Spørgsmål vedrørende negative helbredseffekter af luftforurening og støj fra
vejtransport.
Spørgsmål vedrørende luftforurening
Vil man i planlægningen af den fremtidige transportinfrastruktur
tage i betragtning, at WHO anbefaler grænseværdier for
partikelforureningen som svarer til det halve af de EU-
grænseværdier, som Danmark lovmæssigt har implementeret?
Der er gennem mange år opnået stor reduktion i luftforureningen
gennem renere brændstof (uden bly og svovl), bedre katalysatorer
og partikelfiltre til biler og lastbiler. Hvor meget mere kan man opnå
ad den vej?
Er man enig i, at når grænsen er nået for renhed af brændstoffet,
effektiviteten af katalysatorer og partikelfiltre, vil en øget mængde
biler og lastbiler på vejene modvirke de opnåede reduktioner i
luftforureningen?
El-biler vil eliminere de lokale emissioner af partikler og NO2, men
ikke partikler fra vejslid, dækslid og bremseslid. Det drejer sig
primært om grovere partikler, PM10. Har man taget dette i
betragtning i forbindelse med målsætning for el-bilerne?
Et andet spørgsmål er, om de øgede krav til grøn elproduktion og -
distributionen kan imødekommes inden for den planlagt tidsfrist.
Er man enig i, at reduktion af den individuelle transport og samtidig
udbygning af den kollektive transport med maksimal miljø- og
klimavenlig teknologi kan være en mere effektiv og langsigtet
løsning, som tilgodeser miljø og klima samt folkesundheden?
Spørgsmål vedrørende støj
Vil a tage WHO’s støjgræ ser i
betragtning ved planlægning af
nye veje frem for Miljøstyrelsens højere støjgrænser, som kun er
vejledende?
1