Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 350
Offentligt
2188929_0001.png
Færdiggørelse
af motorvejen til
Kalundborg
Etape 3
Fakta &
økonomi
28 km
motorvej udgør den sidste del
af motorvejen til Kalundborg.
16.000
21
kører dagligt på strækningen.
Op imod 2.000 er lastvogne.
Stigningen over en årrække er
på mellem 1,8 % og 2,9 % alt
efter, hvor på strækningen der
måles.
Kalundborg
Etape 3
Holbæk
50
21
Etape 1
1.000
nye arbejdspladser forventes
den nye motorvej at skabe.
Etape 2
57
22
1,9 mia.
kr. koster færdiggørelsen af
motorvejen inkl. reserver.
5,5 %
E20
Slagelse
E20
22
Ringsted
14
i samfundsøkonomisk forrent-
ning fremgår af VVM-under-
søgelsen for projektet bereg-
net ud fra anlægssummen
inkl. reserver,. Senere under-
søgelser viser en forrentning
på 7,6 – 9,3 % inkl. de bredere
samfundsøkonomiske effek-
ter, som blandt andet dækker
over virksomhedernes bedre
konkurrenceevne.
Region Sjælland og kommunernes fælles
forslag
Region Sjælland og kommunerne står sammen om prioriteringen af
de store infrastrukturprojekter. De højest prioriterede vejprojekter er
færdiggørelsen af motorvejen til Kalundborg og af motorvejen mellem
Næstved og Rønnede.
Der er enighed om, at motorvejen til Kalundborg skal færdiggøres så
hurtigt som muligt. Kalundborgmotorvejen skal helt til Kalundborg.
Den 1. etape åbnede i 2013, og den 2. etape åbnede ultimo 2019. Den
3. og sidste bør følge umiddelbart efter, så motorvejen kan føres helt
frem til Kalundborg så hurtigst muligt.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 350: Henvendelse af 11/5-20 vedrørende infrastrukturprioriteringer på Sjælland, fra KKR Sjælland og Region Sjælland
2188929_0002.png
Status for Kalundborg-
motorvejen
Kalundborgmotorvejen indgår i trafikaftalen ”En grøn
transportpolitik” fra 29. januar 2009. Partier med 152
mandater i det nuværende Folketing står bag aftalen.
Motorvejen var en del af regeringsgrundlaget for
den netop afgående VKL-regering og indgik i denne
og DFs investeringsplan fra marts 2019. Motorvejen
indgår også i Socialdemokratiets udspil til drøftel-
ser om en ny investeringsplan fra februar 2019.
Men det kniber med at få motorvejen færdiggjort
helt til Kalundborg med etape 3. Etape 1 og etape
2 er færdiggjort i slutningen af 2019.
Linjeføringen for motorvejen er fastlagt.
Hvorfor en motorvej til
Kalundborg
Kalundborg er det største erhvervsområde i Dan-
mark, som ikke har motorvejsforbindelse, og er
det største erhvervsområde på Sjælland uden for
Hovedstadsområdet.
Kalundborg huser en række industrier, der er vig-
tige for Danmarks samlede økonomi og konkur-
renceevne. Novo Nordisk i Kalundborg producerer
halvdelen af verdens insulin, og Novozymes huser
verdens største enzymproduktion. Equinor (tidlige-
re Statoil) i Kalundborg er Danmarks største olieraf-
finaderi og havnen i Kalundborg er eneste dyb-
vandshavn på Sjælland. Verdens første industrielle
symbiose hører hjemme i Kalundborg. Symbiosen
har de seneste 50 år været et fyrtårn for og inspira-
tion til, hvordan cirkulær økonomi kan fungere.
Virksomhederne har svært ved at tiltrække den
nødvendige kvalificerede arbejdskraft. Samtidig er
det nødvendigt for mange at pendle fra Kalund-
borg til uddannelse og arbejde.
Novo Nordisk er den absolut største industrivirk-
somhed i Kalundborg Kommune med 3.350 ud af
de i alt knap 6.000 industriarbejdspladser. Novo
Nordisk alene forventer i forlængelse af anlæg-
gelsen af motervejen at forøge med yderligere
700 arbejdspladser.
Den nuværende vejforbindelse består af et sandt
kludetæppe af varierende vejløsninger, antal
vognbaner, hastigheder, rundkørsler, vej- og lys-
kryds. Et monument over ”kvarte løsninger”!
Udviklingen i Kalundborg er vigtigt for Danmark og
ikke mindst for hele det nordvestsjællandske om-
råde gennem skabelsen af nye mere produktive
arbejdspladser og tiltrækning og uddannelse af
højt kvalificeret arbejdskraft.
Med basis i virksomhedernes behov er der star-
tet og påtænkt en række nye uddannelser i Ka-
lundborg, og flere er på vej. Det er uddannelser
til maskinmester, biotekingeniør, ingeniør maskin-
teknologi, bioanalytiker, elektriker, tømrer, proces-
teknikker, procesoperatør og andre.
Kalundborg
har Danmarks
største erhvervs-
område uden
motorvejsfor-
bindelse.
Region Sjælland og de
sjællandske kommuner
står sammen om priori-
teringen af infrastruk-
turprojekter.
16.000
biler pr. døgn