Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 298
Offentligt
2175508_0001.png
TRA N SPORTMINISTEREN
Transportudvalg
Folketinget
Dato
J. n r.
07. april 2020
2019-5924
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transportudvalget stillede i brev af 25. oktober 2019 som led i lovbehandlingen
af L 15 (ændring af synsloven) følgende spørgsmål, som jeg besvarede den 4.
november 2019.
Spørgsmål nr. 2:
Ministeren henviser til lignende ordninger i Tyskland og Norge, hvor myndig-
hederne har sanktionsbeføjelser, hvis chaufførerne ikke medvirker frivilligt til
vejsidesyn. Vil ministeren oplyse, hvordan de ordninger fungerer og uddybe,
hvad erfaringerne har været med at få branchen til at medvirke frivilligt til vej-
sidesyn, herunder oplyse hvor ofte det har været nødvendigt at anvende sankti-
onsbeføjelserne og om muligt angive en bødestørrelse?
Svar:
I svar af 4. november 2019 oplyste jeg, at oplysninger om hvor ofte
Statens
vegvesen
i Norge og
Bundesamt für Güterverkehr
(BAG) i Tyskland oplever,
at
en chauffør ikke frivilligt deltager i et vejsidesyn samt bødeniveauet i disse lan-
de, ville blive fremsendt til Transportudvalget, når disse var indhentet af Færd-
selsstyrelsen.
Med vedlagte notat fremsendes hermed de efterspurgte oplysninger fra hen-
holdsvis Norge og Tyskland.
Jeg skal gøre opmærksom på, at tallene fra henholdsvis Tyskland og Norge ikke
er sammenlignelige. Dette skyldes, at tallene fra Tyskland udelukkende vedrø-
rer tunge køretøjer, hvorimod de norske myndigheder kun har en samlet stati-
stik for både tunge og lette køretøjer. Endvidere oplyser Norge, at tilfældene
primært er forekommet omkring de største kontrolpunkter og især, hvor der
alene anvendes skiltning til at anvise chaufførerne.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht