Fakta om anbefalinger fra Luftfartens Klimapartnerskab
Hvad er Luftfartens Klimapartnerskab og hvad foreslår vi?
Luftfartens Klimapartnerskab er ét ud af 13 erhvervspartnerskaber, som er nedsat af regeringen til at finde
løsninger på klimaudfordringerne ved at bidrage til at realisere Danmarks målsætninger om 70% CO
2
-
reduktion i 2030. Klimapartnerskabet har udarbejdet en handlingsplan med 33 anbefalinger til regeringens
videre arbejde. Vi vil sætte fart i omstillingen til en luftfart, der bruger 100 % bæredygtigt brændstof
baseret på strøm, fra vindmøller og CO2 opfanget fra atmosfæren samt naturgas m.m.
–
de såkaldte
elektrofuels. Vi har fremlægger en plan, der ikke blot opfylder Danmarks målsætning om 70 % reduktion af
de indenlandske CO2 udledninger, men som også reducerer vores samlede udledning med 30 % i 2030. Vi
lægger dermed en ambitiøs køreplan, der har 2050 og fuld omstilling til CO2 neutral luftfart som endemål.
Et centralt element i handlingsplanen er en målsætning om, at 30% af alt flybrændstof, der tankes i Danmark
i 2030, skal være bæredygtigt. Denne målsætning er højere end noget andet sted i verden. Handlingsplanen,
der også indeholder et forslag om at indføre et passagerbidrag til en ny klimafond, skal skabe grundlaget for,
at Danmark bliver verdensførende inden for bæredygtigt brændstof og omstilling af luftfarten. Samtidig har
planen potentiale til at skabe bæredygtig vækst og arbejdspladser i hele Danmark.
Hvorfor afleverer Luftfartens Klimapartnerskab først sine anbefalinger nu?
Rapportens anbefalinger, mål, og virkemidler er udarbejdet i starten af året, men indsendelsen af den
færdige afrapportering blev udsat efter regeringens nedlukning af Danmark den 11. marts, hvor
luftfartsbranchen kunne konstatere en total opbremsning af aktiviteter.
Med udgangen af april er passagertallet faldet med over 90% i forhold til 2019. Samlet set forventer den
danske luftfartsbranche en nedgang på omkring 65% i hele 2020 og at luftfarten i bedste fald først vil være
tilbage på 2019-niveau om nogle år.
De samlede konsekvenser af krisen for dansk og global luftfart af COVID-19 pandemien, er endnu ikke
kendte. Hvor længe der går, før de parkerede fly i danske og europæiske lufthavne er på vingerne igen, er
også usikkert.
Hvad er målsætningerne for Luftfartens Klimapartnerskab?
Luftfartens Klimapartnerskab foreslår en handlingsplan, der skal indfri Danmarks målsætning om 70%
reduktion af CO
2
for indenrigstrafikken. Derudover vil Luftfartens Klimapartnerskab også reducere CO
2
-
udledningen fra udenrigstrafikken med 30%. Et centralt element i handlingsplanen er en målsætning om, at
30% af alt flybrændstof, der tankes i Danmark i 2030, skal være bæredygtigt. Denne målsætning er højere
end noget andet sted i verden.