Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 309
Offentligt
2177463_0001.png
Frie Danske Lastbilvognmænd
Kære Transportminister Benny Engelbrecht
FDL`s
vegne tillader Jens Groot sig hermed at skrive dette brev og stile det til dig. Jeg er ansat som kontorleder
hos Frie Danske Lastbilvognmænd
FDL. FDL
og jeg mener, det er på tide at få belyst hvilke metoder og skjulte tiltag,
der bruges for at opnå løndumpning af danske lastbilchauffører i DK registrerede lastbiler, der arbejder under
såkaldte lokumsaftaler.
Som udgangspunkt drejer hele øvelsen sig i at finde et fast beløb, som kan omregnes til en overenskomstmæssig
korrekt løn. Jeg vil skitsere nogle af de eksempler jeg har kendskab til:
1. Fast månedsløn
2. Fast procent af den månedlige indtjening med lastbilen
3. Fast kilometer takst for kørte kilometer
Når der ud fra de 3 eksempler eller andre lignende modeller er fundet frem til et beløb for lønningsperioden,
omregnes dette beløb så det passer til en overenskomstmæssig korrekt løn. Der udbetales ikke løn for flere timer en
der er penge til.
Drejer det sig om overnatning i lastbilen, i henhold til SKATS krav, en arbejdsperiode på 24 timer eller mere,
fratrækkes de skattefrie diæter (de må ikke bruges som løn), inden restbeløbet beregnes til overenskomstmæssig
korrekt løn. Der udbetales ikke løn for flere timer en der er penge til.
Lønberegningen ud fra disse modeller er meget simpel, beløbet som er til rådighed som løn, indtastes i et dertil
konstrueret regneark, som blot regner baglæns, det kommer ud med det timeantal der er penge til. Det timeantal
indtastes i et valgt lønsystem hvor chaufføren er oprettet med personlige skatte oplysninger og lige nøjagtig de i
overenskomsten krævede lønforhold.
Der mangler det som mange lastbilchauffører ikke gider udfylde, en dagseddel med så simple oplysninger som: Tur
Start: Dato Kl. Km Sted
Afl: Sted Kl. Km - Pause: Sted Kl. Km - Tur Slut: Dato kl. Km Sted.
Disse oplysninger, burde være grundlaget for en overenskomstmæssig korrekt lønberegning.
Vognmanden udleverer et lønningsregnskab, en elektronisk lønberegning, som kun chaufføren og dennes personlige
data på føre kortet, har mulighed for at afslører som løndumpning.
Færdselsstyrelsen som har kontrolpligten i forbindelse med udstedelse og fornyelse af godskørselstilladelser, i
henhold til godskørselslovgivningen,
LBK nr 1051 af 12/11/2012,
får de samme oplysninger som fagforeningen og
arbejdsgiverforeningen får, dersom de ønsker at kontrollerer om lønudbetalingen også er efter den oplyste
gældende overenskomst.
1.
FDL
Teglbækvej 8
• DK-8361
Hasselager
Tlf. +45 86 88 05 44
mobil +45 40 57 05 44
[email protected]
www.friedanskelastbilvognmænd.dk
CVR-nr.: 71 68 71 12
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 309: Kopi til orientering af henvendelse af 15/4-20 om løndumpning af danske lastbilchauffører i DK registrerede lastbiler, fra Frie Danske Lastbilvognmænd
2177463_0002.png
Frie Danske Lastbilvognmænd
FDL og jeg mener det er på tide disse løn lokumsaftaler stoppes, de skaber mulighed for en ukontrollerbar løn
dumpning over for DK registrerede chauffører, i DK registrerede lastbiler, det er konkurrence-forvridende forhold.
Skal det lykkedes, skal Færdselsstyrelsen til aktivt at bruge de tacografdata, de allerede nu afkræver virksomhederne
i forbindelse med en kørehviletidskontrol. Disse tilsendte tacografdata skal også samtidig bruges, i et af de allerede
udviklede elektroniske løn beregnings programmer.
FDL og jeg har tidligere forespurgt Trafikstyrelsen, og nuværende Færdselsstyrelsen om den skitserede løsning ikke
var en mulighed. Svaret vi fik på daværende tidspunkter var, det er ikke en lovlig mulighed og derfor ikke mulig. Den
skitserede datasamkøring skal lovliggøres, før det er muligt for Færdselsstyrelsen at kontrollere om godskørsels
indehaveren overholder lovens krav til lønafregning.
I henhold til de skitserede juridiske forhold, vil en løsning af problemet, kræver Justitsministerens deltager, så en
lovmæssig løsning på data samkørings-problemet kan blive afklaret.
De vognmænd som udnytter det lovmæssige hul, manglende samkøring af tacografdata medfører, vil fortsat benytte
den sti eller en tilsvarende.
Så kære Transportminister Benny Engelbrecht, godstransporten på gummihjul har brug for Transportministerens
hjælp, samt en hjælpende hånd, fra Justitsministeren.
Frie Danske Lastbilvognmænd
FDL
og kontorleder Jens Groot ser frem til en snarest løsning på problemet,
FDL
og
Jens Groot er selvfølgelig til rådighed, med yderlig dybdegående information, dersom Transportministeren ønsker
disse oplysninger.
Med venlig hilsen
Jens Groot
2.
FDL
Teglbækvej 8
• DK-8361
Hasselager
Tlf. +45 86 88 05 44
mobil +45 40 57 05 44
[email protected]
www.friedanskelastbilvognmænd.dk
CVR-nr.: 71 68 71 12