Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 364
Offentligt
2197762_0001.png
Kære Benny Engelbrecht og Morten Bødskov
Giv virksomhederne en grøn mobilitetspakke.
Allerførst en stor tak til transportministeren for et engageret og grønt indlæg
på vores konference Moving People
Towards Sustainable Societies i
september 2019, hvor vi havde samlet kommuner og virksomheder om
grønne tiltag i transporten. Vi skriver nu til jer begge med et indspark til,
hvordan vi kan fremme cykling og samkørsel gennem skattetiltag som en
effektiv metode til understøtte transportministerens
anbefalinger
under
genåbningen af Danmark, samtidig med at det styrker regeringens grønne
ambitioner.
I Gate 21 og virksomhedsnetværket Moving People, som fremmer grøn og
effektiv transport i mere end 80 virksomheder med 250.000 medarbejdere,
støtter vi op om de grønne tiltag i anbefalingerne til transporten under
genåbningen. Men som et grønt partnerskab er vi naturligvis også
bekymrede for, om vi er på vej til at få pendlerne fra den kollektive trafik ind
i bilerne.
I Europa ser vi lige nu innovative løsninger, der fremmer grønne
transportmuligheder. I Frankrig har regeringen eksempelvis fremskyndet
lanceringen af en ’Bæredygtig
mobilitetspakke’,
der giver private
virksomheder mulighed for at dække ansattes pendling på cykel, samkørsel,
delebil eller løbehjul med op til 400 Euro per år uden at det beskattes.
Vi opfordrer jer som ressortministre til på samme vis at gå foran og
implementere incitamenter, der fremmer virksomheders og kommuners
bidrag til grønne transporttilbud. Det vil lette borgernes valg af alternativer
til bilen, når de i denne tid skal begrænse brugen af den kollektive transport.
Lad virksomheder, kommuner og regioner hjælpe folk op på cyklen
Transportministeren opfordrer under genåbningen virksomheder til at
understøtte øget brug af cykling til arbejde.
Fra projektet Test en Elcykel, som var støttet af Transportministeriets
Cykelpulje, ved vi, at det virker, når virksomheder og kommuner låner
elcykler ud til bilister - og det kan også virke for de kollektivt rejsende. Vores
test med knap 1.700 bilpendlere har vist opsigtsvækkende resultater og har
gjort op med mange testpersoners opfattelse af, hvor langt de dagligt kan
cykle:
34 procent cykler til arbejde minimum tre dage om ugen et år efter
testperioden.
18. maj 2020
Gate 21
Liljens Kvarter 2
2620 Albertslund
www.gate21.dk
[email protected]
Telefon: 3111 4040
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 364: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197762_0002.png
28 procent har efter testperioden investeret i en ny cykel eller
elcykel.
Vores erfaring fra virksomhedsnetværket i Moving People er, at både
virksomheder og kommuner gerne vil udlåne cykler - med eller uden el - til
medarbejdere og borgere eller lave en bruttolønsbetaling for køb af cykel.
Men alt for ofte er reglerne om skat for arbejdsgiverbetalt befordring og
bruttolønsordninger en barriere, som virksomheder ikke vil bøvle med.
For at fremme cykling foreslår Gate 21 og Moving People:
at arbejdsgivere kan udlåne cykler og elcykler til ansatte uden, at
medarbejdere bliver beskattet
at arbejdsgivere kan tilbyde ansatte køb af cykel over bruttolønnen
uden beskatning
at kommuner og regioner kan udlåne cykler til borgere og
medarbejdere uden at være begrænset af kommunalfuldmagten
at Erhvervskort-ordningen, som er en bruttolønsordning for
pendlerkortet, kan tegnes for seks måneder, så medarbejderne ikke
er bundet til toget hele året og kan hoppe på cyklen i eksempelvis
sommerperioden eller under Coronakrisen.
Fjern barrierer for samkørsel, så vi ikke drukner i biler
Transportmyndighederne anbefaler også, at arbejdspladser faciliterer
samkørsel blandt medarbejderne.
Men der er ingen incitamenter for at lade andre køre med og ingen
incitamenter for at lade egen bil stå og køre med en anden. Den betaling, der
er tilladt mellem parterne, uden at chaufføren skal betale skat, er mindre end
satsen for kilometer-godtgørelse. Samtidig skal dem, der kører sammen, gå
på kompromis med egen fleksibilitet og skal måske køre en omvej. Der er
brug for incitamenter fra staten for, at borgerne frivilligt kører sammen. Det
samme peger Klimarådet også på i deres rapport fra marts 2020.
For at fremme samkørsel foreslår Gate 21 og Moving People:
at indføre et skattefrit bundfradrag for indtjening ved samkørsel
ligesom med Airbnb
at der kan afprøves forskellige modeller med offentlig betaling af
samkørsel, så passageren ikke skal have penge op af lommen
at bruge corona-tiden til at eksperimentere i partnerskaber mellem
Vejdirektoratet, kommuner, regioner, virksomheder og udbydere
eksempelvis gennem målrettede kampagner og forsøg i lokale
erhvervsområder og forsøg med vejbaner.
Side 2 af 3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 364: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197762_0003.png
Samkørsels- og cykelfremme kunne også løses som den franske model med,
at virksomheder kan dække et beløb til bæredygtig mobilitet for deres
ansatte.
Vi håber, at I som resortministre kan se de grønne fordele ved at bruge
genåbningen af Danmark som anledning til at arbejde med incitamenter for
både borgere, kommuner, regioner og virksomheder.
Gate 21 sætter meget gerne flere ord på vores erfaringer fra vores
partnerskab med virksomheder og kommuner ved et møde med jer, og vi
inviterer gerne et par virksomhedsrepræsentanter med.
Venlige hilsner
Poul Erik Lauridsen
Direktør i Gate 21
Steen Christiansen
Formand for Gate 21 / Borgmester i Albertslund
Gate 21
/ Til orientering vedlægger vi baggrundsmateriale fra projekterne Test en
Elcykel og Moving People. Gate 21 deltager desuden på et ekspertmøde i
Transportudvalget i juni, hvor vi bidrager med viden om
’parkér
og rejs’ på
Køge Nord.
/Brevet her sendes også til transport- og skatteudvalgene.
Side 3 af 3