Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 305
Offentligt
2176781_0001.png
NOTAT
[dato] Dato
2020-585 n r.
J.
Bilag 1 -
DSB’s køreplanforslag for fjern-
og regionaltogtrafikken i
2021
I dette bilag gennemgås de anmodninger om fravigelser fra sine trafikforplig-
telser, som DSB har fremsat i sit køreplanforslag for 2021 med tilhørende ar-
gumentation i forhold til om de imødekommes.
Det bemærkes, at flere af de fremsatte anmodninger har været fremsat og imø-
dekommet i tidligere køreplansperioder.
1. Anmodninger
1.1. Færre tog mellem København H og Lufthavnen søndag-torsdag
Af DSB-kontraktens trafikeringsplan fremgår det, at DSB skal køre 115 tog i
grundbetjeningen søndag-torsdag mellem København H og Lufthavnen. DSB
ønsker i stedet at køre 108 tog i grundbetjeningen mellem København og Luft-
havnen søndag-torsdag.
Anmodningen imødekommes, fordi DSB har oplyst, 1) at Banedanmark forven-
ter, at 60 % af alle søndag-torsdage i K21 vil være påvirket af sporarbejder mod
40 % i K20 og at der skal foretages vedligehold af sporskifter hver anden uge,
hvorved en imødekommelse af anmodningen vil sikre, at Banedanmark bedre
vil kunne placere sporarbejderne uden at skulle aflyse trafik i væsentligt o m-
fang, 2) at passagererne vil opleve en køreplan med færre aflysninger, 3) at
strækningens pendlerrepræsentant ikke har haft bemærkninger til anmodnin-
gen og 4) at passagererne vil opleve en velkendt køreplan uden ændringer
sammenlignet med året før.
En identisk anmodning blev imødekommet i både 2019 og i 2020.
1.2. Færre tog mellem København H og Holbæk lørdag og søndag
morgen
Af DSB-kontraktens trafikeringsplan fremgår det, at DSB alle dage skal køre 85
tog i grundbetjeningen mellem København H og Roskilde og 34 tog mellem
Roskilde og Holbæk på lørdage og søndage. DSB ønsker i stedet at køre 84 tog
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 305: Orientering om DSB's køreplanforslag for 2021 i fjern- og regionaltogtrafikken, fra transportministeren
2176781_0002.png
Si de 2/7
mellem København H og Roskilde og 33 tog mellem Roskilde og Holbæk i
grundbetjeningen på lørdage og søndage.
Til gengæld for den ønskede reduktion vil DSB fortsætte med at køre et nattog
pr. retning mellem København H og Holbæk natten til lørdag og søndag.
Anmodningen imødekommes uanset, at der vil opstå rejsetidsforlængelser på
op til 32 minutter for passagerer til/fra stationer mellem Holbæk og Køben-
havn, idet DSB har oplyst, 1) at nattoget kommer ca. 100 passagerer til gavn,
som ikke ellers ville have et alternativ, 2) at der i den time (time 7 -8 i retning
mod Holbæk og time 8-9 i retning mod København), hvor der aflyses et tog,
stadig kører et stoptog, der betjener alle stationer, og 3) pendlerrepræsentan-
terne på strækningen vurderer, at ændringen samlet set giver en bedre betje-
ning på strækningen.
En identisk anmodning er blevet imødekommet hvert år siden 2016.
1.3. Færre tog mellem København og Holbæk søndag-torsdag
Af DSB-kontraktens trafikeringsplan fremgår det, at DSB alle dage skal køre 95
tog i grundbetjeningen mellem København H og Roskilde og 38 tog mellem
Roskilde og Holbæk. DSB ønsker i stedet at køre 93 tog mellem København og
Roskilde og 36 tog mellem Roskilde og Holbæk mandag-torsdag og 84 tog mel-
lem København og Roskilde og 33 tog mellem Roskilde og Holbæk på søndage.
Til gengæld for den ønskede reduktion vil DSB indsætte to ekstra stoptog man-
dag-fredag mellem København og Holbæk, således at halvtimesdriften forlæn-
ges med to timer.
Anmodningen imødekommes uanset, at der i de berørte timer vil opstå rejse-
tidsforlængelser på op til 32 minutter for passagerer til/fra stationer mellem
Kalundborg og København, idet DSB har oplyst, 1) at omlægningen imøde-
kommer et ønske fra passagererne på strækningen om at få forlænget halvti-
mesdriften sen eftermiddag/tidlig aften på de små stationer mellem Roskilde
og Holbæk mandag til fredag, 2) strækningens pendlerklubber og DSB vurde-
rer, at fravigelsen giver en bedre betjening og 3) at DSB forventer, at tiltaget vil
give en lille passagervækst i de berørte timer.
En identisk anmodning blev imødekommet i 2020.
1.4 Færre tog mellem København og Nykøbing F (via Køge Nord og
Ringsted) lørdag-søndag
Af DSB-kontraktens trafikeringsplan fremgår det, at DSB skal køre 68 tog i
grundbetjeningen mellem København H og Køge Nord, 51 tog mellem Køge
Nord og Ringsted og 34 tog på delstrækningerne mellem Ringsted og Nykøbing
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 305: Orientering om DSB's køreplanforslag for 2021 i fjern- og regionaltogtrafikken, fra transportministeren
2176781_0003.png
Si de 3/7
F på lørdage og søndage. DSB ønsker i stedet at køre 67 tog i grundbetjeningen
mellem København H og Køge Nord, 50 tog mellem Køge Nord og Ringsted og
33 tog på delstrækningerne mellem Ringsted og Nykøbing F på lørdage og sø n-
dage.
Til gengæld for den ønskede reduktion vil DSB fortsætte den nattogsbetjening
på strækningen København-Roskilde-Ringsted-Næstved, der blev indført i
2020, det vil sige 4 nattog mellem København og Ringsted, hvoraf det ene for t-
sætter helt til Næstved.
Transport- og Boligministeriet kan imødekomme anmodningen og har i den
forbindelse lagt særligt vægt på at uanset, at i gennemsnit 80 passagerer om
dagen vil få op til 31 minutters længere rejsetid, har DSB oplyst, 1) at passage-
rer mellem Roskilde og Ringsted får timebetjening hele døgnet i weekenden, 2)
at nattogsbetjeningen mellem København og Ringsted/Næstved fortsætter til
gavn for passagererne, 3) at i gennemsnit 50 passagerer pr. afgang forventes at
få gavn af nattogene og 4) både pendlertalsmænd og Movia har ønsket en bedre
nattogsbetjening på strækningen.
En tilsvarende anmodning blev imødekommet i 2020.
1.5 Samlet pakke: Omfordeling af produktion mellem flere stræk-
ninger
1.5.1. Færre tog mellem København og Kastrup (IC- og lyntog)
Af DSB-kontraktens trafikeringsplan fremgår det, at DSB skal køre 34 tog alle
dage mellem København og Kastrup. I stedet ønsker DSB at køre 35 tog man-
dag-fredag, 32 tog på lørdage og 31 tog på søndage.
En tilsvarende anmodning er blevet imødekommet siden 2019.
1.5.2. Færre tog lørdag og søndag mellem Roskilde og Ringsted
Af DSB-kontraktens trafikeringsplan fremgår det, at DSB skal køre 9 tog mel-
lem Roskilde og Ringsted i supplementsbetjening lørdag og 12 tog i supple-
mentsbetjening søndag. DSB ønsker i stedet at køre 0 (nul) tog på lørdage og
søndage, så der i K21 ikke kører nogen supplementstog mellem Roskilde og
Ringsted (grundbetjeningen består dog).
En identisk anmodning er imødekommet siden 2019.
1.5.3 Færre tog mellem Ringsted og Nykøbing F
Af DSB-kontraktens trafikeringsplan fremgår det, at DSB skal køre 34 tog på
delstrækningerne mellem Ringsted og Nykøbing F lørdag-søndag. I stedet øn-
sker DSB at køre 31 tog alle dage mellem Ringsted og Nykøbing F.
En identisk anmodning er imødekommet siden 2019.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 305: Orientering om DSB's køreplanforslag for 2021 i fjern- og regionaltogtrafikken, fra transportministeren
2176781_0004.png
Si de 4/7
1.5.4 Færre tog mellem Nykøbing F og Rødby Færge
Af DSB-kontraktens trafikeringsplan fremgår det, at DSB skal køre 9 tog alle
dage mellem Nykøbing F og Rødby Færge. I stedet ønsker DSB at køre 6 tog
mellem Nykøbing F og Rødby Færge alle dage.
En identisk anmodning blev imødekommet i 2020.
1.5.5. Flere regionaltog mellem Ringsted og Slagelse
Siden 2016 har DSB forlænget ét af de to regionaltog pr. time mandag til fredag
mellem København og Ringsted til Slagelse i dagtimerne på hverdage.
Af DSB’s
køreplanforslag fremgår det, at DSB ønsker at fortsætte dette. Udvidelsen be-
står af 13 tog pr. retning i supplementsbetjening mandag til fredag.
1.5.6. Flere tog mellem Fredericia og Århus i myldretiden
Siden 2016 har DSB kørt kvartersdrift i myldretiden mellem Fredericia og Aar-
hus. Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB ønsker
at fortsætte dette, så
der på strækningen kører 8 ekstra myldretidstog i hverdagene i tillæg til det
eksisterende ene myldretidstog.
1.5.7. Vurdering af den samlede pakke
Den samlede pakke godkendes, idet DSB har oplyst, 1) at flere passagerer vil
opnå en fordel ved den samlede pakke (12.400 passagerer) end der er passage-
rer, der vil opleve en ulempe (5.900 passagerer), 2) at DSB vurderer, at den
samlede pakke ikke vil medføre et forringet produkt, 3) at den samlede pakk e
er udtryk for en fortsættelse af en i forvejen velkendt køreplan for passagere r-
ne, 4) at der samlet set ikke er tale om en reduktion i hverken antal kørte tog
eller i antal kørte togkm og 5) at pendlertalsmændene har ikke haft bemær k-
ninger til indholdet af den samlede pakke.
1.6 Reduceret betjening af Ringsted, Sorø, Slagelse, Korsør og Ny-
borg
Af DSB-kontraktens standsningsplan fremgår det, at DSB skal standse to gange
pr. time i Ringsted, Sorø, Slagelse, Korsør og Nyborg. DSB ønsker ikke at over-
holde dette krav i time 22 alle dage og i time 7 lørdag og søndag, fordi DSB øn-
sker at opretholde en hurtig forbindelse (lyntog) mellem København og
Fyn/Jylland om morgenen frem for det langsommere IC-tog.
Anmodningen imødekommes, idet DSB har oplyst, 1) at der i det pågældende
lyntog, der ønskes opretholdt, i gennemsnit er 140 passagerer pr afgang i ret-
ning mod Ringsted og i gennemsnit 120 passagerer i retning mod Odense,
mens der i IC-toget i gennemsnit er 80 passagerer pr afgang i retning mod
Ringsted og i gennemsnit 70 passagerer i retning mod Odense, 2) at passage-
rerne i IC-toget vil få forlænget rejsetid, hvis lyntoget skal betjene de berørte
stationer, 3) at passagererne på de berørte stationer har alternative rejsemulig-
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 305: Orientering om DSB's køreplanforslag for 2021 i fjern- og regionaltogtrafikken, fra transportministeren
2176781_0005.png
Si de 5/7
heder en halv time tidligere eller senere, og 4) at pendlerrepræsentanterne på
strækningen ikke har haft kommentarer til fravigelsen.
En identisk anmodning er imødekommet siden 2017.
1.7 Reduceret betjening af Kolding og Middelfart
Af DSB-kontraktens standsningsplan fremgår det, at DSB skal standse 1 gang
pr. time i Kolding og Middelfart på strækningen mellem Middelfart og Kolding.
DSB ønsker ikke at overholde dette krav i time 22 og i time 23 alle dage i begge
retninger, fordi DSB ønsker at køre lyntoget til Fredericia, hvor togsættet til
Sønderborg afkobles.
Anmodningen imødekommes, idet DSB har oplyst, 1) at DSB herved kan fort-
sætte med at sikre kort rejsetid til og fra Sønderjylland, 2) passagererne vil ikke
opleve en ændring, da DSB har betjent Sønderjylland på denne måde siden
2016, 3) der sker ikke en ændring i det samlede antal tog, blot en omfordeling i
strækningerne mellem Middelfart, Fredericia og Kolding, og 4) at der er regi-
streret en passagervækst på strækningen Tinglev -Sønderborg fra 2016, hvilket
DSB vurderer kan skyldes den kortere rejsetid mellem København og Sønder-
borg.
1.8 Reduceret betjening af Børkop, Brejning og Hedensted
Af DSB-kontraktens standsningsplan fremgår det, at DSB skal standse 1 gang
pr. time i Børkop, Brejning og Hedensted. DSB ønsker ikke at overholde dette
krav i time 23 alle dage i begge retninger, fordi DSB vil aflyse et regionaltog
mellem Århus og Fredericia (som ellers ville betjene de tre stationer) fremfor at
aflyse et IC-tog (som ikke betjener de tre stationer). DSB oplyser, at det vil give
problemer i forhold til skifteforbindelser og køreplanstrukturen i øvrigt at lade
IC-toget betjene de tre stationer i den pågældende time.
Anmodningen imødekommes, idet DSB har oplyst, 1) at passagerer til/fra de
tre stationer vil få en senere afgang fra Århus (kl. 23.45 i stedet for kl. 22.57)
end ellers, hvorved eksempelvis kulturelle aktiviteter kan nås, 2) at DSB vurde-
rer, at fravigelsen udgør en fordel for ca. 40 passagerer med ca. 5 passagerer,
der vil opleve en ulempe, 3) at det samlede antal standsninger i løbet af drifts-
døgnet er uændret uanset fravigelsen.
1.9 Landsdelstog mellem København H og Århus
Af DSB-kontraktens trafikeringsplan fremgår det, at mellem København H og
Køge Nord skal DSB køre 26 tog mandag-fredag, 18 tog på lørdage og 24 tog på
søndage i supplementsbetjeningen. På delstrækningerne mellem Køge Nord og
Århus skal DSB køre 13 tog mandag-fredag, 9 tog på lørdage og 12 tog på søn-
dage.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 305: Orientering om DSB's køreplanforslag for 2021 i fjern- og regionaltogtrafikken, fra transportministeren
2176781_0006.png
Si de 6/7
DSB ønsker i stedet at køre 17 tog mellem København H og Køge Nord, 4 tog
mellem Køge Nord og Ringsted, 7 tog på delstrækningerne mellem Ringsted og
Odense og 4 tog på delstrækningerne mellem Odense og Århus mandag-fredag.
Desuden ønsker DSB i stedet at køre 9 mellem København H og Køge Nord og
0 (nul) tog på delstrækningerne mellem Køge Nord og Århus på lørdage. Desu-
den ønsker DSB i stedet at køre 14 tog på søndage mellem København H og
Køge Nord og 2 tog på delstrækningerne mellem Køge Nord og Århus.
Det bemærkes, at anmodningen ikke vedrører grundbetjeningen, hvorved der
fortsat vil være grundbetjeningstog mellem København H og Århus. Desuden
indsætter DSB 4 nye lyntog mellem København og Odense via den ny e bane i
hverdagene, og at de 3 Pendlerlyn mellem København og Odense fortsætter via
den gamle bane i hverdagene.
Anmodningen er i overensstemmelse med indholdet af den politiske aftale, der
blev indgået den 2. april 2020 om udmøntningen af reserven til initiativer in-
den for den kollektive trafik, som indeholder følgende vedrørende flere lands-
delstog mellem Øst- og Vestdanmark:
”Togtrafikken har igennem de senere år været udfordret på at fastholde rejse-
tallet over Storebælt, hvor især personbiler har vundet frem. Parterne lægger
vægt på at sikre, at togproduktet i landsdelstrafikken er så attraktivt som
muligt.
DSB vil på denne baggrund fra december 2020 køre ni ekstra daglige afgange
i myldretiden over Storebælt med Lyntog på hverdage og fire søndagsafgan-
ge. Der bliver på hverdage tale om fire ekstra afgange København-Aarhus og
Aarhus-København samt en ekstra morgenafgang Odense-København.
Parterne er enige om at afsætte 20 mio. kr. årligt fra 2021 til flere landsdels-
tog mellem Øst-og
Vestdanmark.”
Transport- og Boligministeriet har på den baggrund imødekommet anmodnin-
gen.
2. Øvrige ændringer i køreplanen for K21
I DSB’s køreplanforslag orienterer DSB om en række ændringer af køreplanen,
som ligger inden for rammerne af kontrakten og derfor ikke skal godkendes af
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet. Ministeriet skal særligt fremhæve
nedenstående ændringer.
2.1. Ny bane København H
Ringsted
DSB oplyser, at der også i K21 vil være reduceret funktionalitet som følge af
manglende signalanlæg på den nye bane mellem København H og Ringsted,
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 305: Orientering om DSB's køreplanforslag for 2021 i fjern- og regionaltogtrafikken, fra transportministeren
2176781_0007.png
Si de 7/7
hvilket betyder, at DSB ikke kan køre det antal tog, der er fastsat i DSB-
kontraktens trafikeringsplan.
2.2. Overdragelse af strækninger
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB korrekt overdrager trafikken på
strækningerne mellem Vejle og Struer (til Arriva), mellem Odense og Svend-
borg (til Arriva) og mellem Roskilde og Køge (til Lokaltog A/S).