Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 300
Offentligt
2175954_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
1. april 2020
Svend Kold Johansen
[email protected]
7244 2401
19/12961-5
1/2
Konsekvenser af lavere støjreducerende effekt af SRS
Med henvisning til notat af 24. oktober 2019 vedr. Vejdirektoratets anvendelse af Støj Reducerende Slidlag
(SMA 8 SRS, herefter SRS) om udfordringer på både strukturel og akustisk holdbarhed af SRS, vil Vejdirek-
toratet med dette notat orientere om, at Vejdirektoratet p.t. ser på sager vedrørende tilskud til facadeisolering
og erstatningssagerne pga. mere støj på strækninger, hvor der er anvendt SRS.
Baggrund
Ved gennemførelse af vejprojekter gives der i en række tilfælde støjberørte naboer erstatning for støjgener
og der gives et tilbud om tilskud til facadeisolering. I de tilfælde, hvor der er anvendt SRS, er der på bag-
grund af den ny viden om udfordringerne ved SRS anvendt en forkert korrektion, hvor SRS er anvendt i støj-
beregningerne.
Ved de tidligere støjberegninger har Vejdirektoratet lagt til grund, at SRS har en støjdæmpende effekt på 2,4
dB i gennemsnit over belægningens levetid, som har været forventet at være 12 år. Nu viser det sig imidler-
tid, at belægningen hurtigere taber den støjdæmpende effekt, så belægningen reelt kun har en støjdæm-
pende effekt på 1,3 dB i gennemsnit over belægningens levetid efter de seneste beregninger. Det betyder, at
støjniveauet ved kilden
altså vejen - generelt vurderes at være 1,1 dB højere end beregnet i støjkortlæg-
ningen. På den baggrund har Vejdirektoratet igangsat revidering af den landsdækkende støjkortlægning af
statsvejene, på de strækninger hvor der er udlagt SRS. Denne kortlægning forventes færdig ultimo april
2020.
Der kan argumenteres for, at de justerede forventninger til de støjmæssige effekter af SRS-belægningen
over levetiden ligger inden for den usikkerhed, der er knyttet til beregningerne, der er indgået ved erstat-
ningsudmålingerne ved Ekspropriationskommissionen. Henset til beslutningen om opdatering af støjkortlæg-
ningen, finder Vejdirektoratet det imidlertid mest rigtigt også at gennemgå dette sagsområde.
Vejdirektoratet har derfor gennemført en testberegning af støjpåvirkning for fem ejendomme, som viser at
den beregnede støj øges med ca. 1 dB på den enkelte ejendom.
Vejdirektoratet vurderer endvidere, at den øgede beregnede støj kan have haft betydning for udmålingen af
tilskud til facadeisolering og for udpegningen af hvem der er berettiget, og der er også igangsat en analyse
af dette sagsområde.
Analysen af erstatningssagerne og tilskudssagerne udføres først for sager i forbindelse med Silkeborgmo-
torvejen, efterfølgende kan resultaterne af analysen og de deraf følgende konsekvenser tages op på andre
strækninger, hvor der har været anvendt SRS. Det kan f.eks. være i forbindelse med udvidelsesprojekterne
ved Vejle og Køge Bugt.
Vejdirektoratet
Thomas Helsteds Vej 11
8660 Skanderborg
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 300: Orientering om konsekvenser ved udbygningsprojekter med udlagt støj reducerende slidlag (SRS), fra transportministeren
2175954_0002.png
Ad tilskud til facadeisolering
Tilskudsgrænserne vedr. tilskud til facadeisolering ved Silkeborgmotorvejen er:
Ved støj under 63 dB gives ikke tilskud
Ved støj på minimum 63 dB er tilskuddet 50 %
Ved støj på minimum 68 dB er tilskuddet 75 %
Ved støj på minimum 73 dB er tilskuddet 90 %
Om en ejendom er omfattet, og givet fald med hvilken tilskudsprocent, vurderes ud fra en facadepunktbe-
regning på den konkrete ejendom. Vejdirektoratet har i forbindelse med Silkeborgmotorvejen behandlet en
række sager, og vil nu gennemgå samtlige sager igen, for at vurdere om der kan være sager, som skal have
en andet svar, dvs. et afslag kan måske ændres til et tilbud om tilskud eller en højere tilskudsprocent, og
andre ejendomme skal evt. have tilbudt at blive omfattet af ordningen. Det forventes ikke, at der er ret man-
ge sager, der skal ændres.
Det kan oplyses, at oprindeligt er der sendt invitationer til 7 boliger samt 3 institutioner (Silkeborg Højskole,
Gødvad Efterskole og Foreningen Jysk Børneforsorg) om at være med i ordningen. Ud af disse har 2 boliger
og 2 institutioner gennemført ordningen. Vejdirektoratet har nu igangsat genberegning af de 26 boliger og de
3 ovennævnte institutioner.
Tidsmæssigt forventes sagsområdet at være gennemgået og færdigbehandlet inden udgangen af maj må-
ned 2020. Eventuelt forøgede tilskud kan finansieres inden for projektets bevilling.
Ad erstatning fastsat af Ekspropriationskommissionen
Lodsejere kan når et anlægsarbejde er afsluttet, og indtil et år efter, søge om erstatning for støj (samt nær-
hed og dominans). Ekspropriationskommissionen behandler disse sager og tager beslutning om der skal
udbetales erstatning og om størrelsen af denne. I forbindelse med Silkeborgmotorvejen er der behandlet 160
sager.
Vejdirektoratet har givet Ekspropriationskommissionen oplysningerne om konsekvenserne for støjberegnin-
gerne med den reviderede korrektion ved SRS.
Ekspropriationskommissionen har besluttet at genoptage sagerne og har i første omgang anmodet om at 48
sager genberegnes. Vejdirektoratet leverer de nye punktberegninger, og de forventes leveret primo april.
Ekspropriationskommissionen vil på den baggrund vurdere, om de nye beregninger får konsekvenser for de
enkelte sager eller om det vurderes, at det
er indenfor ”usikkerheden” i den samlede vurdering.
På baggrund af Ekspropriationskommissionens behandling af disse sager vil Vejdirektoratet vurdere, om der
skal ske en tilsvarende genoptagelse af sager fra øvriges strækninger med SRS.
Det kan oplyses, at ekspropriationssagerne for projekterne Kronprinsesse Marys Bro og Syd om Regstrup
ikke er behandlet endnu, og derfor anvendes de nye korrektionsfaktorer for disse projekter.
Vejdirektoratet vil endvidere rette henvendelse til Taksationskommissionen om de reviderede støjberegnin-
ger senest i forbindelse med deres behandling af relevante støjerstatningssager.
2