Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 379
Offentligt
2202098_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. juni 2020
2020-4217
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Europa-Kommissionen traf den 20. marts 2020 en statsstøtteafgørelse om fi-
nansieringen af den faste forbindelse over Femern Bælt. Jeg oversendte afgø-
relsen til Transportudvalgets orientering den 14. april 2020. Afgørelsen æn-
drer, som nævnt, ikke ved, at Femern Bælt-projektet stadig har en robust øko-
nomi, men i afgørelsen afviser Kommissionen regeringens principielle syns-
punkter. Det gælder dels, at etablering og drift af den faste forbindelse over
Femern Bælt ikke er økonomisk aktivitet, som er omfattet af EU’s statsstøtte-
regler, dels at Femern A/S under alle omstændigheder ikke er omfattet af stats-
støttereglerne, inden Femern Bælt-forbindelsen går i drift.
Spørgsmålet om, hvorvidt Femern A/S udøver økonomisk aktivitet omfattet af
EU’s statsstøtteregler og i givet fald fra hvilket tidspunkt, er uafklaret i hidtidig
retspraksis fra EU’s domstole for et projekt som Femern Bælt-forbindelsen.
Spørgsmålet kan få betydning for andre danske eksisterende og fremtidige bru-
gerbetalte infrastrukturprojekter, f.eks. en Kattegatforbindelse.
Regeringen har derfor besluttet at anfægte en del af Kommissionens afgørelse
ved EU’s domstole. Annulationssøgsmålet
vil fokusere på de dele, hvorved
Kommissionen fastslår, at Femern A/S udøver økonomisk aktivitet og dermed
er omfattet af statsstøttereglerne. Annullationssøgsmålet har ikke opsættende
virkning, og Kommissionens statsstøttegodkendelse vil derfor være i kraft, så
længe sagen verserer. Det vil derfor ikke forsinke Femern Bælt-projektet.
Baggrunden for regeringens beslutning fremgår af vedlagte notat, som jeg her-
med oversender til orientering af medlemmerne af Folketingets Transportud-
valg.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht