Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 298
Offentligt
2175509_0001.png
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: +45 7221 8899
Mail: [email protected]
www.fstyr.dk
Notat
Sagsnr.: TS20599-01521
Dato: 04-03-2020
Notat om nabotjek vedrørende chauffører der ikke delta-
ger i vejsidekontrol samt sanktionsniveauet herfor
Transport- og Boligministeriet har i forlængelse af t ransportministe-
rens svar på TRU spørgsmål 2 til L 15 om ændring af lov om godke n-
delse og syn af køretøjer, anmodet om, at der foretages nabohøring af
henholdsvis Norge og Tyskland med henblik på at indhente tal på,
hvor mange gange årligt, man i de respektive lande oplever, at chauf-
fører ikke frivilligt deltager ved vejsidesyn. Fra Tyskland ønskes end-
videre oplysninger om bøde/sanktionsniveau, såfremt en chauffør ikke
frivilligt deltager.
Færdselsstyrelsen har på baggrund heraf anmodet Norge og Tyskland
om følgende oplysninger:
1) Antallet af tilfælde pr. år, hvor chauffører ikke frivilligt deltager i
vejsidesyn, dvs. hvor chaufføren forsøger at undvige kontrollen.
2) Oplysning om bøde/sanktionsniveauet, såfremt chaufføren ikke fri-
villigt deltager i kontrollen.
Tyskland
Tyskland (BAG) har hertil oplyst, at de i år 2018 har haft 19 sager og i
2019 (1. januar 2019 til 20. november 2019) haft 28 sager, hvor en
fører ikke har iagttaget eller fulgt tegn og anvisning fra kontrolperso-
nalet. Hvilket medfører straf i form af bøder.
BAG oplyser hertil, at der kontrolleres flere hundredetusinde køretøjer
om året, hvorfor 28 sager, hvor en kontrol pga. en førers manglende
medvirken/samarbejdsvilje ikke bliver fyldestgørende gennemført, må
anses som et relativt ringe antal sager.
Det oplyses endvidere, at bødesatsen i disse sager ligger på he n-
holdsvis 150 Euro når der foreligger uagtsomhed, og på 300 Euro for
så vidt angår forsæt.
Norge
Norge (Statens vegvesen) har til anmodningen om oplysningerne op-
lyst, at kontrollørerne på hvert skift opdager, at der er chauffører, der
Side 1 (2)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 298: Supplerende svar på udvalgets L 15 - spørgsmål 2 om ordninger i Tyskland og Norge, hvor myndighederne har sanktionsbeføjelser, hvis chaufførerne ikke medvirker frivilligt til vejsidesyn, fra transportministeren
2175509_0002.png
ikke stopper i kontrollen. Primært omkring de største kontrolpunkter
og især hvor der alene anvendes skiltning til at anvise chaufførerne.
Statistikken er baseret på chauffører, som er kørt forbi en kontrol,
men som det lykkes kontrollørerne at indhente og således registrere.
Norge har ikke statistik på antallet af chauffører, der ikke bliver ind-
hentet og derfor undviger kontrollen fuldstændigt.
Norge har medsendt nedenstående skema, som er en regionsvis stat i-
stik over chauffører af både lette og tunge køretøjer som er blevet
anmeldt for ikke at have standset til trafikkontrol i 2018. Norge har
oplyst, at der ikke føres særskilt statistik over chauffører af lette og
tunge køretøjer, som anmeldes for ikke at standse til trafikkontrol.
Af skemaet fremgår det, at der samlet i 2018 var 518 chauffører, der
blev anmeldt for ikke at have standset til trafikkontrol.
Statens vegvesen har supplerende oplyst, at der i 2018 blev kontrolle-
ret ca. 52.328 førere af tunge køretøjer. Statens vegvesen antager, at
de fleste af de 518 tilfælde vedrører førere af tunge køretøjer. De 518
tilfælde svarer til 0,5 % af den årlige kontrol af lette og tunge køret ø-
jer i 2018. Hvis det antages, at de 518 tilfælde alene vedrørte chauf-
fører af tunge køretøjer, der blev anmeldt for ikke at have standset til
trafikkontrol, vil tallet være på 1% i 2018.
Til spørgsmålet om sanktionsniveauet bekræfter Norge, at der gives
en bøde på 8.000 NOK for ikke at følge skilte anvisninger til kontrol.
Såfremt bøden ikke vedtages og går til domstolene, stiger bøden til
9.500 NOK.
Side 2 (2)