Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 366
Offentligt
2198219_0001.png
20.5.2020
Noah: Gør op med de skæve beregningsmetoder i transporten - Altinget: transport
Noah: Gør op med de skæve beregningsmetoder i
transporten
Læs senere
DEBAT
25. maj 2020 kl. 1:00 |
De gængse samfundsøkonomiske beregninger af ny infrastruktur i transporten tager ikke højde for klimabelastning, og det er en fejl,
skriver Ivan Lund Pedersen. (Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix)
DEBAT: Beslutninger om ny infrastruktur og den generelle transportpolitik skal
træffes ud fra en målsætning om at få reduceret klimabelastningen, mindske
miljøbelastningen og ulykkesbelastningen, skriver Ivan Lund Pedersen.
https://www.altinget.dk/transport/artikel/noah-goer-op-med-de-skaeve-samfundsoekonomiske-beregningsmetoder-i-transporten
tropsnartƒ
1/6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 366: Henvendelse af 26/5-20 vedrørende samfundsøkonomiske beregningsmetoder på transportområdet, fra NOAH-Trafik
2198219_0002.png
20.5.2020
Noah: Gør op med de skæve beregningsmetoder i transporten - Altinget: transport
Af Ivan Lund Pedersen
Noah-Trafik
Hvis man interesserer sig for samfundsøkonomiske beregninger er det sjældent man får sig
et godt grin. Der er dog undtagelser. I den tidligere regerings tid stillede ”Transportudvalget”
transportminister Ole Birk Olesen en stribe spørgsmål om forskellige motorvejsprojekter -
alle bygget over samme læst:
”Vil ministeren redegøre for, hvad det samfundsøkonomiske tab potentielt ville være, hvis
(motorvejsprojekt, red.) – som nævnt i regeringsgrundlaget – først igangsættes i 2030 i
forhold til i en situation, hvor motorvejsprojektet igangsættes i 2020?
(Ministeren bedes opgøre tabet i kroner og ører, og ministeren bedes opgøre, hvad det svarer
til i antal offentligt ansatte – herunder: - SOSU-assistenter - Politibetjente - Sygeplejersker
– Folkeskolelærere, red.).
Jeg synes, det virkelig er morsomt, at personer i det vigtige udvalg kan stille den slags
spørgsmål, men det er nok ikke ment som en vits. Omtanken for de nævnte erhvervsgrupper
er nærmest rørende. Desværre måtte Transportministeren skuffe de tænksomme
udvalgsmedlemmer, hvad angik penge til nyansættelser:
https://www.altinget.dk/transport/artikel/noah-goer-op-med-de-skaeve-samfundsoekonomiske-beregningsmetoder-i-transporten
2/6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 366: Henvendelse af 26/5-20 vedrørende samfundsøkonomiske beregningsmetoder på transportområdet, fra NOAH-Trafik
2198219_0003.png
20.5.2020
Noah: Gør op med de skæve beregningsmetoder i transporten - Altinget: transport
TEMA: KAN VI INVESTERE OS UD AF KRISEN?
1
2
3
4
Noah: Gør op med de skæve beregningsmetoder i transporten
25. maj 2020
DI: Corona har skabt stor usikkerhed om fremtidens kollektive transport
20. maj 2020
FDM: Dansk økonomi er afhængig af en veludbygget vejinfrastruktur
20. maj 2020
Dansk Elbil Alliance: Investeringer i grøn transport afhjælper begge kriser
18. maj 2020
Venstre om tra kale investeringer: Regeringen sku er fælt
”Den primære positive e ekt af et infrastrukturprojekt udgøres af tidsgevinster, som især
består af velfærdsgevinster for tra kanterne eller gevinster for erhvervslivet. En tidligere
åbning vil derfor ikke i sig selv kunne betale for ere o entlige ansatte. Med venlig hilsen Ole
Birk Olesen”
Fantasirenter
Alligevel kan man fortsat møde argumentet om at denne eller hin vej kan ”tjene sig hjem” på
den og den tid. Mange vil nok tro, at det er penge, der kommer i vores fælles statskasse. Det
meste er dog ikke noget der bare ligner gangbar mønt, men er ren ktion. Det samme
gælder beregninger af den såkaldte samfundsøkonomiske ”forrentning”. Det er også rene
fantasirenter.
Alle tidsbesparelser - selv bittesmå for den enkelte - pustes op med fremskrivninger af
biltra kken årtier frem og ganges så med en timepris og resultatet ”bogføres” så som en
indtægt.
Tidsgevinsten er, som ovenfor nævnt, ”den primære positive e ekt” ved et vejprojekt. Kørsel
til fritiden udgør - ifølge Transportvaneundersøgelsen - omkring 63 procent af alle kørte
personkilometer i bil. Ærindekørsel med 20 procent og anden fritidskørsel med 43 procent.
I de nu brugte samfundsøkonomiske beregninger ”prissættes” fritidsture med samme beløb
som pendling. Sparet ”køretid” med 93 kroner i timen og ”forsinkelsestid” med 140 kroner i
timen. Taksten for ”forsinkelsestid” bruges når man ikke kan køre med højest tilladte
hastighed.
Ved at samfundet på et sådant grundlag investerer milliarder i nye vejanlæg kan kan sige, at
de o entlige kasser forærer folk private tidsbesparelser. Pengene kunne bruges bedre på
områder med færre negative natur-, miljø- og klimae ekter.
https://www.altinget.dk/transport/artikel/noah-goer-op-med-de-skaeve-samfundsoekonomiske-beregningsmetoder-i-transporten
3/6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 366: Henvendelse af 26/5-20 vedrørende samfundsøkonomiske beregningsmetoder på transportområdet, fra NOAH-Trafik
2198219_0004.png
20.5.2020
Noah: Gør op med de skæve beregningsmetoder i transporten - Altinget: transport
Kreative sproglige nyskabelser
Hvis du for eksempel med en ny vej kan komme lidt hurtigere til grænsehandelsbutikker,
storcentre, loppemarkeder eller andre fritidsmål så tæller hvert sparet minut som en
samfundsmæssig gevinst og indgår i beregningsresultaterne med stor vægt fordi det meste
af bilkørslen er fritidsture.
Det indgår derimod ikke i beregningerne, at grænsehandelen - udover klima- og
miljøbelastning - også undergraver det lokale erhvervsliv. Det samme gælder når storcentre
lokker kunder med slagtilbud fra store oplande med butiksdød og udmarvede lokalsamfund
til følge.
Ved at et stort ertal i Folketinget har tilsluttet sig klimamålsætningen om 70 procent
reduktion af drivhusgasser i 2030 - sammenlignet med situationen i 1990 - er der blevet
brug for sproglig op ndsomhed bag vejplaner.
Nogle af nyskabelserne er ”klimaveje”, ”grøn vækstmotorvej” og generelt ”grønne motorveje”.
Ikke dårligt fundet på, men de naturområder, der ødelægges og de borgere, der skal belastes
med vejstøj/mere vejstøj påvirkes ikke mindre trods den nye navngivning.
Gigantiske vejprojekter som en Hærvejsmotorvej - nu omdøbt af den joviale og fantasifulde
Kristian Pihl Lorentzen (V) til en ”grøn vækstmotorvej”, er fortsat over ødig og ødelæggende
på alle parametre.
Ingeniøren skrev den 30 januar 2020: ”Vejdirektoratet: Hærvejsmotorvej vil ødelægge unik og
uforstyrret natur. Flere naturperler bliver de store tabere, hvis en ny midtjysk motorvej bliver
til virkelighed, viser en netop o entliggjort VVM-undersøgelse”. Måske skulle den benævnes
Hærværksmotorvejen.
Næste artikel
Erhvervschefer: Klimarådet misser
vigtige pointer om CO2-
fortrængningskrav
Elbiler løser ikke alle problemer
Energiforbruget, arealforbruget og klimabelastningen ved store anlægsarbejder bliver heller
ikke mindre ved brug af pænere ord. På disse såkaldt grønne veje skal der så køre
”klimaneutrale”, ”grønne” køretøjer. Man glemmer ligesom, at køretøjerne, batterierne og
strømmen også skal produceres.
Bortset fra at strømmen med tiden i Danmark bliver mere baseret på vindkraft skal man ikke
glemme hele produktions- og distrubutionssystemet inden strømmen når frem til bilen.
https://www.altinget.dk/transport/artikel/noah-goer-op-med-de-skaeve-samfundsoekonomiske-beregningsmetoder-i-transporten
4/6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 366: Henvendelse af 26/5-20 vedrørende samfundsøkonomiske beregningsmetoder på transportområdet, fra NOAH-Trafik
2198219_0005.png
20.5.2020
Noah: Gør op med de skæve beregningsmetoder i transporten - Altinget: transport
Dertil kommer at produktion af en almindelig bil på 1,1 ton kræver et energiforbrug svarende
til cirka 5.000 liter olie, når alle processer medregnes. Dertil kommer produktion af batterier.
Elbiler fylder også som andre biler og forårsager ikke færre tra kulykker. Det postuleres
også, at støjbelastningen fjernes med elbiler. Det er dog kun ved hastigheder under 35- 40
kilometer i timen at støjen er mindre. Ved højere hastigheder er støjen på samme niveau
som fra fossilbiler af tilsvarende størrelse.
Vejstøj er en alvorlig belastning for borgere i store dele af landet. De vejledende regler, som
nu for eksempel bruges ved nyanlæg af veje, er udsat for stærk kritik af
Verdenssundhedsorganisationen WHO, som værende alt for lempelige. Borgerne, der bor ved
store veje får ikke mindre støj selvom vejene og bilerne omdøbes til at være ”grønne”.
Det hører også med til beskrivelse af de gængse samfundsøkonomiske beregninger, at
naturødelæggelser er gratis og at støj- og klimabelastning er næsten gratis.
Hvis man skal have et bedre miljø, bevare mere natur og håndtere klimabelastningen så skal
man helt droppe de nu brugte samfundsøkonomiske beregningsmetoder.
Beregningerne er skruet sammen sådan, at energi- og arealforbrug stimuleres,
støjbelastningen forøges og skævheden mellem forskellige tra kantgruppers mobilitet og
tra ksikkerhed forstærkes.
Beslutninger om ny infrastruktur og den generelle transportpolitik må træ es ud fra en
målsætning om at få reduceret klimabelastningen, mindske miljøbelastningen,
ulykkesbelastningen, arealforbruget til transport og sikre et ordentligt serviceniveau for de
ca. 38,4 procent af de danske husstande, der ikke har bil.
Kan vi investere os ud af krisen? »
NOAH »
Ivan Lund Pedersen »
Investeringer »
Grøn omstilling »
[email protected]
FAKTA
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.
Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Debatindlæg kan sendes til
[email protected].
KARRIERE
Se alle »
Sekretariatschef med politisk tæft og gode formidlingsevner
Frist: 31/05-2020
Banedanmark søger juridisk chef med kommerciel forståelse og
erfaring med entrepriseret
Frist: 01/06-2020
https://www.altinget.dk/transport/artikel/noah-goer-op-med-de-skaeve-samfundsoekonomiske-beregningsmetoder-i-transporten
5/6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 366: Henvendelse af 26/5-20 vedrørende samfundsøkonomiske beregningsmetoder på transportområdet, fra NOAH-Trafik
2198219_0006.png
20.5.2020
Noah: Gør op med de skæve beregningsmetoder i transporten - Altinget: transport
Skarp samfundsøkonom med blik for den grønne omstilling af
transporten til Vejdirektoratet
Frist: 29/05-2020
INDRYK JOBANNONCE
MEST LÆSTE ARTIKLER
1. IDA præsenterer klimaplan: Vores ambitioner overgår klimaloven
2. Efter måneders overvejelser: Luftfartsbranchen fastholder klimaambitioner trods historisk krise
3. Klaus Bondam: Brug coronakrisen til at omtænke vores byer og vores transport
4. Erhvervschefer: Klimarådet misser vigtige pointer om CO2-fortrængningskrav
https://www.altinget.dk/transport/artikel/noah-goer-op-med-de-skaeve-samfundsoekonomiske-beregningsmetoder-i-transporten
6/6