Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 270
Offentligt
2160633_0001.png
PRESSEMEDDELELSE
DEPARTEMENTET
Dato
J.nr.
10. marts 2020
Henvendelse
Mia Josiassen
Pressechef
Telefon 72267075
[email protected]
www.trm.dk
Der skal ikke flyve tomme fly rundt i Europa
Transportminister Benny Engelbrecht har bedt Europa-Kommissionen om at
sætte gang i et lovgivningstiltag, der kan forhindre, at der flyver tomme fly
rundt i Europa på grund af coronavirussen.
____
Udbredelsen af coronavirussen har store konsekvenser for erhvervslivet og
borgere i hele Europa. Det gælder ikke mindst for luftfartsbranchen, som
oplever et dramatisk fald i antallet af rejsende og solgte billetter.
På grund af en EU-regel
om, at et luftfartsselskab skal anvende sit ”slot” i en
lufthavn minimum 80 procent af tiden for at få tildelt samme slot næste år,
flyver der angiveligt næsten tomme fly rundt i europæisk luftrum, så
luftfartsselskaberne kan være sikre på at fastholde de værdifulde slots. Et slot
er en start- og landingstilladelse i en given lufthavn.
-
Det er uholdbart ud fra både et økonomisk og klimamæssigt
perspektiv, at der angiveligt flyver næsten tomme, ja man kan vel
nærmest kalde dem ”spøgelsesfly”, rundt i luften. Derfor har jeg
opfordret transportkommissær Adina Vălean til at sætte
gang i de
nødvendige lovgivningsmæssige tiltag, der kan sikre, at
luftfartsselskaberne får lov til at afvige fra dele af slotsforordningen,
siger transportminister Benny Engelbrecht.
En række øvrige medlemslande har også opfordret Europa-Kommissionen til at
iværksætte et lovgivningsmæssigt tiltag, ligesom Kommissionen i øvrigt gjorde
efter 11. september 2001, under SARS-epidemien i 2003 og under finanskrisen
i 2009.
Fakta
Tildeling af start- og landingstilladelser
– de såkaldte ’slots’ –
er reguleret på
EU-niveau for at sikre, at tildelingen på tværs af EU sker på lige,
gennemskuelige og ikke-diskriminerende vilkår. Der er således udpeget en
slotskoordinator i hvert medlemsland, som er ansvarlig for at tildele slots til
luftfartsselskaberne. I Danmark varetages opgaven af selskabet Airport
Coordination Denmark. Selskabet opererer uafhængigt af både myndigheder og
Transport- og Boligministeriet.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 270: Kopi til orientering af Transportministeriets seneste pressemeddelelser vedrørende de nye tiltag i transportsektoren imod inddæmning af smitte med Coronavirus (COVID-19), samt udfordringer med tomme fly som følgevirkning af den store spredning af smitten
2160633_0002.png
Side 2/2
I slotsforordningen findes en bestemmelse om, at et slot i en lufthavn skal være
udnyttet minimum 80 procent af tiden, hvis et luftfartsselskab vil have ret til
samme slot i næste års trafikprogram (en såkaldt grandfather right).
Bestemmelsen er med til at sikre, at slots i lufthavnene bliver tildelt og anvendt
så effektivt som muligt.
Når der er et markant fald i efterspørgslen på flyrejser, som luftfartsbranchen
oplever i øjeblikket, kan nogle luftfartsselskaber angiveligt føle sig nødsaget til
at flyve næsten tomme fly rundt til lufthavne for at fastholde retten til at
benytte samme slot i næste års trafikprogram. Dette er uhensigtsmæssigt for
luftfartsselskabernes økonomi og i særdeleshed for klimaet.
De nationale slotskoordinatorer kan afvige fra 80/20-bestemmelsen for enkelte
lufthavne, hvis der foreligger en ekstraordinær omstændigheder. Covid-10 er
pt. ikke en ekstraordinær omstændigheder i henhold til forordningen.
Der er således behov for, at Europa-Kommissionen skaber den nødvendige
lovramme til, at slotskoordinatorerne kan afvige fra 80/20-bestemmelsen.
Kommissionen kan tage initiativ til en forordning, der midlertidigt suspenderer
80/20-bestemmelsen i slotsforordningen i et tidsbegrænset periode. Det gjorde
Kommissionen for eksempel efter 11. september 2001, under SARS-epidemien i
2003 og under finanskrisen i 2009. Det er dette lovgivningstiltag, som
transportministeren har bedt transportkommissæren om at iværksætte.