Kære Regionsråd i Region Hovedstaden
Stor er forundringen, men allermest bekymringen over den 3. april 2020 at læse artiklen i
Frederiksborg Amts Avis:
'Sparekniv mod bus & tog'...
med planer om at skære i togdriften på
Lokalbanen på strækningen Hillerød
–
Hundested, således at de mindre stationer kun bliver betjent
med timedrift.
Det er fuldstændig uforståeligt, at dette er kommet op som et muligt sted at spare.
Halsnæs kommune er en yderkommune her i regionen. Der er få lokale arbejdspladser, hvorfor den
kollektive trafik er alfa omega i en kommune, hvor hovedparten af folk i arbejde pendler ud af
kommunen til arbejdspladser i de større byer.
Halsnæs kommune har formået at være en yderkantskommune, der stadig kan tiltrække tilflyttere
herunder børnefamilier, fordi der netop er en god kollektiv færdselsåre mod København.
Halsnæs kommune består imidlertid af meget mere end de to største byer Frederiksværk og
Hundested. Midt i mellem de to byer ligger landsbyen Torup, der er blevet kåret til årets landsby i
2019, og hvor mange lokale kræfter og initiativer spirer op og realiseres. Byen huser en Lilleskole, en
børnehave, en lokal Brugs foruden Danmarks ældste økologiske landsby. Torup er i det hele taget
meget andet end en lille plet på landkortet. Den er en af de kun 3 varme zoner i Danmarks landzoner,
hvor der sker nettotilflytning i stedet for fraflytning.
Torup oplever netop den tilflytning grundet sit unikke lokalmiljø, men også fordi det rent faktisk kan
lade sig gøre at pendle til København inden for en rimelig rejsetid. Antallet er afgange er selvsagt
afgørende for, at man vælger den kollektive trafik frem for bilen. Er der ikke tilstrækkeligt med
afgange, som passer ind i de fleste familiers i forvejen pressede tidsskemaer, falder incitamentet til at
tage offentlig trafik med deraf risiko for øget bilisme, men endnu værre fraflytning.
Der er aktuelt planlagt udbygning af Torup med ca. 100 husstande i den nye bydel Hvideland foruden
et ældreboligbyggeri centralt i byen.
Mange beboere i Torup har netop valgt at bidrage til fællesskabet og CO
2
regnskabet ved ikke at tage
pendlervejen i bil. Det afføder en stor afhængighed af toget for, som nævnt, at komme på arbejde,
men også købe fornødenheder udover hvad den lokale Brugs kan klare, komme til tandlægen, på
biblioteket, lægen, besøge venner og bekendte etc..
Torup er desuden placeret ca. 3 km fra den lokale kommuneskole, Melby skole. Desværre eksisterer
der ikke en sikker skolevej, hvorfor skolebørn på Melby skole bosiddende i Torup er afhængige af
togdriften for at kunne komme hjem fra skole på egen hånd. Aktuelt venter skolebørn op til en halv
time på næste tog. Det er fuldstændig uholdbart, at skolebørn skal stå alene og vente op til en time på
næste tog.
Det samme gælder for
”udenbys”
skoleelever på Lilleskolen samt børn i børnehaven, hvor flere både
børn og forældre tager toget frem og tilbage.
Det skal også nævnes, at det faktisk har været muligt for lokale kræfter at omdanne det ellers tidligere
forliste kursuscenter Toruplund til en succesrig efterskole, der også er afhængige af togdriften.
Aktuelt er håbet, at Torup vil kunne danne grundlag for yderligere arbejdspladser, men det håb svinder
da voldsomt, hvis togdriften skæres ned til timedrift.
Halsnæs kommune er, som skrevet, en yderkommune, der ikke kan se sig fri af socioøkonomiske
udfordringer og lavere uddannelsesniveau sammenlignet med storbykommunerne. Det er derfor
altafgørende for de unges fremtid, at de kan motiveres til at tage en uddannelse. Udbuddet af
ungdomsuddannelser er qua kommunens størrelse ikke kæmpe stort. Mange unge trækker derfor til
bl.a. Hillerød for at påbegynde en ungdomsuddannelse. I den forbindelse er togdriften altafgørende for