Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 367
Offentligt
2198229_0001.png
Infrastrukturplan for de danske
erhvervshavne 2020
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0002.png
I vesteri g i hav e
grø o stilli g
med 70 %. En så ambitiøs målsætning kan ikke nås, hvis der ikke investeres i projekter, der øger
attraktiviteten ved at ændre vejtransport til sø- og banetransport.
Et stort politisk flertal er enige om, at Danmark i 2030 skal have reduceret sin CO2-udledning
De danske erhvervshavne byder derfor ind med en række infrastrukturprojekter, der kan flytte mere
godstransport fra vej til sø og bane. Projekterne er geografisk fordelt over hele landet, og er opdelt med
udgangspunkt i vejprojekter, multimodale projekter og lokale projekter i havnene.
Alle projekterne vedrører havne, der håndterer gods. Udgangspunktet er derfor, at jo bedre disse
havne er forsynet med den nødvendige vej- og jernbaneinfrastruktur, jo større vil muligheden være for
at tiltrække nye kunder, og dermed kunne tippe balancen til fordel for multimodale løsninger.
Dermed støtter projekterne op om ambitionerne i Klimapartnerskaberne for hhv. Det Blå Danmark og
for Landtransport. I førstnævnte efterspørges der fokus på etablering af grønne motorveje til søs og
forbedret energiinfrastruktur på havnene, mens der i sidstnævnte fokuseres på udarbejdelse af en
samlet godsstrategi. Danske Havnes ønske om at få gennemført analyser af begge områder er derfor
også medtaget her.
Alternativet til investeringer i de danske havne er at fortsætte i samme spor som nu. Den forventede
trafikvækst betyder, at man i 2030 vil opleve stor eller kritisk trængsel på rygraden i statsvejnettet –
også kaldet ”Det Store H”, som er motorvejsnettet på strækningerne fra Nordjylland til grænsen til
Tyskland, mellem Helsingør og Rødby samt mellem Esbjerg og København. Investeringer i multimodal
godstransport med fokus på de danske erhvervshavne vil være med til at mindske trafikvæksten og
samtidig være godt for klimaet.
Tine Kirk Pedersen
Direktør, Danske Havne
tkp@da skehav e.dk
+
8
Og sidst men ikke mindst går investeringen i mere klimavenlig transport på sø hånd i hånd med
Danmarks stærke position som søfartsnation. Det Blå Danmark bidrager allerede i dag i stort omfang til
dansk økonomi. Vi skaber beskæftigelse for knap 100.000 personer, 80 procent af Danmarks
udenrigshandel går gennem havnene, og vi eksporterer for 250 milliarder kroner årligt. En investering i
de danske erhvervshavne er derfor både en investering i bedre klima og i flere danske arbejdspladser
.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0003.png
Projektforklari ger
Vejprojekter
Vejprojekter relaterer sig til
adgangsforholdene til og fra
havnen via vej. Det er projekter,
der er med til at lette vejtrafikken
til havnen, og derved styrke
havnenes
rolle
som
infrastrukturelle knudepunkter.
Havneprojekter
Havneprojekter relaterer sig til
opgradering af kajarealer og øget
vanddybde
omkring
havnen,
således at kapaciteten kan øges.
Disse projekter er med til at gøre
de
danske
havne
mere
konkurrencedygtige,
og
er
nødvendige for at havnene kan
håndtere de stadigt større skibe.
Multi odale projekter
Multimodale projekter relaterer sig
til etablering eller opgradering af
jernbaneterminaler- og spor samt
kombiterminaler,
der
øger
muligheden
for
multimodal
håndtering af gods. Multimodale
projekter medvirker til at sikre, at
godstransporten er så miljøvenlig
som muligt.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0004.png
Kli apart erskaber e: Natio ale
a alyseprojekter
Placering
Kategori
Projekt
Analyse af etablering af energiinfrastruktur på
havnene anbefalet af klimapartnerskab for
Det Blå Danmark
Pris
Mio. kr.
Fastlægges senere
Gå til projekt
Natio alt
Nationalt
Strategi for multimodal godstransport
anbefalet af klimapartnerskab for
landtransport
Fastlægges se ere
Gå til projekt
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0005.png
Region Nordjylland
Placering
Hirtshals
Kategori
Projekt
Forundersøgelse af dobbeltspor Aalborg-
Hirtshals og anden Limfjordsforbindelse for
jernbane
Pris
(Mio. kr.)
Ca.
2-4
Gå til projekt
Hanstholm
Rute 34 - Forbedret vejforbindelse til
Hanstholm Havn
Samlet ca.
3.700
(17 etaper)
Gå til projekt
Etablering af oprindelig tiltænkt
jernbaneterminal
Ca.
22,5
64,5
18,5
Etablering af jernbaneterminal til håndtering
af genanvendelsesmateriale
Ca.
Aalborg
Etablering af jernbaneterminal til
omlastning til og fra vejtrafik
Udvidelse af kaj til øget håndtering af Ro/Ro
og kobling til jernbane
Øget kajkapacitet til udskibning af større
projektlaster
Ca.
Ca.
Gå til projekt
135,2
107,5
85
Ca.
Udvikling af kajnære områder til store
produktionsvirksomheder
Ca.
Limfjorden
Uddybning af sejlrenden i den vestlige del
af Limfjorden
Ca.
70
Gå til projekt
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0006.png
Region Midtjylland
Placering
Kategori
Projekt
Uddybning af sejlrenden
Etablering af landarealer + ny kaj i
Sydhavnen
Pris
(Mio. kr.)
Ca.
Ca.
25
15 + 50-60
Thyborøn
Etablering af O&M center til Offshore Vind
Omfartsvej
Klinkby og
Tørringhuse
Flaskehals omkring Herning
Ca.
Ca.
Ca.
20
136 - 160
420
900
275
360
Gå til projekt
Hvide Sande
Opgradering af Rute 15
2+1 vej fra Tirstrup til Grenaa Havn
Ca.
Ca.
Ca.
Gå til projekt
Grenaa
2+1 vej fra Randers (E45) til Grenaa Havn
3 omfartsveje (Auning, ombygning af eksisterende
til 2-1 samt lokal mellem A15 og A16)
Gå til projekt
I alt ca.
30
Randers
Etablering af vej til nyt havneområde
Statslig model, der giver Aarhus Kommune
grundlag for at etablere Marselistunnelen
Udvidelse af E45
Ca.
45
0
Gå til projekt
Ca.
275
Aarhus
3 x havneprojekter: Yderhavn, færgeterminal
og containerkraner
400 mio. kr. hver
Energinet på havnen til fremtidens energiformer
Etablering af banegodsforbindelse
Samlet ca.
1.200
Ca.
Ca.
150
50
40
Gå til projekt
Etablering af landstrømsanlæg
Ca.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0007.png
Region Syddanmark
Placering
Kategori
Projekt
Forlængelse af jernbanespor på Sydkajen
Pris
(Mio. kr.)
Ca.
7,5
Vejle
Undersøgelse af svingbaner til
modulvogntog
Uddybning af sejlrenden
Nedlukning af deponi
Ca.
Ca.
1,5
0,275
Gå til projekt
Ca.
0,5
Fredericia
Udvidelse af motorvejsramper 60/61
0,5
Udførelse: Ca.
90-110
Foranalyser: Ca.
Ca.
Gå til projekt
Kolding
Esbjerg
En vejshunt, der kan lede trafikken
hurtigere væk fra havnen
30
Gå til projekt
Uddybning af Grådyb
Ca.
42
295-355
Gå til projekt
Gå til projekt
Odense
Udvidelse af vejnettet fra E20 til havnen
Udvidelse af eksisterende sejlrende
Ca.
Ca.
450-500
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0008.png
Region Sjælland
Placering
Køge
Kategori
Projekt
Etablering af kombiterminal ved Køge
Pris
(Mio. kr.)
Ca.
1.100
Gå til projekt
Vordingborg
Havneudvidelse med fokus på grøn
omstilling
Ca
.
80
Gå til projekt
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0009.png
Analyse af etablering af
energiinfrastruktur på havnene
Klimapartnerskabet for Det Blå Danmark har leveret en anbefaling til regeringen om at
gennemføre en analyse af etablering af energiinfrastruktur på havnene.
Tilgængeligheden af elektricitet og nye brændstoffer i havnen er en forudsætning for, at
skibsfarten kan omstilles fra fossile brændstoffer. Der skal være mulighed for opladning og
tankning af ammoniak, metanol eller andre af de grønne brændstoffer, som skibsfarten vil
efterspørge på sigt.
På kort sigt er der brug for en forbedret infrastruktur i form af landstøm til elfærger og
fiskefartøjer. Fiskefartøjer kan tilsluttes landstrøm, når de er vej kaj, men muligheden for at
tilkoble fartøjet til landstrøm, også når det losser i havnen, vil være en forholdsvis lettilgængelig
løsning, der vil give en betydelig reduktion i fartøjernes CO2-udledning. Udbygningen med el til
ladning og landstrøm i havnene vil udfordre det danske elnet, da kapaciteten vil skulle udvides,
hvis nettet ikke skal overbelastes.
Klimapartnerskabet for Det Blå Danmark har derfor anbefalet, at det gøres til en national
prioritet at udrulle og styrke elnettet i de danske havne. Danske Havne ønsker derfor, at der
afsættes midler til at igangsætte arbejdet med analyse og planlægning af fremtidens elnet til
havnen, så der både tages højde for efterspørgsel efter el til skibe, der ligger ved kaj og skibe,
der skal have ladet batterier op til videre sejlads. Planlægningen skal også undersøge
synergier med andre aktiviteter på havnene, så udbygning af elnettet anvendes mest effektivt. I
forbindelse med planlægningen vil det også være relevant at se på de regulatoriske barrierer
for energiproduktion i de danske havne og om nødvendigt ændre disse.
En analyse af etablering af energiinfrastruktur på havnene vil desuden støtte op om Danske
Havnes ambition om, at der i 2030 skal være tilslutning til bæredygtig energi for alle de skibe,
der modtages ved anløbsbroen.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0010.png
Strategi for multimodal
godstransport
Klimapartnerskabet for Landtransport og Logistik har leveret en anbefaling til regeringen om at
udarbejde en strategi for multimodal godstransport.
Analysen bør indeholde en beskrivelse af hvilke typer af gods, der rejser hvorfra og hvortil og med
hvilke transportformer. Analysen bør også indeholde en følsomhedsanalyse i forhold til de
karakteristika, der kendetegner transportformerne. Samlet set vil dette skabe et kvalificeret
grundlag for strategiudviklingen og dermed udviklingen af godstransportsystemerne.
Analysen bør belyse potentialer og barrierer, der muliggør en optimal udnyttelse af
godstransportkæden i klima- og trængselsøjemed, herunder særligt overflytning af relevant gods fra
vej til bane og sø samt komme med forslag til, hvordan disse barrierer kan fjernes eller begrænses.
En sådan strategi skal desuden fokusere på, hvordan man kan forbedre adgangsforholdene til
terminaler og havneanlæg, og hvordan man kan forbedre anvendelsen af de eksisterende
terminaler og havneanlæg.
Det er som udgangspunkt særligt på de lange (internationale) transporter, at der er et potentiale for
øget anvendelse af sø- og banegodstransport, men det vurderes dog også muligt at øge den
nationale andel af sø- og banegodstransport. Det antages derfor, at der i Danmark eksisterer et
uudnyttet potentiale for transport både via bane og sø - særligt for bestemte typer af gods, hvor
tidsfaktoren for levering er af mindre betydning.
Det er svært på forhånd at vurdere størrelsen af dette potentiale samt klimaeffekten og
trængselseffekten i den forbindelse, hvilket derfor vil være et hovedformål for en statslig strategi for
multimodal godstransport.
Godsstrømsanalysen og den deraf følgende nationale strategi for multimodal godstransport kan
dermed skabe rammerne for beskrivelsen af et samlet godstransportsystem, hvor vej-, bane- og
søtransport supplerer hinanden optimalt med henblik på at sikre færrest muligt
drivhusgasudledninger og mindst mulig trængsel.
Strategien bør baseres på inddragelse af kundepræferencer både nu og som de forventes i
fremtiden, så det sikres, at de beskrevne mulige tiltag vil kunne omsættes til en reel
efterspørgselseffekt.
Strategien skal munde ud i politiske anbefalinger i forhold til, hvordan et fremtidigt
godstransportsystem med markant fokus på reduktion af udledningerne af drivhusgasser kan
etableres.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0011.png
LET’S CREATE NEW
BLUE OCEANS!
… e ause geography matters
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0012.png
PROJEKTTYPE
OPGRADERING AF JERNBANEKAPACITETEN I NORDJYLLAND
INFRASTRUKTURINVESTERINGEN
Da ark er et tra sitla d og parallelt her ed er i dustrie i Produktio sda ark tilsvare de afhæ gig af effektiv og troværdig
i frastruktur. Disse ehov for tidssvare de og effektiv i frastruktur liver yderligere aktualiseret af de ehov for at tæ ke tra sport i
e y ko tekst, der er e direkte følge af de grø e o stilli g, so er egy dt at tage fart.
Disse sa fu ds æssige faktorer for ulerer direkte kravet o virkeliggørelse af to sa
Do
eltspor på jer
a e
ord for Li fjorde .
a e – e jer
a e ro u
De a de Li fjordfor i delse for jer
e hæ ge dei frastrukturi vesteri ger:
er to over Li fjorde .
De to i vesteri ger – og særligt e du leri g af de eksistere de jer a e ro – vil yderligere redu ere de jyske korridors sår arhed.
BAGGRUND
Eta leri g af do eltspor på jer a e i Nordjylla d skal edvirke til at opkvalifi ere gods- og passagertra sport i Jylla d og skal
der ed for edre for i delse
elle Ska di avie og det europæiske ko ti e t. De kvalifi erede og do eltsporede jer a e i
Nordjylla d vil i e d u større grad å e for udvikli g og ud yttelse af ulti odale tra sportløs i ger i et ska di avisk perspektiv, idet
godse heder e allerede vil ko
e på jer a e på hav e e i Nordjylla d, hvor ed elast i ge på otorvejs ettet vil live
redu eret.
Der vil live:
overflyttet ere gods fra vej til a e
Samlet pris:
Ca. 2-4 mio. kr.
tale o e redu eret kli a elast i g
større grad af regularitet
ulighed for at køre godstog i større dele af døg ets ti er
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0013.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0014.png
Projekttype
RUTE 34 - FORBEDRET VEJFORBINDELSE TIL HANSTHOLM HAVN
Formål:
Projektet har til formål at udvide vejen til en 2+1 vej for at etablere en transportkorridor
mellem Hanstholm, Thy og motorvejsnettet fra Herning. Hanstholm Havn ligger, trods sin
centrale placering for sejlads mellem Danmark, Skotland, Island, Norge og Færøerne,
isoleret med en forældet baglandsinfrastruktur.
Status:
En forbedret vejforbindelse til Hanstholm er opdelt i 17 delprojekter. Der er
ved trafikaftale juni 2014 afsat 250 mio. kr. til delprojektet omfartsvej ved
Haderup.
Samlet pris:
Ca. 3.700 mio. kr.
(over 17 etaper)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0015.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0016.png
ØGET BEHOV FOR JERNBANE GODSTERMINALER
Der arbejdes ved Aalborg Havn intenst på at flytte godstrafikken fra vejnettet til jernbane og skib ikke bare
i Aalborg men i hele Nordjylland. Dette arbejde bærer nu frugt i en sådan grad, at man på Aalborg Havn
ser ind i et meget nærtstående scenarie, hvor trængsel og kapacitetsmangel på skinnettet bliver en
realitet. Derfor er en række udvidelser af havnens infrastruktur nødvendige for at kunne fortsætte den
miljøvenlige omstilling af godstransporten til og fra Nordjylland.
Projekttyper
Etablering af oprindelig tiltænkt jernbaneterminal:
1
Tilbage i 60’erne og 70’erne da Aalborg Havn Øst blev etableret forberedte staten med henblik på senere udvidelse
af kapaciteten en række jernbanestrækninger og skiftespor. En sådan forberedt terminal forefindes stadig og en
udvidelse/opgradering af denne er den hurtigste måde at udvide kapaciteten af jernbanegodsterminaler i Aalborg.
Pris: 22,5 mio. kr.
Etablering af jernbaneterminal til håndtering af genanvendelsesmateriale:
I takt med den grønne omstillings fremgang øges mængderne af materiale til genanvendelse også. Genanvendelse af
både byggemateriale, papir og pap, plastik samt forskellige restprodukter til biobrændsel har stor fokus på Aalborg
Havn, hvorfor der både importeres og eksporteres meget af denne type gods via Aalborg Havn. I forbindelse med
håndteringen af denne type produkter er det vigtigt at eksempelvis forskellige plastik- og papirrester ikke slipper ud i
naturen. Derfor er der et stigende behov for at få etableret nogle bedre og mere miljøvenlige rammer for den
fremtidige håndtering af disse typer af gods.
2
Pris: 64,5 mio. kr.
Etablering af jernbaneterminal til omlastning til og fra vejtrafik:
Samlet pris:
Ca. 433,2 mio. kr.
(fordelt på 6 projekter)
3
For at kunne fjerne godstrafik fra vejene til tog er det essentielt at det ikke påfører unødig transport i forhold til at
afvige fra hovedfærdselsårerne for vejtrafikken. I Aalborg Havns bagland er der en oplagt mulighed for at anlægge
en ny terminal til jernbanegods, som vil kunne fordre, at endnu mere gods rykkes fra lastbiler til jernbane.
Pris: 18.4 mio. kr.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0017.png
ØGEDE SKIBSGODSMÆNGDER TIL BLANDT ANDET STYRKELSE
AF SHORT SEA OG RO/RO TRANSPORT
Projekttyper
4
Kaj-etape 1:
I takt med at Aalborg by rykker tætter på den indre centralbeliggende del af Aalborg Havn bliver godstrykket
på Aalborg Havn Øst større. Dette kombineret med et øget fokus på at styrke short sea shipping samt at få
flere trailerlaste flyttet fra vej til skib øger behøvet for nye kajanlæg i Aalborg Havn.
Udvidelse af kaj til øget håndtering af Ro/Ro short sea shipping af trailere og gods samt kobling til jernbane.
Pris:
Budget for etablering af 520 m kaj samt jernbane og terminalområde er
135.2 mio. kr.
5
Kaj-etape 2:
Aalborg Havn er en central spiller i den grønne omstilling og i Danmarks vind-industri. Med verdens største
vindmøllevingefabrik beliggende i havnens bagland og en verdensførende producent af off-shore vindmølle
fundamenter placeret på selve havnen er der et stigende behov for at øge kajkapaciteten til udskibning af
større projektlaster.
Pris:
Budget for etablering af 750 m kaj med strong-pionts til heavy lift er
107.5 mio. kr.
Kaj-etape 3:
6
For fortsat at kunne udvikle den grønne energisektor i Aalborg og Nordjylland mangles der kajnære områder
for store produktionsvirksomheder til eksempelvis vindmølle-industrien. Anlæggelsen af disse områder er i
gang med opfyldning ved Aalborg Havn, men der mangler fortsat etablering af kaj.
Pris:
Budget for etablering af kaj med bagland er ca.
85 mio. kr.
Samlet pris:
Ca. 433,2 mio. kr.
(fordelt på 6 projekter)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0018.png
De Vestlige
Limfjordshavne
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0019.png
Projekttype
UDDYBNING AF SEJLRENDEN I DEN VESTLIGE DEL AF LIMFJORDEN
Erhvervshavnene i Struer, Nykøbing Mors, Skive og Thisted samt Dankalk ved Løgstør ønsker en
uddybning af sejlrenden i den vestlige del af Limfjorden. Sejlrenden er en statslig forpligtelse, hvor
en lov fra 1910 indebærer en dybde på 4 m. Denne dybde er ikke længere tidssvarende, og derfor
ønsker de vestlige Limfjordshavne, at der sker uddybning til 5 m., så godset kan sikres til
erhvervshavnene i Limfjorden til gavn for miljø og trængselsproblemerne på vejene, hvilket er
vigtigt for havnenes fortsatte eksistens.
Det foreløbige økonomiske overslag lyder på ca. 70 mio. kr. De vestlige Limfjordshavne ønsker, at
staten skal finansiere en undersøgelse af den endelige pris og få udarbejdet en businesscase for
uddybningen.
Samlet pris:
Ca. 70 mio. kr.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0020.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0021.png
Omfartsvej
Klinkby & Tørringhuse
Projekttyper
1
For år tilbage har Vejdirektoratet gennemført et forprojekt i forhold til en omfartsvej uden om to
landsbyer på strækningen fra Lemvig til Thyborøn. Siden dette forprojekt er godsmængden og
dermed trafikbelastningen steget til og fra Thyborøn Havn. Godsmængden er i perioden steget med
omkring 50 %, og falder især på tung transport med råstoffer til byggeriet fra havnen, men også
med gods til havnen, som udskibes i Short Sea til bl.a. Norge. Derfor ses et øget behov for at
forbedre adgangsforholdene til Thyborøn Havn ved anlæg af en omfartsvej, som letter adgangen til
Thyborøn Havn for gods og samtidig reducerer gener fra tung transport gennem de to landsbyer
Klinkby og Tørringhuse. Projektet er kendt i Vejdirektoratet og Lemvig Kommune og er for både
havnen og Lemvig Kommune vigtigt og prioriteret.
Pris: 136
160 mio. kr.
Flaskehals omkring Herning
Adgangen til baglandet for Thyborøn Havn er blevet væsentligt forbedret med anlæg af Holstebro
motorvejen fra Herning til Holstebro og den tilknyttede omfartsvej ved Holstebro Nord. På
strækningen er der dog en flaskehals omkring Herning, hvor store dele af den tunge trafik til og fra
Nordvestjylland skal transporteres via rute 18 øst om Herning, hvor motorvejen afbrydes af ca. 7
km. motortrafikvej. Dette er ikke hensigtsmæssigt for trafikafviklingen
og især ikke
hensigtsmæssigt i forhold til sikkerheden på rute 18, som er meget væsentlig for godstransporten til
og fra Thyborøn og til det midtjysk område. Derfor bør de resterende 7 km. motortrafikvej, som er
delvist forberedt for motorvej, udbygges hurtigst muligt til egentlig motorvej, så koblingen til
motorvejsnettet fra det nordvestjyske område bliver fuldt udbygget.
2
Samlet pris:
Ca. 690 mio. kr.
(fordelt på 5 projekter)
Pris: ca. 420 mio. kr.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0022.png
3
Vanddybden ind til Thyborøn Havn er i dag 8 meter. Dybden har hidtil været vedligeholdt af staten,
men Thyborøn Havn har overtaget ansvaret selv pr. 1. januar 2020. For at følge med udviklingen
både på godsområdet, offshore vind og især industrifiskeriet, så er en større vanddybde
nødvendigt. Indsejlingen gennem Thyborøn Kanal og ind til Thyborøn havn og ned til Sydhavnen
skal i 2020 uddybes til mellem 10,3 og 11,3.
Større vanddybde
Projekttyper
Pris: 25 mio. kr.
Etablering af landarealer og ny kaj i Sydhavnen
4
I forbindelse med uddybningen af Thyborøn Kanal er det planen at nyttiggøre det sand, der skal
fjernes. Derfor planlægges det at flytte en kølevandsrende ind til FMC Rønland, etablere
stenkastninger og herefter nyttiggøre uddybningssedimentet i størst mulig omfang. Projektet
ønskes gennemført i 2020
Pris: 15 mio. kr.
Thyborøn Havn oplever en større og større efterspørgsel efter muligheder for at håndtere og
oplagre gods. Da den nyeste kaj på Sydhavnen er en egentlig projektkaj, så vil der på kortere sigt
bliver behov for etablering af ny kaj ved det seneste udviklede areal i Sydhavnen. Der regnes med
220 meter kaj til 10 meters vanddybde samt etablering af vendebassin m.v.
Pris: 50-60 mio. kr.
5
Etablering af O&M center til Offshore Vind
Havnen har planlagt et nyt havnebassin med kajanlæg specielt udviklet til O&M aktiviteter til
Offshore Vind (Vesterhav Nord og Thor). Anlægget består af nyt havnebassin udelukkende til
Offshore Vind med kajer, flydebroer og byggemodnet baglandsareal. Dermed opnås optimale
adgangsforhold og arbejdsbetingelser for en effektiv service og vedligeholdelse af offshore
vindparker.
Samlet pris:
Ca. 690 mio. kr.
(fordelt på 5 projekter)
Pris: 20 mio. kr.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0023.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0024.png
Projekttype
OPGRADERING AF RUTE 15 (HERNING-RINGKØBING) TIL
2+1 VEJ
Projektbeskrivelse
Hvide Sande Havn, Ringkøbing-Skjern Kommune og erhvervslivet støtter en opgradering af
Rute 15 til en 2+1-vej. Der gennemføres i øjeblikket en VVM-proces for opgraderingen, der vil
øge både fremkommeligheden, mobiliteten, trafiksikkerheden og områdets vækstpotentiale. Og
endda med rigtig god samfundsøkonomi til følge. Planprocessen skal følges op med de
nødvendige anlægsbevillinger, så opgraderingen kan gennemføres i naturlig forlængelse af
planprocessen.
Afløftning af gods- og varer fra landevejstransport til søtransport er den naturlige bæredygtige
udvikling af transportsektoren. For Hvide Sande Havn som ny spiller på
transporthavnsaktiviteter er det af stor betydning at tænke i sammenhængende
transportløsninger. Bedre infrastruktur til transporthavnene understøtter denne udvikling. 2+1-
veje, er en oplagt løsning på at sikre en sammenhængende infrastruktur. Danske Havne som
organisation bakker op om, at transporthavne skal understøttes af landbåren infrastruktur.
Ikke kun Hvide Sande Havn, men i særdeleshed også store industri- og transportaktører som
Vestas og Arla, der er massivt til stede i området og langs rute 15, har stort behov for en snarlig
løsning. Ikke kun for at sikre sikker, bæredygtig transport, men også for at kunne tiltrække
kvalificeret arbejdskraft.
Samlet pris:
Ca. 900 mio. kr.
Pris: ca. 900 mio. kr.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0025.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0026.png
Projekttyper
Stena Line omlægger per 1. februar 2020 deres rute fra Grenaa/Varberg til Grenaa/Halmstad. Dette gør, at de massivt vil
satse på tilgang af 300.000 flere passagerer på færgen og samtidig satse på at flytte en del af den tunge trafik, der kører over
broerne for at komme fra Jylland til Sverige. Her er deres mål at vækste fra de 45.000 lastvognstog som de har i dag, til
80.000 lastvognstog om 3 år, og denne fremgang skal komme fra trafikken som kører over Lillebælt, Storebælt og
Øresundsbroen.
Disse spændende tanker betyder selvsagt, at både Grenaa Havn og Stena Line er meget opmærksomme på de udfordringer,
der kan blive omkring infrastrukturen på Djursland. Stenas Lines planer er meget spændende, og det er vigtigt at notere sig,
at Stenas Line sats på den tunge trafik som i dag kører over broerne, vil betyde en massiv lettelse på E45/E20, og derved
også hjælpe de daglige trængselsproblematikker, miljø etc. Generelt understøtter deres planer i den grad også regeringens
mål om at flytte gods fra landevejene ud på søen.
1
Prioritet 1: Fortsat udbygning af rute 15 til 2+1 motortrafikvej
Rute 15 er senest udvidet til en 2+1 motortrafikvej i 2018. Ruten bør fortsættes til Grenaa inkl.
anlæg af ca. 3 km. omfartsvej nord om Tirstrup og ca. 3 km. omfartsvej syd om Trustrup med start
af anlæg af 2+1 på den resterende strækning til Aarhus Lufthavn. I den tidligere regerings aftale
med Dansk Folkeparti indgik strækningen fra Lufthavnen og til Grenaa kun i form af en
screening. Vi foreslår at man går direkte til en forundersøgelse, optagelse i regeringens
investeringsplan og herefter et samlet anlægsprojekt, som kan realiseres, inden vi får egentlige
trængselsproblemer. Pris: 275 mio. kr.
2
Prioritet 2: Omfartsvej ved Auning
Der er gennemført en forundersøgelse i 2015 der viste, at det er samfundsøkonomisk fornuftigt at
anlægge denne omfartsvej. Den stigende trafik af både lastbiltog og personbiler gennem Auning
belaster byen og yderligere stigninger i trafikken udløser egentlige trængselsproblemer. Trafikken
igennem Auning er især belastet af stigende trafik til Grenaa Havn, men også at en del af trafikken
til Djurs Sommerland passerer byen. Vi foreslår den færdige forundersøgelse anvendes som
grundlag for en anlægslov og direkte optagelse i regeringens infrastrukturplan. Pris: 10 mio. kr.
Samlet pris:
Ca. 665 mio. kr.
(fordelt på 5 projekter)
3
4
5
Prioritet 3: 2-1 fra Randers (E45) til Grenaa Havn
Pris: 360 mio. kr.
Prioritet 4: Udbygning af eksisterende omfartsvej ved Grenaa til 2-1
Pris: 10 mio. kr.
Prioritet 5: Lokal omfartsvej i Grenaa mellem A15 og A16
Pris: 10 mio. kr.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0027.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0028.png
NY HAVNEVEJ TIL RANDERS HAVN
Randers Havn har siden år 2000 oplevet markant vækst, og for at sikre de bedst mulige forhold for den fremtidige
havnedrift, vedtog byrådet i 2009 at placere en ny havn umiddelbart øst for det eksisterende havneområde.
Etableringen af det nye havneområde, er igangsat, og udflytningen af havnevirksomheder vil foregå gradvist
gennem de kommende år.
Projekttype
Havnevejen
Randers Havn vokser og for at skabe bedst mulig plads til havneaktiviteterne etableres der en ny havn øst for
den nuværende havn på sydsiden af fjorden.
Den eksisterende adgang til den nuværende havn og de nye havnearealer løber gennem det centrale Randers.
Hvilket betyder store mængder af tung trafik i Randers midtby.
Der skal derfor etableres en Havnevejen, der vil sikre en mere direkte opkobling fra Randers Havn til det
overordnede vejnet.
En havnevej vil understørre yderligere udvikling af Randers Havn og sikre, at der er et konkurrencedygtigt
alternativ til lastbiltransport i det kronjyske.
Fra nord vil der være adgang til havnen fra E45 via de overordnede trafikveje Hammelvej, Grenåvej og
Ørneborgvej og fra syd vil der være adgang fra E45 via Ringvej syd, Clausholmvej og videre til havnen via
̊
Grenavej og Ørneborgvej
60 mio. kr. – heraf 15 mio. kr. til anlæg af
̊
vejen pa havnens areal.
Pris
Anlægsoverslag
:
Afsatte midler:
Samlet pris:
Ca. 45 mio. kr.
På Randers Kommunes budget er der
p.t. afsat 13,9 mio. kr. til etablering af
Havnevejen.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0029.png
Den eksisterende adgang til den nuværende havn og de nye havnearealer løber gennem det centrale Randers,
hvilket nedsætter effektiviteten af godstransporten til og fra havnen. Samtidigt generer de mange lastbiler og
̊
modulvogntog den øvrige trafik pa vejnettet og borgerne i Randers.
Havnevejen, som er skitseret nedenfor, vil sikre en mere direkte opkobling fra Randers Havn til det overordnede
vejnet. Fra nord vil der være således være adgang til havnen fra E45 via de overordnede trafikveje Hammelvej,
Grenåvej og Ørneborgvej og fra syd vil der være adgang fra E45 via Ringvej syd, Clausholmvej og videre til havnen
via Grenåvej og Ørneborgvej.
Projekttype
For at kunne betjene havnetrafikken – herunder modulvogntog – er det nødvendigt med ombygninger af vejnettet
følgende steder:
• Krydset Clausholmvej-Hammelvej skal ombygges, så modulvogntog kan dreje til og fra Hammelvej.
• Sammenfletningen mellem Hammelvej og Grenåvej skal ombygges, så̊ det er muligt at komme fra Hammelvej til
Grenåvej og omvendt.
• Ombygning af krydset Grenåvej - Ørneborgvej.
• Udbygning og forlængelse af Ørneborgvej frem til det nye havneområde.
Randers havn og Randers kommune har flere gange ansøgt om støtte fra staten til finansiering af
vejen – senest i 2015.
I 2015 blev de samfundsøkonomiske konsekvenser af, at etablere den nye havnevej opdateret.
Resultatet heraf viste, at de samfundsøkonomiske fordele vil være større end omkostningerne ved
projektet. På baggrund heraf bad Randers Kommune og Randers Havn i fællesskab om
medfinansiering af projektet fra statens side.
Tidligere transportminister Hans Chr. Schmidt svarede tilbage i september 2015 at der ikke
umiddelbart er midler til at finansiere den nye havnevej. Det har dog vist sig at staten bevilger støtte til
̊
vejprojekter der understøtter havneformal – senest til udbygning af en adgangsvej til Aalborg Havn.
Samlet pris:
Ca. 45 mio. kr.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0030.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0031.png
Projekttyper
DEN STORE SAMMENHÆNG
For Aarhus Havns fortsatte succes er tilgængelighed og fair konkurrencevilkår helt
afgørende parametre. Aarhus Havn har et presserende behov for at få sikret nem adgang
til havnen, og det kan sikres ved byggeriet af Marselistunnellen, som allerede er vedtaget
politisk. Men det er nødvendigt at finde en model, der muliggør igangsættelse af
byggeriet, fordi det kommunale anlægsloft forhindrer dette. Desuden er en udvidelse af
E45 et tilsvarende presserende behov, som på et tidspunkt så ud til at blive opfyldt, men
siden er trukket delvist tilbage. På selve havneområdet har vi igangsat udvidelser af
havnen med byggeriet af Yderhavnen (100 hektar), etablering af en ny færgeterminal til
Molslinjen og opgradering af adgangsveje på havneområdet. Disse udvidelsesprojekter er
sammen med en opgradering af containerkraner til verdens største containerskibe
afgørende for vores danske import- og eksportvirksomheders konkurrenceevne og vækst.
Aarhus Havn planlægger egenfinansierede anlæg for 1 mia. kr. i perioden 2020 - 2022.
For at sikre fair konkurrencevilkår foreslås delvis offentlig medfinansiering til kystværn og
banebetjening for Yderhavnen, til færgeterminalen, til opgradering af containerkraner
samt til bæredygtig energiinfrastruktur.
Samlet pris:
Ca. 1.715 mio. kr.
(fordelt på 7 projekter)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0032.png
Projekttyper
Bedre adgang til Aarhus Havn
Statslig model, der giver Aarhus Kommune grundlag for at etablere Marselistunnelen, der forbinder havnen og E45.
Opgradering af E45
Pris: 275 mio. kr.
Samlet pris:
Ca. 1.715 mio. kr.
(fordelt på 7 projekter)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0033.png
Projekter på Aarhus Havn
Projekttyper
Etablering af banegodsforbindelse:
Aarhus Havn gennemfører p.t. en analyse af perspektiverne ved etablering af en
godsbaneforbindelse til den kommende Yderhavn. Analysens foreløbige resultater tyder på, at der vil være
forretningsmæssigt potentiale i en sådan godsbaneforbindelse. Det tyder dog også på, at det vil være nødvendigt at
investere i nyt håndteringsudstyr og LED-belysning således at CO2-aftrykket reduceres yderligere. Aarhus Havn ønsker
derfor afsat en ramme til udarbejdelse af et anlægsoverslag samt tilskud til efterfølgende etablering af en
godsbaneforbindelse og bæredygtighedstiltag på 50 mio. kr. Økonomisk omfang vil blive fastlagt, når analysen er
gennemført i indeværende år.
Pris: Anslået 50 mio. kr.
Færgeterminal og adgangsvej på havnen:
Omfatter 4 nye færgelejer, ramper, passagerlandgangsbro, landstrøm,
fueltank, administrationsbygning og værksted/lager til Molslinjen samt opmarcharealer med gate etc. Statslig
medfinansiering vil sikre lavere omkostninger for Molslinjen, så de stilles mere fair i konkurrencen Øst/Vesttrafikken, jf.
Storebæltsforliget.
Pris: ca. 400 mio. kr.
Yderhavnen
kystværn, moler og uddybning.
Uddybningsmaterialet bygges ind i molen og deponeres i det
kommende uddybningsområde. Med uddybningen styrkes konkurrenceevnen i forhold til de store containerskibe.
Pris: ca. 400 mio. kr.
Opgradering af containerkraner til verdens største containerskibe.
Efter ønsker fra Mærsk/MSC til sikring af fair
Samlet pris:
Ca. 1.715 mio. kr.
(fordelt på 7 projekter)
konkurrencevilkår med havnene i andre EU-lande.
Pris: ca. 400 mio. kr.
Ramme til energiinfrastruktur på havnen til fremtidens energiformer.
Pris: ca. 150 mio. kr.
Etablering af landstrøm til krydstogtskibe.
Pris: ca. 40 mio. kr.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0034.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0035.png
Projekttyper
Behovsanalyse
Vejle Erhvervshavn har foretaget en kundeundersøgelse af muligheden for vækst baseret
på løbende dialog med nuværende og potentielle nye kunder. Undersøgelsen viser, at
havnen forventer at opnå en mulig fordobling af gods på jernbane og en mulig stigning i
mængden af stål, der ankommer på skib på op til 30% inden for de kommende år.
Vejle Erhvervshavn har en tæt dialog med sine nuværende og potentielle kunder. En
kundeundersøgelse gennemført i december 2018
januar 2019 viste, at nuværende
kunder ser havnens mål for videreudvikling samt omladning til/fra jernbane som attraktiv og
en styrke for deres fremtidige aktiviteter på havnen.
Konklusion
Udviklingen af den robuste intermodale havn i Vejle vil bidrage til bæredygtig vækst med
fokus på et skift mod CO₂-begrænset transport. En god indikator er den allerede solide
vækst i jernbanegodstransport med en stærk udvikling i de sidste 10 år, der sigter mod at
opretholde væksten ved at investere i en forbedring af jernbanekapaciteten. Sammen med
forbedringen af jernbane/vejkryds og etableringen af nye svingbaner til/fra Toldbodvej, der
muliggør brugen af modulvogntog, bidrager Vejle Erhvervshavn til, at disse transporter kan
forbindes til den overordnede infrastruktur på den mest miljøvenlige og sikre måde.
Derudover vil den udvidede sejlrende tiltrække flere søbaserede opgaver, f.eks. dem, der
har behov for vejbaseret før- eller eftertransport.
Alle disse forbedringer vil bidrage til en mere effektiv håndtering af større mængder gods i
Vejle Havn ved hurtigere og mere sikker adgang samt lette brugen af større
transportenheder, både på landsiden (jernbane og modulvogntog) samt på vandsiden
(større skibe). Dette vil øge servicekvaliteten for de ydelser, der tilbydes i Vejle
Erhvervshavn, hvilket forbedrer Vejle Erhvervshavns markedsposition yderligere.
Samlet pris:
Ca. 10 mio. kr.
(fordelt på 4 projekter)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0036.png
Projekttyper
Baggrund:
Havnens geografiske placering giver nem adgang til motorvej E45 og det danske samt internationale jernbanenet.
Jernbaneadgang til havnen har givet flere forretningsmuligheder, hvor der kræves et driftssikkert jernbanenet. Alle
hverdage modtager Vejle Erhvervshavn jernbanevogne med DB-Cargo som operatør.
De primære produkter, der håndteres i den multimodale havn i Vejle er:
Projekter:
Vejle Erhvervshavn har tre konkrete infrastrukturprojekter, der vil fremme multimodal transport.
Det er disse fire projekter, der er tale om:
1. Projekt: Udvidelse af jernbanekapaciteten på sydkajen med 750 meter
Pris: 7,5 mio. DKR.
2. Projekt: Undersøgelse af etablering af nye svingbaner til og fra havnen til modulvogntog
Pris: 1,5 mio. DKR.
3. Projekt: Undersøgelse af muligheden for udvidelse af sejlrenden til Vejle Erhvervshavn
Pris: 275.000 DKR.
4. Projekt: Nedlukning af eksisterende deponi til omdannelse til egentligt havneareal
Pris: 500.000 DKR.
Samlet pris:
Ca. 10 mio. kr.
(fordelt på 4 projekter)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0037.png
Projekttyper
1. Projekt: Udvidelse af jernbanekapaciteten på sydkajen med 750 meter.
Veje Erhvervshavn er stærk på jernbanegodstransport til/fra havnen. Derfor vil Vejle Erhvervshavn gerne udvide sporkapaciteten med 750 m ekstra
spor på sydkajen for at tiltrække og håndtere en forventet stigning i jernbanegodstransport til/fra havnen i de kommende år.
I 2019 blev der ekspederet ca. 4.000 banevogne på Vejle Erhvervshavn. Undersøgelsen vil også omfatte en forbedring af jernbane-
/vejkrydsningerne nær havnen. Sådanne forbedringer vil lette adgangen til havnen for gods, reducere potentielle konflikter og forbedre sikkerheden
på vejene. Forlængelsen giver plads til flere og større godstog.
Estimeret budget for VVM undersøgelse: 1.000.000 DKR.
Estimeret budget for anlægsudgifter: 7.500.000 DKR.
2. Projekt: Undersøgelse af etableringen af nye svingbaner til og fra havnen til modulvogntog til havnen
Vejle Erhvervshavn er forbundet til den eksisterende vejinfrastruktur (E45 og det danske vejnet), men der er ingen svingbaner til modulvogntog til
Vejle Erhvervshavn. ”Havneruten” (den vigtigste østlige ringvej), der passerer havnen, skal opgraderes til en firesporet vej senest i 2022, og det
giver mulighed for etablering af svingbaner til modulvogntog.
Undersøgelsen vil finde den mest optimale løsning på, hvordan man implementerer nye svingbaner til modulvogntog til havnen i krydset mellem
Toldbodvej og Pakhusgade. Målet er at støtte en mere effektiv transport ved at bruge modulvogntog som en del af før- og eftertransporten af
gods. Der etableres et lyssignal i krydset, der regulerer både jernbane, tung trafik, regelmæssig motoriseret transport og fodgængere samt
cyklister.
Estimeret budget for undersøgelsen: 1.500.000 DKR
3. Projekt: Undersøgelse af mulighed for udvidelse af sejlrenden til Vejle Erhvervshavn
Sejlrenden til Vejle Erhvervshavn har en bredde på 20 meter på det smalleste sted og en dybde på 7 meter på det dybeste sted, hvilket begrænser
størrelsen på de skibe, der kan anløbe havnen. Desuden reducerer sejlrendens begrænsede bredde navigationssikkerheden for større skibe. Projektet
vil undersøge, hvordan man optimalt kan udvide sejlrenden for at modtage større skibe. Vejle Erhvervshavn ønsker at udvide sejlrenden til 30 meters
bredde.
Estimeret budget for undersøgelsen: 275.000 DKR.
Samlet pris:
Ca. 10 mio. kr.
(fordelt på 4 projekter)
4. Projekt:
Nedluk i g af eksistere de depo i til o da else til ege tligt hav eareal
Vejle Erhvervshavn råder over 72.500m² i eksisterende deponi, der over de næste 5 år kan tages i brug til havneareal til nye virksomheder, der
ønsker at etablere sig på havnearealet.
For at virksomhederne kan etablere sig på havnearealet, kræver det en udbygning af eksisterende infrastruktur: Veje, jernbane og kajanlæg. Med
det nye havneareal kan man flytte støjende og støvende virksomheder længere væk fra byen.
Estimeret budget for undersøgelse af nedlukningen: 500.000 DKR
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0038.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0039.png
Baggrund
Fredericia / Taulov området har i de senere år konstant bevæget sig i en positiv udvikling imod at blive det absolutte
transport og logistik knudepunkt i Danmark. Det er den geografiske placering i Danmark, hvor der uden sammenhæng
flyttes mest gods dagligt. Taulov er et multimodalt område, hvor samarbejdet mellem havn, kombiterminal,
containerterminal og internationale speditører udgør fremtidens transportklynge i Danmark. Etableringen af Taulov Dry Port
i samarbejde med PFA-pension vil betyde denne effekt kun forstærkes i årene 2020-2027, hvor yderligere 350.000 m2
moderne bygningsmasse vil stå opført til nationale og internationale kunder. Allerede nu kæmper borgere og kunder med at
både tilkørsel og afkørselsramperne ved 60 og 61 er meget pressede, og man må dagligt tage nødsporet i brug i morgen-
og eftermiddagstimerne. Det er både forsinkende og udgør en daglig risiko for farlige uheld. Kommunen har allerede taget
konsekvensen og proaktivt samarbejdet med staten om at udvide og tilpasse den ligeså pressede afkørsel 59.
Anlægsarbejdet ved denne afkørsel står færdigt i 2020.
Projekttype
Formål
En udvidelse af ramperne ved 60 og 61 har to primære formål:
1) øge sikkerheden betragteligt for såvel personbiler som lastbiler
2) sikre at det område i Danmark med det største udvidelsespotentiale indenfor transport og logistik har den nødvendige
infrastruktur til at håndtere væksten i de kommende år. Kommunen samt Taulov Dry Port A/S investerer i forvejen
massivt i området.
Estimeret investeringsoverslag
Analyser og undersøgelsesmateriale
Anlægsarbejder (estimeret )
ca. 0,5 mio. kr.
ca. 90-110 mio. kr.
Samlet pris:
Ca. 100 mio. kr.
Tidshorisont
• Opstart af vej- og trafikanalyser vil kunne indledes i 2020
• Forventet udførelse af projektet vil kunne påbegyndes i 2021
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0040.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0041.png
Projekttyper
EN VEJSHUNT, DER KAN LEDE TRAFIKKEN HURTIGERE VÆK FRA HAVNEN
Ved Kolding Havn opleves ofte, at det signalregulerede kryds mellem Fynsvej og Jens Holms Vej belastes af stor
køophobning for venstresvingende fra Fynsvej og højresvingende fra Jens Holms Vej. For at aflaste de to svingspor og
øge trafikflowet, etableres, for de højresvingende fra Jens Holms Vej en shunt. Shunten er stadig en del af
signalreguleringen, men holder kun igen for de bløde krydsende trafikanter, hvorfor det forventes at trafikafviklingen af
højresvingssporet øges markant. For de venstresvingende trafikanter fra Fynsvej etableres konfliktfri separatregulering
i signalanlægget. Det vil sige, at når de venstresvingende har grønt lys, kan de svinge uden at holde igen for nogen.
Samtidig bliver grøntiden for de venstresvingende trafikstyret således den forlænges i de perioder trafikken øges.
Pris: ca. 26 mio. kr.
Samlet pris:
Ca. 26 mio. kr.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0042.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0043.png
UDDYBNING AF GRÅDYB
Havneudvidelser på Esbjerg Havn foregår ved genbrug af sand fra vedligeholdelse af dybden i indsejlingen. For at
kunne bidrage til den grønne omstilling i Europa og vedblive at være epicenteret for installation af havvindfarme har
Esbjerg Havn brug for mere sand og større vanddybde.
Udvidelsen af Esbjerg Havn ønskes igangsat 2021, hvilket giver mulighed for at uddybe og bruge sandet samtidig, for
derved at optimere den cirkulære økonomi, som Esbjerg Havn understøtter.
Esbjerg havn havde oprindeligt mindre end 5 meters vanddybde, men i takt med at skibene er blevet større er havnen
blevet uddybet til de 10,5 meters, som der i dag er ved mange af kajerne. Begrænsningen ligger dog stadig i
indsejlingen ved Grådyb, hvor dybden er 10,3 meter aftagende til 9,8 meter ved kanterne af sejlrenden. Det vil sige, at
der både er begrænsning på størrelsen og dybgangen af skibene, som kan anløbe Esbjerg. De største skibe, som kan
besejle havnen, er således 225 meter i længde, med en dybgang på omkring 10 meter.
Projekttype
Begrænsningen er et område at sejlrenden ved Grådyb på omkring 500
meters længde, som således sætter begrænsningen for hele Esbjerg Havn.
Kystdirektoratet udfører i dag oprensning og vedligeholdelse af sejlrenden,
og er også ansvarlig for den igangværende oprensning af bassinerne for
forurenet sediment. Denne aftale indeholder ikke den ekstra uddybning,
som er nødvendig for at fremtidssikre Esbjerg Havn og de vigtige
markeder, som supporteres fra havnen. Omkostning ved uddybning i
Grådyb vil være 42 millioner kroner
Samlet pris:
Ca. 42 mio. kr.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0044.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0045.png
UDVIDELSE AF EKSISTERENDE SEJLRENDE
Projekttyper
UDVIDELSE AF VEJNETTET FRA E20 TIL LINDØ POR T OF ODENSE MED TO SPOR I HVER
RETNING
BAGGRUND
LINDØ port of ODENSEs fremtid tager afsæt i
flere danske styrkepositioner
herunder den
grønne omstilling og løsningerne på den globale
klimaudfordring. Offshore og havvindmøller
spiller i den forbindelse en central rolle, og her er
udviklingen på området entydig; havvindmøllerne
bliver større og større. LINDØ port of ODENSE
huser allerede produktionen af verdens største
naceller, og vi har med LORC påbegyndt
processen med at opføre verdens største
testcenter til nacelle-turbiner til fremtidens
kæmpe vindmøller. Det kræver løbende udvikling
af vores infrastruktur og kapacitet. Vi har bl.a.
netop
investeret
i
verdens
største
havnemobilkran, og vi udvider området omkring
havnen. Initiativer, der giver vindindustrien bedre
vilkår for at transportere store emner til
vindmøller og samtidig bidrager til at positionere
Danmark som foregangsland og udbyder af
løsninger til omstillingen fra sort til grøn energi.
Hvis LINDØ port of ODENSE og dermed
Danmark skal forblive i en førerposition og tage
konkurrencen
op
med
internationale
erhvervshavne på dette område, kræver det en
løbende udvidelse af kapaciteten og en styrkelse
af infrastrukturen på og omkring LINDØ port of
ODENSE. Det er kvaliteten af disse to parametre,
der er afgørende for virksomheders aktive tilvalg
af LINDØ port of ODENSE og dermed også, som
konsekvens heraf, for en fortsat positiv udvikling
af beskæftigelsen i relation til LINDØ port of
ODENSE.
LINDØ port of ODENSEs fokus på de
enorme
potentialer
i
fremtidens
vindmølleindustri betinger naturligt, at
den samlede værdikæde fra test, over
produktion,
opmagasinering
og
distribution af disse kæmpe elementer
hænger sammen og er stærk. En
løbende udvidelse og styrkelse af LINDØ
port of ODENSEs infrastruktur og
kapacitet har ligeledes en positiv
betydning for den øvrige godshåndtering
og erhvervsaktivitet på havnen.
Derfor er det ambitionen for LINDØ port
of ODENSE at styrke infrastrukturen på
to helt særlige områder, der begge vil
bidrage yderligere til en skærpelse af
værdikæden for virksomheder med et
behov for at få fragtet og håndteret store
emner.
Derfor bør infrastrukturen styrkes på
disse to områder:
Udvidelse af eksisterende sejlrende
Udvidelse af vejnettet fra E20 til LINDØ
port of ODENSE med to spor i hver
retning
Samlet pris:
(fordelt på 2 projekter)
Ca. 855 mio. kr.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0046.png
Projekttyper
Sejlrenden vil opfylde
sejladssikkerhedsmæssige
krav og hensyn til det
omkringliggende marine
miljø
Samlet pris:
(fordelt på 2 projekter)
Ca. 855 mio. kr.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0047.png
Projekttyper
Samlet pris:
Ca. 855 mio. kr.
(fordelt på 2 projekter)
Udvidelsen vil give rute
165 og Østre Ringvej to
spor i hver retning
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0048.png
Køge Havn
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0049.png
Projekttype
Med den fremtidige godstransport på bane via Femern vil
kombiterminalen i Høje Taastrup ikke være optimalt placeret. Trafik,-
Bygge og Boligstyrelsen har i 2016 noteret, at det er relevant at
vurdere, om noget af transittrafikken kan fået et stop i Danmark ved
at der etableres en terminal med en hubfunktion på Sjælland.
En samfundsøkonomiske analyse fra 2018 af etablering af en
international kombiterminal ved Køge viser en intern rente på mellem
12,5 og 24 pct. afhængigt af scenarium.
Pris: 1.100.000.000 DKK
Samlet pris:
Ca. 1.100 mio. kr.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0050.png
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 367: Henvendelse af 19/5-20 vedrørende præsentation af Danske Havnes infrastrukturplan 2020, fra Danske Havne
2198229_0051.png
Projekttype
HAVNEUDVIDELSE MED FOKUS PÅ GRØN OMSTILLING
Etape 4 udgør 180.000 m2 havneareal
Der udstykkes 10 matrikler
Der etableres 160 m dybvandskaj
Forretningsgrundlaget er cirkulær økonomi
Formålet er at tiltrække nye virksomheder
Begrundelsen for udvidelsen er pladsmangel
Projektet er et nyttiggørelsesprojekt der vurderes at ville tage 6 - 8 år
For havnen vil der være tale om en nul-økonomi
Projektet er et led i havnens fokus på grøn omstilling
Anlægspris ca. 80 mio. kr.
Samlet pris:
Ca. 80 mio. kr.