foreningen NEJ til TRAFIKSTØJ
Afskærmning mod
BÅDE
luft-
OG
støjforurening fra trafikken
Vallensbæk
Nord er et godt
eksempel
på, at en
støjvold
dæmmer op for begge forure-
ninger,
og den
er helt gratis,
mens
en støjskærm er uegnet ift begge problemer!
Af Erik Kærgaard Kristensen, PhD, arkitekt og økonom & Jørn D. Mikkelsen, professor emeritus (DTU)
Erik K. Kristensen, PhD, arkitekt og økonom & Jørn D. Mikkelsen,
Luftforurening og støj fra trafikken
er de 2 største miljø-
Hvis kun trafikstøjen reduceres, bliver beboerne syge af
mæssige årsager til sygdom og død ifølge WHO.
luftforureningen, og problemet er kun ’flyttet’. DERFOR er
I Danmark har den københavnske Vestegn de mest trafike- det vigtigt, ikke at vælge ’enøjede
løsninger’ -
for de skaber
rede motorveje og er derfor stærkt plaget af både støj og
bare nye problemer.
luftforurening fra de op til
150.000 køretøjer pr. hverdags-
døgn,
jf. Vejdirektoratets opgørelse i
’Statsvejnettet 2019’:
Motorvejene i Storkøbenhavn blev oprindeligt anlagt uden
støjafskærmning, mens
luftforureningen reduceredes ved
i byplanlægningen at skabe AFSTAND
mellem motorvej og
bolig. Typisk ved at
anvende de første 300 meter fra mo-
torvejen til erhverv,
for derved at ’fortynde’ luftforurenin-
gen - ikke mindst fra de farlige diesel-udledninger.
Men vigtigheden af denne
fortynding
er gået i
’glem-
mebogen’
for i de senere år er kommunerne begyndt at
tillade
boligbyggeri, endog meget tæt på motorvejene.
Det er Vallensbæk et kedeligt eksempel på.
Derfor er der stadig brug for,
både
at etablere en for-
svarlig
afstand
til køretøjernes luftforurening
og
at
dæmpe
støjen langs motorvejene.
Hvor der er trafikstøj, er der altid også luftforurening.
Støjen kan høres, mens vi ikke sanser luftforureningen.
Nedenstående eksempel anskueliggør problematikken:
På en strækning i Vallens-
bæk, langs Køge Bugt mo-
torvejen blev opsat en
støjskærm for 5 år siden,
se fotoet th. På hverdage
kører ca. 150.000 biler
forbi med 110 km/t.
Støjskærmen ’retfærdig-
gjorde’ opførelsen af nye
rækkehuse, kun ca. 25
meter fra bilerne.
Der er nu flyttet børnefa-
milier ind som udsættes
for både støj og meget
alvorlig luftforurening.
2019: Nye rækkehuse
på Gisselfeldsvej i
Vallensbæk.
Det er uforsvarligt at bygge boliger så tæt på motorvej-
ens støjskærm - for
luftforureningen følger Fingerpla-
nens motorveje,
se kort til højre fra DCE, Århus Universi-
tet.
Bemærk også udledningen fra skibstrafikken i Øresund.
Støjskærme dur ikke i storbyen
På grund af den meget store trafikmængde er støjskærme
helt uegnede i storbyen - af flere grunde:
1.
Selv høje støjskærme har
ikke
en reducerende effekt på
den alvorlige
luftforurening
bag skærmen.
De næste man-
ge år må
luftforureningen nedbringes ved at fortynde luf-
ten gennem at skabe
’afstand’.
Det dæmper også støjen.
2.
Støjskærme sikrer ikke, at der etableres en
tilstrækkelig
afstand til luftforureningskilden,
men frister pressede kom-
muner til at bygge tæt op ad støjskærmen, hvor også luft-
forureningen er meget farlig.
3.
Støjskærme
forværrer
derudover generne fra den tunge
trafiks
lavfrekvente trafikstøj,
der fremstår kraftigere på
trods af de tynde støjskærme.