Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 315
Offentligt
2179937_0001.png
Valg af fremtidig trafikregulering (Vestkystvejen)
Dok.nr.:
757370
Sagsid.: 687848
Initialer: CDSN
Åben sag
Sagsfremstilling
Kommunen arbejder med planer om at aflaste Varde by for en del af den store
turisttrafik, der er mellem motorvej E20 og sommerhusområderne vestpå. Vejnet-
tet igennem Varde by og vest for byen har gennem mange år været belastet af
den store turisttrafik til sommerhusområderne langs vestkysten. Det har særligt
vist sig igennem sommerhalvåret, hvor der opstår lange bilkøer på ruten Nymin-
degabvej – Vestre Landevej samt i krydsene Vestre Landevej/Nordre Boulevard og
Ribevej/Søndermarksvej. Turisttrafikken udvikler sig fortsat og bliver spredt over
en endnu større del af året og dermed med endnu flere lørdage som belastes af
trafikken.
Denne aflastning påtænkes at ske ved at skabe en god og direkte forbindelse mel-
lem Nymindegabvej og Tarphagevej/Vestkystvejen, der i dag er forbundet med
motorvej E20 nær Esbjerg. Konkret er der tale om forbindelsen fra krydset Tarp-
hagevej/Oksbølvej ved Billum og til Nymindegabvej i eller nær krydset ved Ny-
brovej.
Kommunen har i 2008-2009 udarbejdet en trafiksikkerhedsplan, som samtidig vi-
ser en række trafiksikkerhedsproblemer samt ikke mindst en række lokaliteter,
hvor borgerne føler sig utrygge på grund af trafikken.
For at tilvejebringe et beslutningsgrundlag har kommunen igangsat et analysear-
bejde, der fokuserer på de trafikale problemstillinger som særligt turisttrafikken
skaber og i den forbindelse udpeget tre alternative forslag til reduktion af pro-
blemstillingerne. 2 af de 3 alternativer omfatter etablering af en god og direkte
forbindelse mellem Nymindegabvej og Tarphagevej/Vestkystvejen, der i dag er
forbundet med motorvej E20 nær Esbjerg. Konkret er der tale om forbindelsen fra
krydset Tarphagevej/Oksbølvej ved Billum og til Nymindegabvej i eller nær kryd-
set ved Nybrovej. Det tredje alternativ omfatter stedvise opgraderinger på det ek-
sisterende vejnet.
De 3 alternativer er konkret:
o
en ny vejforbindelse fra Tarphagevejs udmunding i Oksbølvej, der fortsætter
mod nord, vest om Kærup og med tilslutning i Nymindegabvej i eller nær kryd-
set Nybrovej/Nymindegabvej. Det er et nyt vejtracé uden cykelsti
en linjeføring, der helt eller delvis benytter Hannevangvej og Nybrovej, hvor
der samtidig er fokus på forbedrede forhold for de lette trafikanter, idet der
kommer cykelsti langs vejen
ingen vejudbygning, men en forbedring af trafiksikkerheden i Janderup, Billum
og Kærup området samt forbedring af fremkommeligheden gennem Varde by.
Forslaget indeholder bl.a.
o
o
o
o
o
cykelsti på Nymindegabvej, fra Vittarp til Varde
cykelsti fra Kærup til Nymindegabvej
cykelsti langs Nybrovej fra Janderup til Kærup
opstramning af helleanlæg i Billum og Janderup
hastighedsdæmpning på Vesterhavsvej – Vesterled i Janderup
o
o
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 315: Henvendelse af 17/4-20 vedrørende A 11 Varde-Korskro, fra Lars Bryndum Jensen, Janderup
2179937_0002.png
o
o
o
o
o
hastighedsdæmpning på Vesterhavsvej i Billum
ændret skiltning ved rundkørsel i Billum
bedre fremkommelighed i krydset Vestre Landevej/Ndr. Boulevard ved
etablering af shunt
bedre fremkommelighed i krydset Ribevej/Søndermarksvej ved etablering
af shunt
ny signalregulering Ribevej/Toftegårdsvej samordnet med Ribevej/ Søn-
dermarksvej
Med hensyn til alternativ 1 har kommunen allerede udarbejdet et projektforslag
med tilhørende investeringsoverslag i juli 2009, i samarbejde med Vejdirektoratet.
Formålet med analysen er at konkretisere de 3 alternativer og belyse deres evne
til at reducere de gener, som turisttrafikken skaber på vejnettet, samt de afledte
effekter, som forslagene må have på trafiksikkerheden og trygheden på vejnettet.
For alle 3 alternativer gælder, at de indeholder en gennemgang og revidering af
den eksisterende vejvisning med relevans for den trafik, som ønskes påvirket.
Desuden er der foretages en analyse af krydsene Vestre Landevej/Nordre Boule-
vard og Ribevej/Søndermarksvej, idet disse to kryds i dag er meget belastet af fe-
rietrafikken.
De 3 alternativer har forskellig tilgang til de trafikafviklings-, trafiksikkerheds- og
tryghedsmæssige problemstillinger, og effekten af disse er forskellig.
Grundlæggende har fokus i analysen været på problemstillingerne med afvikling af
turisttrafikken lørdag til og fra de store sommerhusområder ved vestkysten, som
giver store gener i Varde by og lange ventetider for turisterne samt den lokale tra-
fik. Derudover har processen med udarbejdelse af kommunens trafiksikkerheds-
plan afdækket en række strækninger, som borgerne ikke føler er sikre, ligesom
udvalgte kryds og strækninger er uheldsbelastet.
Alternativ 1 og 2 fokuserer helt overvejende på den grundlæggende problemstil-
ling omkring turisttrafikken, hvor løsningen også kan være til gavn for en lille del
af den nord-syd kørende dagligdagstrafik, ligesom alternativ 2 også tilgodeser de
lette trafikanter på Nybrovej. Alternativ 3 sigter mere bredt på trafikafviklingen
såvel som trafiksikkerheden/trygheden gennem en række løsninger i veldefinere-
de kryds og kortere strækninger. I modsætning til alternativ 1 og 2 vil alternativ 3
medføre, at turisttrafikken fortsat vil benytte vejnettet i Varde by, men trafikafvik-
lingen i de 2 kritiske kryds forbedres væsentligt.
Alle 3 alternativer medfører påvirkninger på omgivelserne, ligesom de alle rummer
store anlægsinvesteringer. I relation til anlægsinvesteringerne har alternativ 3 en
fordel i at være mere fleksibel, da de forskellige elementer kan etableres i takt
med det kommunale anlægsbudget, hvorimod alternativ 1 og 2 kræver, at hele fi-
nansieringen er på plads inden deres etablering.
I tabellen herunder er der givet en illustrativ vurdering af de 3 alternativer. ”+”
angiver en positiv effekt, ”0” angiver ingen effekt mens ” ÷” angiver en negativ
effekt. Det skal tydeliggøres, at vurderingen er baseret på en faglig, men subjek-
tiv vurdering.
Trafiksikkerhed og tryghed
Fremkom-
Konse-
Fleksibilitet
Økonomi
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 315: Henvendelse af 17/4-20 vedrørende A 11 Varde-Korskro, fra Lars Bryndum Jensen, Janderup
2179937_0003.png
melighed
Jan-
derup
0
0
+
Billum
0
0
+
Varde
0
0
0
Åbne
land
0
+
+
Alternativ 1
Alternativ 2
Alternativ 3
+
+
+
kvenser på
omgivel-
serne
÷
÷
÷÷
i anlæg
÷÷
÷÷
+
60-104
mio. kr.
45-50
mio. kr.
26-34
mio. kr.
Forvaltningens vurdering
Samlet set synes alternativ 3 at have en mere positiv effekt end de 2 øvrige alter-
nativer, idet dette alternativ i stor udstrækning tilgodeser turisttrafikken lørdag
(om end vejnettet i Varde fortsat belastes), men samtidig afhjælper en række øv-
rige problemstillinger som findes lokalt i Janderup, Billum og i det åbne land ved
disse 2 byer. Alternativ 3 er samtidig mindre økonomisk tung og med en væsent-
lig større fleksibilitet indbygget i relation til etablering af løsningselementerne.
Havde den trafikafviklingsmæssige problemstilling i højere grad været knyttet til
dagligdagstrafikken og ikke kun til et begrænset tidsrum lørdag, ville resultatet af
den indbyrdes vurdering af de 3 alternativer højst sandsynlig have været et andet.
Retsgrundlag
Planloven
Lov om offentlige veje
Kommunalfuldmagten
Vejreglerne
Naturbeskyttelseslovens § 20
Økonomi
Alternativ 1:
Afhængig af vejens konkrete udformning er anlægsprisen estimeret til mellem
60 og 104 mio. kr.
Alternativ 2:
Afhængig af vejens konkrete udformning er anlægsprisen estimeret til mellem
45 og 50 mio. kr.
Alternativ 3:
Afhængig af valg af løsning er anlægsprisen estimeret til mellem 26-34 mio. kr.
Det bemærkes dog, at alternativ 3 kan udføres som delprojekter, og det er mu-
ligt at fravælge nogle af delprojekterne. Der er en ejendom, der skal ekspropri-
eres. En del af den jord, der skal erhverves i den forbindelse, kan senere sæl-
ges til erhverv. Prisen for dette er ikke indregnet.
Høring
Ingen
Bilag:
Vestkystvejen
Vestkystvejen
Vestkystvejen
Vestkystvejen
Vestkystvejen
Vestkystvejen
Vestkystvejen
-
-
-
-
-
-
-
Hovedrapport (755219)
Bilag A (757380)
Bilag B (757415)
Bilag C (757417)
Bilag D (757448)
Bilag E (757455)
Bilag F (757619)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 315: Henvendelse af 17/4-20 vedrørende A 11 Varde-Korskro, fra Lars Bryndum Jensen, Janderup
2179937_0004.png
Anbefaling
Forvaltningen anbefaler,
at
der på baggrund af de foreliggende økonomiske oplysninger træffes beslutning
om, hvorvidt projektet ønskes fortsat, og hvilke af de 3 alternativer, der skal ar-
bejdes videre med.
Beslutning fra Udvalget for Plan og Teknik
Mødedato:
Fraværende:
16. juni 2010
Lau Tambjerg, Alf Vinter
Udvalget besluttede, at det indstilles til byrådet,
at
der arbejdes videre med model 3,
at
regulering i de 2 vejkryds i Varde igangsættes snarest muligt,
at
prioritering af de etaper, der skal igangsættes i forbindelse med model 3, fore-
lægges udvalget,
at
arealreservationen i forbindelse med den tidligere plan omkring Vestkystvejen
ophæves.
Beslutning fra Økonomiudvalget
Mødedato:
Fraværende:
24. juni 2010
Forelægges Byrådet med anbefaling.
Beslutning fra Byrådet
Mødedato:
Fraværende:
29. juni 2010
Tom Arnt Thorup,
Indstillingen tiltrådtes.