Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 300
Offentligt
2175953_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
8. april 2020
2017-6829
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Med henvisning til notat oversendt til Transportudvalget den 12. november
2019 vedrørende Vejdirektoratets anvendelse af Støj Reducerende Slidlag (her-
efter SRS) og udfordringer på både strukturel og akustisk holdbarhed, oriente-
res udvalget hermed om, at Vejdirektoratet for god ordens skyld vil genbesøge
sager vedrørende tilskud til facadeisolering og erstatningssagerne på Silke-
borgmotorvejen
på baggrund af de nye erfaringer med SRS’ støjdæmpende
egenskaber.
Umiddelbart kan der konstateres lidt mere støj end forventet på strækninger,
hvor der er anvendt SRS. Dette fremgik af orienteringen fra november. Som
udvalget er blevet orienteret om, pågår der nu en revidering af den landsdæk-
kende støjkortlægning af statsvejene på de strækninger, hvor der er udlagt SRS.
Denne kortlægning forventes færdig ultimo april 2020 og vil tilgå udvalget.
Beregningerne af de støjmæssige effekter af SRS-belægningen har indgået ved
erstatningsudmålingerne ved Ekspropriationskommissionen i forbindelse med
nyanlæg og udvidelsesprojekter på vejområdet.
Der er på den baggrund igangsat en analyse af erstatningsudmålingerne og
genoptagning af en række sager i samarbejde med Ekspropriationskommissio-
nen. Vejdirektoratet vurderer også, at den øgede beregnede støj kan have haft
betydning for udmålingen af tilskud til facadeisolering og for udpegningen af,
hvem der er berettiget på projekter, hvor SRS er udlagt, hvorfor Vejdirektoratet
ser på disse sager. Analysen af erstatningssagerne og tilskudssagerne udføres
først for sager i forbindelse med Silkeborgmotorvejen.
Det betyder, at selvom støjkortlægningen af hele landet endnu ikke er fuldt
tilvejebragt, og omfanget af den manglende støjreducerende effekt fortsat er
ved at blive undersøgt, så tager Vejdirektoratet nu skridtet videre og genbesø-
ger de tidligere grundlag for beslutningerne. Dette gøres for at sikre, at borger-
ne er beskyttet imod støjen i henhold til de regler, som gælder på området.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 300: Orientering om konsekvenser ved udbygningsprojekter med udlagt støj reducerende slidlag (SRS), fra transportministeren
2175953_0002.png
Side 2/2
Efterfølgende kan resultaterne af analysen og de vurderede konsekvenser tages
op på andre strækninger, hvor der har været anvendt SRS. Vedlagt er Vejdirek-
toratets notat herom. Jeg vil holde udvalget orienteret når der er nyt i sagen.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht