Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 352
Offentligt
2190962_0001.png
Borgmesteren
Gladsaxe Kommune
Rådhus Allé 7, 2860 Søborg
Telefon: 39 57 50 01
E-mail:
[email protected]
14-05-2020
Til Region Hovedstaden,
Regionsrådsformand, Sophie Hæstorp Andersen
Formand for trafikudvalget, Jens Mandrup
Trafikbesparelser på kollektiv trafik i Region Hovedstaden
Det er med stor beklagelse, at jeg har modtaget Region Hovedstadens meddelelse om, at der
igen spares på den regionale busdrift. Mange af regionens busser udgør en væsentlig andel af
den vigtige pendlertransport til regionens mange arbejds- og studiepladser. S- og E-busser er
således en central del af det kollektive trafiknet i Region Hovedstaden, og besparelser på de
overordnede linjer forringer hele det kollektive system.
Når der spares på busdriften, forringer det den kollektive trafiks attraktivitet og flytter flere
over i bilen, som igen skaber mere trængsel, støj og forurening. Det er ikke den udvikling, vi
ønsker i Gladsaxe. Vi ønsker en mere bæredygtig trafik, og her er nye investeringer i kollektiv
trafik en del af løsningen. Hvis vi sammen skal nå de mål og visioner, som vi har for den grønne
omstilling af vores byer, skal den kollektive trafik forbedres, ikke forringes. Det er min klare
opfattelse, at Gladsaxe deler denne vision med mange andre kommuner, og at visionen
desuden er en del af den nationale dagsorden, hvor der arbejdes med en styrkelse af den
grønne omstilling, hvor netop kollektiv transport er et væsentligt element.
Regionens beslutning om at forringe den kollektive trafik går i den stik modsatte retning og vil
med stor sandsynlighed føre til yderligere besparelser i de kommende år. Beslutningen
betyder, at billetindtægterne fra den kollektive trafik vil falde og derved skabe en negativ
spiral, som så igen vil føre til yderligere besparelser, når passagererne vælger bussen og toget
fra.
Da regionen fra 2016 overtog kommunernes ejerskab af S-busserne, var forventningen, at det
ville betyde, at linjerne kunne forbedres og optimeres på tværs af kommunegrænserne.
Desværre er udviklingen gået den anden vej. De løbende forringelser af de overordnede
buslinjer i Gladsaxe er til stor ærgrelse for borgerne og Byrådet, da linjerne tidligere var højt
prioriterede og friholdt for besparelser.
Forslaget om, at besparelserne skal udmøntes på linjerne 250S, 400S og 40E, betyder, at den
kollektive trafik i Gladsaxe Kommune igen forringes af regionens beslutninger. Tidligere har en
besparelse på regionens linje 200S forringet den kollektive trafik i Gladsaxe, og givet
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 352: Kopi til orientering af brev af 14/5-20 til Region Hovedstaden vedrørende trafikbesparelser på kollektiv trafik i Region Hovedstaden, fra Gladsaxe Kommune
2190962_0002.png
kommunen en væsentlig årlig millionudgift. Og senest i forbindelse med Nyt Bynet i 2019
overtog kommunen yderligere betjening af strækninger fra regionen, igen med væsentlige
årlige millionudgifter. Nyt Bynet har kun været i drift i et halvt år, og derfor har nye linjer, som
for eksempel 250S til Bagsværd Station ikke haft tilstrækkelig tid til at skabe en platform. Reelt
kender vi derfor ikke effekten af den nye linje, før regionen vælger at pege på at spare den
væk. I forhold til processen finder jeg det endvidere problematisk, at det ikke har været muligt
for Gladsaxe Kommune at kommentere på forslaget vedrørende afkortningen af 250S før
Trafikudvalgets behandling den 5. maj.
En forringelse af busbetjeningen i Ring 4 korridoren forekommer også helt ud af trit med det
arbejde, der i øvrigt pågår. Movia har netop udsendt en rapport bestilt af Movias bestyrelse,
som belyser perspektiverne for en BRT-løsning i Ring 4 korridoren med linje 400S og 40E.
I rapporten lovprises korridoren for at have en vigtig rolle i den kollektive trafik, da den binder
hovedstadsområdet sammen på tværs af byfingrene, og er et væsentligt supplement til den
øvrige højklassede kollektive transport i regionen med metro, S-tog og den kommende
letbane. Rapporten beskriver, hvordan en BRT-løsning i korridoren kan medvirke til at tiltrække
mellem 28 og 36 % flere passagerer på strækningen. En forringelse af betjeningen risikerer at
trække tæppet væk under den kollektive transport fremfor at øge mulighederne for grøn
transport og et styrket passagergrundlag i korridoren.
Vi opfordrer til, at regionen genovervejer besparelserne på den kollektive trafik, og at der
søges andre muligheder for at finansiere den kollektive trafik.
Helt grundlæggende ser vi en kæmpe udfordring i, at der mangler at blive taget ansvar for den
overordnede trafikplanlægning i hovedstadsområdet, og med den nuværende planlægning går
udviklingen den forkerte vej. Der er behov for, at der findes fælles løsninger for at sikre den
grønne omstilling og styrkelse af den kollektive trafik. Der skal tænkes bredt og
helhedsorienteret på, hvordan vi løser de trafikale udfordringer på tværs af både
administrative som sektormæssige grænser. Udbygning af vejene må tænkes sammen med
muligheden for at forbedre den kollektive transport. Behovet for koordinering mellem DSB,
Movia, Vejdirektoratet, Metro, Letbanen, kommuner og regioner er således større end
nogensinde. Vi medvirker gerne til at finde løsninger, og vi påtager os allerede i dag et stort
ansvar, men vi ser samtidig et stort behov for, at nogen tager ansvar for den samlede
trafikplanlægning i hovedstadsområdet.
Venlig hilsen
Trine Græse
Kopi af brevet er sendt til Transportministeren samt Folketingets Transportudvalg
2