Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 307
Offentligt
2177419_0001.png
Foreløbig
evaluering
Pilotprojekt med anvendelse af
fastmonteret ATK (stærekasser)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 307: Orientering om Vejdirektoratets foreløbig evaluering af pilotprojektet med anvendelse af fastmonteret ATK (stærekasser), fra transportministeren
2177419_0002.png
Baggrund for pilotprojektet
I marts 2017 igangsatte regeringen et pilotprojekt med at opsætte hastighedskameraer fra politi-
ets fotovogne i faste standere – de såkaldte stærekasser.
Pilotprojektet udsprang af et ønske om at undersøge, hvorvidt politiets kameraer til fartkontrol
(som er i brug i fotovognene) også kunne fungere i faste standere, samt at undersøge hvilken ef-
fekt stærekasserne har på de danske trafikanter. Den første stærekasse blev anlagt i Måløv i juni
2018, og den sidste, af de i alt 20 stærekasser på 11 lokationer, blev anlagt i november 2018.
Lokaliteterne til stærekasser er udpeget på baggrund af ulykker og hastighedsmålinger og er bl.a.
valgt ud fra følgende kriterier:
• Placeringerne ligger alle på det rutenummererede vejnet.
• Placeringerne er udvalgt fra både strækninger og kryds.
• Ved alle udvalgte placeringer er der registreret minimum fire personskadeulykker
i perioden 2011 – 2015.
• Der har været tilgængelige og relevante hastighedsmålinger tæt på de udvalgte
placeringer, der viser for høje hastigheder i forhold til hastighedsgrænsen.
Baggrunden og de tidligere forudsætninger for det igangværende 'Pilotprojekt med anvendelse
af fastmonteret ATK (stærekasser)' er beskrevet i baggrundsrapporten "Forslag til anvendelsen af
stærekasser i den automatiske hastighedskontrol (ATK)", der er udgivet af Transport- Bygnings-
og Boligministeriet i 2017.
I baggrundsrapporten er beskrevet, at Vejdirektoratet vil evaluere projektet foreløbigt efter et år
med henblik på at vurdere, om projektet skal fortsætte og eventuelt udvides. Erfaringerne fra pro-
jektet kan danne grundlag for videre politiske drøftelser af, hvordan hastighedskontrollen fremover
skal indrettes i Danmark.
Formålet med stærekasserne er at få flere trafikanter til at overholde hastighedsgrænserne og
dermed nedsætte gennemsnitshastigheden.
Delevalueringens overordnede konklusion
Samlet set vurderer Vejdirektoratet efter et års drift af pilotprojektet med stærekasser i
Danmark, at det nuværende pilotprojekt, trods udfordringer med teknik og drift, har væ-
ret en vellykket introduktion af stærekasser i Danmark, og at projektet bør fortsætte. Den
valgte løsning med at flytte eksisterende kameraer fra fotovogne til faste standere har kun-
net lade sig gøre og er blevet gennemført, og kameraerne har – overordnet set – vist sig at
kunne fungere i stærekasser. Det kan ligeledes konkluderes, at niveauet af hærværk har
vist sig at være lavere end forventet. Henset de ikke uvæsentlige tekniske problemer vur-
derer Vejdirektoratet dog ikke, at det er hensigtsmæssigt i en fremtidig udrulning af flere
stærekasser at benytte kameraer fra fotovogne.
Ved alle ATK-standere er gennemsnitshastighederne faldet fra førperioden til ”senefter”-
perioden, som ligger præcis et år efter førperioden. Gennemsnitshastighederne er faldet i
størrelsesordenen mellem 3 km/t og 13 km/t, og ved alle ATK-standere på nær en enkelt er
gennemsnitshastigheden i ”senefter”-perioden under hastighedsgrænsen.
8
km/t lavere
fart i gennemsnit
Antal klip
i kørekortet er
fra faldet fra
5
% til
1
%
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 307: Orientering om Vejdirektoratets foreløbig evaluering af pilotprojektet med anvendelse af fastmonteret ATK (stærekasser), fra transportministeren
2177419_0003.png
Status på pilotprojektet
og forudsætning
De 20 ATK-standere blev sat op i perioden juni – november 2018, og de blev
sat i drift løbende til og med december 2018.
I baggrundsrapporten, som blev udgivet ved projektets offentliggørelse, be-
skrives det, at der efter et år skal evalueres på, hvordan trafikken tilpasser sig
ved stærekasserne, hvordan kameraerne egner sig til at blive flyttet, samt om-
kostninger og drift.
I nærværende dokument, opdeles evalueringen af praktiske årsager i fire
overordnede områder, hvoraf det sidste område (Udviklingen i antallet af
bøder) vedlægges som bilag til dette notat:
9800 Hjørring
1. Anlæg og drift
2. Kameraernes tekniske funktion
3. Hastighedsoverskridelser
4. Udviklingen i antallet af bøder (bilag 1),
ansvarlig: Rigspolitiet
De områder, der er særligt relevante i nærværende
evaluering efter et år, er afsnit 1 og 2, der vedrø-
rer, hvordan de eksisterende kameraer har egnet
sig til at blive flyttet, og hvordan anlægs- og op-
startsfasen af projektet er gået.
7900 Nykøbing Mors
Vilsundvej
Aalborgvej
Sæbyvej
9000 Aabybro
20 ATK-standere
på 11 strækninger
8240 Riskov
Grenåvej
6950 Ringkøbing
Herningvej
2760 Måløv
Måløv Byvej
2620 Albertslund
Roskildevej
Afsnit 3 omhandler ændringer i hastighedsover-
skridelser. Begrænsninger og delkonklusioner for
denne del beskrives nærmere i afsnittet. Afsnit 4, der
omhandler udviklingen i antallet af bøder, er udarbejdet
af Rigspolitiet, og vedlagt som bilag 1.
6731 Esbjerg
Tjæreborgvej
5270 Odense
Bogensevej
4200 Slagelse
Slagelse Landevej
4700 Nykøbing F.
Gaabensevej
Budget og forbrug
Total budget for hele projektet
Total forbrug i projektet (2017 – 2019)
24,6 mio. kr.
15,2 mio. kr.
Fordeling af forbrug (2017 – 2019)
Indkøb, anlæg mm.
Hærværk
Trafikmålinger, spoler mm.
Drift
Total
9,6 mio. kr.
0,9 mio. kr.
1,5 mio. kr.
3,2 mio. kr.
15,2 mio.kr
3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 307: Orientering om Vejdirektoratets foreløbig evaluering af pilotprojektet med anvendelse af fastmonteret ATK (stærekasser), fra transportministeren
Afsnit 1:
Anlæg, drift af stærekasserne
og hærværk
Den valgte løsning med at flytte eksisterende kameraer fra fotovogne til faste standere har kun-
net lade sig gøre og er blevet gennemført, og kameraerne har – overordnet set – vist sig at fungere i
stærekasser. Desuden har niveauet af hærværk vist sig at være lavere end forventet.
Projektet har dog oplevet en række problemer, som er forbundet med det udstyr, som var en fast-
lagt ramme for projektet. Disse problemer vil blive uddybet nærmere i dette og næste afsnit. Pro-
blemer med udstyr ser dog ikke ud til at have haft en mærkbar effekt på trafikanternes tilpasning af
hastighederne ved stærekasserne jvf. afsnit 3.
Placering og anlæg af stærekasser
Det blev ved projektets opstart konstateret, at der kun er én type stander på markedet, der kan
benyttes til den type kameraer, der findes i Danske ATK-vogne i dag. Standerens udformning og
højde (1,8 meter) er tilpasset til typen af kamera (PoliScan Speed M1 HP), der teknisk set ikke er i
stand til at foretage effektive målinger, hvis det er placeret over 1,4 meters højde. Disse praktiske
forhold begrænser de fysiske lokationer, hvor det vil være effektivt og muligt at sætte et kamera op,
da vejen og terrænets udformning let kan påvirke sigtbarheden af et kamera, der står så lavt. Med
pilotprojektets begrænsede antal stærekasser har det ikke været problematisk at finde placeringer,
men ved en eventuel udvidelse af antallet af stærekasser, er det vigtigt, at kameraerne er nemmere
at placere på forskellige typer strækninger og i kryds.
Installation og kalibrering af kameraerne
Kameraerne er blevet kalibreret som planlagt, hvilket foregår ved, at udstyret bliver midlertidigt fjer-
net fra stærekasserne og bragt til Tyskland, hvor de bliver kalibreret (på samme vis som kamera-
erne i fotovognene bliver). Vejdirektoratet oplevede en teknisk udfordring ved den første kalibrering,
som viste sig at være et opstartsproblem, som nu er løst, også ved fremtidige kalibreringer.
Hærværk og udstyrets sårbarhed
Pga. af de lave standere, og dermed kamerarudernes tilgængelighed, var Vejdirektoratet forberedt
på et højt niveau af hærværk. Der er hovedsagligt konstateret to typer hærværk: Enten er glasset,
der beskytter kameraet, blevet overmalet/klistret til, eller også er det blevet smadret. Det er ikke
lykkedes at trænge igennem glasset til selve kameraet, og dermed har stort set alle skader væ-
ret begrænsede til rengøring eller udskiftning af glas. Det totale antal tilfælde af hærværk har, til og
med november 2019, været 27:
• 2018: 17 tilfælde af hærværk (14 gange smadret glas og 3 gange maling)
• 2019: 10 tilfælde af hærværk (6 gange smadret glas og 4 gange maling)
Der er siden jul desuden konstateret et enkelt tilfælde af mere alvorlig hærværk, der har gjort skade
på den PC der er i standeren.
Standernes tilgængelige højde til trods, har de vist sig at være særdeles modstandsdygtige over-
for hærværk og giver en solid beskyttelse af udstyret. Samtidig har omfanget af hærværk været fal-
dende siden projektet blev igangsat.
4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 307: Orientering om Vejdirektoratets foreløbig evaluering af pilotprojektet med anvendelse af fastmonteret ATK (stærekasser), fra transportministeren
2177419_0005.png
5
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 307: Orientering om Vejdirektoratets foreløbig evaluering af pilotprojektet med anvendelse af fastmonteret ATK (stærekasser), fra transportministeren
2177419_0006.png
Afsnit 2:
Kameraernes tekniske funktion,
samt overførsel af data
Pilotprojektet indebar at flytte brugte kameraer og ud-
styr fra fotovogne til stærekasser. Dermed opstod der en
række udfordringer og børnesygdomme. Nogle af dem
var forventelige og andre var uforudsete. Kameraerne kan
teknisk set fungere i standere såvel som i fotovogne. De
tekniske udfordringer i løbet af det første år er dog ikke
ubetydelige, og Vejdirektoratet kan ikke anbefale, at man
fremadrettet flytter kameraer fra fotovogne til stærekas-
ser. Det har vist sig at være mere tidskrævende end for-
ventet at identificere og rette de opståede fejl. Der har
igennem hele projektet været afholdt driftsmøder med
Rigspolitiet, Vejdirektoratet og underleverandører, bl.a.
med det formål at identificere fejlkilder og videndele. Det
er i løbet af projektets første år lykkedes driftsarbejds-
gruppen at identificere langt de fleste fejltyper og der-
med blive mere effektiv i at rette fejl.
Brug af trådløst internet til overførsel af data
Den trådløse netværksløsning, der er etableret til stæ-
rekasserne, virker langt de fleste steder tilfredsstillende.
Der er dog huller i dækningslandkortet, der betyder, at
enkelte stærekasser mister netværksforbindelsen og
derved ikke kan eller har svært ved at få overført data til
Rigspolitiet via den centrale server i Vejdirektoratet. Det
har vist sig at være svært at løse disse netværksproble-
mer med den netværksløsning, der var tilgængelig ved
projektets opstart. Vejdirektoratet har observeret føl-
gende:
• 3 ud af 20 stærekasser kan ikke fungere stabilt under
de eksisterende netværksforhold
• Dækningslandkortet viser kun netværksdækningen i
store træk og ikke små lokale huller, og det kan derfor
ikke altid forudses, om der er dækning
Udstyrets stabilitet i faste standere
Kameraløsningen består af måleudstyr (selve ’kameraet’)
og en tilhørende PC, der er knyttet til kameraet, og som
behandler og kommunikerer data videre. Begge dele er
placeret i stærekasserne, og har som nævnt vist sig at
være en løsning, der godt kan fungere. Det har dog vist
sig, at PC’en ikke på alle punkter egner sig til at være
placeret i en stationær stærekasse. Der er der opstået
tekniske problemer, som er lette at løse, når kamera og
PC er placeret i en fotovogn, men sværere at løse i en
stærekasse. Eksempelvis opleves det ikke sjældent, at
PC’en ved en fejlmelding lukker ned og stopper med at
behandle og sende billeder. I fotovogne kan dette kon-
stateres med det samme, og udstyret kan genstartes på
stedet af den tekniker, der sidder i fotovognen. Når ud-
styret er placeret i en stærekasse, går der som oftest
længere tid, før man opdager problemet, og dernæst skal
der sendes en tekniker ud til stærekassen for at gen-
starte. Udstyret fungerer derfor ikke så stabilt i stærekas-
ser, som det gør i fotovogne.
Blitz
Kamera og fartmåler
Computerenhed der sender
billeder til politiet
Alarm ved uautoriseret åbning
af låge eller ved
bevægelse af stander
6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 307: Orientering om Vejdirektoratets foreløbig evaluering af pilotprojektet med anvendelse af fastmonteret ATK (stærekasser), fra transportministeren
2177419_0007.png
Overførsel af data fra standerne til Rigspolitiets
server
Som nævnt i ovenstående punkter har den mangelfulde
dækning på visse lokationer skabt problemer med over-
førsel af data. Derudover har det vist sig, at kompleksite-
ten af filmodtageløsningen hos Rigspolitiet har skabt ud-
fordringer for dataoverførslen. Dataoverførsel sker ikke
lige så problemfrit, som det gør ved brug af kameraerne i
fotovogne. Ved en udvidelse af stærekasseprojektet skal
der skabes en softwareløsning, der kan kommunikere
mellem standerne og Rigspolitiets server på en mere
driftssikker måde end ved den nuværende løsning.
Konsekvenser for bødeadministrationen
Som det fremgår af bilag 1, har opstarts- og driftspro-
blemer haft den konsekvens, at henlæggelsesprocenten
af bøder har været større end ved fotovognene. Data fra
stærekasserne er ikke altid kommet frem til Rigspolitiet,
og et antal registrerede overtrædelser er dermed gået
tabt. En del af disse problemer kan tilskrives opstarts-
problemer, dvs. problemer som er opstået, og som der
derefter er fundet en løsning på. Denne type problemer
har været tidskrævende i starten af projektet, men vil ikke
være det fremadrettet.
Uforudsete problemer med udrykningskøretøjer og
stærekasser
Det har vist sig, at alle aktører, der har udrykningskøretø-
jer i Danmark, har administrative udfordringer med bøder
modtaget fra stærekasserne. Alle køretøjer, der passe-
rer en stærekasse under udrykning, modtager et bøde-
forlæg, som de efterfølgende skal sagsbehandle og be-
svare med dokumentation for udrykningskørslen. Særligt
de steder, hvor en ATK-stander er placeret tæt på en be-
redskabsstation eller en politistation, udgør dette en ad-
ministrativ byrde. Dette er et særligt problem tilknyttet
stærekasserne, da de bemandede fotovogne løser dette
ved manuelt at registrere alle udrykningskørsler, og der-
efter henlægge sagerne direkte uden behandling. Ud-
fordringen med udrykningskøretøjer er ens for alle lande
med faste ATK-standere og bliver løst på flere forskel-
lige måder. Løsningsmulighederne er dog afhængige af
nationale krav og regler, samt hvordan de forskellige be-
redskaber registrerer deres udrykninger. Rigspolitiet ar-
bejder på at finde en løsning, som forventes at foreligge i
juni
2020.
Udover de nævnte evalueringspunkter i forbindelse med
kameraernes tekniske funktion, anlæg og drift, er det Vej-
direktoratets vurdering, at stærekasserne er blevet taget
positivt imod i Danmark. Landets kommuner har vist stor
interesse i ATK og i særdeleshed i, om det er muligt at
udvide med flere kameraer på lokationer, som vurderes
særligt risikofyldte i forhold til overtrædelser af hastig-
hedsgrænserne i kommunerne.
7
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 307: Orientering om Vejdirektoratets foreløbig evaluering af pilotprojektet med anvendelse af fastmonteret ATK (stærekasser), fra transportministeren
2177419_0008.png
Afsnit 3:
Delevaluering af
hastighedsoverskridelser
Evalueringen af trafikanternes tilpasning af hastigheden efter første års drift af stærekasserne er alene en simpel
delevaluering, som kan give nogle indikationer på effekten af ATK-standere.
Der vil ikke kunne evalueres på ulykker, før der foreligger ulykkesoplysninger for minimum tre år med fuld drift af stæ-
rekasserne, og derfor vil den endelige evaluering vedr. hastigheder og ulykker først kunne forventes at foreligge som-
meren 2022.
Alle resultater i delevalueringen er kun indikationer på en effekt, og de kan ikke betragtes som endelige vurderinger
af effekterne af at etablere faste ATK-standere. Delevalueringen er alene foretaget for mindre køretøjer som person-
biler og mindre varebiler – for enkelthedens skyld, og fordi langsommere køretøjer kan ”sløre” effekten. Der er ikke
taget højde for f.eks. ændringer i trafikken, trængsel, årstidsvariationer, m.m., og delevalueringen skal derfor bruges
med varsomhed.
Ovenstående forbehold betyder også, at det ikke er muligt at
lave et samlet resultat på tværs af de 20 standere. Det er hel-
ler ikke muligt ud fra delevalueringen at sige noget om, hvor-
dan trafikanternes hastighed har været over en længere
strækning før og efter ATK-standerne.
9800 Hjørring
Sæbyvej
9000 Aabybro
Aalborgvej
Samlet vurdering af hastigheder
Generelt er hastighederne faldet ved ATK-standerne,
og resultaterne tyder også på, at det særligt er de høje
hastigheder, der er blevet påvirket. Alt i alt vurderes
det, at man som udgangspunkt godt kan tolke de lavere
hastigheder efter opsætning af ATK-standere som pri-
mært et resultat af hastighedskontrollen.
Der er ikke lavet fysiske ændringer eller andet på loka-
liteterne, som kan forklare faldet i hastigheder. Derud-
over er hastighedsudviklingen på en række reference-
stationer fulgt i 2018 og 2019 for at få en fornemmelse
af, hvordan det generelle hastighedsniveau har udviklet
sig. Referencestationerne har været udvalgt, så de lig-
ner ATK-lokationerne mest muligt på vejudformning, ha-
stighedsgrænse og trafikmængder, men der er kun få
referencestationer, hvilket betyder, at der kun er tale om
indikationer på en generel udvikling.
7900 Nykøbing Mors
Vilsundvej
8240 Riskov
Grenåvej
6950 Ringkøbing
Herningvej
2760 Måløv
Måløv Byvej
2620 Albertslund
Roskildevej
6731 Esbjerg
Tjæreborgvej
5270 Odense
Bogensevej
4200 Slagelse
Slagelse Landevej
4700 Nykøbing F.
Gaabensevej
Det er dog vurderet, at hastighederne på referencestationerne har været så stabile, at når man sammenligner faldet i
hastigheder på ATK-strækningerne med udviklingen i hastighederne på referencestrækningerne, vil det være forsvar-
ligt at sige, at faldet på ATK-strækningerne med stor sandsynlighed primært skyldes ATK.
Gennemsnitshastigheder
For alle ATK-standere har der generelt været et relativt stort fald i gennemsnitshastigheden fra lige før opsætning af
ATK-standerne til lige efter opsætningen, og en mindre stigning fra lige efter opsætning til et år efter opsætning af
ATK-standerne.
8
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 307: Orientering om Vejdirektoratets foreløbig evaluering af pilotprojektet med anvendelse af fastmonteret ATK (stærekasser), fra transportministeren
2177419_0009.png
Gennemsnitshastighederne er faldet i størrelsesordenen
mellem 3 km/t og 13 km/t fra før opsætning af stærekas-
serne til efterperioden præcist et år efter førperioden. I
snit er gennemsnitshastigheden faldet med omkring 8
km/t., og ved alle ATK-stander på nær en enkelt er gen-
nemsnitshastigheden et år efter opsætning under ha-
stighedsgrænsen.
Faldet i gennemsnitshastighederne er generelt så stort,
at det vil være forsvarligt at sige, at faldet med stor sand-
synlighed primært skyldes ATK.
Hastighed, som 15% af bilisterne overskrider
(85%-fraktil)
For alle ATK-standere har der generelt været et relativt
stort fald i den hastighed, som 15% af bilisterne over-
skrider (85%-fraktilerne) fra før opsætning af ATK-stan-
derne til lige efter opsætningen, og en mindre stigning
fra lige efter opsætning til et år efter opsætning af ATK-
standerne.
Faldet fra før opsætning af ATK-standerne til et år efter op-
sætning er generelt i størrelsesordenen fra 3 km/t til 14 km/t, og
for lokaliteter ved tre ud af fire ATK-standere er der nu færre end 15% af bilisterne, der
overskrider hastighedsgrænsen.
Faldet er generelt så stort, at det vil være forsvarligt at sige, at faldet med stor sandsyn-
lighed primært skyldes ATK. 85%-fraktilen er på flere stationer faldet mere end gennem-
snitshastigheden, hvilket indikerer, at det er de høje hastigheder, der er faldet mest.
Andel bilister, der kører, så de bliver ”blitzet”
For alle ATK-standere på nær en enkelt har der generelt været et markant stort fald fra før
opsætning af ATK-standerne til lige efter opsætning og til et år efter opsætning af ATK-
standeren i andelen af bilister, der kører så hurtigt, at de ville blive fotograferet. Stignin-
gen fra lige efter opsætning til et år efter opsætning af ATK-standerne er generelt mindre
her end for gennemsnitshastighederne, hvilket indikerer, at påvirkningen af de højeste ha-
stigheder er stabil.
Ved tre ud af fire ATK-standere er det et år efter opsætning af ATK-standeren mindre end
1% af procent af bilisterne, der kører så stærkt, at de vil blive fotograferet. Før opsætning
af ATK-standerne kørte mere end 5% af bilisterne ved mere end halvdelen af ATK-stan-
derne så hurtigt, at de ville være blevet fotograferet.
Målingerne på en enkelt lokation viser ikke den samme tendens til fald i andelen af bilister
over fotogrænsen som resten af resultaterne.
9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 307: Orientering om Vejdirektoratets foreløbig evaluering af pilotprojektet med anvendelse af fastmonteret ATK (stærekasser), fra transportministeren
2177419_0010.png
Afsnit 4
Bilag 1
Udviklingen i antallet af bøder – Udarbejdet af Rigspolitiet
ATK-statistik for 20 ATK-standere (stærekasser) og 82 mobile ATK-enheder (fotovogne)
Perioden 1. oktober 2018 til 31. december 2019
Potentielt
maksimal
bødesum (DKK)
15.673.500
16.871.500
1.176.000
9.694.000
3.905.000
3.964.500
5.600.000
9.583.000
3.451.000
8.032.500
14.725.000
10.341.500
5.859.000
980.500
3.530.500
11.994.000
9.838.500
14.357.000
6.068.000
13.429.000
169.074.000
Standers identitet (VD-nummer i parentes)
Bogensevej over for 103 (29Ø)
Grenåvej ca. 200 m efter krydset Grenåvej-Lystrupvej (40Øs)
Grenåvej ca. 200m før Grenåvej-Lystrupvej (40Ve)
Gaabensevej mrk. 5.5 sydlig retning (18)
Herningvej mrk. 9.5 vestlig retning (40Ve)
Herningvej mrk. 9.5 østlig retning (40Øs)
Måløv Byvej 100 m før Måløv Parkvej (38)
Måløv Byvej 13 (38)
Roskildevej ca. 600m efter Albertslund (42)
Roskildevej mrk. 13 vestlig retning (42)
Slagelse Landevej mrk. 29 (Rosted) nordvestlig retning (14SØ)
Slagelse Landevej mrk. 29.6 sydøstlig retning (14NV)
Sæbyvej 215 sydøstlig retning (10N)
Sæbyvej 351 nordlig retning (10S)
Tjæreborgvej mrk. 4.5 (Måde Industrivej, østlig retning) (06N)
Tjæreborgvej mrk. 6.2 vestlig retning (06S)
Vilsundvej mrk. 6.3 (Nyk. Mors), nordlig retning (16S)
Vilsundvej mrk. 6.7 (Nyk. Mors), sydlig retning (16N)
Ålborgvej mrk. 13.9 nordvestlig retning (08NV)
Ålborgvej mrk. 13.9 sydøstlig retning (08SØ)
Hovedtotal
Antal bøder
10.920
12.031
737
5.870
2.562
2.406
3.262
6.252
1.429
4.595
8.920
6.884
3.539
613
2.288
7.735
6.410
8.945
3.914
9.036
108.348
Antal klip
861
732
75
698
205
271
387
554
211
506
821
422
338
74
157
792
721
1.034
192
789
9.840
Antal
måletimer
9.009
9.403
8.203
1.802
6.361
5.304
6.110
9.458
5.154
8.699
8.944
8.549
8.073
6.558
6.848
6.622
2.452
7.633
8.181
9.033
142.396
Aktiv siden*
oktober 2018
oktober 2018
oktober 2018 (minus december 2018)
oktober 2018
december 2018 (minus januar 2019)
december 2018
oktober 2018 (minus december 2018, marts og december 2019)
oktober 2018
december 2018 (minus maj og december 2019)
november 2018
oktober 2018
oktober 2018
november 2018
november 2018 (minus december 2018)
november 2018 (minus december 2018)
oktober 2018
november 2018 (minus marts, apr, juni, sept, okt, nov og dec 2019)
november 2018
november 2018
november 2018
* Standeren er registreret som aktiv, hvis der er udskrevet flere end nul bøder fra den i pågældende måned.
Potentielt
maksimal
Antal bøder
bødesum (DKK) Antal klip
Antal
måletimer
90.646
Antal kontroller
22.957
Alle 82 mobile enheder (fotovogne) i drift
Sammenlignende statistik
Bødeprovenu pr. enhed (DKK)
546.139
826.035.000
49.943
Faste ATK-standere ATK-enheder
Mobile
8.453.700
10.073.598
10
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 307: Orientering om Vejdirektoratets foreløbig evaluering af pilotprojektet med anvendelse af fastmonteret ATK (stærekasser), fra transportministeren
2177419_0011.png
11
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 307: Orientering om Vejdirektoratets foreløbig evaluering af pilotprojektet med anvendelse af fastmonteret ATK (stærekasser), fra transportministeren
2177419_0012.png
Vejdirektoratet har kontorer i:
Aalborg, Fløng, Middelfart,
Næstved, Skanderborg
og København
Find mere information på
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk