Motorvej rute 54
Næstved –
Rønnede
Og den resterende del af den sjællandske
tværforbindelse.
Fakta &
økonomi
15 km
motorvejsstrækning fra Næst-
ved til Rønnede og dermed
Sydmotorvejen.
18.600
biler kører dagligt på stræk-
ningen, og mængden af biler
er steget med 2,4 pct. årligt
gennem en årrække.
E20
Ringsted
Køge
1,5 mia.
E47
Haslev
Motorvej
rute 54
Næstved –
Rønnede
Rønnede
kr. koster motorvejen inkl.
reserver (inkl. 0,3 mia. der
allerede er afsat).
14
5,3 %
i samfundsøkonomisk for-
rentning. I VVM-undersø-
gelsen for projektet er den
beregnet til 3,9 % ud fra
anlægssummen inkl. reser-
ver. I januar 2019 har COWI
dog genberegnet den interne
rente med helt samme me-
tode, men med anvendelse
af den faktisk trafikudvikling
for perioden 2010-2018. I den
nye analyse var den interne
rente steget til 5,3 %
Næstved
E47
Region Sjælland og kommunernes fælles
forslag
Region Sjælland og kommunerne står sammen om prioriteringen af
de store infrastrukturprojekter. De højest prioriterede vejprojekter er
færdiggørelsen af motorvejen til Kalundborg og af motorvejen mellem
Næstved og Rønnede.
Der er enighed om, at motorvejen rute 54 mellem Næstved og Røn-
nede skal færdiggøres hurtigst muligt. Staten er allerede i gang med
at ekspropriere arealerne, nu skal selve byggeriet i gang. Der skal ar-
bejdes videre med plangrundlaget for de resterende dele af den Sjæl-
landske Tværforbindelse.