Fra:
Sendt:
13. april 2020
Til:
Emne:
"Mini-rapport" om elbiler - Del 1
Til rette vedkommende.
Dette brev er bl.a. sendt til flere ministerier og flere ordførere i de politiske partier i regering
og Folketing.
ER ALLE ELBILER RESSOURCE/MILJØ/KLIMA-VENLIGE OG OPTIMALE ?
Dette brev er skrevet af Jan Hervig Nielsen, Ideudvikler, Projekt Trafiksikkerhed ( og
Projekt Smørhul ).
Da min computer er mærkelig, kan der være relativ meget afstand mellem afsnittene. Men
mit brev slutter med min underskrift. Så I kan se hvornår mit brev slutter. MIT BREV ER
KORTERE END MANGE RAPPORTER. Men da det alligevel er langt kan vi vel kalde det
en slags "mini-rapport".
Jeg skriver i brevet kun om PERSONBILER. Jeg skriver med andre ord ikke om taxier,
varebiler, firmabiler m.m.
Jeg vil i dette brev koncentrere mig om størrelsen og vægten på almindelige elbiler samt
størrelsen af selve batterierne. Jeg mener nemlig, at politikerne skal have størrelsen og
vægten på de forskellige elbiler samt størrelsen på batterierne med i deres tanker, når de
skal lovgive om fremtidens afgifter og fradrag/rabatter på almindelige elbiler. Dette vil jeg
gerne begrunde i dette brev.
BATTERI-STØRRELSER : Da Tesla Danmark før ikke har svaret på et af mine spørgsmål,
har jeg denne gang ikke ville spørge Tesla Danmark om størrelsen af batterierne på deres
2020-udgaver af Tesla S, Tesla X og Tesla 3. Så jeg vil bruge de batteri-størrelser, som
står i FDMs blad Motor nr. 6 Årgang 2019. I dette nummer havde FDM nemlig lavet en
meget stort test af utrolig mange elbiler på det danske marked. I den forbindelse vil jeg
sige, at jeg godt er klar over, at batteri-størrelser både kan oplyses i netto og brutto og
at mange modeller af elbiler findes i forskellige udgaver med forskellig størrelse batteri.
F.eks findes den kommende model VW ID 3 fra VW Folkevogn i 3 udgaver med hver sin
størrelse af batterier. Og Teslas nyeste 2020 modeller kan muligvis have andre størrelser
batterier end dem, som jeg kan læse i FDMs blad fra 2019.
I det nævnte blad fra FDM havde Tesla S udgaven en batteri-størrelse på 100 kWh. Tesla
X- udgavens batteri størrelse var også 100 kWh. Udgaven af Tesla 3 havde en størrelse
på 75 kWh. Mercedes-udgaven havde 80 kWh. Audi-udgaven havde 95 kWh. Jaguar-
udgaven havde 90 kWh. Alle disse er jo STORE batterier. Og disse batterier er meget
tunge.
Til sammenligning havde udgaven af Kia E Niro i FDMs blad en batteri-størrelse på "kun"
64 kWh. Udgaven af Nissan Leaf + havde størrelsen 62 kWh. Udgaverne af Hyundai Kona