Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 32
Offentligt
2092300_0001.png
Foretræde for Transportudvalget 5. November
2019 om trafikstøj i Gladsaxe Kommune
Sammenslutningen af grundejerforeninger i
Gladsaxe Kommune
v. Formand Flemming Yssing Hansen
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Oplæg i forbindelse med foretræde for udvalget 5/11-19 om trafikstøj i Gladsaxe Kommune, fra Sammenslutningen af Grundejerforeninger i Gladsaxe Kommune
2092300_0002.png
Kort over Gladsaxe og omegn fra
Vejdirektoratets støjhandlingsplan 2018-2023
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Oplæg i forbindelse med foretræde for udvalget 5/11-19 om trafikstøj i Gladsaxe Kommune, fra Sammenslutningen af Grundejerforeninger i Gladsaxe Kommune
2092300_0003.png
Antal støjbelastede boliger i kommuner omkring
København. Vejdirektoratets støjhandlingsplan
2018-2023
Antal støjbelastede boliger over 58 dB pga. statsveje
7000
6348
6000
5855
5000
4187
4000
3000
2243
2000
2127
1972
1622
1502
1220
1000
0
Gladsaxe
Hvidovre
Brøndby
Høje
Taastrup
Gentofte
København
Vallensbæk
Rødovre
Ballerup
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Oplæg i forbindelse med foretræde for udvalget 5/11-19 om trafikstøj i Gladsaxe Kommune, fra Sammenslutningen af Grundejerforeninger i Gladsaxe Kommune
2092300_0004.png
Udviklingen i vejstøjen i Gladsaxe Kommune gennem tiden*
2007
2012
2017
*Miljøstyrelsens Danmarkskort
Veje i by 4m
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Oplæg i forbindelse med foretræde for udvalget 5/11-19 om trafikstøj i Gladsaxe Kommune, fra Sammenslutningen af Grundejerforeninger i Gladsaxe Kommune
2092300_0005.png
Vejdirektoratets Motoring 3 VVM fra 2002
Normal skærm på 4 meter som anlagt
Krum skærm 8-10 meter som undersøgt I VVM
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Oplæg i forbindelse med foretræde for udvalget 5/11-19 om trafikstøj i Gladsaxe Kommune, fra Sammenslutningen af Grundejerforeninger i Gladsaxe Kommune
2092300_0006.png
Vejdirektoratets Motoring 3 VVM fra 2002
Etage
Beregnings
højde
Uden
skærm
4 m normal
skærm
8-10 m
krum
skærm
-
Stue
1. sal
4. sal
m
1,5
4,3
12,7
dB
71
74
77
dB
60
62
72
dB
53
54
56
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 32: Oplæg i forbindelse med foretræde for udvalget 5/11-19 om trafikstøj i Gladsaxe Kommune, fra Sammenslutningen af Grundejerforeninger i Gladsaxe Kommune
2092300_0007.png
Konklusion
Den
traditionelle 3-4 m høje
Normal skærm
på Motorring 3 giver en
utilstrækkelig
dæmpning af
trafikstøjen i Gladsaxe Kommune.
Anvendelse af støjdæmpende asfalt og støjsvage dæk er
ikke
en løsning på støjproblemerne,
men
kun
en
del
af en tilfredsstillende løsning, som vil være brugen af en 8-10 m høj
Krum skærm.
En
modul opbygning
af den
Krumme skærm
vil være
optimal,
så man kan øge overdækningen
af motorvejen ved simpel tilføjelse af skærm elementer efterhånden som behovet måtte vise sig i
form af stigende støj fra trafikken.
Ved
fremtidig
anlæggelse af motorvej
gennem
tætbebyggede områder, som Motorring 3, skal den
forløbe i en
underjordisk tunnel,
så støjproblemerne bliver løst en gang for alle.
Ved
fremtidig
anlæggelse af motorvej
nær
tætbebyggede områder, som Hillerød motorvejen,
skærmes disse områder dels mod trafikstøj
med krumme skærme
og dels mod synet af
skærmene med et
grønt tætbevokset område mellem
skærm og bebyggelse.