Fra:
Sendt:
22. april 2020 09:23
Til:
Emne:
FT Transportudvalget TOG på galt spor
Folketinget
Transportudvalget
Planer om at forringe togdriften i landdistrikts-vækstområde
Movia/Lokaltog har planer om væsentlige forringelse på bla Frederiksværkbanen.
Det må ses i skarp kontrast til samfundets bestræbelser på mindske klimapåvirkningen fra transport,
da en sådan reduktion af togdriften vil skubbe transport over på private biler. Det er indlysende. Se
iøvrigt den lange række af argumenter i vedlagte notat, som bla peger på de mange skoleelevers
transportbehov. F
orslaget vil bla helt lokalt medføre timedrift på Dyssekilde & Østerbjerg: en halvering af tog-
betjeningen.
Dertil kommer at
forringelse af togdriften
vil være gift for udvikling af et af de få landdistrikter, som
faktisk er i vækst, bla og især pga gode tog-transportforhold. Et godt eksempel er netop Torup, som
blev Årets Landsby i Danmark, 2019, bla pga det bevidste, lokale arbejde med at udvikle
bæredygtighed i praksis. Torup betjenes af Lokalbanen; den lokale station Dyssekilde med �½-times
drift. Her har lokale kræfter restaureret selve stationsbygningen, hvor der nu er madmarked,
kontorfællesskab, antikvarboghandel, deleværksted/Repair Cafe og udlejning af alternative el-
cykler.
Men nok så vigtigt er den lokale indsats for at skabe en ny, bæredygtig bydel, Hvideland, med ca
350 nye beboere fordelt i 100 nye huse i 2 etaper over de næste år, dvs en fordobling af
indbyggertallet i Torup. I denne sammenhæng vil det være til stor skade for dette udviklingsprojekt
at togdriften er planlagt forringet: de nye beboere har netop valgt Torup - en af landets få Varme
Zoner med stigende bosætning i landdistrikter - for at kunne klare sig uden egen bil. Nuværende
beboere vil overveje fraflytning pga længere og besværliggjorte transporttider: en negativ
dominoeffekt.
Den planlagte forringelse er et
perspektivløst forslag, som er drevet af en meget smalsporet økonomisk
kassetænkning. Nedskæringsforslaget på i alt ca 15 mill kr er i øvrigt skævt fordelt, idet Nordsjælland er udset til at
skulle bære ca 12 mill kr af dette, men især den nordvestlige del af Nordsjælland er ikke begunstiget af gode
togforbindelser. Her må der gribes ind, landspolitisk, for at leve op til det politiske mål om at skabe et Danmark i
balance.
ligger hos Regionsrådet, men ansvarsforflygtigelsen
lurer desværre, for det er Lokaltog/Movia som står for driften. Lokaltog skriver om sig selv at det
gerne vil
'Betragtes som en seriøs jernbaneoperatør og infrastrukturforvalter over for myndigheder,
ejerkreds, samarbejdspartnere, medarbejdere, passagerer og offentlighed.'
Movia ejer 75 procent af
Vi er opmærksomme på at beslutningskompetencen
aktierne i Lokaltog a/s. De øvrige aktier ejes af kommunerne, bla Gribskov, Halsnæs og Hillerød. Lokaltog er således