Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 30
Offentligt
Spentrup den 7. oktober 2019
Personligt til Hr. Transportminister Benny Engelbrecht.
Kære Benny Engelbrecht.
“Regeringen har ikke planer om
at prioritere at afsætte statslige midler til en
genetablering af færgeruten. Et sådant tilskud vil desuden rejse en række stats-
støtteretlige problemstillinger.”
Sådan svarede den tidligere transportminister, Ole Birk Olesen, den 31. januar 2018 på min
henvendelse. Han valgte dermed fuldstændigt at misforstå min henvendelse.
Jeg repræsenterer knap 2100 familier, som alle har den samme interesse, og i en
underskriftsindsamling har vi nu mere end 13,600 underskrifter fra andre, som har samme interesse.
I min henvendelse havde jeg på ingen måde bedt om tilskud, subsidiering eller lignende. Jeg havde
alene bedt om politisk forståelse og hjælp til at løse problemet, f.eks. ved at vise politisk interesse
overfor virksomheder, som måske ad politisk vej kunne tænkes at kunne påvirkes positivt.
Det drejer sig om den nedlagte færgeforbindelse mellem Esbjerg og Harwich i England, en rute som
DFDS nedlagde i september 2014 efter 139 års kontinuerlig drift.
Det hæderkronede danske rederi DFDS har nu valgt alene at koncentrere sig om at servicere
passagerer uden for Danmarks grænser, bortset fra ruten mellem København og Oslo.
At hovedaktionærerne i vrksomheden, Lauritzen Holding og DSV, (med tilsammen ca. 95%
ejerskab), også har et stort ord at skulle have sagt, er der vist ingen tvivl om.
Der er i dag ikke én eneste færgeforbindelse over Nordsøen, hvilket er et stort problem i den
Nordeuropæiske infrastruktur, både trafik- miljø-og klimamæssigt.
Lukningen betød et stort tab af lokale arbejdspladser i Esbjerg.
Ombord arbejdede ca. 100 - 120 ansatte på skift, og i land forsvandt alle de tilknyttede
arbejdspladser, både på havnen, men også med de enorme leveringer til skibene, som en lang
række virksomheder og deres ansatte nød godt af, det være sig brændstof, leveringer til fortæring
ombord til op mod 1000 mennesker pr. afgang, rengøring og administration.
Et mærkbart tab af arbejdspladser i Esbjerg, men også i Harwich, England.
Tusindvis af familier mistede muligheden for at kunne rejse ubesværet og afslappende på
familiebesøg i Storbritannien, Danmark og de øvrige skandinaviske lande, og deres familier og
venner blev også afskåret fra at kunne rejse på samme måde, begge veje.
Den fælles kultur lider også under det, og de hundredvis af pensionister som på hverdage nød
svipturene over Nordsøen er også ramt. Dertil de mange skole- og gymnasieklasser, som nu må
rejse andre steder hen på deres studierejser på anden vis, og de mange klubber som hvert år
valfartede for at dele deres interesser på tværs af grænserne.
Det gik også voldsomt ud over turismen mellem landene, og færgeruter videre fra Danmark til vore
nordiske naboer tabte også stort.
DFDS hævdede dengang, at lukningen skyldtes de nu så billige flyrejser, restriktioner mht.
udledninger fra skibene, og tabet af skattefrit salg ombord.
I dag er alt anderledes. De fleste fravælger flyrejser pga. denne stressende rejseform, miljøet og
klimaet, og de færreste ønsker i deres bil at køre tusindvis af kilometer gennem Nordeuropa til
Hollandske, Belgiske og Franske havne.
Her en lille oversigt over udledninger fra diverse transportformer, noget som klart viser, hvad der er
bedst for miljø og klima:
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 30: Henvendelse af 16/10-19 fra Hasse Mogensen Pedersen, Spentrup, om genetablering af færgeforbindelse mellem Esbjerg og Harwich i England
2091499_0002.png
Ganske kort ses her udledninger pr. passager pr. kilometer, (pppkm):
Færge, almindelige passagerer
22,54 gram
Togrejse, internationalt
17,14 gram
Flyrejse
115 gram
Bil med 2 passagerer
63 gram
Tallene stammer fra beregninger i det britiske transportministerium og DEFRA.
Det nedenstående kort, som illustrerer et af vore medlemmers rejse, viser vel på bedste vis, at noget
er helt galt, både for miljø og klima, men også for de som nu må rejse over utroligt lange afstande.
Rejser fra alt mellem de to yderpunkter på kortet, er også et mareridt, også pga. den voldsomme
trafik på de Nordeuropæiske motorveje
Jeg selv og min familie kørte i sommers 3700 kilometer for at besøge min engelske kones familie for
første gang i 4 år. Med en overnatning på hotel i Holland tog turen os 36 trættende timer.
DFDS drives meget dygtigt til gavn for aktionærerne, og de seneste par år har man investeret
voldsomt i Middelhavet. Man har endvidere i Kina bestilt og/eller fået leveret skibe for op imod 5
milliarder kroner, alle til fragtsejlads og kun 2 af skibene er også til brug for passagerer, og disse to
skal sejle i Østersøen mellem Tyskland, Sverige og de Baltiske lande.
Det danske rederi DFDS investerer med andre ord slet ikke til gavn for Danmark og danske
interesser.
DFDS er endog meget stærkt repræsenteret i Esbjerg. men kun med fragt til og fra Immingham i
England.
Faktisk har DFDS sat sig fuldstændigt på fragtmarkedet over Nordsøen.
Immingham i England har ingen toldmæssige faciliteter til brug for passagerer. Man har således kun
alle faciliteter på plads til at kunne medtage passagerer til og fra, i Harwich eller Felixstowe.
Ved at genetablere en kombineret fragt- og passagerrute mellem Danmark og England fra Esbjerg,
kunne DFDS således afhjælpe meget i forhold den voldsomme trafik i det nordlige Europa og i det
sydlige England omkring den engelske kanal for fragt og passagerer, ved simpelthen at dirigere
trafikken til Englands østkyst, og dermed også væk fra de nordeuropæiske havne ved kanalen.
DFDS har svært ved at erkende sine fejl i forbindelse med nedlæggelsen af ruten, men de er reelt
den eneste seriøse mulighed for at genoptage ruten, både for fragt, og passagerer ikke mindst. og
det er alene fordi, de er så stærkt repræsenteret i Esbjerg.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 30: Henvendelse af 16/10-19 fra Hasse Mogensen Pedersen, Spentrup, om genetablering af færgeforbindelse mellem Esbjerg og Harwich i England
Det er vort håb, at vi med denne henvendelse og alt det ovenstående kan få politisk interesse
således, at vi kan få genetableret den store mangel på infrastruktur over Nordsøen til gavn for både
samfundet, miljøet og klimaet.
For god ordens skyld vil jeg lige nævne, at Lennart Damsbo-Andersen som daværende formand for
transportudvalget interesserede sig meget for sagen, og for nyligt har jeg også fået en vis interesse
fra mit lokale folketingsmedlem, Malte Larsen, som jo er også medlem af transportudvalget.
Med venlig hilsen
Hasse Mogensen Pedersen
Vejlagervej 61
8981 Spentrup
Tlf. 40 79 10 35