Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 33
Offentligt
Analyse af aflastningen på Køge Bugt Motorvejen med Ring 5 Syd
Analyse af aflastningen på Køge Bugt Motorvejen med Ring 5 Syd
Interessant analyse:
Generelle udmeldinger fra politikkerne:
Forsinkelse på hverdage 335.000 køretøjstimer (2016), svarende til 77 mio. timer årligt
Samfundsmæssig kostpris 24 mia. kr. årligt
Vi skal gøre noget for at afhjælpe trængslerne
(Det vi ikke hører fra politikkerne):
Statsveje udgør 25%, svarende til et samfundsøkonomisk tab på 6 mia. kr. årligt.
-
heraf motorveje 15% svarende til 50.250 køretøjstimer på hverdage svarende til et
samfundsøkonomisk tab på 3,6 mia. kr. årligt.
o
heraf privatbilismens andel udgør 7% svarende til 23.450 køretøjstimer på hverdage
og et samfundsøkonomisk tab på 1,7 mia. kr. årligt
o
heraf erhvervslivets andel udgør 8% svarende til 26.800 køretøjstimer på hverdage
og et samfundsøkonomisk tab på
1,9 mia. kr. årligt.
Spidstimebelastningsperioden/myldretiden
estimeres til
10-15% af døgnbelastningen
jf.
Vejdirektoratets beregningsmodel.
Ovenstående tal er fra Vejdirektoratet.
Specifikt Ring 5 Syd:
Ishøjsammenfletningen kører der 150.000 køretøjer dagligt, heraf kører der 16.430 køretøjer nord
på af Ring 4 efter Vallensbækgrenen. De resterende køretøjer kører på Amager- og Vallensbæk
motorvejene og er derfor ikke potentielle brugere af Ring 5 Syd.
-
Spidstimebelastningsperioden 15.000
22.500 køretøjer gennemsnitlig
18.750 køretøjer
Køgesammenfletningen kører der 107.000 køretøjer dagligt. Disse køretøjer kan være potentielle
brugere af en Ring 5 Syd. De potentielle brugere er en andel af de 16.430 køretøjer der kører nord
på af Ring 4 efter Vallensbækgrenen.
-
Spidstimebelastningsperioden 10.700
16.050 køretøjer
Vallensbækgrenen Ring 4 kører der 16.430 køretøjer dagligt. De potentielle brugere af en Ring 5
Syd er en andel af de 16.430 køretøjer der kører nord på af Ring 4 efter Vallensbækgrenen. Disse
køretøjer kommer fra Vest- og Syd Motorvejene samt tilkørt på Køge Bugt Motorvejen imellem
Køge og Ishøj
-
Spidstimebelastningsperioden 1.643
2.464 køretøjer
Potentielle brugere af Ring 5 Syd uden fremtidigt estimat:
De potentielle brugere af en Ring 5 Syd er en andel af de 16.430 køretøjer der kører nord på af
Ring 4 efter Vallensbækgrenen. Her antages, at 25% er potentielle brugere af en kommende Ring
5 Syd, svarende til 4.107 køretøjer.
-
Spidstimebelastningsperioden 411 - 616 køretøjer gennemsnitligt 514 køretøjer
o
heraf erhvervslivets andel udgør 8% svarende til 274 køretøjer
o
heraf privatbilismens andel udgør 7% svarende til 240 køretøjer
En Ring 5 Syd vil derved aflaste Køge Bugt Motorvejen med (1-(18.750-514)/18.750)x100 =
2,7%
Venlig hilsen
John Andersen
Østerbakken 55
Tune
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 33: Henvendelse af 10/10-19 vedrørende Ring 5 og elbiler, fra Tune Lokalrådsforening
2092654_0002.png
Analyse af aflastningen på Køge Bugt Motorvejen med Ring 5 Syd