Færdiggørelse
af motorvejen til
Kalundborg
Etape 3
Fakta &
økonomi
28 km
motorvej udgør den sidste del
af motorvejen til Kalundborg.
16.000
21
kører dagligt på strækningen.
Op imod 2.000 er lastvogne.
Stigningen over en årrække er
på mellem 1,8 % og 2,9 % alt
efter, hvor på strækningen der
måles.
Kalundborg
Etape 3
Holbæk
50
21
Etape 1
1.000
nye arbejdspladser forventes
den nye motorvej at skabe.
Etape 2
57
22
1,9 mia.
kr. koster færdiggørelsen af
motorvejen inkl. reserver.
5,5 %
E20
Slagelse
E20
22
Ringsted
14
i samfundsøkonomisk forrent-
ning fremgår af VVM-under-
søgelsen for projektet bereg-
net ud fra anlægssummen
inkl. reserver,. Senere under-
søgelser viser en forrentning
på 7,6 – 9,3 % inkl. de bredere
samfundsøkonomiske effek-
ter, som blandt andet dækker
over virksomhedernes bedre
konkurrenceevne.
Region Sjælland og kommunernes fælles
forslag
Region Sjælland og kommunerne står sammen om prioriteringen af
de store infrastrukturprojekter. De højest prioriterede vejprojekter er
færdiggørelsen af motorvejen til Kalundborg og af motorvejen mellem
Næstved og Rønnede.
Der er enighed om, at motorvejen til Kalundborg skal færdiggøres så
hurtigt som muligt. Kalundborgmotorvejen skal helt til Kalundborg.
Den 1. etape åbnede i 2013, og den 2. etape åbnede ultimo 2019. Den
3. og sidste bør følge umiddelbart efter, så motorvejen kan føres helt
frem til Kalundborg så hurtigst muligt.