Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 33
Offentligt
2092656_0001.png
Opgørelse af trængsel på vejene
Sammenfatning
Vejdirektoratet har opgjort trængslen på hele det danske vejnet i 2016. På en gennemsnitlig hverdag i 2016
var den opgjorte forsinkelse på omkring 335.000 køretøjstimer. Når forsinkelsestimerne på et hverdagsdøgn
omregnes til årsbasis, bliver det til ca. 77 millioner tabte køretøjstimer. Tabet af timer svarer på årsbasis til
ca. 60.000 fuldtidsstillinger. Omregnes forsinkelsestimerne til samfundsøkonomi, var der i 2016 et samfunds-
økonomisk tab på ca. 24 mia. kr. pga. trængsel.
Den seneste officielle opgørelse af trængslen er COWI’s
opgørelse
for trængslen i Hovedstadsområdet i
2010 som blev udført for Transportministeriet. Da opgørelsen fra 2010 kun er for Hovedstadsområdet er det
ikke muligt at sammenligne udviklingen i trængslen for hele landet. Men en sammenligning af de to opgørel-
sers forsinkelse i Hovedstadsområdet viser, at forsinkelsen steget med i størrelsesordenen 25 pct. fra 2010
til 2016. Til sammenligning steg trafikken i samme periode med 10 pct. i Region Hovedstaden.
Indledning og baggrund
Formålet med denne opgørelse er at etablere et samlet overblik over trængslen for vejtrafikken i Danmark.
Trængslen er opgjort for 2016 på statsvejnettet og det overordnede kommunale vejnet.
Før denne opgørelse er den eneste officielle opgørelse af de samfundsøkonomiske konsekvenser af trængs-
len fra 2010 udført af COWI for Transportministeriet for Hovedstadsområdet. Siden 2010 er forudsætnin-
gerne for at opgøre trængslen blevet bedre. Dels er omfanget af GPS-data større. Dels er Landstrafikmodel-
len blevet forbedret.
Trængslen og dens direkte samfundsøkonomiske konsekvenser er beregnet og så vidt muligt beskrevet med
udgangspunkt i de definitioner og kategorier for trængsel, som blev fastlagt i Projekt Trængsel, og som blev
benyttet af COWI’s opgørelse fra 2010.
Analysens resultater er derfor i store træk sammenlignelige med de
tidligere opgørelser. Der er dog fortsat mindre forskelle i opgørelsernes metode og datagrundlag.
Resultater
Den samlede forsinkelse pr. hverdag er som nævnt opgjort til 335.000 køretøjstimer. Godt 75 pct. af trængs-
len stammer fra kommuneveje med en forsinkelse på i alt 254.000 køretøjstimer (Figur 1). På motorveje ud-
gør trængslen 51.000 køretøjstimer, mens de øvrige statsveje bidrager med 30.000 køretøjstimer. Når man
ser på trængslen i forhold til længden af vejnettet (figuren til højre nedenfor) ses det dog, at trængslen gene-
relt set er større på motorveje end på kommune- og øvrige statsveje.
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Henvendelse af 10/10-19 vedrørende Ring 5 og elbiler, fra Tune Lokalrådsforening
2092656_0002.png
Figur 1
.
Forsinkelse fordelt på vejtyper i alt og pr. km vej (køretøjstimer pr. hverdag)
Forsinkelse (køretøjstimer)
Kommuneveje
Øvrige statsveje
Motorvej
0
100.000
200.000
300.000
Forsinkelse
pr. km vej
(køretøjstimer)
Kommuneveje
Øvrige statsveje
Motorvej
0
10
20
30
40
Forsinkelsen i Region Hovedstaden på 140.000 køretøjstimer udgør 42 pct. af den samlede landsdækkende
forsinkelse (Tabel 1). Derefter kommer Midtjylland, Syddanmark og Sjælland, mens Region Nordjylland er
den region der har mindst trængsel. Når forsinkelsen relateres til trafikarbejdet i de forskellige regioner ses
det, at Region Hovedstaden skiller sig ud, og har den største forsinkelse pr. kørte km. De øvrige regioner har
en relativ ens forsinkelse pr. kørte km.
Tabel 1.
Forsinkelse fordelt på regioner (køretøjstimer pr. hverdag)
Region
Forsinkelse
Region Hovedstaden
140.000
Region Sjælland
42.000
Region Syddanmark
61.000
Region Midtjylland
68.000
Region Nordjylland
24.000
I alt
335.000
Forsinkelse per
mia. kørtetøjskm
13.700
4.500
4.400
5.300
4.200
6.500
Geografisk set fordeler forsinkelsen sig på motorvejene og i de større byer (Figur 2). Særligt Hovedstadsom-
rådet, Odense, Aarhus og Aalborg er trængselsplaget. Derudover er der forsinkelse på en række motorvejs-
strækninger, herunder bl.a. Fynske Motorvej på Vestfyn og Østjyske Motorvej mellem Vejle og Randers samt
en række motorveje i Hovedstadsområdet.
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Henvendelse af 10/10-19 vedrørende Ring 5 og elbiler, fra Tune Lokalrådsforening
2092656_0003.png
Figur 2.
Visualisering af den geografiske fordeling af forsinkelsestid på hele vejnettet (køretøjstimer pr. km
2
)
3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Henvendelse af 10/10-19 vedrørende Ring 5 og elbiler, fra Tune Lokalrådsforening
2092656_0004.png
Trængsel på statsvejnettet
På statsvejnettet er der i særdeleshed trængsel omkring Hovedstadsområdet, de større byer samt Fynske
Motorvej og Østjyske Motorvej (Figur 3). Derudover er der en række trængselspletter fordelt rundt om i lan-
det, hvilket fx kan skyldes forsinkelse i større kryds.
Figur 3.
Forsinkelse på statsvejnettet (køretøjstimer pr. km vej pr. hverdag). Forsinkelsen på motorveje er vist for én ret-
ning (den retning med størst trængsel).
Note: Motorvejsramper er ikke vist på kortet. Nyåbnede veje i 2015 og 2016 er ikke inkluderet i opgørelsen, da Landstrafikmodellen ikke
har trafiktal for nye veje åbnet i 2015 og fremad.
4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Henvendelse af 10/10-19 vedrørende Ring 5 og elbiler, fra Tune Lokalrådsforening
2092656_0005.png
Samfundsøkonomi
Ovenstående opgørelse af trængsel giver et samfundsøkonomisk tab på ca. 24 mia. kr. i 2016 (Tabel 2). Ta-
bet dækker primært over tidstab for personbiler, varebiler og lastbiler. Endvidere lider godset et tidstab, og
der er øvrige samfundsøkonomiske konsekvenser, hvilket bl.a. skyldes et reduceret arbejdsudbud.
Den samfundsøkonomiske analyse viser, at der er store gener for erhvervslivet. Vare-, lastbiler og erhvervs-
trafik udgør således med 13 mia. kr. ca. 54 pct. af tabet. Dertil kommer tabet for bolig/arbejdsture, der også
går ud over erhvervslivet.
Omkring 6 mia. kr. af det samfundsøkonomiske tab skyldes forsinkelse på statsvejnettet. Det svarer til ca. 25
pct. af det samlede samfundsøkonomiske tab.
Tabel 2.
Samfundsøkonomisk tab af trængsel (mio. kr., 2018-priser)
Tidstab, vej
Tidstab, gods
Arbejdsudbudstab og afgifter
I alt
Bolig/arb
3.800
-
400
4.200
Erhverv
3.200
-
300
3.500
Andet
6.800
-
-
6.800
Varebil
6.400
-
700
7.100
Lastbil
2.100
100
200
2.400
I alt
22.300
100
1.600
24.000
Metode
I forbindelse med Projekt trængsel fra 2000, hvor Vejdirektoratet, DTU, HUR m.fl. analyserede trængsel, blev
trængselsbegrebet defineret som de gener, trafikanter påfører hinanden i form af nedsat bevægelsesfrihed,
når de færdes i et trafiksystem.
Metoden til at opgøre trængslen består grundlæggende i at sammenligne trafikanternes faktiske hastighed
med den hastighed, de kunne have kørt med, hvis ikke der var andre trafikanter på vejnettet. Dermed omfat-
ter trængslen også de forsinkelser, som skyldes at trafikanterne skal holde tilbage for hinanden - fx hvis der
er rødt i et trafikkryds. Disse forsinkelser er størst i byerne.
For at beregne trængslen er der helt overordnet behov for:
- Trafiktal
- Data for fri hastighed
- Data for hastighed ved trængsel
Trafiktallene er baseret på Landstrafikmodellen, mens der på nogle af de større motorveje i Hovedstadsom-
rådet er anvendt faktisk talt trafik. Det er alene vejnettet i Landstrafikmodellen, der er anvendt. Dette vejnet
omfatter de veje med mest trafik, og dermed mest forsinkelse. De mindste veje er således ikke med i analy-
sen.
Data for hastigheder er hentet fra Vejdirektoratets GPS-data leveret af firmaet Inrix og er for person- og vare-
biler. Hastigheder for lastbiler er beregnet ud fra person- og varebiler, når disses hastigheder kommer under
hhv. 80 og 70 km/t afhængigt af strækningerne. Forskellen mellem den fri rejsetid og rejsetid under trængsel
skal ganges med trafikmængderne på den pågældende strækning for på den måde at beregne trængslen.
Den fri hastighed er beregnet ud fra 90 pct. fraktilen. Det vil sige, at den fri hastighed på en given strækning,
er den grænse hvor 90 pct. af hastighederne ligger under. 90 pct. fraktilen er benyttet, da det sikrer sammen-
lignelighed med Projekt Trængsel og
COWI’s opgørelse
fra 2010. Som alternativ kan den fri hastighed
5
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Henvendelse af 10/10-19 vedrørende Ring 5 og elbiler, fra Tune Lokalrådsforening
2092656_0006.png
baseres på hastigheden om natten. Anvendelsen af 90 pct. fraktilen i stedet for nathastigheden resulterer i
øget trængsel - især på det kommunale vejnet.
Forsinkelsen er beregnet for hver halve time i tidsrummet kl. 6 til 20, så der i alt er 28 tidsbånd. Til sammen-
ligning blev COWI’s opgørelse beregnet ud fra tre forskellige tidsbånd:
Morgenmyldretid, eftermiddagsmyl-
dretid og øvrige dagtimer.
Usikkerhed
Opgørelsen baserer sig på GPS-data fra omkring 3 mia. datapunkter for hele landet og hele 2016. Jo flere
køreture, der er data for på delstrækningerne, jo mere sikkert kan de faktiske middelhastigheder på forskel-
lige tidspunkter beregnes. Med den mængde GPS-data, der er til rådighed, vurderes usikkerheden på mid-
delhastighederne som små for de allerfleste delstrækninger.
På de mindste veje bliver usikkerheden af opgørelsen større, da der her er færre GPS-observationer. Proble-
met er imidlertid begrænset af følgende årsager:
- Landstrafikmodellens vejnet, som opgørelsen baserer sig på, indeholder kun større veje - dvs. de
mindste veje indgår ikke i opgørelsen
- Veje indgår kun i opgørelsen, hvis der er minimum ti GPS-dataobservationer
- Der er færrest observationer på strækninger med mindst trafik. Det er samtidigt her, at der typisk vil
være mindst trængsel. Derfor har det mindre betydning, at de udgår af opgørelsen.
6