Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 378
Offentligt
Nørresundby 29/5-2020
Til Ombudsmanden
Hermed indgives klage vedr. Transportministeriets håndtering af en VVM-proces i forhold til placering af
en 3. Limfjordsforbindelse ved Aalborg.
Beslutningen om linjeføring af store vejprojekter skal tages af Folketinget bl.a. på baggrund af en VVM-
proces, der efter gældende ret skal indeholde alternative linjeføringer (note 1).
Vejdirektoratet har udarbejdet flere VVM-rapporter om 3. Limfjordsforbindelse, senest i 2011 (note 2). I
denne rapport indgår tre alternativer for en evt. ny forbindelse: to vestlige og en østlig (note 3).
Spørgsmålet om linjeføring har ikke været taget op til beslutning i folketinget (note 4). Beslutningen skal
ske ved vedtagelse af en anlægslov.
Forud for denne anlægslov skal der foreligge en opdateret VVM-redegørelse, da VVM fra 2011 er forældet.
Opdatering af VVM-undersøgelser bestilles af Transportministeren ved Vejdirektoratet.
Tidligere transportminister Ole Birk Olesen har bestilt en sådan opdatering,
men alene for den vestlige
løsning via Egholm,
eftersom han må have anset denne linjeføring for reelt besluttet (note 5). Denne
opdatering er under udarbejdelse, arbejdet forventes afsluttet i år.
Linjeføringen af 3. Limfjordsforbindelse blev drøftet på et møde i en forligskreds i 2014 (for to
folketingssamlinger siden). Her blev repræsentanter for de deltagende partier enige om Egholm-
linjeføringen (note 6) for at kunne imødekomme et ønske fra nogle utålmodige lodsejere om
forhåndsekspropriation. Der blev efterfølgende afsat 43,1 mio. kr. til denne ekspropriation (note 7). Denne
bevilling må anses for uvæsentlig i forhold til en beslutning om korrekt placering af et statsprojekt til enten
6-8 mia. kr. (vest) eller 4-6 mia. (øst).
Mødet i forligskredsen var uformelt og uden kompetence til at træffe beslutningen om linjeføringen. Det
var blot en aftale om, at de partier, der deltog, lovede hinanden at stemme for den valgte linjeføring, den
dag sagen måtte komme op i folketinget. Sagen kan stadig få et andet udfald, hvis man bliver enige om at
ændre forliget eller hvis nogle partier bryder forliget, eller hvis partierne ikke har flertal i folketinget på det
tidspunkt, hvor sagen tages op. Det kan også tænkes, at den økonomiske udvikling ændrer
forudsætningerne for at vælge den dyreste løsning.
---
Linjeføringen for en 3. Limfjordsforbindelse har været den mest diskuterede politiske sag i Nordjylland i
årtier. Der var således 1511 høringssvar til VVM-rapporten i 2011 (note 8), langt de fleste kritiske over for
Egholm-forbindelsen (både i forhold til natur, klima, demokrati og trafik). Siden 2012 har der desuden
været op mod 100 læserbreve om sagen i den lokale avis hvert år (note 9).
Ifølge flere opinionsundersøgelser (note 10) ønsker en væsentlig større del af befolkningen en østlig
linjeføring (ekstra rør nær den nuværende Limfjordstunnel), lige modsat politikerne i forligskredsen.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Henvendelse af 2/6-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested, Nørresundby
Der er alt i alt tale om en sag, der sætter sindene i kog i Nordjylland, og som derfor fortjener en saglig og
grundig behandling i det besluttende organ, folketinget. Når sagen kommer op her, bør fordele og ulemper
ved de undersøgte linjeføringer være fyldestgørende belyst. De forskellige løsninger og deres konsekvenser
må fremlægges for Folketinget sagligt.
Hvis ikke der foreligger en opdatering af VVM for den østlige linjeføring, fordrejes den demokratiske proces,
fordi beslutningsgrundlaget sløres
i forhold til, hvad der reelt er den bedste løsning. Blandt andet mangler
en sammenligning af, hvordan de to løsninger vil kunne håndtere aflastningen af Limfjordstunnelen efter
de seneste års uventede trafikstigning, samt et svar på, hvordan de to løsninger kan håndtere de seneste
års store udbygning af Aalborg Øst med bl.a. Regionssygehus, store fabrikker og
uddannelsesinstitutioner.
Hvis ikke der foreligger en opdatering af VVM for den østlige linjeføring, fordrejes den demokratiske proces
desuden,
fordi det reelt ikke er muligt at vedtage andre linjeføringer end Egholm-linjen,
når der kun
foreligger en VVM for denne. Det vil i alle tilfælde være svært for politikerne at argumentere for en
yderligere udsættelse af beslutningen indtil endnu en VVM er udarbejdet, når sagen har været diskuteret
så mange ti-år, og når de større portioner infrastrukturmidler kun fordeles ca. hvert 5. år.
Vi ønsker, at ombudsmanden tager stilling til, om Transportministeren lovligt må udelade de alternative
linjeføringer, konkret den østlige, i det VVM-materiale, der skal danne grundlag for Folketingets
beslutning (anlægslov) om en statslig motorvejsstrækning.
Vi ønsker med andre ord, at Ombudsmanden tager stilling til, om Transportministeren er forpligtet til at
opdatere VVM-grundlagt fra 2011 også i forhold til alternative linjeføringer, konkret den østlige, forud
for en evt. beslutning.
---
Den tidligere transportminister har formentlig truffet sin beslutning om alene at opdatere VVM-
undersøgelsen af Egholm-forbindelsen som følge af lobbyisme fra Aalborg Byråd og Region Nordjylland.
Der er aktuelt i Byrådet og Regionsrådet flertal for Egholm-motorvejen. Dette har politikerne benyttet til for
kommunale og regionale midler at køre lobbyvirksomhed for at få Christiansborgpolitikerne overbevist om,
at der er
”fuld
nordjysk enighed” om den vestlige linjeføring og overbevise befolkningen om, at
beslutningen reelt er truffet (note 11).
Dette er imidlertid usandt! Der er ikke fuld enighed, og beslutningen er ikke truffet. Som nævnt viser
undersøgelser et markant flertal
imod,
når det drejer sig om befolkningen. I såvel by- og regionsråd er der
desuden flere medlemmer, som er modstandere af den vestlige forbindelse. Så sent som på Regionsmødet
den 26/5-2020 udtalte såvel Dansk Folkeparti, Enhedslisten, SF, De Radikale sig imod en motorvej via
Egholm som del af Regionens udviklingsplan (note 12), og det samlede Regionsråd endte ikke med at stå
bag denne.
Foruden lobbyisme benytter Aalborg kommunes politiske flertal kommunale midler til på anden vis at
påvirke beslutningen. Således har man betalt en del af VVM-opdateringen for linjeføringen via Egholm
(note 13) og afsat 600 mio. kr. over 10 år (rettet til 20 år, se note 18) som kommunalt tilskud til en evt.
Egholm-motorvej (note 14). Det sidste i forbindelse med
de såkaldte ”Aal org Allia e”,
der
sammenkobler beskæftigelsessystemet med det politiske arbejde for en vestlig limfjordsforbindelse (note
15). Man forsøger at påvirke statens beslutning i en retning, der kan være uhensigtsmæssig i forhold til
f.eks. trafikal afvikling på motorvejssystemet. Der er i stedet brug for et sagligt og oplyst
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Henvendelse af 2/6-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested, Nørresundby
beslutningsgrundlag.
YDERLIGERE ET ØNSKE TIL OMBUDSMANDEN.
”Slaget” o li jeføri ge har
fundet sted på mange fronter. En ting er, at der slet ikke udarbejdes en
opdatering af den østlige model, en anden, at denne måske behandles stedmoderligt i Vejdirektoratet.
En afgørende faktor ved en VVM-undersøgelse er den samfundsmæssige forrentning, og den afhænger jo i
høj grad af anlægsprisen. For den østlige linjeføring valgte man i 2011 et projekt med hele 12 kørespor
under Limfjorden (note 16), altså seks spor i hver retning, hvor et enkelt nyt tunnelrør, altså 9 kørespor,
ville være fuldt ud tilstrækkeligt. Dermed fik denne løsning en dårligere forrentning.
Dette blev påvist af mange, herunder universitetsfolk, der havde arbejdet med planlægning og specifikt
med Limfjordsforbindelsen i mange år. Det blev også påvist fra disse fagfolk, at man kunne undgå store,
dyre ekspropriationer lige syd for tunnelen ved at lave en slankere udfletning her, og at en
motorvejsfrakørsel til City Syd kan få stor betydning for øst-forbindelsens tidsgevinster og dermed øge
forrentningen af denne model (note 17).
Det ønskes derfor, at ombudsmanden også indskærper, at der skal arbejdes med
optimerede modeller
for de to linjeføringer
når disse undersøges, og at inspiration til disse bl.a. kan findes blandt lokale
fagfolk.
Med venlig hilsen
Anders Wested, Lindegården 38, 9400 Nørresundby, tlf. 20489503
Sigrid Ringström, Egholm 34, 9000 Aalborg
Joan Ringström, Egholm 34, 9000 Aalborg
Mogens Jensen, Egholm Færgevej 15, 7., 9000 Aalborg
Lone Thomsen, Nibevej 144, 9200 Aalborg SV
Louise Bentzen, Depotvej 7, 9200 Aalborg SV
Tine Poulsen, Keldgaardvej 92, 9600 Aars
Daniel Korsgaard Thøgersen, Drastrup Skovvej 33, 9200 Aalborg SV
Poul Linnemann Nielsen, Rønnebærvænget 10, 5700 Svendborg
Birgitte Rode, Bådebyggervej 17, 9000 Aalborg
Annette Roed Ottosen, Vossvej 7, 9000 Aalborg
Jens Harder Larsen, Henning Smiths Vej 18, 4.th, 9000 Aalborg
Palle Rye, Kongsvænget 10, 9310 Vodskov
Claus Haulund, Vesterbrogade 6N, 9400 Nørresundby
Jeanette Dahl, Vangen 89, st.th., 9400 Nørresundby
Lars Skall Sørensen, Egholm 39, 9000 Aalborg
Lone Pedersen, Kvisten 26, 9260 Gistrup
Michael Fast, Nørholmsvej 101, 9000 Aalborg
Lisbeth Gjørtz Fast, Nørholmsvej 101, 9000 Aalborg
Birgitte Bach, Gravenstenvej 37, 9000 Aalborg
Ruth Olesen, Johs. Ewalds Vej 28, 9000 Aalborg
Anne-Line Winther Nielsen, Drastrup Skovvej 33, 9200 Aalborg SV
Daniel Thøgersen, Drastrup Skovvej 33, 9200 Aalborg SV
Benjamin Gilbert, Lektorvej 11, 9000 Aalborg
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Henvendelse af 2/6-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested, Nørresundby
Josephine Gilbert, Lektorvej 11, 9000 Aalborg
Jens Johansen, Nibevej 144, 9200 Aalborg SV
Tonny Vestergaard Nielsen, Bygaden 61 C, 9200 Aalborg SV
Jette Nielsen, Bygaden 61 C, 9200 Aalborg SV
Ragnhild Bennedsen, Adelgade 4, 1.th, 9000 Aalborg
Thue Ørberg, Hirsevej 8, 9000 Aalborg
Lone Henriksen, Bangsbovej 62, 2720 Vanløse
Keld Rud Nielsen, Ellebæk 21, 9400 Nørresundby
Susanne Klitt, Rødhættevej 22, 9800 Hjørring
Annette Scheibel, Gl. Aavej 13, 9000 Aalborg
Tine Melchior Wulff, Nørholmsvej 121, 9000 Aalborg
Casper Knudsen, Nibevej 326, 9200 Aalborg SV
Vibeke Sørensen, Annebergvej 21, 9000 Aalborg
Henrik Mørch, Egholm 59, 9000 Aalborg
Steen Sloth, Henrikvej 23, 9000 Aalborg
Claus Rasmussen, Sundby Brygge 9, st.tv., 9400 Nørresundby
Michael T. Petersen, Højvangsvej 46, 9400 Nørresundby
Rasmus Park Olesen, Vestre Fjordvej 24, 1.tv., 9000 Aalborg
Kirsten Thimm, Provstejorden 11, 9000 Aalborg
Henning Thimm, Provstejorden 11, 9000 Aalborg
Tom Kvist, Svend Engelunds Vej 16, 9000 Aalborg
Marianne Pedersen, Løvstikkevej 1, 9000 Aalborg
Mette Sonne, Vesterled 8, 9000 Aalborg
Erik Larsen, Vesterled 8, 9000 Aalborg
Anette Ravnholt, Svend Engelunds Vej 4, 9000 Aalborg
Anders Nielsen, Svend Engelunds Vej 4, 9000 Aalborg
Nils Meier, Kornblomstvej 84, st. th., 9000 Aalborg
Kirsten Reenberg, Runddyssen 335, 9230 Svenstrup
Buster Nielsen, Jens Stoffersens Vej 6, 9000 Aalborg
Line Klitgaard Jensen, Løvstikkevej 62, 9000 Aalborg
Winnie Hjorth, Kappavej 7, 9000 Aalborg
Lars Zacharias Mortensen, Ny Kastetvej 17, 9000 Aalborg
Ninna Bøg Sakki, Ananasvej 47, 9000 Aalborg
Carsten Jørgensen, Thorsgade 13, 9000 Aalborg
Line Elvien, Haldagervej 97, Biersted, 9440 Aabybro
Uffe Jonassen, Nørholmsvej 71B, 9000 Aalborg
Kristian Christensen, Egholm 52, 9000 Aalborg
Linda Leifs, Otto Ruds Gade 31, 9000 Aalborg
Torben Knudsen, Hvorupgårdvej 16 B, 9400 Nørresundby
Susan Brix Steby, Nørholmsvej 104, 9000 Aalborg
Mette Pejstrup, Alladinvej 9, Sdr. Tranders, 9260 Gistrup
Anders Groth Rasmussen, Ny Kastetvej 5, 9000 Aalborg
Søren Kollerup Madsen, Fyrrebakken 36, 1.tv., 9000 Aalborg
Gitte Juel Jensen, Solvangsvej 18, 1.th, 9000 Aalborg
Majbritt Svendsen, Næsbyvej 23, 9681 Ranum
Margit Jungersen, Bakkevænget 7, 9000 Aalborg
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Henvendelse af 2/6-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested, Nørresundby
2201700_0005.png
Jørgen Andersen, Møllegade 6, 9000 Aalborg
Søren Asklev, Ligustervej 1, 9000 Aalborg
Helle Juul, Højens Alle 6, 9400 Nørresundby
Anne Vemming, Ananasvej 3, 9000 Aalborg
Connie Zachariassen, Dokkedalvej 38 A, 9280 Storvorde
Jytte Cramer, Tylstrupvej 43, 9320 Hjallerup
Mogens Otto Nielsen, Tylstrupvej 43, 9320 Hjallerup
Anne-Marie Gertsen, Sommervej 2F, 9220 Aalborg Øst
Marie Vingaard Bové, Nyrupvej 55, 9240 Nibe
Lisbeth Jørgensen, Knasten 120, 9260 Gistrup
Anne Kathrine Linnemann Axelsen, Egholm 36, 9000 Aalborg
Ove Axelsen, Egholm 36, 9000 Aalborg
Trine Linnemann Axelsen, Egholm 36, 9000 Aalborg
Rasmus Klit, Ferskenvej 57, 9000 Aalborg
Per Rørbæk, Toften 9, 9000 Aalborg
Karin Rasmussen, Nibevej 139, 9200 Aalborg SV
Kim O. Hansen, Nibevej 139, 9200 Aalborg SV
Vita Pedersen, Skelvej 9, 9400 Nørresundby
Ib Dahl, Skelvej 9, 9400 Nørresundby
i alt 89 personer.
Kontaktperson, der holder de øvrige orienteret, er
Anders Wested, Lindegården 38, 9400 Nørresundby, tlf. 20489503, [email protected]
Note 1:
http://docs.denbedstevej.dk/VVM-regler-fra-VD-hjemmeside-2019.pdf
Note 2: VVM sammenfatning 2011
https://www.vejdirektoratet.dk/api/drupal/sites/default/files/publications/3_limfjordsforbindelse_0.pdf
Note 3: Den ene vestlige, Lindholmlinjen, er afvist i alle sammenhænge, hvor den har været til behandling.
Der er formentlig slet ingen, der går ind for den. Linjeføringen er i øvrigt identisk med Egholm-linjen bortset
fra fjordkrydsningen. Nær det sted, hvor den skulle krydse fjorden, har kommunen netop investeret mange
penge i et nyt friluftsbad. Vi har intet ønske om at denne linje undersøges på ny.
Note 4:
http://docs.denbedstevej.dk/FolketingetIkkeBesluttet.pdf
Note 5: Kommissorium opdatering af VVM:
https://api.vejdirektoratet.dk/sites/default/files/2019-
04/Kommissorium%20Opdatering%20af%20VVM%20for%203.%20Limfjordsforbindelse%20%28Egholmlinje
n%29.pdf
Note 6:
https://www.trm.dk/media/1877/endelig-aftale-24-juni-2014.pdf
Note 7:
https://www.ft.dk/samling/20141/almdel/tru/bilag/215/1515424.pdf.
Note 8:
https://api.vejdirektoratet.dk/sites/default/files/2019-
05/Høringsnotat%203.%20Limfjordsforbindelse.pdf
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 378: Henvendelse af 2/6-20 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse, fra Anders Wested, Nørresundby
2201700_0006.png
Note 9:
https://drive.google.com/file/d/0BwepNSo4p35raFNOckVBU0JCcG8/view
Note 10:
http://docs.denbedstevej.dk/Meningsmåling%20ny%20Limfjordsforbindelse%20-
%20Maj%202014.pdf
og
http://denbedstevej.dk/2019/
Note 11:
http://3limfjordsforbindelse.nu.
Komiteen bag, 3.Limfjordsforbindelse.nu, er betalt af Region
Nordjylland. Tilsvarende bruger Aalborg Kommune kommunale midler på kampagnen via
www.aalborgalliancen.dk
Note 12:
https://rn.dk/politik/se-regionraadsmoeder
mødet den 26/5. Udpluk, antal minutter inde: 137
(DF), 139 (EL), 155 (SF), 157 (RV), 174 (S), 177 (DF igen).
Note 13:
https://www.aalborg.dk/politik/dagsordener-og-referater/by-og-
landskabsudvalget.aspx?udvalgid=17&moedetitel=2019-06-06%2008.30
punkt 2
Note 14:
https://www.aalborg.dk/media/10431955/årsberetning-2018-aalborg-kommune-ny.pdf
side 34.
Det omtalte forlig fra foråret 2019 bortfaldt efter valget, hvor regeringen skiftede.
Note 15:
https://youtu.be/J7p3JTwyrvQ
2 minutter inde. Det påstås fejlagtigt, at folketinget har besluttet
linjeføringen.
Note 16:
https://www.vejdirektoratet.dk/api/drupal/sites/default/files/publications/3_limfjordsforbindelse_2.pdfsid
e 67,
Se på Figur 3.4, hvordan et hele industriområdet på Mineralvej (til højre) skal eksproprieres.
Sammenlign med den meget slankere model i note 17.
Note 17:
www.en-3-limfjordsforbindelse.dk
- seneste version af civilingeniør Anker Lohmann-Hansens
oplæg, der viser, hvordan man kan løse problemet med trængsel via udbygning af den østlige forbindelse
på en måde, der giver væsentlig større samfundsmæssig forrentning.
Note 18: De 600 mio. er over 20 år, ikke 10 år som anført i dette dokument, da underskrifterne blev
indsamlet, beklager fejlen / AW.