Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 264
Offentligt
2159217_0001.png
Transportminister Benny Engelbrecht
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
CC: Folketingets Transportudvalg og
transportordførerne
Kolding den 6. marts 2020
Kære Benny Engelbrecht
Det vil lette rednings- og oprydningsarbejdet efter uheld på motorvejene, hvis retningslin-
jerne for køkørsel ved uheld blev de samme i hele landet.
Som du ved er trængslen på motorvejene i Trekantområdet stigende, og på nogle af stræknin-
gerne er den allerede kritisk med lange bilkøer. Helt slemt er det omkring myldretid, og når der
sker uheld. I Trekantområdet sætter vi derfor vores lid til, at regeringens kommende infrastruktur-
plan blandt andet vil indeholde et ekstra spor på motorvejen rundt om Kolding.
Da det under alle omstændigheder kommer til at tage tid før en udvidelse kan stå færdigt appel-
lerer vi i Trekantområdet Danmark til, at man i ventetiden indfører ens regler ved køkørsel i hele
landet. En helt ny rapport som Vejdirektoratet i januar 2020 har udgivet i samarbejde med Bered-
skabsstyrelsen, Trekantområdets Brandvæsen, Beredskab Fyn, Region Syddanmark og Fyn Po-
liti lavet på baggrund af forsøg gennemført i 2018-19 på den fynske motorvej, viser nemlig, at ens
standarder letter rednings- og oprydningsarbejdet
og dermed mindsker ventetiden for bilisterne
i kø.
I dag er det sådan, at hvis man holder i stillestående kø på f.eks. den sønderjyske motorvej på
grund af et uheld, forventer langt de fleste bilister at de skal holde deres bane, så redningskøre-
tøjerne kan komme forbi i nødsporet.
Hvis uheldet i stedet sker på den fynske motorvej, skal bilisterne holde helt til højre i inderbanen
eller helt til venstre i yderbanen, så der er plads til redningskøretøjerne mellem bilrækkerne. En
såkaldt ”udrykningsvej”, som mange kender fra Tyskland. Det er
på baggrund af det gennemførte
forsøg blevet en fynsk praksis, der er vedtaget efter gode resultater fra forsøget, og som skiltes
på den fynske motorvej. Denne praksis bør derfor indføres i hele Danmark, og naturligvis kom-
munikeres ud til vejenes brugere.
Trængselsproblemerne i Trekantområdet kan langt fra kan løses med ens regler. Men mens vi
venter på en ordentlig løsning, kan vi jo ligeså godt afhjælpe trafikken, hvor det er muligt. Samti-
digt er det et tiltag, der kan indføres med det samme uden store omkostninger.
Venlig hilsen
Jens Ejner Christensen
Formand, Trekantområdet Danmark, borgmester i Vejle