2. april 2020
Orientering om risiko for hastighedsnedsættelser på store dele af Banedanmarks net
1. Resume
Banedanmarks hollandske leverandør for måling af sporets beliggenhed og køreledning
–
Eurailscout
–
har den 30. marts meddelt Banedanmark, at man afviser at komme til Danmark ultimo april og måle
sporet, som hidtil planlagt.
De planlagte måleydelser udføres efter kravene i Banenorm BN1-38-6. Efter normen skal hastigheden
sættes ned, hvis de målinger, som Eurailscout skal foretage, ikke kan gennemføres. Det betyder, at der
nu er risiko for omfattende hastighedsnedsættelser på Banedanmarks net.
Banedanmark arbejder på at finde en alternativ metode til at få gennemført de nødvendige målinger.
Banedanmark har også taget kontakt til Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen for at sikre, at styrelsen er
klar til at hastebehandle en evt. dispensationsanmodning fra Banedanmark.
I dette notat beskrives sagens baggrund, den aktuelle udfordring, potentielle konsekvenser, mulige
løsninger og den videre proces.
2. Baggrund
Måling af sporets beliggenhed gennemføres bl.a. for at sikre, at der ikke optræder større fejl i sporet
end togene er testet og godkendt til at kunne klare. Målingerne er derfor en del af
jernbanesikkerheden. Målingerne anvendes også til planlægning af vedligeholdelsesarbejder som
f.eks. sporjustering, og gennemføres jf. kravene i banenorm BN1-38-6.
I banenormen beskrives intervallet for inspektionen/målevognskørslen, som er afhængig af den
tilladelige hastighed og i nogen grad af belastningen på den enkelte strækning. Med nuværende TIB-
hastigheder og belastninger skal der foretages 1-4 målinger årligt med målevogn på alle hoved- og
togvejsspor.
Hvis der ikke foretages måling med den fastsatte frekvens, er der større risiko for, at der kan opstå
sikkerhedskritiske fejl i sporet. Dette med mindre der iværksættes barrierer herfor. I banenormen er
indbygget standardløsninger herfor dels i form af muligheden for reduktion af hastigheden dels i form
af nødløsninger med anvendelse af små måletroljer eller stoppemaskiner til måling i stedet for en
målevogn.
Den eksisterende Kontrakt for målevognskørsel er pt. indgået med det hollandske firma Eurailscout
Analysis & Inspection, som har kørt målevognskørsel i Danmark siden 2012. Den nuværende kontrakt
med Eurailscout udløber 31. december 2020.
Efter gennemførelse af udbud på ydelsen ”Måling af sporets beliggenhed og køreledning” i 2019
er
der her i 2020, indgået ny kontrakt, vedr. målevognskørsel, med en svensk virksomhed, InfraNord AB.
Kontrakten er en 5-årig aftale, med mulighed for forlængelse til i alt 8 år.
Kontrakten er trådt i kraft i 2020, da det første år af kontrakten omfatter mobilisering, så de
administrative, tekniske og planlægningsmæssige forhold er på plads til opstart 1. januar 2021.
Infrastruktur
Vasbygade 10
København
Version 1
Side 1(5)