Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 303
Offentligt
2176765_0001.png
NOTAT
Dato 14. april 2020
J. nr. 2020-585
Bilag 1 -
DSB’s køreplanforslag for S-togtrafikken
i 2021
I dette bilag gennemgås de anmodninger om fravigelser fra sine trafikforplig-
telser, som DSB har fremsat i sit køreplanforslag for 2021 med tilhørende ar-
gumentation i forhold til om de imødekommes.
1 Anmodninger
1.1. Hundige
Dybbølsbro og Ballerup
Holte: Reduktion i grund-
betjeningen mandag-fredag
Af DSB’s køreplanforslag fremgår det, at DSB anmoder
om at køre færre tog
end krævet på strækningerne Hundige-Dybbølsbro, Ballerup-Valby, Valby-
Hellerup og Hellerup-Holte ved fjernelse af hurtigtogene Linje E og Linje H på
hverdagsaftener, så kun Linje A, B og C og F kører om aftenen på hverdage.
DSB viderefører
derved den såkaldte ”ABC-F”-køreplan
om aftenen, som har
været kendt i S-togkøreplanen siden 2017.
Til gengæld vil DSB køre flere tog i de tidlige aftentimer end krævet på de dels-
trækninger, der mister hurtigtoget ved overgang til ABC-F-køreplan (Køge-
Hundige, Høje Taastrup-Valby, Svanemøllen-Farum og desuden på Ringba-
nen). DSB vil endvidere udvide med 10-minutters drift frem til klokken 20 på
Høje Taastrup- og Farum-strækningen, således at overgangen til 20 minutters
på Linje A, B og C sker samtidig på alle strækninger.
Anmodningen imødekommes, fordi DSB har oplyst, 1) at Banedanmark plan-
lægger et højt niveau af sporarbejder på S-banen i 2021, hvorved et højt niveau
af aflysninger i de sene aftentimer
hvor sporarbejderne påbegyndes
kan
undgås, 2) at passagererne vil opleve en velkendt køreplan uden ændringer
sammenlignet med året før, 3) at omlægningen giver DSB mulighed for at øge
betjeningen på strækninger og tidspunkter, hvor der er mange passagerer,
blandt andet ved at udvide supplementsbetjeningen i tidlige aftentimer og 4) at
pendlertalsmændene bakker op om fravigelsen.
Identiske anmodninger er blevet imødekommet siden 2017.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 303: Orientering om DSB's køreplanforslag for S-togtrafikken i 2021, fra transportministeren
2176765_0002.png
Side 2/4
1.2. Hundige
Solrød Strand: Reduktion i supplementsbetjeningen
mandag-fredag
I henhold til kontrakten mellem ministeriet og DSB skal DSB køre 74 supple-
mentstog i dagtimerne mandag til fredag på strækningen Hundige
Solrød
Strand. DSB ønsker at reducere dette antal med 28 tog således, at Linje A ikke
kører mellem Hundige og Solrød Strand i dagtimerne uden for myldretiden.
Til gengæld for den ønskede reduktionen vil DSB udvide betjeningen fredag
aften og lørdag aften med 1-6 tog pr. på alle delstrækninger (bortset fra Ring-
banen samt lørdag morgen med to tog mellem Køge og Hillerød.
Anmodningen imødekomme uanset, at DSB har oplyst, at det foreløbige hø-
ringssvar fra Greve Kommune ikke støtter reduktionen mellem Hundige og
Solrød Strand, idet DSB oplyser, 1) at forlængelsen af Linje A fra Hundige til
Solrød Strand uden for myldretiderne kun har lille værdi for passagerer, der
skal til/fra København, da Linje A ligger 2-3 minutter efter Linje E, der har
kortere rejsetid til/fra København, 2) at de tre berørte stationer (Solrød Strand,
Karlslunde og Greve) vil have en frekvens på samme niveau som større statio-
ner (Køge, Birkerød, Allerød og Hillerød), 3) at pendlertalsmanden på stræk-
ningen bakker op om fravigelsen, 4) at 1.900 passagerer benytter Linje A til/fra
de tre berørte stationer pr. dag mandag til fredag, mens 17.300 passagerer vil få
glæde af udvidelserne fredag og lørdag aften, 5) at DSB vurderer et tab på
70.000 rejser pr. år som følge af reduktionen mellem Hundige og Solrød
Strand, men forventer til gengæld 340.000 nye rejser som følge af udvidelserne
fredag aften og lørdag aften, og dermed en samlet vækst på 270.000 nye rejser
og 6) pendlerrepræsentanten bakker op om reduktionen mellem Hundige og
Solrød Strand til gengæld for flere tog fredag aften og lørdag aften.
En omlægning som den af DSB ønskede har ikke tidligere været gennemført.
1.3 Buddinge
Farum: Færre tog i myldretiderne
I henhold til DSB-kontrakten er DSB forpligtet til at køre 17 tog ekstra i myldre-
tiderne på hverdage mellem Svanemøllen og Farum. DSB ønsker at køre 0 (nul)
ekstra tog i myldretiderne mellem Buddige og Farum, hvorved Linje Bx kun vil
køre mellem Høje Taastrup og Buddinge.
Til gengæld for den ønskede reduktion vil DSB udvide betjeningen i myldreti-
derne på hverdage mellem København H og Høje Taastrup med 6 tog og mel-
lem København H og Buddinge med mellem 6 og 12 tog mere, end DSB er for-
pligtet til at køre.
DSB oplyser i sit køreplanforslag, at både Gladsaxe kommune og Furesø Kom-
mune som udgangspunkt er imod at fjerne de ekstra tog i myldretiden mellem
Buddinge og Farum, men at DSB’s dialog med de to kommuner har afdækket,
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 303: Orientering om DSB's køreplanforslag for S-togtrafikken i 2021, fra transportministeren
2176765_0003.png
Side 3/4
at der dog lægges mest vægt på, at betjeningen af Skovbrynet station bliver
opretholdt, hvilket sker.
På denne baggrund kan ministeriet imødekomme DSB’s anmodning og har i
den forbindelse lagt særligt vægt på, at DSB oplyser, 1) at pendlertalsmanden
på Farum-strækningen
har tilkendegivet, at ”DSB’s
køreplan synes at være den
mest hensigtsmæssige på den korte bane”,
og desuden støtter, at der arbejdes
videre med udviklingen af Farum-strækningen, 2) at omlægningen tager højde
for, at der er flere passagerer i togene på Høje Taastrup-strækningen end Fa-
rum-strækningen, hvilket ses af, at det gennemsnitlige antal passagerer i maks-
snittet på Farumstrækningen (Buddinge-Stengården) ligger 50 % under maks-
snittet på Høje Taastrup-strækningen (Glostrup-Valby), 3) at omlægningen
tager højde for, at der er flere påstigere på stationerne på Høje Taastrup-
strækningen (eksempelvis Glostrup med i gennemsnit 36 påstigere pr. tog) end
stationerne mellem Buddinge og Farum, der i gennemsnit har mellem 2 og 14
påstigere pr. tog, 4) at der frigives to togsæt, som kan benyttes til at reducere
antallet af stående passagerer på Frederikssund-strækningen, 5) at oprethol-
delse af de ekstra tog i myldretiden ville medføre en rejsetidsforlængelse på op
til 2�½ minut mellem Svanemøllen og Farum, grundet omlægningerne på Fre-
derikssund-strækningen,
hvilket ifølge DSB vil gøre togene ”meget
lidt attrak-
tive”.
En omlægning som den af DSB ønskede har ikke tidligere været gennemført.
1.4 Sæsonbetinget efterspørgsel
DSB har ret til at ændre placeringen af 152.662 togkilometer som følge af sæ-
sonbetinget efterspørgsel i S21. DSB ønsker at reducere med 178.755 togkilo-
meter i S21, hvorved DSB ikke holder sig inden for rammen.
Som kompensation herfor vil DSB indsætte 220.640 togkilometer i S21, hvor-
ved DSB indsætter 41.885 togkilometer mere, end der fjernes.
Ministeriet kan imødekomme DSB’s anmodning og har i den forbindelse lagt
særligt vægt på, at DSB oplyser, 1) at DSB tilpasser driften til efterspørgslen i
ferieperioder (sommerferieperioden, dagene mellem jul og nytår, mandag-
onsdag i påskeugen samt dagen efter Kristi Himmelfartsdag), hvor der er færre
passagerer end på normale ugedage, 2) at DSB vurderer at kunne opretholde en
tilstrækkelig siddepladskapacitet på de berørte strækninger, 3) at DSB indsæt-
ter flere togkm som kompensation for de fjernede togkm. og 4) pendlertals-
mændene på de berørte strækninger bakker op om reduktionerne.
DSB har også i tidligere køreplanperioder tilpasset sin S-togtrafik til efter-
spørgslen i ferieperioder.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 303: Orientering om DSB's køreplanforslag for S-togtrafikken i 2021, fra transportministeren
2176765_0004.png
Side 4/4
2 Øvrige bemærkninger til køreplanforslaget
2.1 Omlægninger på Frederikssundbanen
Siden 2007 har DSB kørt et stoptog mellem Frederikssund/Ballerup og Klam-
penborg (Linje C) og et hurtigtog, der stander på færre stationer, mellem Fre-
derikssund og Østerport (Linje H).
Dette ændres fra køreplanskiftet den 14. december 2020, hvor DSB ændrer
linjestrukturen på Frederikssund-strækningen i dagtimerne mandag til fredag,
så der i stedet vil køre to hurtigtog mellem Frederikssund og Klampenborg
(Linje C) og et stoptog mellem Ballerup og Østerport (Linje H).
DSB vurderer, at omlægningen vil være til gavn for ca. 43.600 passagerer pr.
dag, som vil få hurtigere forbindelser til/fra København. Omvendt medfører
omlægningen reduceret frekvens på fire mindre stationer (Islev, Jyllingevej,
Peter Bangsvej og Langgade), hvilket vil være en ulempe for ca. 3.800 passage-
rer pr. dag.
Desuden estimerer DSB, at omlægningen vil resultere 550.000 nye rejser på S-
banen pr. år.
Omlægningen sker inden for rammerne af DSB-kontrakten, hvorved der ikke
skal tages stilling til omlægningen.
2.2 Skovbrynet station
DSB vil også i 2021 betjene Skovbrynet station.
2.3 Vinge station
Fra køreplanskiftet den 14. december 2020 vil DSB betjene den nye Vinge sta-
tion med tre tog i timen i hele driftsdøgnet.