Kære medlemmer af transportudvalget.
Jeg skriver til jer på baggrund af det i forhenværende folketingssamling vedtagne lovforslag L202
omhandlede bødestørrelserne for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler på lastbiler og busser.
Da jeg vælger at tage udgangspunkt i min egen situation, som er lig mange andres, vil jeg kort fortælle lidt
om undertegnede. Jeg har kørt lastbil i over 35 år og er i dag så heldig at være chauffør på det der kaldes
Danmarks sikreste lastbil hos vognmand Kim Ancker fra Ringsted og til hverdag køre jeg hovedsagelig med
skibscontainere ud og ind af CMP (Københavns frihavn). I samarbejde med flere leverandører har vi skabt
en lastbil der blandt andet ikke har blinde vinkler mht. højresvingsulykker. Lastbilen er udstyret med en del
sensorer og kameraer der hjælpe til med at højne trafiksikkerheden. Se eventuelt mere på ancker.dk.
Jeg er det der kaldes en ildsjæl med hensyn til trafiksikkerhed og har i en årrække brugt meget tid på dette
emne og er blandt andet klummeskribent i magasinet lastbilmagasinet om trafiksikkerhed og vilkårene for
chaufførerne i Danmark.
L 202 har sat mange chauffører i en meget svær situation da der er nogle fejl og mangler vi ikke har en
chance for at opdage , hvis man for eksempel som jeg skifter trailer flere gange om dagen kan, og skal, man
selvfølgelig se efter fejl og mangler inden man kører afsted men især bremser kan være umulige at tjekke
om de alle fungerer optimalt hvis der for eksempel på et af 6 eller 8 hjul er for lidt bremseevne, det er ikke
noget man kan se eller mærke.
Jeg vil komme med det eksempel som jeg oplevede i februar i år. Bilen skulle til syn og når det er tilfælde
kører vi altid på værksted og får lavet et stort service og alt var i skønneste orden. Dagen efter kører jeg til
syn med bilen og her for jeg kørerforbud fordi det der kaldes en bremsekaliber var i stykker og bilen
bremser ikke på et sæt hjul ud af seks men igen det kan ikke mærkes og alt virkede som sagt dagen inden.
Og dette ville hvis jeg var blevet stoppet i et vejsidesyn efter 1.1.2020 udløse en bøde til mig på 5000 kr. og
en bøde på 10000 kr. til min vognmand, disse vel og mærke i førstegangstilfælde og vi gør altid alt hvad vi
kan for at tingene er i orden.
Til hverdag kører jeg med andres trailere som altid bliver tjekket alt det der står i min magt men er der en
fejl på en af deres trailere som jeg ikke kan mærke eller se så for vognmanden og jeg en bøde i samme
størrelse og ejeren som står for vedligeholdelsen går fri! Man kan dog drage paragraf 67 i færdselsloven i
spil her men det er ikke min fornemmelse af det vil ske. Ligeledes har det ikke i skrivende stund været
muligt at få at vide hvordan fortolkningen af L 202 vil være til dagligt fra politiets side og vi skal nok ikke
forvente at færdselsstyrelse vil anbefale en fortolkning til vores fordel. Et andet eksempel der hurtigt kan
komme i spil er hvis man taber is og sne fra taget på traileren, dette vil udløse samme størrelse bøder, men
hvis du har sovet på en rasteplads og det sner om natten er det ikke altid alt du har mulighed for at fjerne
dette fra taget på traileren for der er ingen snebroer (en gangbro man kan holde ved og gå op på og fjerne
sne og is) på rastepladserne! Har man en tom trailer eller et læs på hvor man kravle ovenpå kan man støde
det ned indefra men kører du med en container som jeg gør er du prisgivet for det er jo en lukket jernkasse.
Det eneste man kan gøre i mange tilfælde er at give godt med gas og så lave en hård opbremsning men det
fjerner ikke alt.
Jeg mener bestemt at man skal gøre alt hvad der står i ens magt for at alt er i sikkerhedsmæssig forsvarlig
stand inden der køres og er dette ikke tilfældet må man lade køretøjet står til fejlen er udbedret, men disse
bødestørrelser kan altså ruinere mange hvis man er uheldig og kommer ud for fejl og mangler der ikke kan
ses eller mærkes eller hvis disse opstår under kørsel.