Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 317
Offentligt
2180696_0001.png
Passagertransport til udlandet
Foto af højhastighedstog i Bruxelles til hhv. London (bagerst), Paris (i midten) og Frankfurt (forrest).
Denne rapport er udarbejdet af
Back-on-Track, Danmark​
med bistand fra
Rådet for Bæredygtig Trafik, NOAH og Vedvarende Energi.
København d. 24.4. 2020
Back-on-Track, Danmark
e-mail:
[email protected]
Side 1
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 317: Henvendelse af 23/4-20 vedrørende rapporten "Europæiske tog kan løfte fremtidens klimaudfordring", fra Poul Kattler
2180696_0002.png
En ambitiøs klima-omlægning af europæisk
passagertransport er både nødvendig og mulig
Regeringens ambition om 70% reduktion af CO2-udledninger i 2030 i forhold til 1990
gælder indtil videre kun for indenlandske udledninger. Klimapartnerskabsrapporten
1
om den tunge transport inkluderede alligevel det internationale, maritime område
(IMO). Det vil vi gerne kvittere for. Og denne rapport vil gå næste skridt og behandle
passagertransporten i Europa.
Passagertransport er ikke kun indenlandsk, men er i sin natur også international. Og
sektoren er ved at blive en af de største udledere af CO2e.
Denne rapport inddrager ikke internationale rejser i egen bil og med bus. Bilernes
andel af international langdistance transport er ret begrænset
2
. Busser vil blive ved
med at spille en mindre rolle, men vil aldrig kunne tilbyde den komfort, som dagens
flyrejsende vil forlange for at skifte fra fly til mere klimarigtige transportmidler.
Rapportens timing skal også ses i sammenhæng med svenske Trafikverkets rapport
om nattog, som udkommer d. 30.4. 2020, som giver grundlag for opstart af mere
international togtrafik til og fra Danmark i årene der kommer.
Den planlagte re-introduktion af nattog fra Danmark sydpå fra 2021 eller 2022 ser vi
som en begyndelse og en renæssance for tog i Europa. Tog skal fremover ikke alene
opleves som en “niche” for specielle typer af miljø-rejsende. Tog skal ses som et reelt
alternativ til flyvning i Europa frem mod 2030 og frem mod 2050. Som noget,
samfundet skal arbejde for.
Er det en illusion at se tog som et reelt alternativ til flyvning? Der er to perspektiver:
-
-
Fra klimaets perspektiv
Fra de rejsendes perspektiv
Vi vil i rapporten forsøge at bearbejde begge perspektiver.
1
2
https://www.trm.dk/media/4497/klimapartnerskabsrapport-landtransport-rapport.pdf
Til nogle af de destinationer, som de første nattog kommer til at køre til (centrale og sydlige Tyskland),
kan erstatning af bilrejser være af større betydning. Det vil Svenske Trafikverkets rapport komme ind på.
Back-on-Track, Danmark
e-mail:
[email protected]
Side 2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 317: Henvendelse af 23/4-20 vedrørende rapporten "Europæiske tog kan løfte fremtidens klimaudfordring", fra Poul Kattler
2180696_0003.png
Hovedkonklusioner fra rapporten
Flyvning er en stor udfordring for klimaet og der er desværre ikke umiddelbar udsigt til
at tekniske løsninger kan træde til i tide.
Flyvning må derfor reduceres, og det giver især mening at reducere flyvning mest dér
hvor andre transportmidler kan træde til og erstatte flyrejser.
Europæiske jernbaner har et potentiale for trinvist at erstatte flyvning i Europa frem til
2050.
Både kapacitet og hastighed skal øges på skinnerne, og det forudsætter et stort og
koordineret europæisk investeringsprogram.
Den store samfundsøkonomiske gevinst
3
ved omlægning fra fly til elektriske tog giver
tilstrækkeligt med råderum til investeringer i infrastruktur og driftsstøtte til de vigtigste
ruter, der i første omgang ikke vil være privatøkonomisk rentable.
En omlægning af europæisk passagertransport forekommer umulig uden at luftfarten
kommer til at betale for klima omkostninger i form af CO2e beskatning. Men timing for
optrapning af beskatning og styrkelse af togene kan følge flere forskellige spor. En
langsigtet plan vil give industrien noget at forholde sig til. Arbejdet skal starte nu.
Omlægningen skal tage hensyn til passagerernes komfort. Rejsetider vil blive øget
væsentligt fra fly til tog; det må blive kompenseret gennem komfort og service.
Europas geografi gør for yderområder som Skandinavien at natten må tages i brug,
hvorfor en gevaldig vækst i nattogstrafik med forskellige kategorier service må
imødeses.
3
Samfundsøkonomisk gevinst er en makroøkonomisk term, der bruges ved store investeringer.
Back-on-Track, Danmark
e-mail:
[email protected]
Side 3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 317: Henvendelse af 23/4-20 vedrørende rapporten "Europæiske tog kan løfte fremtidens klimaudfordring", fra Poul Kattler
2180696_0004.png
Afsnit 1. Klimabelastning fra transportmidler i Europa
International passagertransport er en væsentlig bidragyder til verdens klimagas
udledninger. 5-8% af verdens klimapåvirkning kommer fra fly
4
.
27% af EU’s klimapåvirkning kommer fra transporten og vil sandsynligvis stige til 31% i
2030. Stigningstakten ligger globalt omkring 5% per år. Intra-EU flyvning udleder over
60 Mt CO2e
5
.
Figur 1: Persontransportens klimabelastning 2019
Kilde:
National Inventory Submissions 2019, UNFCCC​, CO2-udledningenen fra luftfart er dog ganget
med 2,7
4
https://www.umweltbundesamt.de/publikationen/schwerpunkt-2-2019-fliegen
Når man gerne ser et tal omkring det halve, så skyldes det at luftfartsindustrien længe har undgået at
vedkende sig de klimapåvirkninger, der kommer fra flyvning, men som ikke er direkte CO2-afledte.
5
https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/transport-emissions-of-greenhouse-gases/transpor
t-emissions-of-greenhouse-gases-12​
og T&E’s European Aviation model, citeret fra deres Air2Rail
rapport Annex A. Air2Rail rapporten frigives først i maj 2020.
Back-on-Track, Danmark
e-mail:
[email protected]
Side 4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 317: Henvendelse af 23/4-20 vedrørende rapporten "Europæiske tog kan løfte fremtidens klimaudfordring", fra Poul Kattler
2180696_0005.png
Fly bidrager med høj belastning af klimaet - tog med meget lidt
Transportmidler er på forskellig vis bidragydere til klimabelastning. For
passagertransport måles det med CO2e/passagerkilometer. Rejser med fly udgør
suverænt den største belastning af klimaet per passagerkilometer.
Figur 2: Forskellige transportmidlers klimabelastning
Kilde: EEA (data opgøres siden 2019 ikke i denne type info-grafik),
https://www.eea.europa.eu/media/infographics/co2-emissions-from-passenger-transport/view
Når fly brænder fossilt brændsel af oppe i atmosfæren giver det anledning til meget
større klimaeffekt end hvis brændslet var brændt af ved jordoverfladen. Få et nemt
overblik over dette ved at se en kort film på Youtube:
https://youtu.be/cENokgd9gTM
Figur 3: Flyvningen bidrager til klimaskade udover udledning af CO2
Bidrag til klimaet
CO2
Ikke-CO2
Indenrigs
1
0,5
Europæisk
kortdistance
1
1
Interkontinental
langdistance
1
3,5
Back-on-Track, Danmark
e-mail:
[email protected]
Side 5
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 317: Henvendelse af 23/4-20 vedrørende rapporten "Europæiske tog kan løfte fremtidens klimaudfordring", fra Poul Kattler
2180696_0006.png
I alt: Radiative Forcing
Index, RFI
1,5
2
4,5
Kilde: German Aerospace Centre, citeret fra
http://bevarjordforbindelsen.dk/hvad-er-op-og-ned-i-beregningerne-om-flyenes-klimapaavirkning/
Det er afgørende at have dette for øje. Ikke alene viser tallene de aktuelle
klimaeffekter af flyvningen, men flyenes indvirken på atmosfæren vil desværre
fortsætte for den ikke-CO2-relaterede del i fremtiden, hvor der kan flyves på
ikke-fossile brændstoffer, så længe brændstofferne stadig er baseret på opsamlet
kulstof (plantebaseret eller e-fuels).
Forholdet mellem fly og tog i Europa er i rene CO2-udledninger 1:18, og med ikke-CO2
relaterede klimaeffekter af flyvning er forholdet 1:36.
Figur 4: Hvordan forventes flytrafikken at udvikle sig?
Inden 2030 har luftfarten desværre ingen tekniske løsninger til at reducere sit
klimaaftryk effektivt. Flyflåden udskiftes heldigvis til lidt mere effektive fly; men disse
Back-on-Track, Danmark
e-mail:
[email protected]
Side 6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 317: Henvendelse af 23/4-20 vedrørende rapporten "Europæiske tog kan løfte fremtidens klimaudfordring", fra Poul Kattler
2180696_0007.png
forbedringer (under 1% om året for nye fly
6
) overhales fuldstændig af den forventede
mere flyvning, se figur 4.
Hvad
er alternativet til fossile brændsler?
Biobrændsler:​
Palmeolie er basis for erstatninger for de kendte flyjet brændsler. Men
jordkloden kan ikke levere palmeolie eller andre vegetabilske til alle flyene. Vi har
simpelthen ikke landbrugsjord nok til den slags. Faktisk er der paradoksalt nok ikke
nogen af de gængse kilder til at producere biodiesel, såsom raps, soja og palmeolie,
der udleder mindre CO2 end diesel produceret af råolie.
Brian Vad Mathiesen, der er professor i energiplanlægning og vedvarende energi ved
Aalborg Universitet siger:
»Det bekræfter mig i, at biodiesel-vejen ikke er den rigtige at gå overhovedet. Det er
næsten det værste, man kan gøre. Når man har haft de her energimål (krav fra EU om
iblanding af biobrændstof i benzin og diesel, red.) så har man prøvet på at skubbe en
teknologiudvikling i gang«.
»Men det er tydeligvis ikke lykkedes. Der findes ingen bæredygtige biobrændsler, der
hensigtsmæssigt kan nå målsætningen. Derfor mener jeg, at man skal anerkende, at vi
ikke kan nå målene på en måde, der giver mening for klimaet«, siger han
7
.
Om
brugen af palmeolie​ se også:
https://palmeolienspris.dk/
“Rigtige” e-fuels​
(power-to-x) er formentlig vejen frem for flyene. Her opsamles CO2
ud af atmosfæren, blandes med brint fra elektrolyse fra vedvarende energi, og der kan
komme et energitæt, flydende brændsel ud af det. Det findes ikke i dag og ligger ud i
fremtiden, og det bliver dyrt pr. liter. Mindst tre gange dagsprisen for jetfuel i dag.
I følge professor Brian Vad Mathiesen
8
vil der i 2030 være 1% af flyenes brændsel, der
kommer fra e-fuel.
6
https://www.euractiv.com/section/railways/news/planes-vs-trains-high-speed-rail-set-for-coronavirus-divi
dend/
7
https://politiken.dk/klima/art7313684/Professor-Vi-b%C3%B8r-droppe-biobr%C3%A6ndsel-i-benzin-og-d
iesel
8
https://www.berlingske.dk/business/kan-alternativt-flybraendstof-blive-klimaredning-nej-siger-forsker
Back-on-Track, Danmark
e-mail:
[email protected]
Side 7
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 317: Henvendelse af 23/4-20 vedrørende rapporten "Europæiske tog kan løfte fremtidens klimaudfordring", fra Poul Kattler
2180696_0008.png
Derfor må der en anderledes hurtig og målbevidst indsats til for at nedbringe
flyvningen.
Afsnit 2. Flyrejser kan reduceres på flere måder
En vision:​ I 2030 vil høje CO2e-afgifter få de rejsende til selv at prioritere mellem hvad
der er vigtigt og mindre vigtigt i deres liv. Høje afgifter på CO2e vil kunne stimulere til
udvikling og produktion af drivmidler til fly, der er mindre klimaskadelige, og i sidste
ende slet ikke er klimaskadelige. I 2050 vil der fortsat være flyvning på lange distancer,
men i langt mindre omfang end i dag og man vil flyve med emissionsfrie brændstoffer
kombineret med opsamling og deponering af CO2. Det vil være dyrt at flyve
interkontinentalt, og distancer inden for kontinenterne vil være erstattet af elektriske
tog.
2.1 Omlæg personlige vaner og offentlige strukturer
1.
Mange konferencer og møder vil ofte lige så godt kunne holdes som
2.
3.
4.
5.
videomøder.
Turistdestinationer til vores nærmere geografi kan udvikles. Rejsemål, der kan
nås uden flyvning, skal stimuleres.
Skift til transportmidler, der bidrager markant mindre til global opvarmning. Det
kan i Europa være med tog, bus og færger (fx til England).
Udbyg ikke infrastrukturer, der medfører skader på klimaet. Udvidelser af
lufthavne bør ikke finde sted, så længe at øget flytrafik påviseligt er skadeligt for
klimaet. Infrastruktur, der til gengæld gavner klimarigtige løsninger, skal til
derimod støttes.
Flyafgifter som andre klimaafgifter skal ses som en skades-afgift. Det er ikke
primært for at skrabe penge sammen, men for at påvirke adfærden, så forbruget
ændres.
Rapporten her vil gå videre med punkterne 3) - 5).
Back-on-Track, Danmark
e-mail:
[email protected]
Side 8
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 317: Henvendelse af 23/4-20 vedrørende rapporten "Europæiske tog kan løfte fremtidens klimaudfordring", fra Poul Kattler
2180696_0009.png
Afsnit 3. Togforbindelser som alternativ til flyrejser i
Europa
Billige fly uden afgifter og som følge heraf nedprioriterede internationale
togforbindelser har siden 90’erne gjort det svært at vælge klimarigtig persontransport i
Europa. Rejsevolumen med fly er blevet fordoblet, og disse muligheder for flere rejser
har populært sagt været betalt af klimaet.
Derfor skal der arbejdes målbevidst med en indsats på at finde/tilbyde erstatninger,
hvor det er muligt. Man skal derfor frem til 2030 undgå flyvninger inden for Europa op
til ca. 1.500 km. Fra 2030 frem mod 2050 med nye investeringer kan hele EU nås med
tog (dvs. op til ca. 2.500 km.).
Der skal på EU-niveau målbevidst arbejdes på at flytte den trafik, der i dag går med fly
til tog. Det er også hvad EU’s hvidbog
9
fra 2011 foreslog.
Alt mens jernbane infrastrukturer forbedres, kan jernbanetransport løse hele
persontransport behovet på det europæiske kontinent op til afstande på 1.500 km,
men også til 2.500 km, i takt med at der udbygges nok internationale
højhastighedsjernbaner.
Mange afstande er til gengæld umulige uden fly, især til det amerikanske dobbelt
kontinent og Afrika. Men også Storbritannien kan være svær at nå fra Danmark og
resten af Skandinavien. Der har tidligere været gode muligheder for at sejle til England
og fx have bilen med.
9
https://www.transportmagasinet.dk/article/view/153969/hvidbog_fra_eu_transport_2050
Back-on-Track, Danmark
e-mail:
[email protected]
Side 9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 317: Henvendelse af 23/4-20 vedrørende rapporten "Europæiske tog kan løfte fremtidens klimaudfordring", fra Poul Kattler
2180696_0010.png
Figur 5: TEN godstogs netværket i Europa
Vi foreslår at der laves et net af europæiske ruter for højhastigheds passagertog
svarende til det eksisterende TEN net for godstransport. En sådan prioritet skal danne
grundlag for store offentlige investeringer.
Med i udviklingen af de europæiske jernbaner hører at hovednettet (som i al
væsentlighed er elektrificeret i dag) også forsynes med strøm fra vedvarende energi.
Hermed kan CO2e udledningerne komme helt ned på nul. Også udledninger i
forbindelse med konstruktionsarbejder bør bringes så tæt på nul som muligt.
De steder i Europa, hvor der i dag er et udbygget netværk for højhastighedstog, kan
hvert tog medbringe 900 passagerer (fx. TGV Duplex). Med nyt signalsystem (ERTMS,
European Rail Traffic Management System),​
som er ved at blive indført i disse år og
frem til 2030, kan togene køre med 3 minutters interval.
Back-on-Track, Danmark
e-mail:
[email protected]
Side 10
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 317: Henvendelse af 23/4-20 vedrørende rapporten "Europæiske tog kan løfte fremtidens klimaudfordring", fra Poul Kattler
2180696_0011.png
Toget kan allerede på kort sigt være et reelt alternativ for de mange, der i dag tager
flyet for at nå mange destinationer i Europa. Det er de mennesker, der i dag vælger
flyet til forskellige formål:
-​
-​
-​
Turister, ofte børnefamilier og unge på ‘dannelsesrejser’
Forretningsrejsende og politikere, der rejser ifm. arbejdet
Forskere, der rejser til konferencer eller projektmøder
Det er vigtigt at have flere forskellige potentielle brugere for øje og ikke blot fokusere
på turisme. Rejsende vælger i dag flyet, fordi det ofte er billigere – og simpelthen
nemmere at finde. Politikere i EU må derfor arbejde for at gøre det billigere og
nemmere at tage toget.
Det haster med at komme igang. EU’s trestrengede politiske struktur får aktørerne til at
gemme sig lidt bag hinanden. Regeringerne i EU bør bestræbe sig for at tilbyde et
mere tilgængeligt alternativ.
Det har den hollandske regering i foråret 2020 netop taget initiativ til
10
. Det initiativ kan
blive et positivt vendepunkt.
3.1 Lavere priser
I de fleste tilfælde er toget dyrere (og mere besværligt og tidskrævende) end flyet. Det
europæiske politiske niveau bør arbejde for lavere priser for tog, fx med færre afgifter
de steder, det er relevant. Flypriser er i forvejen kunstigt lave pga. meget gunstige
(eller ikke-eksisterende) afgifter (for flybrændstof), ingen moms og subsidier til mange
lufthavne. Afgifter skal ændres, dels for at sikre mere realistiske priser på flyrejser, dels
for at tilvejebringe midler til at investere massivt i tog og stærkt forøget kapacitet på
skinnerne.
Priser for togrejser må (evt. bare i en overgangsperiode) kunne blive reduceret med
statstilskud og tilvejebringelse af rullende materiel. Står elementer af den europæiske
lovgivning i vejen for dette, må lovgivningen ændres.
Jernbaner har altid været betragtet som
kritisk infrastruktur​
og har været baseret på
et vist statstilskud, bl.a. til skinner, infrastruktur og vedligehold, og der bør fremover
10
https://back-on-track.eu/dutch-government-is-pushing-for-more-and-better-international-rail-ser
vices/
Back-on-Track, Danmark
e-mail:
[email protected]
Side 11
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 317: Henvendelse af 23/4-20 vedrørende rapporten "Europæiske tog kan løfte fremtidens klimaudfordring", fra Poul Kattler
2180696_0012.png
findes en ny balance for togforbindelser på tværs af nationale grænser, der som
hovedregel i dag ikke modtager offentlige driftsmidler.
F.eks. bør togforbindelser mellem hovedstæder i EU kunne betragtes som
grundlæggende infrastruktur uafhængigt af markedslogik, hvorefter operatører kan
konkurrere om offentlige udbud og herudover kunne levere ekstra ydelser såsom
restauranter og mulighed for at medbringe egen bil.
Hvad angår økonomi i tog, så skal vi til at vænne os til at den nødvendige omlægning
fra klimaskadelige fly til klimavenlige tog vil give et økonomisk bidrag til togene.
Figur 6: Hvordan skal indtægts- og udgiftsstrukturer omlægges fremover?
Tog
Billetter
Differentierede priser
Indtægter
Priser skal være justeret i henhold
til konkurrence med flyene.
Høj komfort skal der betales for.
Fasthold fx. flere komfort-klasser i
nattog.
Skal ned til et absolut
minumum til vedligehold.
International togtrafik bør ikke
betale moms. Tog på grøn
strøm skal ikke betale afgift.
En leasing pulje af nyt
nattogs materiel skal gøre det
lettere at komme i gang for
mindre aktører.
Der er rigelig plads til
tilskudsordninger (PSO) - til start
og til udvalgte strækninger.
CO2e-afgifter skal kanaliseres
over i ny klimarigtig infrastruktur i
Europa.
Planlægning i jernbaner
kræver lang tidshorisont.
Langtidsplaner vigtige.
Udgifter
Infrastrukturafgifter for
at køre på skinnerne
Moms (VAT) og
brændstofafgifter i en
del lande i Europa
Rullende materiel
Klimatilskud til driften
Investeringer
Back-on-Track, Danmark
e-mail:
[email protected]
Side 12
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 317: Henvendelse af 23/4-20 vedrørende rapporten "Europæiske tog kan løfte fremtidens klimaudfordring", fra Poul Kattler
2180696_0013.png
3.2 Offentlig støtte til direkte forbindelser mellem hovedstæder og
vigtigste storbyer
Direkte forbindelse mellem de store byer i Europa vil gøre det nemmere og mere
overskueligt for nye brugere (: flypassagerer) at planlægge en togrejse i Europa.
Der bør sikres direkte forbindelser mellem alle hovedstæder og de vigtigste storbyer, i
mange tilfælde støttet af offentlige driftskontrakter (PSO) og typisk via et bilateralt
samarbejde mellem to eller flere lande. Det bør tilvejebringes adgang til rullende
materiel med de nødvendige faciliteter (fx sovevogne til nattog) der kan køre over
grænserne, der gør det lettere for operatører at komme ind på markedet. Det kan
gøres med leasingaftaler.
Det er ikke nok at der er skinner at køre på. Et grundlæggende netværk af direkte
togforbindelser er en samfundskritisk infrastruktur i Europa. Dette er et
paradigmeskift
for jernbanerne, som primært har haft et regionalt og nationalt fokus i
de sidste 35 år.
Afsnit 4. Kapacitet af togrejser skal voldsomt i vejret for at
batte noget, praktisk og økonomisk
I henhold til Klimarådet er ca. halvdelen af alle 30 mill. flyvninger til og fra Københavns
lufthavn til EU-lande
11
.
Heraf kan igen ca. halvdelen af disse flyrejser i 2030 (efter Femern forbindelsens
åbning) nås med dagtog eller nattog
12
. Altså 7,5 mill. rejser (to veje). Frem mod 2050
kan hele EU nås med tog
13
.
Skandinavien er geografisk i Europas udkant. Ligesom det sydlige Balkan og den
Iberiske halvø. Der er langt at rejse, ikke kun til midten af Europa, men i sagens natur
meget langt til de andre udkanter. I tog er det ikke realistisk at rejse uden at man tager
natten i brug.
Ca. af flyrejser i tog-afstand skal erstattes af nattog fordi rejsetiden er over 4-6 timer,
hvilket er en “smertegrænse” for passagerer, der transporterer sig i dagtimerne. Fire
https://klimaraadet.dk/da/system/files_force/downloads/regulering_af_flysektoren_endelig_0.pdf
I henhold til T&E’s endnu ikke publicerede rapport Air2Rail.
13
Her tillader vi os den frækhed at gøre EU til det samme som Europa.
11
12
Back-on-Track, Danmark
e-mail:
[email protected]
Side 13
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 317: Henvendelse af 23/4-20 vedrørende rapporten "Europæiske tog kan løfte fremtidens klimaudfordring", fra Poul Kattler
2180696_0014.png
timer for business rejsende og seks timer for fritidsrejsende
14
. Den sidste
håndteres af tog i dagtimerne og af færger.
kan
Et sæt nattog med nutidige komfort kategorier medtager 110.000 passagerer året
rundt og et returløb (frem og tilbage) rummer således 220.000 passagerer med en
belægningsgrad på 63%
15
(se figur 7 nedenfor). Dertil kommer gen-introduktion af
færger fra Esbjerg til England og Skotland. De skal være CO2-frie og lette presset på
togforbindelser via Bruxelles. Det kunne dreje sig om tre færgeruter med en samlet
gnst. belægning på 2.000 overnattende passagerer per nat (én vej). Dertil skal lægges
kendte færger til Sverige og Norge.
16
Fig. 7:
Sammensætning af ét sæt nattog
Pladser
Liggevogn
Sovevogn
Siddevogn
40
22
50
Pladser inkl.
belægningsgraden
25
14
32
Antal vogne i et
heltog
6
4
3
i alt 13
Årlig gnst.
belægningsgrad *
0,63
Antal passagerer i
et gnst. nattog
151
55
95
301
* Baseret på belægningen i nattoget, der kørte til november 2014
Ganger vi med 365 dage og med 2 (returløbet), så kan en nattogsrute med denne
belægningsgrad stå for 220.000 rejser.
De 300 netto passagerer per tog skal sammenholdes med europæiske fly, der i gnst
flyver med 88 netto passagerer.
14
https://www.euractiv.com/section/railways/news/planes-vs-trains-high-speed-rail-set-for-coronavirus-divi
dend/
15
Svenskerne regner typisk med lidt lavere belægningsgrad. Derfor kan antal passagerer svinge lidt.
16
Færger opgøres ofte i CO2-tabellerne som ret klimaskadelige. Men man sammenblander medtagning
af lastbiler, personbiler og landgangspassagerer. For passagerer, der går ombord, er emissionerne ikke
så store. Men når containerskibene kan blive emissionsfrie i 2030, så kan passager- og roll-on roll-off
færgerne også kunne blive emissionsfrie. Men ikke nødvendigvis katamaraner og andre hurtigfærger.
Back-on-Track, Danmark
e-mail:
[email protected]
Side 14
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 317: Henvendelse af 23/4-20 vedrørende rapporten "Europæiske tog kan løfte fremtidens klimaudfordring", fra Poul Kattler
2180696_0015.png
Flyvninger i Europa i afstande som de, nattoget typisk kører, medfører ca. 200 kg
CO2e pr. tur
17
. Et nattog året rundt sparer derfor klimaet for 22 t. CO2e.
4.1 Hvad er værdien af CO2 reduktioner?
Der er to kilder til sådanne tal (kroner per sparet ton
CO2).
Figuren er fra OECD.
Beskatning
I henhold til OECD ligger beskatningen i dag (ECR)
omkring 30 USD per ton. Der spekuleres i hvor høj
beskatningen skal komme for at klimamålene i
Parisaftalen kan nås. Tallene for fremtidig ECR
nævnes i litteraturen mellem 100 og 500 USD per
ton.
Samfundsøkonomisk værdi
Samfundsøkonomisk værdi er anderledes end beskatning, og må forventes at antage
en højere værdi. Heri inddrages fx. det man kalder “dynamiske effekter”, hvor
klimaskader beregnes i økonomiens øvrige sektorer, og man prøver at værdisætte
værdier af biodiversitet, rekreative værdier mv. Fx. vil Svenske Trafikverket benytte
værdier fra en revideret model, ASEK 7
18
, der udregner samfundsøkonomisk værdi
ved CO2-reduktioner (og noget tilsvarende kender vi også fra danske modeller).
Modellen kommer frem til 7 SEK/kg CO2 besparelse, svarende til 700 USD per ton.
Danske Klimarådet har foreslår 1.500 kr, svarende til 200 USD. Klimarådets tal er en
blanding af hensyn til klassisk beskatning og samfundsøkonomisk værdi.
Med Klimarådets moderate 1.500 kr. CO2e skat pr. ton,
så er klima reduktions
værdien af et nattog 33 mill. kr. pr. år.
19
https://travel-footprint-calculator.irap.omp.eu/​
Her vil en database over specifikke rejsemål og volumen
også komme til hjælp, så tallet kan blive helt præcis. Men som gennemsnit skal det nok passe.
18
Ny svensk basis prognose offentliggøres d. 15.6. 2020
19
Togrejser på elektrificerede hovedstrækninger i Europa har et meget lille CO2 udslip, og med den
løbende grønne omlægning af elproduktionen vil udslippet nærme sig nul.
17
Back-on-Track, Danmark
e-mail:
[email protected]
Side 15
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 317: Henvendelse af 23/4-20 vedrørende rapporten "Europæiske tog kan løfte fremtidens klimaudfordring", fra Poul Kattler
2180696_0016.png
Trafikverket kommer med den høje samfundsøkonomiske værdi af CO2 besparelser
frem til et noget større positivt bidrag fra indførelse af nattog.
CO2e afgifter fra flyvning bør helt naturligt medgå til at forbedre infrastruktur og drift af
tog i Europa. De 33 mill. kr. pr. år er en god indikation for, hvilke økonomiske rammer,
der kan være omkring fremtidens togtransport; udover naturligvis passagernes
egenbetaling. De 33 mill. kr. pr. år skal ses i sammenhæng med bevillingen på 5 mill.
kr. pr. år over tre år, som den politiske aftale har givet.
Det er således både muligt og klimamæssigt rentabelt at få reduceret flyvning og få sat
tog og færger i gang for at erstatte hullet. Hvordan skal det så i øvrigt ske?
4.2 Frem til 2030; hvor kan toget tage os hen i Europa?
Figur 8: Muligheder for dag- og nattog i 2020 indenfor 12 timer fra København
Tidsangivelser er timer fra København med konventionelle tog (maks 200 km/t) med eksisterende
infrastruktur. Kilde: Trafikverket i Sverige, der tilsyneladende ikke mener at vi skal rejse til Balkan (!)
Back-on-Track, Danmark
e-mail:
[email protected]
Side 16
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 317: Henvendelse af 23/4-20 vedrørende rapporten "Europæiske tog kan løfte fremtidens klimaudfordring", fra Poul Kattler
2180696_0017.png
Toget har også den fordel at kunne bringe passagerer helt ind i byen. Det er et faktum,
der nogle steder har givet tog en afgørende konkurrencefordel frem for fly den dag i
dag. Tænk bare på Eurostar fra downtown London til downtown Paris eller Bruxelles.
Nattog er som nævnt nødvendige over lange afstande med køretid over 4-6 timer.
Nattoget inddrager natten som rejsetid og sparer typisk en hotelovernatning. Nattog
kører over afstande, som direkte konkurrerer med fly. Skal man fra Skandinavien
komme hurtigt i gang med at erstatte flyvninger med tog, så er svaret nattog, hvor
teknologi og infrastruktur allerede er på plads.
Nogle faciliteter kan i højere grad være baseret på marked og efterspørgsel, f.eks.
mulighed for at medbringe sin egen bil. Men sove- og liggevogne i natforbindelser og
endda restauranter/bistro/catering bør altid være tilgængelige på rejser over tre timer.
Man må ikke glemme begrebet service: Rejser med jernbane skal være forbundet med
følelsen af sikkerhed, komfort og service. Det skal være let at rejse med bagage, og
der skal tages hensyn til rejsende med børn, ældre, handicappede.
Oplevelsen ved at rejse vil blive ændret: Fra jag og stress i lufthavne til ro til at
forberede møder, tale med hinanden, opleve byer og landskaber undervejs.
-​
En ulempe kan være, at de lange, direkte forbindelser næppe får tid til mange stop
undervejs, dvs. kan være uegnede til andre rejsemål på ruten. Langdistance tog
skal derfor bedst muligt integreres med regional- og IC tog (der betjener flere byer
og afstande op til 300 km).
Eksempler på forbindelser fra Danmark
Derfor bør vi i Danmark, med hjælp fra bl.a. Banedanmark og DSB selv sikre direkte
togforbindelser
uden
skift til hovedstæder i Nordeuropa, såsom Stockholm, Oslo,
Berlin, Paris, London og Warszawa typisk som nattog med sove- og liggevogne og
bekvemme siddeafsnit for lavbudget rejsende og en form for restaurant/catering. DSB
som vi kender i dag skal ikke nødvendigvis selv stå for alle ruter, men etablerer
samarbejder med andre nationale selskaber eller andre operatører. Eller andre
operatører vinder udbud og kører tog - så længe det er efter en koordineret plan, så
passagererne ikke oplever markante forskelle.
Der vil være et potentiale for at dele bekosteligt materiel som sovevogne med andre
selskaber eller lease vogne fra et Europæisk leasingselskab.
Back-on-Track, Danmark
e-mail:
[email protected]
Side 17
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 317: Henvendelse af 23/4-20 vedrørende rapporten "Europæiske tog kan løfte fremtidens klimaudfordring", fra Poul Kattler
2180696_0018.png
Man skal f.eks. lave et praktisk samarbejde med svenskerne, der har en større
befolkning, større interne afstande (som det 3. største land i EU) og alligevel skal
igennem Danmark for at komme videre `ned` i Europa. Trafikverket lægger op til
milliard-investeringer i nye vogne, og hér skal Danmark selvfølgelig være med.
Oplagt for myndigheder og operatører at starte med Bruxelles, Paris, Zürich, München,
Stockholm og Oslo. Det er store og oplagte turist- og forretningsmål for danske
rejsende, der i dag kræver 3-4 togskift. Et skift er en nødvendighed på en længere
togrejse, men pestilens forbundet med stor usikkerhed: forsinkelser og muligt tab af
reservation. Det bør være muligt at nå vigtige storbyer uden sådanne komplikationer.
Vi lægger os ikke fast på hvilken operatør- og udbuds struktur, der skal benyttes. Det
er for passagernes og klimaets skyld ligegyldigt om det er en statslig operatør eller en
privat operatør, der leverer transportarbejdet. Så længe det foregår på en betryggende
måde under ensartede retningslinjer. Tiden arbejder for mere privatiserede operatører
og for udbud af offentligt støttet trafik.
Volumen af rejsende i nattog vil i 2030 være af 7,5 mill årlige rejser. Så vil der afgå
ikke mindre end 20-30 nattog fra København hver aften. Nogle mod Skandinavien,
men de fleste sydpå via hhv. Padborg og Femern.
For at indikere noget om travlheden på skinnerne til den tid, så vil der nok komme lige
så mange nattog i transit fra Skandinavien, men på lidt andre tidspunkter. Men det
burde være muligt. Til den tid har de europæiske jernbaner introduceret det nye fælles
signalsystem, så der bl.a. kan køres tættere end i dag på de samme skinner.
Figur 9: Sådan kan 30 nattog fra København afgå til kontinentet og Skandinavien
fra 2030 (udelukkende en illustrativ skitse)
Sydpå via Femern
Nattog 1
Nattog 2
Nattog 3
Nattog 4
Nattog 5
Nattog 6
18:11
18:17
18:22
18:35
18:05
18:09
Sydpå via Padborg
Nordpå via Øresund
Back-on-Track, Danmark
e-mail:
[email protected]
Side 18
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 317: Henvendelse af 23/4-20 vedrørende rapporten "Europæiske tog kan løfte fremtidens klimaudfordring", fra Poul Kattler
2180696_0019.png
Nattog 7
Nattog 8
Nattog 9
Nattog 10
Nattog 11
Nattog 12
Nattog 13
Nattog 14
Nattog 15
Nattog 16
Nattog 17
Nattog 18
Nattog 19
Nattog 20
Nattog 21
Nattog 22
Nattog 23
Nattog 24
Nattog 25
Nattog 26
Nattog 27
Nattog 28
Nattog 29
Nattog 30
19:05
19:09
19:11
19:17
19:22
19:35
20:05
20:09
20:11
20:17
20:22
21:05
21:11
21:17
21:22
22:05
22:09
22:17
22:30
22:45
23:05
23:09
23:17
23:30
Back-on-Track, Danmark
e-mail:
[email protected]
Side 19
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 317: Henvendelse af 23/4-20 vedrørende rapporten "Europæiske tog kan løfte fremtidens klimaudfordring", fra Poul Kattler
2180696_0020.png
Nattog vil kunne erstatte nogle IC-tog i Danmark i aftentimerne og i de tidlige
morgentimer. Der skal også skaffes plads til transit tog fra Sverige og Norge, der nok
vil passere Danmark midt om natten og uden om København H.
Kørslen vil naturligvis justeres efter sæsonpræget efterspørgsel. Sammenkobling af
sektioner fra Aalborg/ Aarhus vil kunne finde sted i Kolding eller i Padborg. Man kan
også forestille sig separate tog fra/til Aalborg/Aarhus sydpå.
4.3 Højhastighedstog
Flere højhastighedstog som det franske TGV og tyske ICE vil selvfølgelig gøre det
hurtigere at nå frem – som alternativ til (eller erstatning for) flyet. Danmark bør reelt
være koblet på det Europæiske højhastighedsnet den dag Femern forbindelsen står
klar. Hastigheder på mindst 250 km/t bør fremover være standard på nybyggede /
nyrenoverede danske hovedstrækninger. Med høj hastighed kan rejsende nå længere
i dagtimerne, og endnu længere, hvis natten tages i brug
20
.
I dag er eksisterende højhastighedsbaner i Europa forbeholdt særlige togsæt. Det skal
ændres, så også langsommere nattog (med maks. 160 - 200 km/t) kan få adgang.
Med en stor europæisk investeringsplan vil de europæiske jernbaner frem mod 2050
have meget højere hastigheder, mere kapacitet og også banegårdene vil være
udbygget til at håndtere de mange flere rejsende.
4.4 Lange tværgående og sæsonprægede forbindelser
At bruge toget til at rejse gennem Europa vil også give anledning til lange forbindelser,
der krydser flere grænser, i stil med datidens Wagon Lits særtog. Hvem husker ikke
Orientekspressen, der blev etableret som et langdistance luxus tog og revolutionerede
transportsektoren dengang.
Disse forbindelser kan være sæsonprægede (skiturisme, til højtider og festivaler) og
kan være kombineret med medtagning af biler.
Sådanne lange forbindelser kan i højere grad baseres på markedskræfter og være
afhængigt af efterspørgslen.
20
Fremtidens indenlandske el-tog er bestemt til kun at køre 200 km/t. Det er beklageligt. Forbindelserne
København-Femern og Kolding-Padborg bør opgraderes til 250 km/t for at indgå et det europæiske
højhastighedsnetværk.
Back-on-Track, Danmark
e-mail:
[email protected]
Side 20
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 317: Henvendelse af 23/4-20 vedrørende rapporten "Europæiske tog kan løfte fremtidens klimaudfordring", fra Poul Kattler
2180696_0021.png
Afsnit 5. Søgemaskine til at finde - og kombinere
forbindelser. Salgskanaler.
Der bør laves meget bedre søgemaskiner for jernbaneforbindelser i Europa.
Der bør være søgemaskiner, der gør det lettere selv at finde og sammensætte en
togforbindelse, og købe sin billet. Det er blevet overkommeligt for flyrejser, men stiller
større udfordringer for togforbindelser, hvor geografi og lokale forhold spiller en større
rolle.
Alle operatører skal være forpligtede til at stille data til offentligt rådighed i et
ensartet format og de må ikke må ekskludere salgskanaler.
Det, der endnu må mangle
for at realisere dette, bør udføres under europæisk supervision.
Der skal være fokus på at personlig betjening i en lang periode vil være nødvendig.
Passagererne skal vænnes til at bruge tog, en rutine, der er gået tabt gennem de
sidste 30 år. Salgsplatforme skal give økonomisk mulighed for at private (og mindre)
aktører kan hjælpe og vejlede de rejsende.
God og effektiv information og billetsalg bør være under statslig kontrol, og det skal
sikres at personlig betjening på stationer inkluderer alle operatørers rejsende.
Søgemaskiner bør kunne findes på de nationale sprog. Samordning af tekniske
standarder finder sted i EU, og national modstand mod denne samordning skal
effektivt ryddes af vejen.
Sker dette ikke hurtigt vil udenlandske giganter som Google og Amazon overtage dette
marked, og det er næppe til fordel for de europæiske rejsende.
Herudover skal
·​
·​
Alle salgskanaler få adgang til diverse rabatter.
Der etableres sikkerhed for at passagerer – i tilfælde af forsinkelser – kan komme
videre med næste forbindelse, uden at blive tvunget til at betale ekstra.
Back-on-Track, Danmark
e-mail:
[email protected]
Side 21
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 317: Henvendelse af 23/4-20 vedrørende rapporten "Europæiske tog kan løfte fremtidens klimaudfordring", fra Poul Kattler
2180696_0022.png
Referencer
Beregninger af flyvningens skadevirkninger, se:
http://bevarjordforbindelsen.dk/teknisk-baggrund-og-dokumentation/
Generelt om anbefalinger til forbedringer for jernbanesektoren i lyset af europæisk
Green Deal, se:​
https://back-on-track.eu/back-on-track-position-paper-on-new-green-deal/
Trafikverkets redegørelse for hvordan nattog kan sættes i gang igen (publiceres 30.4.2020)
Samfundsøkonomiske analyser udført af Svenske Trafikverket (ASEK-modellen) specielt med
henblik på overgang mellem fly og tog, se:
https://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/Planera-och-utreda/Planerings--och-analysmeto
der/Samhallsekonomisk-analys-och-trafikanalys/analysmetod-och-samhallsekonomiska-kalkylv
arden-for-transportsektorn-asek/
Back-on-Track, Danmark
e-mail:
[email protected]
Side 22