Kære medlem af Transportudvalget
København, 11. marts 2020
Lovforslag om ændring af vejloven vedrørende mindre udlejningskøretøjer m.m.
Cyklistforbundet, Danske Cykelhandlere, By- og Pendlercykel Fonden samt en række kommuner har i januar måned
afgivet høringssvar til ovenstående lovforslag.
Indledningsvist vil vi gerne kvittere for, at regeringen ønsker at fremme cyklisme, hvilket vi alle bakker op om, da det
er godt for både klima, trængsel og sundhed.
Vi har forstået på transportministeriet, at lovforslaget forventes fremsat i slutningen af marts måned. Vi har også
forstået, at det lovforslag, som fremsættes i al væsentlighed vil være enslydende med det udkast, som
organisationerne modtog i høring.
Det forstår vi ganske enkelt ikke, for navnlig på et punkt er der bred enighed om, at udkastet er særdeles
problematisk og ikke vil bidrage til at fremme målet om mere cykling. Det drejer sig om forslag til ny § 80a, som er
sålydende:
Ȥ 80 a. Udlejningscykler, som ikke har et fast udlejningssted, kan uden vejmyndighedens tilladelse
placeres på det offentlige vejareal med henblik på udlejning, når en aftale om nærmere vilkår for
benyttelse af vejarealet, jf. stk. 3, er indgået. Stk. 2. Cyklerne skal, medmindre andet aftales efter stk.
3, ved placering på offentligt vejareal med henblik på udlejning stå parkeret i dertil indrettet
infrastruktur. Stk. 3. Vejmyndigheden indgår uden unødigt ophold aftale med udlejningsoperatøren
om de nærmere vilkår for benyttelse af vejarealet, dog ikke vilkår om antallet af udlejningscykler.
Vejmyndigheden kan lade det indgå som et vilkår i aftalen, at vejmyndighedens udgifter til
administration betales af udlejningsoperatøren.
Vi citerer nedenfor fra høringssvarene:
Cyklistforbundet:
”Som
ordlyden er i forslaget, lægges der op til, at vejmyndigheden (kommunen) reelt fratages muligheden for at
bestemme over brugen af de kommunale arealer. Jf. stk. 3 skal kommunen uden unødigt ophold indgå aftale med
udlejningsoperatøren om de nærmere vilkår for benyttelse af arealet, dog ikke vilkår om antallet af udlejningscykler.
Der indgår derfor ikke mulighed for, at kommunen siger nej til at indgå en aftale med en operatør.
Cyklistforbundet vil kraftigt opfordre til at denne paragraf omformuleres, så kommunen som vejmyndighed har
mulighed for at sige nej til indgåelse af en aftale, eksempelvis hvis kommunen vurderer, at der i forvejen er rigelig
kapacitet af udlejningscykler i byen eller hvis arealet vurderes at skulle benyttes til andre formål til gavn for byens
borgere.”
Odense Kommune:
”Der
er ingen tvivl om, at Odense Kommune som Cyklisternes By ønsker at fremme cyklismen. Det er dog
uhensigtsmæssigt, at kommunen ikke kan begrænse antallet af udlejningscykler.
Odense Kommune oplever et massivt pres på de offentlige vejarealer, både veje, pladser, fortove osv. Mange aktører
ønsker at bruge vejarealerne til fx udeservering, arrangementer og lignende. Det er rigtigt dejligt, at der er mange
aktiviteter i byen, men det forudsætter, at vi har mulighed for at styre brugen af de offentlige vejarealer mere
detaljeret, end vi har i dag. En af vores vigtigste opgaver er at sørge for, at alle byens brugere og borgere føler, at de
trygt og sikkert kan komme frem, herunder at der er taget særlig hensyn til fx svagtseende eller mennesker med et
handicap.
Odense Kommune anser den nuværende lovgivning som mangelfuld i forhold til, hvad vi som kommune kan stille krav
om. I dag kan vi kun stille krav til fx cykeludlejningsfirmaer, hvis kravet er begrundet i færdsels- eller
trafiksikkerhedsforhold. Nu gives der mulighed for et styringsredskab, men dette er begrænset til regulering af
udlejning af el-løbehjul. Det bør også omfatte udlejning af cykler. Odense Kommune ønsker ens regler for
udlejningsfirmaer, uanset om der er tale om udlejning af el-løbehjul eller cykler.”