1. april 2020
Markedsbaseret udbygning af ladestandere
Når man fra politisk side fremmer udrulning af ladestandere til elbiler bør der
langt mere fokus på, hvordan man understøtter fremtidens marked end de en-
kelte ladeoperatører. Det kræver blandt andet ensartede vilkår for operatørerne
og krav om fri adgang, tydelige priser og nemme betalingsløsninger, når man la-
der på farten.
I dette notat giver Drivkraft Danmark sit bud på fem principper, som politikerne
bør arbejde for. Målet er at fremme konkurrencen på lademarkedet og gøre det
mere attraktivt at være elbilist
–
uanset om man lader på farten, ved kantstenen
eller derhjemme.
Principper til fremme af lademarkedet
Det forventes, at der i 2030 vil være op mod en million elbiler på de danske veje.
Det svarer til knap en tredjedel af alle personbiler i Danmark. Elektrificeringen af
persontransporten vil medføre et markant skifte i måden, der skal leveres driv-
midler på. Det må forventes, at langt de flest elbilsejere, som har mulighed for
det, primært vil lade elbilen op derhjemme. Men der vil fortsat være et behov for
at oplade på farten.
I Danmark har vi et veludviklet, frit og stærkt konkurrencepræget marked for
benzin og diesel. Markedet for el-ladning er derimod kun i sin vorden, og kon-
kurrencen er begrænset mellem få aktører. Det vil naturligvis ændre sig i takt
med, at der kommer flere elbiler på vejene og flere virksomheder, der tilbyder
ladning. I fremtiden vil elbiler på farten lade på steder med den bedste placering,
nemmeste betaling, laveste pris, hurtigste ladetid og bedste faciliteter. Det kræ-
ver dog, at rammerne for fri og lige konkurrence er på plads. Markedet belønner
dem, der har fokus på forbrugernes behov og straffer grådighed. Derfor bør der
være mere fokus på, hvordan man understøtter fremtidens marked, frem for
hvordan man understøtter de enkelte ladeoperatører.
Drivkraft Danmark ser en risiko for, at man fra politisk side med et for
stærkt
”her
og nu fokus” på at fremme elektrificeringen risikerer at begrænse
markedet for opladning på farten frem for at understøtte det.
Derfor opfordrer vi partierne i Folketinget til at sikre:
-
-
-
-
-
En national strategi med fokus på konkurrence
Ensartede elafgifter
Ensartede vilkår for offentlig støtte og tilslutning til elnettet
Fri adgang, tydelige priser og nemme betalingsløsninger
Sammentænkning af eksisterende infrastruktur og fremtidens elladere
Drivkraft Danmark mener, at ovenstående principper er helt afgørende for, at vi
får en omkostningseffektiv udrulning af ladestandere i Danmark uden at lade-
operatørerne gøres afhængige af offentlig støtte, og at markedet fastholdes på få
aktører. Det vil gavne både bilisterne, samfundet og klimaet. Anbefalingerne ud-
dybes i nedenstående.
Esplanaden 34A, 1. sal th.
1263 København K
T
+45 3345 6510
E
W
drivkraftdanmark.dk
1/4