Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 289
Offentligt
2167506_0001.png
dd
NOTAT
[dato] Dato
2019-6237 n r.
J.
Forelæggelse af forsøg med selvkørende busser i Slagelse
1. Indledning
Autonomous Mobility A/S (Holo) har den 15. oktober 2019 ansøgt om tilladelse
til at udføre et forsøg med en selvkørende bus ved Slagelse Sygehus og Psyk i-
atrisygehus Slagelse.
Det følger af færdselslovens § 92 h, stk. 1, 3. pkt., at der først kan meddeles
tilladelse til et forsøg, når sagen har været forelagt for Folketingets Transport-
udvalg. Det bemærkes, at færdselsloven både giver mulighed for en mundtlig
og en skriftlig forelæggelsesprocedure.
Det var oprindeligt aftalt, at forsøget skulle forelæggelse for Folketingets
Transportudvalg den 24. marts 2020. Da dette udvalgsmøde er blevet aflyst på
baggrund af smitterisikoen for coronavirus/COVID-19, er det i stedet aftalt, at
forsøget forelægges skriftligt for udvalget.
Det skal indledningsvis bemærkes, at forsøget med den selvkørende bus ved
Slagelse Sygehus og Psykiatrisygehus Slagelse har mange ligheder med forsøget
i Aalborg og i Københavns Nordhavn, som tidligere har været forelagt udvalget
henholdsvis den 26. november 2019 og den 25. februar 2020.
Forsøget i Slagelse er anden etape ud af tre planlagte etaper i Movias såkaldte
Sygehusforsøg.
Første etape foregik indendørs i lobbyen på Sjællands Universitetshospital i
Køge, som blev afviklet i 2018. Da denne del foregik uden for færdselslovens
anvendelsesområde, var testkørslen ikke omfattet af forsøgsordningen for selv-
kørende motorkøretøjer.
I tredje etape påtænker Movia at transportere passagerer mellem Sjællands
Universitetshospital i Køge og Ølby Station. Tredje etape sker som et selvstæn-
digt forsøgsprojekt og indgår således ikke i nærværende forsøgsansøgning.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 289: Skriftlig forelæggelse af Autonomous Mobility A/S forsøg med selvkørende motorkøretøjer ved Slagelse Sygehus og Psykiatrisygehus Slagelse, fra transportministeren
2167506_0002.png
Si de 2/13
2. Formålet med forsøget
Formålet med forsøget er at anvende en førerløs bus som service til at transpor-
tere patienter og borgere i området ved Slagelse Sygehus og Psykiatrisygehus
Slagelse. Med forsøget ønskes det bl.a. at teste selvkørende teknologi til kollek-
tiv brug. Derudover er der ønske om at indhente erfaringer med selvkørende
teknologi i relation til driftsstabilitet, driftsøkonomi, adfærd og brugervenlig-
hed.
3. Køretøjet
I forsøget vil der blive anvendt en selvkørende minibus, som vist på billedet
nedenfor (Billede 1).
Der er tale om selvkørende minibusser af typen Arma fra den franske produ-
cent, Navya. Det er samme bustype, som anvendes til forsøget i Aalborg og skal
anvendes til forsøget i Københavns Nordhavn.
Køretøjet er godkendt af Færdselsstyrelsen til brug for det konkrete forsøg,
hvor det må kører med op til 18 km/t. Køretøjet er godkendt til 11 siddende
passagerer samt en kørestol.
Det bliver gratis at køre med bussen.
Billede 1: Den selvkørende bus til forsøget.
4. Geografisk placering af forsøget
I forsøget indsættes en førerløs bus på en rute mellem de forskellige af delinger
på Slagelse Sygehus og Psykiatrisygehus Slagelse. Forsøget vil således finde
sted i den østlige del af Slagelse på Sjælland (Billede 2).
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 289: Skriftlig forelæggelse af Autonomous Mobility A/S forsøg med selvkørende motorkøretøjer ved Slagelse Sygehus og Psykiatrisygehus Slagelse, fra transportministeren
2167506_0003.png
Si de 3/13
Billede 2: Placering af forsøg i Slagelse
5. Ruten og omgivelser for forsøget
Ruten til forsøgsstrækningen er 770 meter lang. Som vist nedenfor på Billede 3,
vil testkørslen foregå mellem forskellige afdelinger på Slagelse Sygehus.
Af ansøgningsmaterialet fremgår, at ruten vil forløbe fra psykiatrisygehuset i
øst og til hæmodialyseafsnit i vest, og at kørslen vil foregå på offentlig vej.
Undervejs på ruten passerer bussen forskellige indgangsområder og parke-
ringsarealer. På ruten vil der også være stop ved Movias eksisterende stoppe-
sted for buslinje 902 i Fælledvejs vestlige ende (begge retninger).
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 289: Skriftlig forelæggelse af Autonomous Mobility A/S forsøg med selvkørende motorkøretøjer ved Slagelse Sygehus og Psykiatrisygehus Slagelse, fra transportministeren
2167506_0004.png
Si de 4/13
Billede 3: Overblik over ruten
Bussen skal køre på Fælledvej, som har forskellig udformning og karakter på
dele af ruten. Forsøgsstrækningen inddeles i en rød delstrækning, en grøn dels-
trækning og en blå delstrækning, som vist på Billede 4.
Billede 4: De tre delstrækninger
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 289: Skriftlig forelæggelse af Autonomous Mobility A/S forsøg med selvkørende motorkøretøjer ved Slagelse Sygehus og Psykiatrisygehus Slagelse, fra transportministeren
2167506_0005.png
Si de 5/13
Den røde delstrækning
er ca. 240 m lang med parkeringsbaner i sydsiden,
og parkeringsbåse i rabatten mellem kørebane. Der er dobbeltrettet cykelsti i
nordsiden af strækningen. Der er fortov i begge sider af vejene. Se Billede 5 og
Billede 6.
Hastighedsbegrænsningen på strækningen er i dag 50 km/t. Dog har Politiet
med samtykke fra Slagelse Kommune godkendt, at hastigheden begrænses til
30 km/t i forsøgsperioden.
Billede 5: Den røde delstrækning- vestlig del
Billede 6: Den røde delstrækning- østlig del
Den grønne delstrækning
er 300 m lang. Strækningen er indrettet med
parkeringsbåse i rabatten mellem kørebanen og stien i vest- og sydsiden af
strækningen.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 289: Skriftlig forelæggelse af Autonomous Mobility A/S forsøg med selvkørende motorkøretøjer ved Slagelse Sygehus og Psykiatrisygehus Slagelse, fra transportministeren
2167506_0006.png
Si de 6/13
Der er ikke fortov i nordsiden af strækningen. På strækningen er der ikke etab-
leret faciliteter for cykler/knallerter, hvorfor disse færdes på kørebanen på
strækningen. Se Billede 7, Billede 8 og Billede 9 nedenfor.
Hastighedsbegrænsningen på strækningen er i dag 50 km/t, men Politiet har
med samtykke fra Slagelse kommune godkendt at hastigheden begrænses til 30
km/t i forsøgsperioden.
Billede 7: Den grønne delstrækning - nordlig del
Billede 8: Den grønne delstrækning
midt på
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 289: Skriftlig forelæggelse af Autonomous Mobility A/S forsøg med selvkørende motorkøretøjer ved Slagelse Sygehus og Psykiatrisygehus Slagelse, fra transportministeren
2167506_0007.png
Si de 7/13
Billede 9: Den grønne delstrækning
østlig del
Den blå delstrækning
er ca. 230 m og er ombygget i forbindelse med syge-
husbyggeriet. Her er etableret tre forsætninger på midten af vejen, hvilket med-
fører, at strækningen er skiltet med blå zonetavle med en hastighedsangivelse
på 20 km/t. På strækningen er der stier for fodgængere i begge sider af vejen.
På en delstrækning er der etableret ca. 35 m cykelsti i begge vejsider ved ud-
kørslen fra indgang 11. På den resterende del af strækningen færdes cyklister og
knallerter på kørebanen. Se Billede 10 og Billede 11 nedenfor.
Af trafiksikkerhedsmæssige årsager er det besluttet, at der for den øvrige trafik
skal gælde den samme hastighedsbegrænsning på hele forsøgsstrækningen.
Politiet har derfor med samtykke fra Slagelse Kommune godkendt, at den eksi-
sterende nedsatte hastighedsgrænse på 20 km/t øges til 30 km/t i forsøgsperi-
oden. T avlerne med hastighedsangivelse på 20 km/t fjernes i forsøgsperioden.
Billede 10: Den blå delstrækning
vestlig del
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 289: Skriftlig forelæggelse af Autonomous Mobility A/S forsøg med selvkørende motorkøretøjer ved Slagelse Sygehus og Psykiatrisygehus Slagelse, fra transportministeren
2167506_0008.png
Si de 8/13
Billede 11: Den blå delstrækning
vestlig del
Det bemærkes i øvrigt, at der i hver ende af forsøgsstrækningen opsættes et
advarselsskilt med
undertavle med teksten ”Førerløs bus”. Se eksempel på ad-
varselsskilt med undertavle på Billede 12.
Billede 12:
På forsøgsruten er anlagt seks stoppesteder. Deres nærmere placering af vist
nedenfor på Billede 13.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 289: Skriftlig forelæggelse af Autonomous Mobility A/S forsøg med selvkørende motorkøretøjer ved Slagelse Sygehus og Psykiatrisygehus Slagelse, fra transportministeren
2167506_0009.png
Si de 9/13
Billede 13: Oversigt over ruten med stoppesteder
6. Færdselssikkerhedsmæssige aspekter
Transport- og Boligministeriet bemærker, at Færdselsstyrelsen har godkendt
det selvkørende køretøj til brug for det pågældende forsøg.
Derudover har en uvildig tredjepart (en assessor) udarbejdet en rapport om
den færdselssikkerhedsmæssige risiko af forsøget som helhed. Forsøgets asses-
sor er Atkins, som Færdselsstyrelsen har godkendt til at vurdere sikkerheden af
det konkrete forsøg.
Det følger af assessorbekendtgørelsens
1
§ 4, at en assessor skal afgive en kvali-
ficeret vurdering af konsekvenserne for færdselssikkerheden ved gennemføre l-
se af et konkret forsøg, herunder om det konkrete forsøg kan gennemføres in-
den for rammerne af en normal trafikal risiko for den pågældende transport-
form.
I sin rapport om forsøget har assessor bl.a. taget stilling til:
1) Køretøjets tekniske egenskaber og indretning og udstyr
2) Køretøjets hastighed
1
Bekendtgørelse om assessorer i forbindelse med forsøg med selvkørende motor-
køretøjer (BEK nr. 7 89 af 1 6. juni 2017 ).
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 289: Skriftlig forelæggelse af Autonomous Mobility A/S forsøg med selvkørende motorkøretøjer ved Slagelse Sygehus og Psykiatrisygehus Slagelse, fra transportministeren
2167506_0010.png
Si de 10/13
3) Infrastruktur og vejteknik
4) Den passive førers eller operatørs rolle, når et selvkørende motorkøre-
tøj føres, uden at en fysisk person har fuld kontrol over køretøjet
5) Kompetencer i ansøgers organisation
6) Ressourceadgang i ansøgers organisation
7) Mulighed for tiltag i forsøget, som kan reducere risikoen for ulykker
Atkins har således bl.a. vurderet de infrastrukturmæssige forhold på forsøgs-
strækningen i sin rapport. Der er således taget konkret stilling til det forhold, at
cykler og knallerter færdes på kørebanen på en del af forsøgsstrækningen.
Atkins vurderer samlet set, at forsøget kan gennemføres færdselssikkerheds-
mæssigt forsvarligt, dvs. inden for rammerne af en normal trafikal risiko for
den pågældende transportform. Det betyder, at der ikke er større færdselssik-
kerhedsmæssig risiko
og herunder ikke større risiko for sammenstød med
cyklister eller andre trafikanter
ved kørsel med den selvkørende bus, end ved
kørsel med en tilsvarende traditionel minibus, der føres manuelt af en alminde-
lig fysisk person.
7. Retlig regulering af forsøget
Forsøgsordningen med selvkørende motorkøretøjer fremgår af færdselsloven.
Reglerne om erstatningsansvar fremgår direkte af færdselsloven og er derfor
ens for alle forsøg med selvkørende motorkøretøjer. Herudover skal hvert for-
søg reguleres enkeltvis. Reglerne for det konkrete forsøg er derfor i vidt omfang
fastsat i en bekendtgørelse og i tilladelsen til forsøget.
Det bemærkes, at bekendtgørelsen har været i offentligt høring fra 3. februar
2020 til og med 2. marts 2020. Høringssvarene har for en betydelig del det
samme indhold, som høringssvarene til bekendtgørelsen om Autonomous Mo-
bility A/S’s forsøg med selvkørende motorkøretøjer i Københavns Nordhavn.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Det materielle indhold af reglerne for forsøget ved Slagelse Sygehus er stort set
identisk med reglerne for forsøget i Aalborg og Københavns Nordhavn. Neden-
for beskrives reglerne om erstatningsansvar, strafansvar og de mest centrale
vilkår i tilladelsen til forsøget.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 289: Skriftlig forelæggelse af Autonomous Mobility A/S forsøg med selvkørende motorkøretøjer ved Slagelse Sygehus og Psykiatrisygehus Slagelse, fra transportministeren
2167506_0011.png
Si de 11/13
7.1.
Regler om erstatningsansvar
Det følger af færdselslovens § 104, stk. 3, at det objektive erstatningsansvar
efter § 101 for motorkøretøjer, der er omfattet af forsøgsordninger efter § 92 g,
stk. 1, påhviler tilladelsesindehaveren.
Det betyder således, at tilladelsesindehaveren af forsøget altid er erstatningsan-
svarlig på objektivt grundlag for skader, som det selvkørende motorkøretøjer
forvolder i et færdselsuheld.
For nærmere uddybning af reglerne om erstatningsansvar ved forsøg med selv-
kørende motorkøretøjer henvises til besvarelsen af TRU alm. del spørgsmål
378, som blev sendt til TRU den 19. marts 2020.
7.2.
Regler om strafansvar
Ved overtrædelse af færdselslovens og straffelovens regler under forsøget med
selvkørende motorkøretøjer er bekendtgørelsernes strafferetlige regler opdelt i
tre tilfældegrupper:
1. Den almindelige situation, hvor køretøjet føres manuelt af en fører. Her
er personen uden videre fører af køretøjet og straffes efter de helt al-
mindelige regler herfor, herunder færdselslovens almindelige krav om,
at der skal være udvist uagtsomhed som betingelse for strafansvar (be-
kendtgørelsernes § 9, stk. 1).
2. Situationen, hvor en fysisk person ikke har kontrollen/føringen over
køretøjet, men han burde have ovetaget kontrollen/føringen. Her straf-
fes personen, som om vedkommende var fører af køretøjet. Det inde-
bærer, at der også her skal være udvist uagtsomhed som betingelse for
strafansvar. I denne situation vil der ved den konkrete uagtsomheds-
vurdering skulle tages hensyn til den særlige situation, der kan være
forbundet den fysiske persons rolle i det konkrete projekt (bekendtgø-
relsernes § 9, stk. 2).
3. Situationer, hvor en fysisk person ikke ifalder strafansvar
enten fordi
den fysiske person ikke har handlet uagtsomt, eller fordi kørselsfejlen
skyldes køretøjets tekniske indretning. Her ifalder tilladelsesindehav e-
ren strafansvar på objektivt grundlag (bekendtgørelsernes § 11, stk. 2,
sammenholdt med § 12). Dette er for at undgå, at der opstår et straffrit
rum.
Endvidere indeholder bekendtgørelserne regler om, at færdselslovens bestem-
melser om promille- og narkokørsel finder anvendelse for den fysiske person,
der har til opgave at kunne overtage kørslen, uanset om denne konkret er fører
af køretøjet (bekendtgørelsernes § 8).
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 289: Skriftlig forelæggelse af Autonomous Mobility A/S forsøg med selvkørende motorkøretøjer ved Slagelse Sygehus og Psykiatrisygehus Slagelse, fra transportministeren
2167506_0012.png
Si de 12/13
Desuden indeholder bekendtgørelsen hjemmel til at straffe tilladelsesindehav e-
ren for overtrædelse af de vilkår, der måtte være fastsat i tilladelsen til forsøget
(bekendtgørelsernes § 10).
For nærmere uddybning af reglerne om strafansvar ved forsøg med selvkøren-
de motorkøretøjer henvises til besvarelsen af TRU alm. del spørgsmål 378, som
blev sendt til TRU den 19. marts 2020.
Det bemærkes for en god ordens skyld, at bekendtgørelsens regler om straf skal
fastsættes efter forhandling med justitsministeren, jf. færdselslovens § 92 k.
Udkastet til bekendtgørelsen indeholder de samme strafbestemmelser, som
justitsministeren har godkendt til forsøget i Aalborg og i Københavns Nord-
havn. Det forventes derfor ikke, at justitsministeren har bemærkninger til be-
kendtgørelsens strafbestemmelser, men der er endnu ikke modtaget en formel
tilkendegivelse herom.
7.3.
Nærmere vilkår for forsøget
Tilladelsen indeholder de konkrete vilkår for forsøget.
Det er fremgår bl.a., at tilladelsen gælder i 2 år, og at der må køres i alle ugens
dage i tidsrummet kl. 07.00- kl. 18.00.
Ligesom de forudgående forsøg, er forsøget i Slagelse delt op i fire faser.
Fase 1-2 går ud på at forberede den selvkørende bus til drift med passagerer
(dvs. at bussen gennemkøre ruten med henblik på kortlægning og testkørsler
ved automatiseret kørsel).
I fase 3 er bussen i almindelig, selvkørende drift og medtager passagerer. Der er
også en tryghedsperson tilstede i bussen. I fase 1 -3 kan bussen kører både ma-
nuel og automatiseret kørsel (SAE niveau 0-3).
På baggrund af den aktuelle risiko for smittespredning af ny coronavi-
rus/COVID-19, fremgår det af tilladelsen fjerde vilkår, at projektets fase 3 ikke
må igangsættes, så længe myndighedernes anbefaling om en begrænsning i
brugen af kollektiv transport er gældende. Vejdirektoratet vil således underret-
te tilladelsesindehaveren, når denne anbefalede begrænsning er ophævet.
Det bemærkes, at fase 4 indebærer automatiseret kørsel på et mere avanceret
niveau, dvs. hvor der ikke længere er en tryghedsperson til stede under kørslen
(SAE- niveau 4). Her kan den automatiserede kørsel i stedet overvåges af en
person fra et kontrolcenter ved ruten. Hvis Holo ønsker at overgå til fase 4
(SAE-niveau 4), skal der først foretages en ny administrativ godkendelsespro-
cedure. Dette indebærer:
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 289: Skriftlig forelæggelse af Autonomous Mobility A/S forsøg med selvkørende motorkøretøjer ved Slagelse Sygehus og Psykiatrisygehus Slagelse, fra transportministeren
2167506_0013.png
Si de 13/13
Fornyet køretøjsgodkendelse fra Færdselsstyrelsen, hvor det dokumen-
teres, at køretøjet er teknisk indrettet til at kunne køre forsvarligt på
SAE-niveau 4.
Revideret sikkerhedsvurdering fra assessor (Atkins) med fokus på
overgang fra fase 3 til fase 4.
Vejdirektoratet skal godkende, at forsøget må overgå til fase 4. I den
forbindelse høres Færdselsstyrelsen og Rigspolitiet.
Endeligt bemærkes det, at Vejdirektoratet til enhver tid har mulighed for at
tilbagekalde tilladelse og derved midlertidigt eller permanent afslutte forsøget.
Det gælder enten, hvis Holo overtræder vilkårene for forsøget
eller hvis Vej-
direktoratet i øvrigt mener, at det er nødvendigt.