Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 35
Offentligt
2092746_0001.png
4. oktober 2019
EJERORIENTERING
CITYRING
Nr. 13
Orientering af ejere på udvalgte nøgleindikatorer
Oktober 2019
Side
0
af
4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 35: Afsluttende ejerorientering om Cityringens fremdrift, fra transportministeren
2092746_0002.png
Indholdsfortegnelse
1
2
3
Indledning........................................................................................................................................... 2
Fremdriftsstatus ultimo september .................................................................................................. 3
Færdiggørelse/fejlretning af de fysiske anlægsarbejder.................................................................... 3
Side
1
af
4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 35: Afsluttende ejerorientering om Cityringens fremdrift, fra transportministeren
2092746_0003.png
1
Indledning
For at sikre ejernes indsigt og skabe åbenhed om fremdriften frem til færdiggørelse og åbning af
Cityringen har Metroselskabet siden september 2018 udarbejdet en månedlig
”Ejerorie teri g –
Cityri g”, hvor fre drifte på e række
kritiske aktiviteter for færdiggørelse af Cityringen har været
afrapporteret.
Cityringen åbnede for passagerdrift som planlagt den 29. september 2019. Denne Ejerorientering
Cityring nr. 13 for september 2019 er således den sidste og afsluttende ejerorientering om
færdiggørelsen af Cityringen.
De nedenfor viste seks væsentlige milepæle for åbningen af Cityringen er alle opfyldt.
Milepæl
Substantial Completion
Tidspunkt
ultimo oktober 2018
Ready for Hand Over (RHO)
ultimo marts 2019
Start Technical Trial Run
ultimo april 2019
Start Operational Trial Run
ultimo juni 2019
Hand Over/Take Over (HO/TO)
medio juli 2019
Metro Ready for Operation (MRO)
ultimo september
2019
Indhold
Anlægget færdiggjort med
udestående aktiviteter, som
ikke forsinker gennemførelsen
af CMT
test-proces
Er opnået som planlagt
Anlæg klar til at blive afleveret
til Metroselskabet
Er efterfølgende opnået
sammen med HO/TO-
milepælen
Assessoren godkender start af
Trial Run
Er opnået som planlagt dog
med visse begrænsninger
Assessoren godkender start af
Operational Trial Run
Er opnået som planlagt dog
med visse begrænsninger
Overdragelse af Cityringen fra
entreprenørerne til
Metroselskabet og
operatørens overtagelse heraf
fra Metroselskabet
Er opnået
TBST
ibrugtagningstilladelse
til anlægget og certificering af
driftsorganisationen som
operatør og
infrastrukturforvalter
Er opnået
Side
2
af
4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 35: Afsluttende ejerorientering om Cityringens fremdrift, fra transportministeren
2
Fremdriftsstatus ultimo september
Cityringen åbnede for passagerdrift som planlagt den 29. september 2019. Som forventet udestår en
række arbejder, som skal gennemføres efter åbningen, og som omtales i de følgende afsnit.
*
3
Færdiggørelse/fejlretning af de fysiske anlægsarbejder
Færdiggørelse og fejlretning af de fysiske rammer
såkaldt snagging - er stort set gennemført som
planlagt. Skinneslibning blev udskudt til efter åbningen og var planlagt gennemført omkring årsskiftet.
Metroselskabet har i løbet af de seneste måneder modtaget henvendelser fra naboer i omkring 130
boliger især på den nordlige del af Cityringen vedrørende støj/vibrationer fra metroen. Metroselskabet
har på den baggrund fremrykket den endelige skinneslibning, således at den påbegyndes allerede i
slutningen af oktober. Selskabet er i dialog med de berørte naboer med henblik på at afsøge, om der
er naboer med særlige behov, og om der i særlige tilfælde kan etableres f.eks. hotelovernatning med
henblik på at aflaste indtil skinneslibningen er gennemført. Det er selskabets forventning, at
skinneslibningen vil minimere generne.
Herudover er der en række udestående arbejder på stationerne, som vil påvirke kundernes
umiddelbare oplevelse af Cityringen.
Det gælder især:
Skærme med afgangsinformation for Tog, Bus og Metro i gadeplan ved hovedtrapperne, vil
mangle data for Cityringen.
Informationsskærme på mellemniveauet
ed ”tou h-fu ktio ”. Midlertidig løs i g ed fil
om brug af metroen.
Passagerinformation under driftsforstyrrelser er delvist mangelfuld (udkald og information på
afgangsskærme på perron og skærm i tog kan være begrænset enkelte steder)
Information i tog om næste station mangler på enkelte strækninger (udkald og skærm i tog)
Mobildækning på perron vil være begrænset og ingen dækning i tunneller (skal installeres af
TDC, 3, Telia og Telenor)
For så vidt angår mobildækningen, forventes den i henhold til mobiloperatørernes udmeldinger
etableret fuldt ud omkring årsskiftet. Den begrænsede mobildækning har ingen betydning for
sikkerheden i Cityringen eller for sikkerhedsgodkendelsen. De knap 5 pct. af metroens kunder, som
køber deres mobilbillet, når de ankommer til en metrostation, kan købe billetten på vej til stationen
eller på stationens mellemniveau. Billetter på mobilen kan vises ved billetkontrol uafhængigt af, om
der er mobildækning.
Færdiggørelse af de omgivende anlæg
Nogle af Cityringens omgivende anlæg var ikke helt færdige ved åbningen.
Det gælder nogle af omstigningsforbindelserne til andre tog, hvilket betyder, at:
Forbindelsestunnelen ved København H forventes at åbne i første kvartal 2020
Forbindelsestunnelen ved Østerport station forventes at åbne medio 2020, men vil indtil da
være erstattet af en midlertidig trappe.
Forbindelsestrapperne fra metrostationen til den gamle højbane på Nørrebro station forventes
at være på plads i efteråret 2019, indtil da vil de eksisterende adgangsveje til S-togsperronen
skulle benyttes.
Side
3
af
4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 35: Afsluttende ejerorientering om Cityringens fremdrift, fra transportministeren
Herudover mangler der på seks af stationspladserne til Cityringens stationer enkelte arbejder, som er
./. uddybet i vedlagte skema
”Udeståender
ved
Cityri ge s å i g”.
For alle stationspladserne omkring Cityringsstationerne gælder, at adgangsveje er etableret, men at
træer, enkelte cykelstativer og lign. mangler på 10 stationspladser.
Sikkerhedsgodkendelse
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen udstedte den 25. september 2019 de endelige godkendelser og
ibrugtagningstilladelser til Metroselskabet og Metro Service, således at Cityringen kunne åbne for
passagerdrift.
TBST udstedte således følgende godkendelser og ibrugtagningstilladelser:
- Ibrugtagningstilladelse til infrastrukturen
- Ibrugtagningstilladelse til passagerkøretøjer
- Ibrugtagningstilladelse til stationer og skakte
- Godkendelse af tekniske og trafikale sikkerhedsregler (Metro Service)
- Godkendelse af uddannelse af sikkerhedsrelaterede funktioner (Metro Service)
- Godkendelse af ændret sikkerhedsgodkendelse, certifikat og licens (Metro Service)
I overe sste
else ed TBST or ale praksis i deholdt
de udstedte godkendelser og
ibrugtagningstilladelser en række betingelser, som skulle/skal opfyldes henholdsvis inden passagerdrift
og efter påbegyndt passagerdrift.
Betingelserne, der skulle opfyldes inden påbegyndelse af passagerdrift, er alle opfyldt.
Driften i den første periode efter åbningen af Cityringen og forberedelse af åbningen af
Nordhavnsmetroen
Det skal bemærkes, at testningen af afgreningen fra Cityringen til Nordhavnen (M4) vil skulle
påbegyndes om kort tid. Selv om denne testning i videst muligt omfang vil blive søgt gennemført på
Nordhavnsstrækningen, vil en del af testningen uundgåeligt berøre Cityringens hovedlinje (M3) og
dermed nødvendiggøre ophold i driften. Sådanne nødvendige indgreb i driften vil blive søgt begrænset
til lukning om natten og i enkelte weekender.
Herudover må det forventes, at Cityringen, som alle nye højteknologiske systemer, i den første
driftsperiode vil møde såvel tekniske som betjeningsmæssige udfordringer, såkaldte
ør esygdo
e . Driftsoperatøren
vil - ligesom Metroselskabet - have fuld fokus på at forebygge og
begrænse omfanget af gener for passagererne og for at løse de problemer, som uundgåeligt opstår, så
hurtigt so
uligt. Træ i g i hurtigt at afhjælpe såda e ør esygdo
e
har været en væsentlig
del af opgaverne under prøvedriften (Trial Run).
*
Side
4
af
4