Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 34
Offentligt
2092701_0001.png
foreningen NEJ til TRAFIKSTØJ
Afskærmning mod
BÅDE
luft-
OG
støjforurening fra trafikken
Vallensbæk
Nord er et godt
eksempel
på, at en
støjvold
dæmmer op for begge forure-
ninger,
og den
er helt gratis,
mens
en støjskærm er uegnet ift begge problemer!
Af Erik Kærgaard Kristensen, PhD, arkitekt og økonom & Jørn D. Mikkelsen, professor emeritus (DTU)
Erik K. Kristensen, PhD, arkitekt og økonom & Jørn D. Mikkelsen,
Luftforurening og støj fra trafikken
er de 2 største miljø-
Hvis kun trafikstøjen reduceres, bliver beboerne syge af
mæssige årsager til sygdom og død ifølge WHO.
luftforureningen, og problemet er kun ’flyttet’. DERFOR er
I Danmark har den københavnske Vestegn de mest trafike- det vigtigt, ikke at vælge ’enøjede
løsninger’ -
for de skaber
rede motorveje og er derfor stærkt plaget af både støj og
bare nye problemer.
luftforurening fra de op til
150.000 køretøjer pr. hverdags-
døgn,
jf. Vejdirektoratets opgørelse i
’Statsvejnettet 2019’:
Motorvejene i Storkøbenhavn blev oprindeligt anlagt uden
støjafskærmning, mens
luftforureningen reduceredes ved
i byplanlægningen at skabe AFSTAND
mellem motorvej og
bolig. Typisk ved at
anvende de første 300 meter fra mo-
torvejen til erhverv,
for derved at ’fortynde’ luftforurenin-
gen - ikke mindst fra de farlige diesel-udledninger.
Men vigtigheden af denne
fortynding
er gået i
’glem-
mebogen’
for i de senere år er kommunerne begyndt at
tillade
boligbyggeri, endog meget tæt på motorvejene.
Det er Vallensbæk et kedeligt eksempel på.
Derfor er der stadig brug for,
både
at etablere en for-
svarlig
afstand
til køretøjernes luftforurening
og
at
dæmpe
støjen langs motorvejene.
Hvor der er trafikstøj, er der altid også luftforurening.
Støjen kan høres, mens vi ikke sanser luftforureningen.
Nedenstående eksempel anskueliggør problematikken:
På en strækning i Vallens-
bæk, langs Køge Bugt mo-
torvejen blev opsat en
støjskærm for 5 år siden,
se fotoet th. På hverdage
kører ca. 150.000 biler
forbi med 110 km/t.
Støjskærmen ’retfærdig-
gjorde’ opførelsen af nye
rækkehuse, kun ca. 25
meter fra bilerne.
Der er nu flyttet børnefa-
milier ind som udsættes
for både støj og meget
alvorlig luftforurening.
2019: Nye rækkehuse
på Gisselfeldsvej i
Vallensbæk.
Det er uforsvarligt at bygge boliger så tæt på motorvej-
ens støjskærm - for
luftforureningen følger Fingerpla-
nens motorveje,
se kort til højre fra DCE, Århus Universi-
tet.
Bemærk også udledningen fra skibstrafikken i Øresund.
Støjskærme dur ikke i storbyen
På grund af den meget store trafikmængde er støjskærme
helt uegnede i storbyen - af flere grunde:
1.
Selv høje støjskærme har
ikke
en reducerende effekt på
den alvorlige
luftforurening
bag skærmen.
De næste man-
ge år må
luftforureningen nedbringes ved at fortynde luf-
ten gennem at skabe
’afstand’.
Det dæmper også støjen.
2.
Støjskærme sikrer ikke, at der etableres en
tilstrækkelig
afstand til luftforureningskilden,
men frister pressede kom-
muner til at bygge tæt op ad støjskærmen, hvor også luft-
forureningen er meget farlig.
3.
Støjskærme
forværrer
derudover generne fra den tunge
trafiks
lavfrekvente trafikstøj,
der fremstår kraftigere på
trods af de tynde støjskærme.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 34: Henvendelse af 13/10-19 vedrørende trafikstøj og luftforurening, fra Foreningen Nej til Trafikstøj
2092701_0002.png
foreningen NEJ til TRAFIKSTØJ
Støjvolde reducerer begge problemer
1
En støjvold etablerer ’afstand’ til køretøjernes luft-
forurening.
Hvor der er plads, ligesom i Vallensbæk Nord, kan en
støjvold anlægges GRATIS med ’genbrugsjord’.
En støjvold dæmper alle støjfrekvenser bedre - også den
lavfrekvente støj.
Det er den miljørigtige løsning!
sundhed, fordøjelsen samt reproduktion, fostre og børn.
WHO
kalder luftforurening for den ”stille dræber”, fordi
dens udbredte virkninger ofte ikke tilskrives giftig luft.
I dag har eksempelvis lægerne erkendt, at de skal behand-
le
det hele menneske,
hvis patienten skal helbredes. Sådan
er det også med trafikstøj, der
altid indgår i en sammen-
hæng
og aldrig optræder som det eneste problem.
Vallensbæk har en anden dagsorden
Hvis Vallensbæk havde taget forureningen og borgernes
sundhedstab alvorligt, havde kommunen takket ja til en
fuldstændig gratis
jordvoldsløsning i Vallensbæk Nord
langs Holbæk motorvejen, ligesom Ishøj har gjort langs
Køge Bugt motorvejen
5
.
Dermed ville borgernes støj- og
luftforurening have været reduceret i dag!
Vallensbæks egentlige problem er et andet.
Kommunens
dagsorden handler i stedet om at få bygget så mange boli-
ger som muligt med henblik på, at kommunen kan bevare
sin selvstændighed,
også selvom det går ud over borger-
nes velfærd og sundhed.
Det gælder også for arealet i Val-
lensbæk Nord langs Holbæk motorvejen.
Denne dagsorden anskueliggøres tydeligt af ovennævnte
rækkehusbebyggelse, og af kommunalbestyrelsens vedta-
gelse af
Lokalplan 102, der
tillader
byggeri af over 500 nye
boliger i indtil 14 etager, direkte langs Køge Bugt motor-
vejen, der er et rent
inferno af trafikstøj
og luftforurening
– og
uden nogen form for afskærmning!
Det er vist ikke set før,
se lokalplanens illustration neden for.
Sundhedskonsekvenserne
At kombinationen af trafikkens luftforurening og støj er en
farlig cocktail er hævet over enhver tvivl.
Skadevirkninger-
ne
er hver for sig og i kombination efterhånden lige så vel-
dokumenterede, som de er alvorlige. Der er således skre-
vet ca. 70.000 videnskabelige artikler, som dokumenterer
de sundhedsskadelige effekter. Her skal fremhæves:
Det ansete lægevidenskabelige tidsskrift,
The LANCET
2
,
der i en stor undersøgelse fastslår, at
bopæl inden for
50 meter
fra en så trafikeret vej, indebærer en
12 %
forøget risiko for udvikling af demens.
Med den fortsat stigende levealder, bliver det en tung øko-
nomisk og menneskelig byrde for samfundet.
Det ansete
NATURE Communications
3
, 2019 har i artik-
len:
”Ambient black carbon particles reach the fetal side
of
human placenta”, skrevet af et forskerteam fra flere
belgiske universiteter,
for første gang påvist,
at når
gravide kvinder indånder black carbon partikler, der
blandt andet dannes i dieselmotorer, vandrer partik-
lerne fra lungerne til blodet og videre til fostret.
Black carbon partikler er således påvist inde i moderka-
gen og selve fostret.
Effekterne heraf er blandt andet
hyppig abort, for tid-
lig fødsel, meget lav fødselsvægt og autisme.
Partik-
lerne kan krydse blodbane-barrieren i hjernen, ligesom
der er konstateret partikler i hjertevævet, som resul-
terer i hjerte-kar-sygdomme Skaderne på fostrene har
konsekvenser for hele livet, og luftforureningen kan
skade ethvert organ og hver celle I kroppen.
Dagbladet,
The Guardian
4
i London har I en gennemgang
af forskningen beskrevet luftforureningens mange konse-
kvenser for
lungerne og hjertet, hjernen og den mentale
Det siger sig selv, at hverken vi eller vores forening har økonomiske
eller andre interesser i den ene eller anden løsning. Vi formidler de
resultater af den seneste forskning, som vi finder bedst egnede til at
løse de konkrete problemer.
2
1
Så tæt på Køge Bugt motorvejen
vil Vallensbæk placere en 250 m
lang højhusbebyggelse i op til 14 etager og med over 500 boliger.
Denne udbygningspolitik
inviterer
direkte til at skabe både
støj- og luftforureningsproblemer for kommende beboere.
Vallensbæk
bærer selv ansvaret
for at have øget antallet
af støjbelastede boliger, der bevidst er blevet placeret op
ad trafikken og motorvejene, der jo eksisterede før de nye
støjramte boliger!
Kan staten leve med det? Og at skulle betale regningen?
5
The LANCET
(2017; 389: 718–26)
NATURE
COMMUNICATIONS | (2019) 10:3866 |
https://doi.org/10.1038/s41467-019-11654-3 |
www.nature.com/naturecommunications
4
3
https://www.theguardian.com/environment/2019/sep/17/air-pollution-
particles-found-on-foetal-side-of-placentas-study - img-1
Nabokommunerne
har efter moden overvejelse
fravalgt støjskærme
til fordel for etablering af høje støjvolde.
Ishøj
er i gang med at anlægge
en 3 km lang støjvold langs Køge Bugt motorvejen i forlængelse af Val
-
lensbæks ovennævnte højhusbyggeri, og
Albertslund
vil anlægge dob
-
belte støjvolde i forlængelse af Vallensbæk Nord.