Nørresundby 29/5-2020
Til Ombudsmanden
Hermed indgives klage vedr. Transportministeriets håndtering af en VVM-proces i forhold til placering af
en 3. Limfjordsforbindelse ved Aalborg.
Beslutningen om linjeføring af store vejprojekter skal tages af Folketinget bl.a. på baggrund af en VVM-
proces, der efter gældende ret skal indeholde alternative linjeføringer (note 1).
Vejdirektoratet har udarbejdet flere VVM-rapporter om 3. Limfjordsforbindelse, senest i 2011 (note 2). I
denne rapport indgår tre alternativer for en evt. ny forbindelse: to vestlige og en østlig (note 3).
Spørgsmålet om linjeføring har ikke været taget op til beslutning i folketinget (note 4). Beslutningen skal
ske ved vedtagelse af en anlægslov.
Forud for denne anlægslov skal der foreligge en opdateret VVM-redegørelse, da VVM fra 2011 er forældet.
Opdatering af VVM-undersøgelser bestilles af Transportministeren ved Vejdirektoratet.
Tidligere transportminister Ole Birk Olesen har bestilt en sådan opdatering,
men alene for den vestlige
løsning via Egholm,
eftersom han må have anset denne linjeføring for reelt besluttet (note 5). Denne
opdatering er under udarbejdelse, arbejdet forventes afsluttet i år.
Linjeføringen af 3. Limfjordsforbindelse blev drøftet på et møde i en forligskreds i 2014 (for to
folketingssamlinger siden). Her blev repræsentanter for de deltagende partier enige om Egholm-
linjeføringen (note 6) for at kunne imødekomme et ønske fra nogle utålmodige lodsejere om
forhåndsekspropriation. Der blev efterfølgende afsat 43,1 mio. kr. til denne ekspropriation (note 7). Denne
bevilling må anses for uvæsentlig i forhold til en beslutning om korrekt placering af et statsprojekt til enten
6-8 mia. kr. (vest) eller 4-6 mia. (øst).
Mødet i forligskredsen var uformelt og uden kompetence til at træffe beslutningen om linjeføringen. Det
var blot en aftale om, at de partier, der deltog, lovede hinanden at stemme for den valgte linjeføring, den
dag sagen måtte komme op i folketinget. Sagen kan stadig få et andet udfald, hvis man bliver enige om at
ændre forliget eller hvis nogle partier bryder forliget, eller hvis partierne ikke har flertal i folketinget på det
tidspunkt, hvor sagen tages op. Det kan også tænkes, at den økonomiske udvikling ændrer
forudsætningerne for at vælge den dyreste løsning.
---
Linjeføringen for en 3. Limfjordsforbindelse har været den mest diskuterede politiske sag i Nordjylland i
årtier. Der var således 1511 høringssvar til VVM-rapporten i 2011 (note 8), langt de fleste kritiske over for
Egholm-forbindelsen (både i forhold til natur, klima, demokrati og trafik). Siden 2012 har der desuden
været op mod 100 læserbreve om sagen i den lokale avis hvert år (note 9).
Ifølge flere opinionsundersøgelser (note 10) ønsker en væsentlig større del af befolkningen en østlig
linjeføring (ekstra rør nær den nuværende Limfjordstunnel), lige modsat politikerne i forligskredsen.