Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 275
Offentligt
2161527_0001.png
Intern note
Til orientering af
Transportudvalget
Internt - Europa-Kommissionens arbejdsprogram og
prioriteter 2020 - transportområdet
10. marts 2020
Sammenfatning
Von der Leyen-Kommissionen har fremsat sit arbejdsprogram for 2020.
Hovedfokus er at levere en europæisk grøn pagt og sikre, at Europa er
klar til den digitale tidsalder. Det betyder, at Von der Leyen-Kommissio-
nen har mindre fokus på transportområdet end Juncker-Kommissionen
havde.
Konkret lægges der dog op til, at man vil præsentere to nye pakker med
relevans for transportområdet i 2020:
1. Bæredygtig og intelligent mobilitet;
2. Luftfartstjenestepakken.
Samtidig prioriterer Kommissionen at færdiggøre forhandlingerne af en
række af de forslag, der allerede er på bordet. Det gælder eksempelvis
forordningerne om jernbanepassagerers rettigheder, bus-cabotage og
tunge køretøjers anvendelse af visse infrastrukturer. Kommissionen vil
også prioritere forhandlingerne om forslaget om afskaffelse af sommertid.
Det Internationale
Sekretariat
J.nr.: 18-001398-8
Mathias Grønbek
Lydholm
EU-chefkonsulent
Kommissionens arbejdsprogram for 2020
Von der Leyen-Kommissionen har klart signaleret, at den agter at lade sig
styre af de seks overordnede prioriteter, som den fastlagde ved sin tiltræ-
delse:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
En europæisk grøn pagt.
Et Europa klar til den digitale tidsalder.
En økonomi, der tjener alle.
Et stærkere Europa i verden.
Fremme af vores europæiske levevis.
Nyt skub i det europæiske demokrati.
Side 1 | 5
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Præsentation samt notat fra EU-konsulentens orientering 10/3-20 om Kommissionens arbejdsprogram for 2020
2161527_0002.png
Særligt prioriteterne om en europæisk grøn pagt og et Europa, der er klar til
den digitale tidsalder forventes at dominere dagsordenen i 2020. Det betyder
også, at der ikke forventes samme høje ambitionsniveau på transportområ-
det, som man så under Juncker-Kommissionen
i hvert fald ikke i 2020.
Kommissionen lægger i
arbejdsprogrammet for 2020
således kun op til to
nye pakker på transportområdet
(”bæredygtig og intelligent mobilitet” og
”Luftfartstjenestepakken”). Kommissionen vil
også se nærmere på om en
række eksisterende direktiver og forordninger er tidssvarende (REFIT). Der-
udover vil Kommissionen prioritere en række vigtige forslag fra den tidligere
Kommission. Slutteligt foreslås to tilbagetrækninger af tidligere fremsatte for-
slag og én ophævelse af eksisterende, forældet lovgivning på transportområ-
det.
Nye initiativer
I selve arbejdsprogrammet er der to nye
”pakker” af særlig relevans for TRU:
-
Bæredygtig og intelligent mobilitet:
1. En strategi for bæredygtig og intelligent mobilitet (ikke-lovgivning;
4. kvartal)
2. Bæredygtigt flybrændstof (lovgivning; 4. kvartal)
3. Et grønt europæisk havområde (lovgivning; 4. kvartal).
Luftfartstjenestepakken:
1. Revision af lufthavnsafgifter (lovgivning; 4. kvartal)
2. Revision af luftfartstjenester (lovgivning; 4. kvartal)
-
Mens luftfartstjenestepakken forventes fremsat med hjemmel i den fælles
transportpolitik
1
er det endnu ikke afgjort om pakken vedrørende bæredygtig
og intelligent mobilitet fremsættes med hjemmel i den fælles transportpolitik
og/eller den fælles miljøpolitik
2
. Begge pakker forventes behandlet efter den
almindelige lovgivningsprocedure og skal således vedtages af både Europa-
Parlamentet og Rådet (kvalificeret flertal).
Revision, evaluering og kvalitetskontrol af eksisterende lovgivning
(REFIT)
Kommissionens program for målrettet og effektiv regulering (REFIT) sikrer, at
EU-lovgivningen på en effektiv måde giver resultater, der er gode for bor-
gerne og virksomhederne med så få omkostninger som muligt. REFIT sigter
mod at forenkle EU-lovgivningen, fjerne unødvendige byrder og tilpasse de
gældende love til den aktuelle virkelighed uden at gå på kompromis med de
politiske målsætninger.
1
2
TEUF art. 100, stk. 2
TEUF art. 192, stk. 1
Side 2 | 5
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Præsentation samt notat fra EU-konsulentens orientering 10/3-20 om Kommissionens arbejdsprogram for 2020
2161527_0003.png
Under REFIT-dagsordenen (revision, evaluering og kvalitetskontroltiltag) kan
følgende sager på transportområdet fremhæves:
-
-
Evaluering af direktiv 2000/53/EU om
udrangerede køretøjer
(sær-
ligt fokus på spørgsmål om cirkulær økonomi m.v.)
Evaluering af forordning (EU) nr. 913/2010 om et europæisk banenet
med henblik på konkurrencebaseret
godstransport
(forordningen
om godstogskorridorer).
Evaluering af direktiv 2005/44/EF om harmoniserede flodinformati-
onstjenester (RIS) på de
indre vandveje
i Fællesskabet.
Kvalitetskontrol af moderniseringspakken for 2012, retningslinjerne
for jernbaner og kortsigtet eksportkreditforsikring (fokus på at sænke
administrative byrder ved statsstøtte til jernbaner)
Evaluering af direktiv 97/67/EF om
posttjenester
(evaluering af, om
direktivet tager højde for den digitale udvikling)
Evaluering af direktiv 2006/126/EF om
kørekort
(fokus på trafiksik-
kerhed, lettelse af fri bevægelighed og reduktion af risikoen for svig)
-
-
-
-
Det er endnu uklart, om ovenstående vil komme til udtryk i egentlige lovgiv-
ningsforslag. I første ombæring vil Kommissionen have fokus på om, der er
mulighed for at forbedre den eksisterende lovgivning.
Håndtering af forslag fremsat af Juncker-Kommissionen
Juncker-Kommissionen var meget aktiv på transportområdet og fremsatte en
længere række forslag. Nogle af disse er endnu ikke er færdigforhandlet. Von
der Leyen-Kommissionen har udvalgt et antal af de lovforslag, der allerede er
på bordet, som man finder bør prioriteres i lovgivningsarbejdet. På transport-
området peges på følgende
3
:
-
Forordning KOM(2019) 38: Ændring af forordning (EU) 2015/757 for
at tage passende hensyn til det globale system for indsamling af data
om
skibes fuelolieforbrug.
Forordning KOM(2018) 277: Forenkling af foranstaltninger til fremme
af gennemførelsen af det
transeuropæiske transportnet.
Direktiv KOM(2017) 275:
Afgifter på tunge godskøretøjer
for be-
nyttelse af visse infrastrukturer.
Forordning KOM(2017) 548:
Jernbanepassagerers rettigheder og
forpligtelser.
Forordning KOM(2013) 130: Fælles bestemmelser om
kompensa-
tion og bistand til luftfarspassagerer
og om
luftfartsselskabers
erstatningsansvar.
Forordning KOM(2013) 410:
Fælles europæisk luftrum.
Forordning KOM(2011) 827: Fælles regler for
tildeling af slots
i Den
Europæiske Unions lufthavne.
-
-
-
-
-
-
3
Oversigten inkluderer
ikke
sager, der vedrørende forhandlingerne om den flerårige finansielle
ramme da disse forventes lukket umiddelbart i forbindelse med, at der findes et kompromis i
Det Europæiske Råd.
Side 3 | 5
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Præsentation samt notat fra EU-konsulentens orientering 10/3-20 om Kommissionens arbejdsprogram for 2020
2161527_0004.png
-
-
-
-
-
Direktiv KOM(2017) 282: Anvendelse af
udlejningskøretøjer
uden
fører til godstransport af landevej.
Forordning KOM(2017) 647: Fælles regler for adgang til det internati-
onale marked for
buskørsel.
Direktiv KOM(2018) 639: Afskaffelse af
sæsonbestemte tidsomstil-
linger
(”Sommertidsforslaget”).
Forordning KOM(2019) 208:
Typegodkendelse af motorkøretøjer
med hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette erhvervskøre-
tøjer.
Direktiv KOM(2017) 276:
Afgifter på tunge godskøretøjer
for be-
nyttelse af visse infrastrukturer.
Det er i denne forbindelse markant, at Kommissionen insisterer på at priori-
tere det kontroversielle forslag om afskaffelse af sæsonbestemte tidsomstil-
linger (”Sommertidsforslaget”), selvom det er blevet mødt af bred kritik blandt
medlemslandene.
Mobilitetspakken, herunder spørgsmålet om cabotagekørsel, er færdigfor-
handlet, men kompromisset fra trilogen i december 2019 er endnu ikke ende-
ligt godkendt. Rådet (Coreper II) godkendte kompromisset den 20. februar,
mens Europa-Parlamentets godkendelse endnu udestår. Kommissionen fin-
der ikke, at kompromisset lever op til forslagets formål særligt for så vidt an-
går cabotage-delen
og ”return of vehicle” og har bebudet en konsekvensana-
lyse heraf, og at man eventuelt vil komme med opfølgende lovgivningsfor-
slag.
Den nye Kommissions tiltrædelse er også en anledning til at revurdere, om
der er forslag, som den gamle Kommission fremsatte, som bør trækkes til-
bage. På transportområdet ventes Kommissionen at trække følgende forslag:
-
Direktiv KOM(2017) 648: Indførelse af fælles regler for visse former
for
kombineret godstransport
mellem medlemsstaterne [Kommissi-
onens forklaring: Der er ikke udsigt til, at der kan opnås enighed om
forslaget: flere af de foreslåede ændringer forvansker forslaget på en
sådan måde, at det ikke er muligt at nå de tilstræbte mål. Desuden er
det som led i den europæiske grønne pagt nødvendigt at øge bære-
dygtige transportformers andel af den samlede transport; dette kræ-
ver øget støtte til multimodale løsninger, og det nuværende forslag er
derfor ikke tilstrækkeligt.]
Forordning KOM(2014) 28: Nedbringelse af
forurenende emissio-
ner fra vejkøretøjer
[Kommissionens forklaring: Forældet: det meste
af indholdet er dækket af andre forslag, der i mellemtiden er vedtaget
(bl.a. bestemmelserne om reparations- og vedligeholdelsesinformati-
oner, der er tilpasset ved forordning (EF) nr. 2018/858) eller under
behandling (udestående forslag COM (2019) 208). Visse andre
aspekter forventes at blive behandlet mere indgående i et nyt forslag
om Euro 7- emissionsnormer.]
-
Side 4 | 5
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 275: Præsentation samt notat fra EU-konsulentens orientering 10/3-20 om Kommissionens arbejdsprogram for 2020
2161527_0005.png
Ophævelse af eksisterende lovgivning
Kommissionen foreslår også i alt to ophævelser af eksisterende lovgivning.
Den ene af disse er på transportområdet:
-
Forordning (EØF) nr. 1108/70 om indførelse af
bogføring af de ud-
gifter, der er forbundet med infrastrukturerne for transporter
med jernbane, ad landeveje og sejlbare vandveje
[Kommissio-
nens forklaring: Forordning (EØF) nr. 1108/70 indeholder bestem-
melser om indsamling af oplysninger om infrastrukturudgifter til jern-
baner, veje og indre vandveje samt om indsamling af statistiske op-
lysninger om brugen af den tilsvarende infrastruktur. Ifølge forordnin-
gen skal medlemsstaterne regelmæssigt indberette oplysninger om
infrastrukturinvesteringer til Kommissionen. Efter næsten 50 år er der
kun fire medlemsstater, der fortsat indberetter disse oplysninger til
Kommissionen. I mellemtiden er definitionerne og indholdet af forord-
ningen, blevet forældet, idet der nu er andre datakilder til rådighed:
nogle af horisontal karakter, f.eks. Det Internationale Transportfo-
rums udgiftsdata og TEN-Tec, og andre af mere sektorspecifik karak-
ter såsom ordningen for overvågning af jernbanemarkedet.]
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
Side 5 | 5