Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 350
Offentligt
2188930_0001.png
Motorvej rute 54
Næstved –
Rønnede
Og den resterende del af den sjællandske
tværforbindelse.
Fakta &
økonomi
15 km
motorvejsstrækning fra Næst-
ved til Rønnede og dermed
Sydmotorvejen.
18.600
biler kører dagligt på stræk-
ningen, og mængden af biler
er steget med 2,4 pct. årligt
gennem en årrække.
E20
Ringsted
Køge
1,5 mia.
E47
Haslev
Motorvej
rute 54
Næstved –
Rønnede
Rønnede
kr. koster motorvejen inkl.
reserver (inkl. 0,3 mia. der
allerede er afsat).
14
5,3 %
i samfundsøkonomisk for-
rentning. I VVM-undersø-
gelsen for projektet er den
beregnet til 3,9 % ud fra
anlægssummen inkl. reser-
ver. I januar 2019 har COWI
dog genberegnet den interne
rente med helt samme me-
tode, men med anvendelse
af den faktisk trafikudvikling
for perioden 2010-2018. I den
nye analyse var den interne
rente steget til 5,3 %
Næstved
E47
Region Sjælland og kommunernes fælles
forslag
Region Sjælland og kommunerne står sammen om prioriteringen af
de store infrastrukturprojekter. De højest prioriterede vejprojekter er
færdiggørelsen af motorvejen til Kalundborg og af motorvejen mellem
Næstved og Rønnede.
Der er enighed om, at motorvejen rute 54 mellem Næstved og Røn-
nede skal færdiggøres hurtigst muligt. Staten er allerede i gang med
at ekspropriere arealerne, nu skal selve byggeriet i gang. Der skal ar-
bejdes videre med plangrundlaget for de resterende dele af den Sjæl-
landske Tværforbindelse.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Henvendelse af 11/5-20 vedrørende infrastrukturprioriteringer på Sjælland, fra KKR Sjælland og Region Sjælland
2188930_0002.png
Status for motorvej rute 54
Næstved - Rønnede
Ruteføringen for Rute 54 Næstved – Rønnede blev
i 2017 fastlagt af Folketinget, og den valgte linjefø-
ring er den mest gavnlige for både samfundsøko-
nomien, pendlerne, erhvervslivet og klimaet.
Der blev i 2014 afsat 0,3 mia. kr. til en første etape
af motorvejen. Desværre skønnede Vejdirektoratet
ikke, at beløbet var tilstrækkeligt til at påbegynde
arbejdet.
Af ovenstående reservation er der afsat en pulje på
56,5 mio. kr. til forlodsovertagelser af ejendomme
på den valgte linjeføring. Vejdirektoratet har igang-
sat arbejdet med at opkøbe berørte ejendomme.
Man har desuden fra Næstved Kommunes side
gjort klar til motorvejen, idet der allerede er foreta-
get kommunale investeringer i indfaldsvejene.
Motorvejen indgik i den afgående VKL-regering og
DF’s investeringsplan fra marts 2019. Motorvejen
indgår også i Socialdemokratiets udspil til drøftel-
ser om en ny investeringsplan fra februar 2019.
Hvorfor en motorvej mellem
Næstved og Rønnede
Næstved er den største by i Danmark, som ikke har
motorvejsforbindelse. Det er Region Sjællands 2.
største by og er med et indbyggertal på 44.440 på
størrelse med Herning og Silkeborg og større end
Holstebro, som er de sidste tilkomne motorvejsbyer.
Der pendles rigtigt meget i Næstved. Faktisk er
Næstved nummer 6 på listen over de kommuner,
hvor der pendles længst i Danmark – kun overgået
af en række andre sjællandske kommuner.
Næstved har også et stort erhvervsliv, og den mang-
lende motorvej er en stor belastning for områdets
virksomheder, som har omfattende lastbiltransport.
Alene hos Ardagh Glass Holmegaard ankommer
dagligt 90-100 lastbiler med glasemballager og
råvarer, og som skal køre varer ud til kunderne.
Ardagh Glass Holmegaards er med sine 340 ansat-
te en af Næstveds største virksomheder, men har
svært ved at tiltrække investeringer til den nødven-
dige udvikling af produktionsapparatet på grund af
den manglende motorvej.
Der er omfattende pendling og trængsel på stræk-
ningen i dag. Med udflytningen af Udlændingesty-
relsen med ca. 400 arbejdspladser til Næstved er
forventningen, at trafikmængden på strækningen
kun vil øges.
Den kan derfor på sigt blive endnu sværere for virk-
somhederne at tiltrække kvalificeret arbejdskraft.
Den nuværende vejforbindelse fra Næstved til
Rønnede/Sydmotorvejen, og dermed blandt andet
den meget vigtige forbindelse mod København, er
derfor helt utilstrækkelig. Det er ikke uden grund, at
den i folkemunde betegnes som ”Gedestien”.
Det er vigtigt for udviklingen i Næstved og for midt- og
Sydsjælland, at Næstveds udvikling som et godt sted
at bo, arbejde og drive virksomhed kan fastholdes.
Forbindelsen udgør desuden en del af den Sjæl-
landske Tværforbindelse fra Næstved/Sydmotorve-
jen over Slagelse/Vestmotorvejen og til Kalundborg,
som skal styrke den samlede udvikling i den del af
Sjælland der ligger længst væk fra Hovedstaden.
Næstved er
Danmarks største
by uden motor-
vejsforbindelse.
Region Sjælland og
de sjællandske kom-
muner står sammen om
prioriteringen af infra-
strukturprojekter.
18.600
biler pr. døgn