Gratis kollektiv trafik gør grøn omstilling af trafikken
billigere både i kroner og CO
2
DTUs notat til trafikministeren om samfundsøkonomiske konsekver ved indførelse af gratis
kollektiv trafik er mangelfuldt
I gennemsnit bruger en dansk husstand ca. 41.000 kr. og i alt bruger danskerne ca. 110 milliarder kr.
om året på at ødelægge klimaet ved at køre i bil.
1
- Ok, det er nok ikke hensigten, men det er
virkningen.
Langt størstedelen af biltrafikken er længere ture, hvor kollektiv trafik er det mindst klimaskadelige
alternativ. Derfor er det nødvendigt at flytte mest mulig biltrafik over til kollektiv trafik, hvis man,
som et bredt flertal i Folketinget, vil ”redde klimaet”.
Overflytningen fra bil til kollektiv trafik kan opnås på to måder. Man kan hæve afgifterne på biler
og brændstof – og få Gule Veste i gaderne – og tabe næste valg. Eller man kan indføre gratis
kollektiv trafik. Måske er begge dele nødvendigt. Der er brug for kraftige incitamenter til en ændret
forbrugeradfærd.
How dare you, Benny?
DTU har nyligt lavet et
notat
for trafikminister Benny. Heri starter DTU med at sige, at den
regnemaskine de bruger, LTM (der står for landstrafikmodellen), faktisk ikke dur til at udregne
konsekvanserne af indførelse af gratis kollektiv trafik. Alligevel afviser Benny tanken om gratis
kollektiv trafik på baggrund af notatet. How dare you?
Og DTU har ganske ret. Det LTM spyttede ud var mildt sagt mangelfuldt.
I opsumeringen af notatet står der:
”gratis kollektiv transport i hele Danmark vil give en stigning i det år-lige persontransportarbejde i
kollektiv transport i Danmark på 126%. Samtidig reduceres trafikarbejdet i bil med 4,6% ligesom
cykel og gang begge reduceres med ca. 21%. De direkte provenueffekter af dette er en omkostning
på 9,4 mia. kr. årligt. Tiltaget vil give en reduktion i CO2-udledningen på 0,3 mio. ton årligt, mens
den samlede velfærdsøkonomiske effekt på eksterne omkostninger ekskl. kapaci-tetsudvidelser
bliver en gevinst på 0,35 mia. kr. årligt.”
Flere hundrede millioner nye gå- og cykelture
DTU vurderer selv at stigningen i kollektiv trafik på 126 procent måske nok er for højt. I en rapport
fra Teknologirådet (2006) kom man frem til en stigning på 75 procent.
Nu forholder det sig sådan, at man skal gå eller cykle til busstoppested eller station, for at komme
med den kollektive trafik. Og man skal gå eller cykle fra den kollektive trafik til sit
bestemmelsessted. Det har programmørerne åbenbart ikke har lært LTM.
En stigning i kollektiv trafik på 126 procent, vil betyde flere hundrede millioner nye gå- og
cykelture om året.
2
Det vil klart overstige de 21 procents overflytning af den eksisterende gang og
1
Husstandenes udgifter til biler
bliver sammenlagt 41416 kr.. Men da talene givetvis indeholder nogle cykellygter,
noget løbehjul-leje og noget motorcykelbenzin rundes der skønsmæssigt ned til 41.000. Danmarks Statistik
sammenregner de to seneste (opgjorte) år 2017 og 2018. Så når der skal ganges med antal husstande i perioden, må
det blive gennemsnittet af
antal husstande pr. 1. januar 2017, 2018 og 2019
= 2688200. Ganget med 41000 giver det
110,2 milliarder. Renter og gebyrer på billån er ikke talt med, da jeg ikke har kunnet finde en statistik om det.
I 2018 var der
273 mio. passagerer på det danske skinnenet
gange 126 procent gange 2 = 688 mio nye gå og
cykelture. Disse ture til og fra stationen skal altså blot være på ca. 1 km for at opveje faldet i cykling i DTUs Tabel
3 (-693 mio. personkiliometer). Hertil skal lægges (typisk) gåture til (rene) busture. Endelig er der gang ved skift.
At tage trappen op fra metroen på Nørreport giver givetvis lige så megen motion som 1 km cykling. Endelig vil
nogle af de bilister, der skifter til kollektiv trafik, stadig køre bil til stationen, men de vil trods alt få lidt motion i
2