NOTAT
Vedr. Frederik d. IX bro over Guldborgsund
Sund&Bælt har i en henvendelse til Guldborgsund Kommune anmodet om, at der
indgås en dialog omkring muligheden for, at etablere en fast bro over Guldborg-
sund. Guldborgsund Kommune har naturligvis en stor interesse i, at finde den
bedst mulige løsning og er derfor interesseret i at drøfte mulighederne. Når vi nu
henvender os til Transportudvalget for at få et foretræde er det for, at uddybe
vigtigheden af, at fastholde beslutningen om etableringen af en klapbro over
Guldborgsund.
Ifølge anlægs- og driftsloven for Femern Bælt-forbindelsen fremgår det, at jern-
banebroen også efter udbygningen af jernbanestrækningen fortsat skal være en
klapbro og den beslutning ønsker vi at fastholde.
26-03-2020
Vi er opmærksomme på at broen ligger på en international jernbane-korridor og,
at driftsikkerheden er af yderste vigtighed. Ifølge mail fra Sund&Bælt gøres der alt
for at reducere de tekniske risici og samtidig etableres et beredskab til fejlretning,
således at eventuelle fejl hurtigt og effektivt udbedres. Sund&Bælt skriver samti-
dig, at hvis usikkerheden omkring stabiliteten i jernbanetrafikken over broen ikke
reduceres, vil broen etableres som en fast bro.
Vi anerkender de udfordringer en klapbro kan medføre i forhold til en fast bro,
men det er vores klare holdning at udfordringerne i særdeleshed overgås af de
gener en fast bro vil give for vores borgere, turister og erhvervsliv.
Guldborgsund Kommune er omgivet af 232 km kyst, som giver mange muligheder
for et aktivt liv både for borgere og turister.
I 2019 passerede over 1700 fartøjer den eksisterende klapbro, heraf 1000 sejlere
fra Tyskland. Er denne passage i fremtiden ikke længere mulig vil sejlerne være
nødsaget til en 90 km lang omvej syd om Gedser og op gennem Grønsund med
risiko for høje bølger, strøm og kraftig vind.
Risikoen vil i høj grad være, at sejlerne vælger en anden destination, og dermed
går Guldborgsund Kommune glip af mange turister og de afledte indkomstmulig-
heder, som eks. Restaurantbesøg og overnatninger.
Denne udfordring vil ligeledes gælde den årlige tilbagevendende og voksende kap-
sejlads Vegvisir, der er placeret i Guldborgsund Kommune. Her vil det også være
altafgørende, at de mange tyske deltagere kan komme gennem klapbroen og frem
til kapsejladsens start, så de ikke skal foretage den store omvej en fast bro vil
kræve med fare for, at de ikke ønsker at deltage i sejladsen.
Generelt har Guldborgsund Kommune en meget ambitiøs kommuneplan, der
blandt andet indeholder en gennemgribende udvikling af havneområdet i Nykøbing
Falster samt en strategi for øget maritim turisme. Begge dele er dybt afhængig af
gennemsejlingen opretholdes og at jernbanebroen over Guldborgsund fastholdes
som en klapbro.
SAGSBEHANDLER:
RIKKE BETAK LUND
DOKUMENTNR.: 82180/20
SAGSNR.: 20/12425