16.10.2019
Status på arbejder med overkørsler - Grenaabanen
Oprindeligt havde Banedanmark planlagt at nedlægge og opgradere størstedelen af overkørsler på
Grenaabanen inden 1. juni 2019, hvor de resterende overkørsler skulle håndteres inden udgangen af
den 1. oktober.
Da Aarhus Letbane i april 2019 blev infrastrukturforvalter på banen, blev der i en periode indført
totalstop for alle arbejder på banen, hvilket betød, at Banedanmark ikke kunne gå i gang med
arbejderne i april og maj, som planlagt. Som følge heraf kunne Banedanmarks plan om at opgradere
og nedlægge overkørsler inden 1. juni ikke nås. Tidshorisonten for opgradering og nedlæggelse af alle
overkørsler på Grenaabanen blev i stedet ændret til den 1. oktober 2019.
Status pr. den 1. oktober er, at samtlige overkørsler på Grenaabanen nu er enten nedlagt eller
opgraderet. Banedanmarks forventning om, at alle overkørsler på Grenaabanen skulle enten
nedlægges eller opgraderes før udgangen af 2019, er dermed indfriet, og banen står dermed klar til
ibrugtagning med hastighed op til 100 km/t, så snart Aarhus Letbane har modtaget
sikkerhedsgodkendelse til det.
Ansvarsfordelingen på Grenaabanen er således, at det er Banedanmark der ejer infrastrukturen og er
ansvarlig for vedligehold og fornyelse, mens Aarhus Letbane er infrastrukturforvalter. Det betyder, at
det sikkerhedsmæssige ansvar for driften på letbanestrækningen mellem Aarhus og Grenaa ligger hos
infrastrukturforvalteren
–
dvs. Aarhus Letbane.
Dermed ligger ansvaret for sikkerheden på overkørslerne på strækningen hos Aarhus Letbane.
For besvarelse af spørgsmål vedr. sikkerheden og driften i overkørslerne henvises derfor til Aarhus
Letbane.
Banedanmark bidrag gerne med relevant faglig sparring til Aarhus Letbane i forhold til tekniske
arbejder.
Anlæg
Telefon
Carsten Niebuhrs gade 43 8234 0000
1577 Kbh V
Direkte
banedanmark.dk
Journalnr.
Version
Side 1(1)