Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 289
Offentligt
2167505_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
5. december 2019
Mads Hedegaard
[email protected]
+45 7244 3121
19/16463-1
1/3
Tilladelse til kørsel med selvkørende motorkøretøjer ved Slagelse Sygehus og Psy-
kiatrisygehus Slagelse i en 2-årig forsøgsperiode
Autonomous Mobility A/S har den 15. oktober 2019 fremsendt ansøgning til forsøg med selvkørende motor-
køretøjer ved Slagelse Sygehus og Psykiatrisygehus Slagelse.
Baggrund for forsøget
Movia, Metroselskabet, Region Sjælland og Region Hovedstaden har etableret et samarbejde med henblik
på at udføre et 2-årigt forsøgsprojekt med førerløse minibusser ved Slagelse Sygehus og Psykiatrisygehus
Slagelse.
Autonomous Mobility A/S (der også driver virksomhed under navnet Holo A/S) er valgt som busoperatør i
forsøget og har overfor Vejdirektoratet ansøgt om at udføre forsøget. Autonomous Mobility A/S skal således
være tilladelsesindehaver af forsøgsprojektet.
Formålet med forsøget er at anvende en førerløs bus som service til at transportere patienter og borgere i
området ved Slagelse Sygehus og Psykiatrisygehus Slagelse. Med forsøget ønskes det bl.a. at teste selvkø-
rende teknologi til kollektiv brug. Derudover er der ønske om at danne erfaringer med selvkørende teknologi
i relation til driftsstabilitet, driftsøkonomi, adfærd og brugervenlighed.
Den selvkørende bus vil køre på en rute mellem de forskellige afdelinger på Slagelse Sygehus samt Psyki-
atrisygehus Slagelse. Ruten løber fra Psykiatrisygehuset i øst og til hæmodialyseafsnittet i vest via den of-
fentlige vej Fælledvej, på sygehusenes eksisterende parkeringsarealer ved indgang 5-9, indgang 11 og ind-
gang 13, hvilket udgør en strækning på 770 m.
Ansøgningen indeholder:
1. Beskrivelse af forsøget
2. Assessorvurdering
3. Beskrivelse af organisationen bag forsøget
4. Beskrivelse af forsøgets tidsmæssige afgrænsning
5. Beskrivelse af forsøgets geografiske afgrænsning
6. Beskrivelse af de involverede køretøjer
7. Plan for indsamling og håndtering af data
8. Plan for information til øvrige trafikanter
9. Bilag 1: Færdselsstyrelsens dispensation til registrering af selvkørende bus af 18. september 2019
10. Bilag 2: Tilladelse fra Slagelse Kommune
Vejdirektoratets afgørelse
Vejdirektoratet har gennemgået det tilsendte materiale i samarbejde med Rigspolitiet og Færdselsstyrelsen.
Vejdirektoratet meddeler hermed i medfør af bekendtgørelse [nr.] [dato] [år]
om Autonomous Mobility A/S’
forsøg med selvkørende motorkøretøjer ved Slagelse Sygehus og Psykiatrisygehus Slagelse tilladelse til
forsøget.
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 289: Skriftlig forelæggelse af Autonomous Mobility A/S forsøg med selvkørende motorkøretøjer ved Slagelse Sygehus og Psykiatrisygehus Slagelse, fra transportministeren
2167505_0002.png
Vejdirektoratet fastsætter i medfør af færdselslovens § 92 h, stk. 1, følgende vilkår for forsøget:
1. De selvkørende køretøjer, der benyttes i forsøget, skal overholde Færdselsstyrelsens dispensation
til registrering af selvkørende bus af 18. september 2019. Dispensationen er vedlagt som bilag 1.
2. Der må udelukkende benyttes den rute, der er beskrevet i bilag 1 i bekendtgørelse [nr.] [dato] [år].
Bekendtgørelsen inkl. bilag er vedlagt som bilag 2.
3. I forsøgets fase 1 og 2 må ruten gennemkøres af én bus i automatisk indstilling, med en fører og en
tekniker med speciale i rutekortlægning fra Navya, i SAE niveau 0 til 3. Bussen skal køres manuelt af
en fører mellem ruten og
Autonomous Mobility A/S’
garageanlæg, (SAE niveau 0).
4. I forsøgets fase 3 må ruten gennemkøres af én bus i SAE niveau 0 til 3. I fase 3 er bussen i almen
drift. Bussen har i denne fase en fører, der fungerer som tryghedsperson, når bussen er i automatisk
indstilling, og bussen medtager passagerer. Bussen skal køres manuelt af en fører mellem ruten og
Autonomous Mobility A/S’
garageanlæg, (SAE niveau 0).
Projektets fase 3 må ikke igangsættes så længe myndighedernes anbefaling om en begrænsning i
brugen af kollektiv transport, som følge af risiko for smittespredning af ny coronavirus/COVID-19, er
gældende. Vejdirektoratet vil underrette tilladelsesindehaveren, når denne anbefalede begrænsning
ikke længere er gældende.
5. Tilladelsesindehaver skal ved faseskift frem til fase 3 skriftligt orientere Vejdirektoratet om, at projek-
tet er gået videre til næste fase. Hvert faseskift forudsætter, at assessor fortsat vurderer, at forsøget
kan gennemføres inden for rammerne af en normal trafikal risiko for den pågældende transportform.
Såfremt tilladelsesindehaver ønsker tilladelse til at overgå til SAE niveau 4 kræver dette en fornyet
køretøjsgodkendelse fra Færdselsstyrelsen, samt en revideret assessering med fokus på overgan-
gen fra SAE niveau 3 til SAE niveau 4, der skal godkendes af Vejdirektoratet. Tilladelsesindehaver
skal sende Vejdirektoratet assessors vurdering af, at overgangen vil være færdselssikkerhedsmæs-
sigt forsvarlig. Herefter vil Vejdirektoratet, efter inddragelse af Færdselsstyrelsen og Rigspolitiet,
meddele, om der kan gives tilladelse til, at projektet kan overgå til fase 4, som beskrevet i assessor-
rapporten.
6. De selvkørende motorkøretøjer må føres på alle ugedage, dog kun i tidsrummet mellem kl. 07.00 til
kl. 18.00.
7. Autonomous Mobility A/S har som tilladelsesindehaver forsikringspligten for de benyttede køretøjer i
forsøget, jf. færdselslovens § 106, stk. 3.
8. Udover bestemmelserne i bekendtgørelse [nr.] [dato] [år] og Færdselsstyrelsens dispensation til re-
gistrering af selvkørende bus af 18. september 2019 er køretøj og fører/operatør underlagt færdsels-
lovens almindelige regler.
9. Føreren/operatøren af det selvkørende motorkøretøj skal have erhvervet kørekort til den pågælden-
de køretøjskategori.
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 289: Skriftlig forelæggelse af Autonomous Mobility A/S forsøg med selvkørende motorkøretøjer ved Slagelse Sygehus og Psykiatrisygehus Slagelse, fra transportministeren
2167505_0003.png
10. Tilladelsen gælder i 2 år. Den kan fornys af Vejdirektoratet efter høring af vejmyndigheden og politi-
et.
11. Vejdirektoratet kan til enhver tid tilbagekalde denne afgørelse og derved midlertidigt eller permanent
afslutte forsøget.
Begrundelse
Vejdirektoratet har ved vurderingen af de fastsatte vilkår lagt vægt på, at disse er nødvendige for, at forsøget
kan gennemføres på en færdselssikkerhedsmæssig forsvarlig måde.
Vejdirektoratet bemærker afslutningsvist, at Vejdirektoratet med denne tilladelse ikke har taget stilling til krav,
der måtte følge af øvrig lovgivning, herunder hvorvidt ansøgers behandling af personoplysninger er i over-
ensstemmelse med den persondataretlige lovgivning.
Med venlig hilsen
Bilag
Bilag 1: Færdselsstyrelsens dispensation til registrering af selvkørende bus af 18. september 2019.
Bilag 2: Bekendtgørelse [nr.] [dato] [år]
om Autonomous Mobility A/S’ forsøg med selvkørende motorkøretø-
jer ved Slagelse Sygehus og Psykiatrisygehus Slagelse.
Kopi af denne afgørelse er fremsendt til:
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi
3