27. april 2020
Der er ikke længere risiko for hastighedsnedsættelser på store dele af
Banedanmarks net pga. manglende spormålinger
I notatet ”Orientering om Risiko for hastighedsnedsættelser på store dele af Banedanmarks net” af 2.
april 2020 orienterede Banedanmark om, at der opstået risiko for omfattende hastighedsnedsættelser
på Banedanmarks net.
Dette skyldtes, at den hollandske leverandør for måling af sporets beliggenhed og køreledning
–
Eurailscout
–
den 30. marts meddelte Banedanmark, at man ikke ville komme til Danmark ultimo april
og måle sporet som hidtil planlagt pga. den aktuelle situation med COVID-19.
Banedanmark har i forlængelse heraf indgået aftale om måleydelser fra InfraNord, der ankommer til
Danmark mandag den 27.april og måler tre dage i perioden 28.-30.april.
Banedanmark har desuden siden meldingen fra Eurailscout foretaget målinger af kortere strækninger
ved brug af KRAB-målinger (håndskubbet måleudstyr).
Eurailscout har nu den 23. april 2020 meddelt Banedanmark, at virksomheden har besluttet at tilbyde
målinger i uge 20 grundet den positive udvikling i antallet af COVID19-tilfælde i Danmark.
Målingerne vil blive gennemført med SIM-målevogn, som kun kræver at en enkelt medarbejder fra
Eurailscout deltager. Denne medarbejder skal supporteres af Banedanmark medarbejdere.
Banedanmark er nu i gang med at udarbejde en ny plan for, hvordan disse spormålinger kan ske.
Samlet set betyder det, at Banedanmarks vurdering er, at der ikke længere er risiko for
hastighedsnedsættelser som følge af manglende målinger af sporets beliggenhed.
Banedanmark fortsætter dog arbejdet med en dispensationsansøgning til Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen om kravene til målefrekvens for at have muligheden for at udskyde målinger senere på
året, hvis der igen måtte opstå udfordringer med at få udført maskinel beliggenhedsmåling (pga.
sygdom, rejserestriktioner eller lignende).
Område
Afdeling
Gade
Postnr By
Telefon
Direkte
DirekteTlf
Journalnr.
Journalnummer
Version
Side 1(1)