Fra:
Sendt:
7. maj 2020 11:48
Emne:
co2 reduktion
Helge Bülow
Mølleparken 20 A
4683 Rønnede
ingeniør emeritus
40509512
mdl af ingeniørforeningen
Har tidligere (overfor andre) påpeget muligheden for omfattende reduktion i CO2 belastning, men har
indtryk af, at det er svært med forståelig formulering, af et for mig simpelt problem.
Der er over det sa lede da ske vej et, ed ild hå d, drysset i tusi dvis af ”vej-bu p”, der startede for
30
–
40 år siden, dengang klima og ozonlag næsten bare var et uartigt ord.
Disse vej-bump har med lange intervaller været diskuteret i medierne, herunder med busser og chauffører
der skulle nedsætte hastighed, til næsten nul for at undgå skader i ryggen.
Samtlige køretøjer har været (og meget rimeligt) tvunget til passende nedsættelse af hastighed, med
efterfølgende tryk på speeder, der medfører unødig stor udledning.
I særdeleshed for de store køretøjer, er denne form for unødig (stor) hastighedsændring direkte årsag til
meget store udledninger af luftforurening og CO2.
Derfor bør det tages op til politisk overvejelse om, hvorvidt disse vej-bump burde fjernes.
De opri delige årsag var ø ske o påtvu get hastigheds reguleri g der efterhå de er erstattet ed ”by-
skilte”, og stærekasser.
Det havde været mere hensigtsmæssigt om der
var ere fokus på ”billist-opdragelse” og skilt i g, der
mange steder er opsat på ulogisk vis, så de gav respekt.
For mit eget vedkommende erindre jeg: Rughavevej / Valby / København, med soveværelse direkte til
Rughavevej. Da bump blev etableret var jeg tvunget til at købe kolonihavehus fordi luftforurening blev
ekstrem.
Mvh Helge Bülow
Torsdag 7. maj 2020