsanlæg (TSA 43, 40 og 39)
Laveste anlægsoverslag
Højeste driftsudgifter. Det skyldes den gamle motorvej
fortsat skal vedligeholdes, og den er dyrere i drift end en
ny motorvej
Kapacitet på
udbygget vej
Ændring af
tilslutningsanlæg
Sparet tid
Løser alle trafikale trængselsproblemer på strækningen Løser mange af de trafikale problemer i dag og på kortere
og i tilslutningsanlæggene
sigt
Tilslutningsanlæg bygges om så de kan klare trafikken.
Trafikafviklingen forbedres også på de krydsende veje.
Rejsetiden på motorvejen og i tilslutningsanlæggene
bliver reduceret i myldretiden
Der vil være gener for trafikken i anlægsperioden.
Anlægsperioden er ca. 3 - 5 år.
Der etableres i alt 11 km støjafskærmning.
3 ud af 5 tilslutningsanlæg bygges om så de kan klare
trafikken. Trafikafviklingen forbedres også på de pågæl-
dende krydsende veje.
Rejsetiden i tilslutningsanlæggene bliver reduceret.
Samlet udgør de 80 pct. af de samlede tidsgevinster for
projektet
Der vil være gene for trafikken i anlægsperioden.
Anlægsperioden er ca. 2 år.
Der etableres ikke støjafskærmning.
Anlægsperiode
Støjafskærmning
Nye og forbedrede
passager
Trafiksikkerhed
6 eksisterende faunapassager forbedres og der etable- Der etableres ikke fauna- eller rekreative passager.
res 1 ny. De eksisterende rekreative passager oprethol-
des.
Der opnås ikke samme tiltrækning af trafik, hvorfor der
Udbygningen tiltrækker trafik fra det øvrige vejnet i
ikke vil være samme trafiksikkerhedsgevinster.
området. Motorveje er generelt den sikreste form for
veje. Flytning af trafikken til et mere sikkert vejnet gør at
der forventes et mindre fald i det samlede antal ulykker i
området.
33
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0034.png
Proces for
VVM-undersøgelsen
Når den igangværende offentlige høring er slut udarbejder Vejdirektoratet en
indstilling til transportministeren. Herefter er det op til en politisk beslutning
om projektet skal gennemføres
Medio 2018
Indledende høring
Idéfase:
• borgermøde
• indkaldelse af
idéer og forslag
Sommer 2018 -
forår 2020
VVM-undersøgelse
Feltundersøgelser og
øvrige analyser udført
Sommer 2020
Høring
Offentliggørelse af
VVM-undersøgelse
Afsluttende høring:
• borgermøde
• mulighed for at
indsende hørings-
svar
Efterår 2020
Indstilling
Fremsendelse af
Vejdirektoratets
høringsnotat og
indstilling til transport-
misteren
Politisk beslutning
om projektet
Idéfase/Indledende høring
I forbindelse med den indledende høring afholdt Vejdi-
rektoratet to borgermøder og modtog i alt 110 idéer og
forslag til VVM-undersøgelsen, som alle er behandlet.
Debatfasen kørte fra juni til august 2018.
Indstilling og politisk beslutning
Når den offentlige høring afsluttes i august 2020, be-
handler Vejdirektoratet høringssvarene. Herefter udar-
bejdes en indstilling til transportministeren med henblik
på en politisk drøftelse og stillingtagen. Indstillingen
udarbejdes på baggrund af den gennemførte VVM-un-
dersøgelse og høringssvarene.
Hvis Folketinget beslutter at gennemføre projektet via en
anlægslov, og projektet finansieres, kan projektet blive
anlagt. Når anlægsloven er vedtaget og der er bevilliget
penge kan projektet gennemføres på 5 år, hvor der skal
bruges ca. 2 år til udbud, detailprojektering, besigtigelse
og ekspropriation og ca. 3 år på anlægsarbejdet.
VVM-undersøgelse
VVM-undersøgelsen er nu tæt på at være afsluttet.
Offentlige høring
VVM-undersøgelsen bliver nu offentliggjort, og du har
mulighed for at sende et høringssvar på
www.vd.dk/vvm-e45randers.
Der afholdes borgermøder, hvor Vejdirektoratet vil præ-
sentere resultatet af VVM-undersøgelsen.
34
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0035.png
For at kunne gennemføre anlægsarbejdet med udbyg-
ningen af hele strækningen på 3 år skal der være en
hastighedsnedsættelse fra 110/130 km/t til 80 km/t.
En så lang strækning med nedsat hastighed er ikke
hensigtsmæssigt rent trafikalt. Strækningen kan i stedet
deles op i 3 anlægsetaper, hvor ca. 2/3 af strækningen
kan åbnes efter ca. 4 år fra projektbevilling og den
sidste del efter yderligere 2 - 3 år anlægsarbejde.
Anlægsperioden for 0+ alternativet med forbedring af de
tre tilslutningsanlæg ved Randers er ca. 2 år.
Læs mere online
www.vd.dk/vvm-e45randers
kan du læse
mere om projektet og VVM-undersøgelsen.
Her finder du mere detaljerede kort med blandt
andet støjudbredelsen fra motorvejen, de under-
søgte miljøforhold, arealbehov og trafikale konse-
kvenser.
På hjemmesiden har du også mulighed for at
sende dine bemærkninger og kommentarer til
VVM-undersøgelsen i høringsperioden, som løber
fra 12. juni til 27. september 2020.
35
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 390: Orientering om igangsættelse af tre VVM-undersøgelser af E45 Østjysk Motorvej på strækningerne mellem Vejle og Skanderborg S, Aarhus S-Aarhus N og Aarhus N-Randers, fra transportministeren
2208756_0036.png
Vejdirektoratet har kontorer i:
Aalborg, Fløng, Middelfart,
Næstved, Skanderborg
og København
Find mere information på
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk