Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 387
Offentligt
2206524_0001.png
Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune
19. januar 2020
Femern Landanlæg,
att. Steen Bruce Corftsen, project director
Sejlklubbernes synspunkter på Frederik IX's Bro i fremtiden.
SIG, Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune, der repræsenterer ca. 1600 fritidssejlere,
ser med dyb bekymring på ”Sund & Bælts” initiativ til en ændring af Anlægsloven for
Femern-forbindelsen, således at gennemsejling af Guldborgsund for skibe over fre meter i
højden ikke vil være mulig, når jernbanen Orehoved-Holeby er opgraderet.
Den århundredgamle søværts forbindelse mellem Østersøen og Smålandsfarvandet er en
afgørende forudsætning for det maritime miljø i Nykøbing F., Guldborg og Nysted og af
stor betydning for havne i Smålandsfarvandet og Sydsjælland samt gæstesejlere fra ind- og
udland.
En lukning for gennemsejling vil få danske og udenlandske gæstesejlere til at afstå fra anløb
syd fra af havne i Guldborgsund og Smålandsfarvandet og nord fra af Nykøbing, Nysted og
Gedser lystbådehavne med uforudsigeligt store økonomiske tab for havne og sejlklubber til
følge. Flere sejlklubbers økonomi er direkte afhængig af gæstesejlerne, hvortil kommer
klubbernes begrundede frygt for medlemsfugt og nedlæggelse som følge af lukningen af
Guldborgsund.
Sejlklubbernes medlemmer trafkerer Guldborgsund i begge retninger. Nysted Sejlklub og
Lergravens Sejl og Fiskeriklub vil i praksis være spærret inde bag en lukket Frederik IX's
Bro. Al fritidssejlads mellem Smålandsfarvandet og Østersøen bliver negativt påvirket af en
spærring af Guldborgsund, der i dag er nationalt gennemsejlingsfarvand.
Omvejen uden om Falster er på ca. 160 kilometer, hvilket for en almindelig sejlbåd betyder
to til tre dages normal fritidssejlads. Tilsvarende gælder for omvejen uden om Lolland.
Omvejenes sejladsforhold i Østersøen og Langelandsbælt er desuden ekstra udfordrende
for de feste fritidssejlere på grund af tidvise høje bølger og kraftig vind, der ofte gør sejlads
både farlig og utilrådelig, især for både under 26 fod. Sikkerheden til søs er således i fare.
Af hensyn til togsikkerheden, kan SIG, Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune, acceptere
en betydelig indskrænkning i antallet af daglige tider for åbning af klapbroen, hvis et skib
anmoder om det: Syv minutter hver anden time mellem kl. 8.00 og 19.00 i sejlsæsonen fra
1. april til 1. november. Brovagten oplyser, at hver åbning i dag tager fre minutter i snit,
lidt længere ved ophobning af skibe.
Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune – Palle Tørnqvist, 28 83 19 45. Per Thomsen, 30 13 89 49.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 387: Henvendelse af 9/6-20 vedrørende Femern Bælt-forbindelsen og Frederik IX's bro over Guldborgsund, fra Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune
2206524_0002.png
Hvis ”Sund & Bælt” i beslutningsgrundlaget til transportministeren lægger op til en
tunnelløsning med eller uden jernbanespor på Frederik IX's Bro, kan SIG, Sejlklubberne i
Guldborgsund Kommune fuldt ud tilslutte sig dette.
Kort kan man konkludere, at en lukning af Frederik IX's Bro er ødelæggende for primært
1600 sejleres fritidsliv, et stort antal sejlklubbers og enkelte havnes økonomi og ikke
mindst for sejlerturismen omkring Lolland, Falster og Sydsjælland.
Dansk Sejlunion, Foreningen af Lystbådehavne i Danmark og Danske Tursejlere står bag
SIG, Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune og er aktivt gået ind i sagen for at bevare
Guldborgsund som nationalt gennemsejlingsfarvand.
Det skal også bemærkes, at interessen for fritidssejlads i Danmark er stigende, især blandt
unge familier, efter nogle år med en vigende tendens.
På sejlklubbernes vegne,
Palle Tørnqvist, talsmand.
Per Thomsen, koordinator.
PS: Vi har endnu ikke fået svar på vores fremsendte spørgsmål om tidsforskellen mellem
bro-åbning for sejlere og passage af tog fra Lollandsbanen for rødt lys for gennemkørende
tog.
Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune – Palle Tørnqvist, 28 83 19 45. Per Thomsen, 30 13 89 49.