Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 260
Offentligt
2159026_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport
(Status opgjort medio januar 2020)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 260: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio januar 2020), fra transportministeren
1
Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne om en grøn
transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den reviderede udrulningsstra-
tegi for fjernbanen. Baggrunden for den nye udrulningsstrategi er særligt udfordringerne som følge af afhængighe-
den mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificeringsprogrammet) og
hensynet til, at DSB’s nye el-tog,
skal kunne køre, når de er klar til at blive idriftsat, forventeligt fra 2024 og frem
(Fremtidens Tog). De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan køre på
strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er immuniseret
(beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, og Banedanmarks vurdering af
risici og fremdrift på S-banen fremgår derfor også af denne rapport.
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 260: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio januar 2020), fra transportministeren
2159026_0003.png
2
Resumé
Ombordudrustning
Alstom og Banedanmark arbejder lige nu på en revideret udrustningsplan henset til de forsinkelser, som
er opstået bl.a. pga. udfordringer med leverandørens indkøbsproces. Disse udfordringer har meget stor
bevågenhed fra Banedanmarks side, hvorfor Banedanmark har gennemført adskillige audits, og situati-
onen er også bragt videre til Alstoms øverste ledelse. En række forbedringstiltag er allerede sat i værk,
men indtil de får fuld effekt, fortsætter Banedanmark med at følge udviklingen meget nøje. Det skal
understreges, at alle togtyper undtagen Lokaltogs IC2 fortsat forventes klar til det tidspunkt, hvor de
skal bruges. Det er Banedanmarks forventning, at en ny udrustningsplan vil være klar i 1. kvartal 2020.
Hvad angår Lokaltogs IC2, som Lokaltog ønsker udrustet til brug på Nykøbing F. Station, er der udfor-
dringer, da undersøgelser har vist, at togene er meget forskellige og vil være komplicerede at udruste.
Banedanmark er pt. i gang med at undersøge alternative løsninger til udrustningen.
58 tog er udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift. Fra og med denne rapport vil et tog først
blive talt med, når det er godkendt til drift og ikke blot er udrustet med nyt ombordudstyr.
Fjernbane Vest
Status for projektet er markeret grøn, da driften med det nye signalsystem på strækningen Lindholm-
Frederikshavn fortsat generelt er tilfredsstillende, og da arbejdet på de efterfølgende strækninger,
Struer-Thisted (RO8) og Langå-Struer-Holstebro (RO5) forløber planmæssigt.
Banedanmark har nu indgået aftale med leverandøren om at sammenlægge strækningen (Vejle)-
Holstebro (RO4) med (Herning)-Skanderborg (RO7øst), og ændringen vil blive afspejlet i den opdatere-
de Anlægs-plan, hvor strækningen vil blive omtalt som RO4. En detailplan for såvel denne som for de
efterfølgende strækninger (Esbjerg)-(Holstebro) (RO6) og (Skjern)-(Herning) (RO7vest) (som også for-
ventes at blive sammenlagt) samt for de øvrige strækninger, herunder strækningen (Fredericia)-Aarhus-
Aalborg Lufthavn (RO1) er fortsat under udarbejdelse. Sidstnævnte har særlig opmærksomhed, da det
er en hovedstrækning.
Fjernbane Øst
Ibrugtagning af den første strækning, Roskilde-Køge, forløb uden problemer og siden ibrugtagning 15.
december har driften været tilfredsstillende. Banedanmark forventer stadig, at ibrugtagning af den
efterfølgende strækning, Køge-Næstved, kan ske indenfor Anlægsplanen, dvs. senest medio 2021. Som
følge af den udskudte ibrugtagning af Roskilde-Køge skal den samlede plan for implementering i Øst-
danmark genbesøges. På den baggrund fastholdes projektets samlede status som gul.
S-banen
Projektet følger den nye plan, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i
2022. På den baggrund er status grøn. Der er fortsat en afhængighed mellem fremdriften på den tekni-
ske løsning af glatte skinner og ibrugtagning af den næste strækning, RO Nord. Dvs., at RO Nord først
sættes i drift, når der er sikkerhed for, at den tekniske løsning kan implementeres inden løvfaldssæso-
nen 2021, som forudsat i den nye aftale. En forudsætning for den nye plan er, at der er behov for større
3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 260: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio januar 2020), fra transportministeren
2159026_0004.png
sporspærringer, da de enkelte udrulninger nu er længere. Spærringerne er varslet rettidigt, men DSB
har udtrykt bekymring ift. størrelsen.
4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 260: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio januar 2020), fra transportministeren
2159026_0005.png
3
Metode bag vurdering af fremdrift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften dels overordnet på det samlede projekt, dels på de
enkelte udrulningsstrækninger/litra. Vurderingerne af milepælene på strækningsniveau visualiseres som nedenstå-
ende proceslinje. Angivet i teksten under proceslinjen er Banedanmarks vurdering af, hvornår det er forventningen,
at milepælen er gennemført. Hvis vurderingen har ændret sig fra seneste rapport, er den tidligere vurdering over-
streget, og den nye er tilføjet nedenunder.
Farvevurderingen i proceslinjerne på strækningsniveau svarer ikke til farvemarkeringen i risikomatricerne. Milepæ-
lene i procespilene farves og bruges til at indikere om den planlagte ibrugtagning er truet.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse tilfælde markeres
milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden problemer;
gul, hvis der forventes udfordringer. Det bemærkes, at der godt kan være tilfælde, hvor enkelte milepæle vurderes
at være udfordrede, men der kan dog være tilstrækkelig buffer i planen til, at Anlægsplanen kan overholdes, hvor-
for den samlede vurdering er grøn.
Milepæl gennemført som
planlagt og/eller ikke
udfordret
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udfordret og evt.
udskudt uden virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udskudt med
virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
For infrastrukturprojekterne fremgår milepælen ”Klar til ibrugtagning”, som markerer det tidspunkt,
hvor Ba-
nedanmark vurderer, at
infrastrukturen
kan være klar til drift. Dette tidspunkt vil i de fleste tilfælde ligge tidligere
end det tidspunkt, som Anlægsplanen forudsætter, og den tidsmæssige reserve, bufferen, vil således være marke-
ret ved måneder. Ligeledes vil en eventuel buffer være markeret for den enkelte togtype; hvis serien forventes ud-
rustet før den skal bruges på en given strækning markeres dette.
Risikovurderingen fremgår under den konkrete milepæl i proceslinjen og vil desuden være uddybet i teksten.
For strækninger som er i ibrugtagningsfasen angives der hverken overordnet vurdering af fremdrift eller risiko, da
status ændrer sig for hurtigt ift. månedlig rapportering. Sådanne strækninger håndteres gennem et ibrugtagnings-
forum (Commissioning Board), hvor alle relevante aktører er repræsenteret. Det er Boardet, der beslutter, om
strækningen kan ibrugtages. Boardet arbejder ud fra en omfattende liste med alle de aktiviteter og emner, som skal
håndteres i forbindelse med ibrugtagningen
herunder såkaldte kritiske knock-outs. Udvalgte væsentlige nøglele-
verancer fra denne liste vil være gengivet ifm. strækningsgennemgangen for den enkelte strækning.
Banedanmarks direktion orienteres ugentligt om status på dette arbejde, herunder håndtering af fejl og issues.
Status ændrer sig uge for uge og det er derfor ikke muligt at afspejle den aktuelle status i den månedlige rapporte-
ring, og proceslinjen udgår derfor. Ministeriet orienteres om den aktuelle udvikling på tilsynsmødet om Signalpro-
grammet ligesom forligskredsen bag Signalprogrammet også orienteres månedligt.
5
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 260: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio januar 2020), fra transportministeren
2159026_0006.png
4
Udrulningskort & Risiko
6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 260: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio januar 2020), fra transportministeren
2159026_0007.png
Januar 2020
7
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 260: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio januar 2020), fra transportministeren
2159026_0008.png
4.1 Forudsætninger
Banedanmark har identificeret en række forudsætninger forbundet med opfyldelsen af Anlægsplanen. Af forud-
sætninger kan her bl.a. nævnes:
At Signalprogrammet ikke påvirkes negativt af andre infrastrukturprojekter og/eller programmer fra An-
lægsplanen f.eks. fra Elektrificeringsprogrammet på visse strækninger.
At Banedanmark og dets leverandører løbende kan tilpasse ressourcerne i henhold til Anlægsplanen speci-
elt omkring den høje aktivitet i 2025-2030. Samtidig skal kompetencerne tilpasses og bevares.
At erfaring fra de idriftsatte teststrækninger ikke giver anledning til markante ændringer i kontraktligt af-
talte tekniske løsninger, som vil kunne påvirke fremtidige udrulninger negativt.
At samarbejde og koordinering med togoperatørerne fungerer tilfredsstillende herunder f.eks., at spor-
spærringer opnås, at tog er til rådighed for udrustning samt, at togoperatørernes personale er til rådighed
for træning.
Programplanen forudsætter, at yderligere funktionalitet (avancerede trafikstyrings-funktionalitet) og software
releases først ibrugtages trinvist efter ibrugtagning af teststrækningerne, og at dette kan ske uden påvirkning af
driften på berørte strækninger.
4.2 Programrisici
Banedanmark har identificeret en række programrisici, som kan påvirke hele eller dele af programmet. Programri-
sici evalueres og håndteres af Signalprogrammets Risk Board. Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul)
eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos ind-
virkning på Anlægsplanen.
Risiko 2 nedenfor vedr. mangel på ERTMS udrustede arbejdskøretøjer er reduceret, men stadig rapporteret som
middel. Udrustning af tog forventes overdraget til Alstom, som er ansvarlig for design og installation for hele seri-
en. Alstom bidrager med velafprøvede processer, som sikrer en smidig sikkerhedsgodkendelse af arbejdskøretøjer-
ne, og med et erfarent mandskab til opgaven.
Risiko 4 nedenfor vedr. ændringer af 4. Jernbanepakke er ændret fra at handle om ansøgningsprocessen, som nu er
tilfredsstillende aftalt mellem Trafikstyrelsen, DSB og Banedanmark, til at handle om, hvorvidt Onboard-projektet
kan eksekvere i.h.t. de tidsrammer, der er indeholdt i de foreliggende udrustningsplaner givet den nye godkendel-
sesproces.
Følgende risici er vurderet væsentlige at rapportere:
1.
Mangel på validatorer. Signalprogrammets projekter konkurrerer indbyrdes samt med andre
Banedanmark-projekter og eksterne aktører om at skaffe nødvendige validatorer. Der er en
risiko for forsinkelse af udrulninger på tværs af projekterne, hvis Banedanmark prioriterer vali-
dator ressourcerne anderledes, end hvad Signalprogrammet har lagt til grund i projekternes
produktionsplaner.
Mitigerende handlinger:
Der er identificeret flere mitigerende handlinger, som Banedanmark
arbejder på. Det drejer sig bl.a. om at ændre trafikale løsninger og begrænse antallet af norm
valideringer, der ikke kræver validator ressourcer. Projekterne er anmodet om at være klar med
dokumentation for ikke tildelte valideringsopgaver, hvis der opstår ledig validator kapacitet
f.eks. fra andre projekter i Banedanmark.
2.
Mangel på ERTMS udrustede arbejdskøretøjer til at foretage vedligeholdelsesarbejder. Opera-
tører kan forsinke ibrugtagning, hvis Banedanmark ikke kan præsentere en acceptabel vedlige-
holdelsesplan for strækningen.
Mitigerende handlinger:
Der er følgende handlinger, som løbende vurderes mest effektive for
at reducere risikoen: 1. Ændre udrustningsplanen for at imødekomme ønsker fra Banedan-
8
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 260: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio januar 2020), fra transportministeren
2159026_0009.png
marks division, Infrastruktur: 2. Almindeligt vedligeholdelsesarbejde udskydes.
3.
Cyber/IT-trussel som kan påvirke driften af de nye signalsystemer ved at omgå eksisterende IT-
sikkerhed og dermed påvirke udrulning på andre strækninger.
Mitigerende handlinger:
Truslen overvåges og reduceres ved at skabe overblik over svagheder
ved IT-arkitekturen, planlægge og udføre penetrationtests på områder, som ligger udenfor det
nuværende IT’s sikkerhedsområde samt etablere overvågning af ERTMS kommunikationens
grænseflader.
4.
Ændret proces for ansøgning om typegodkendelse og omsætningstilladelse af tog i.h.t. 4.
Jernbanepakke ((EU) 2018/545 af 4. april 2018) for indbygning af ombordudrustning. Ansøg-
ningsprocessen er overgået fra Banedanmark til togejer, og en tilfredsstillende proces og rolle-
fordeling er fastlagt. Risikoen er ændret til at være, om Onboard-projektet kan eksekvere i.h.t.
de tidsrammer, der er indeholdt i de foreliggende fitment planer givet den nye godkendelses-
proces.
Mitigerende handlinger:
Den nye ansøgningsproces monitoreres ekstraordinært, indtil det er
dokumenteret, at processen ikke negativt påvirker de foreliggende fitment planer og andre
processer.
9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 260: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio januar 2020), fra transportministeren
2159026_0010.png
4.4 Risikobillede for projekternes tidsplaner
I dette afsnit angives for hver af Signalprogrammets leverancer den samlede risikovurdering. Risikostyring og vur-
deringen af Signalprogrammet er særligt knyttet til projekternes tidsplaner og muligheden for at overholde An-
lægsplanen. Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger.
Ombordudrustning
Denne gang fremgår risikovurderingen for de 20 DSB IC3 tog, som efter planen skal være udrustet til december
2020. Risikoniveauet vurderes som ubetydeligt.
Risikoniveauet for Lokaltogs Lint41 er reduceret til ubetydeligt, da Lokaltog har godkendt, at udrustning af tog kan
foregå parallellt på to værksteder, så to tog kan udrustes samtidig.
Risikovurderingen for DSB ABs er denne gang foretaget for den samlede flåde på 25 tog.
Rapporteringen
for Arrivas Lint4 tog samt DSB’s MQ er undladt denne gang, da en tidligere rapporteret risiko for
forsinkelse på begge togtyper er indtruffet. Der forventes at blive aftalt en revideret udrustningsplan med Alstom i
løbet af 1. kvartal 2020, hvorefter risikovurderingen vil blive genoptaget på basis af den opdaterede plan.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
LT Lint41
(12 til NOV20)
DSB IC3:
(20 til DEC20)
DSB ABs
(25 til NOV21)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden
der er foretaget mitigerende handlinger
10
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 260: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio januar 2020), fra transportministeren
2159026_0011.png
Fjernbane Vest
Ændringer siden sidst:
Der er ingen ændringer siden sidst.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
R5 - Langå-Struer-(Holstebro)
(1. kvartal 2021)
R4 - (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg)
(MAJ22)
DK2.1 på EDL, R8, R5
(Juni 2021)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
11
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 260: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio januar 2020), fra transportministeren
2159026_0012.png
Fjernbane Øst
Ændringer siden sidst:
Risikovurdering af Køge-(Næstved) (EDL S) er genoptaget, og risikoen er ændret til 20-40% risiko for
en forsinkelse på 1-2 måneder. Reduktionen skyldes, at der med den foreløbige plan, som projeket
arbejder ud fra, er introduceret mere luft. Dog forbliver risikoniveauet uændret. Risikovurderingen er
foretaget op imod den foreløbige plan. Idet der ikke foreligger en plan for (Odense)-Svendborg (RO10)
foretages der fortsat ingen risikovurderinger af denne strækning.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
EDL S
Køge-Næstved
(JUL21)
RO7syd
Mogenstrup-Rødby
(DEC21)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
12
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 260: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio januar 2020), fra transportministeren
2159026_0013.png
S-bane
Ændringer siden sidst:
Der er ingen ændringer siden sidst.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO Nord - Farum-Nordhavn, Hellerup-Nordhavn og Ringbanen
(JAN21)
RO Center
Nordhavn-Carlsberg/Sydhavn
(DEC21)
RO Syd - Sydhavn-Køge og Carlsberg/Høje Taastrup
(SEP22)
Teknisk løsning af glatte skinner
- MSR (JUN21)
Afsluttende leverancer
PoD (MAR23)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
13
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 260: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio januar 2020), fra transportministeren
2159026_0014.png
5
Overordnet status:
Fjernbane Ombordudrustning
Alstom og Banedanmark arbejder lige nu på en revideret udrustningsplan henset til de forsinkelser, som er opstået
bl.a. pga. udfordringer med leverandørens indkøbsproces. Disse udfordringer har meget stor bevågenhed fra Ba-
nedanmarks side, hvorfor Banedanmark har gennemført adskillige audits, og situationen er også bragt videre til
Alstoms øverste ledelse. En række forbedringstiltag er allerede sat i værk, men indtil de får fuld effekt, fortsætter
Banedanmark med at følge udviklingen meget nøje. Det skal understreges, at alle togtyper undtagen Lokaltogs IC2
fortsat forventes klar til det tidspunkt, hvor de skal bruges. Det er Banedanmarks forventning, at en ny udrust-
ningsplan vil være klar i 1. kvartal 2020. Hvad angår Lokaltogs IC2, som Lokaltog ønsker udrustet til brug på Nykø-
bing F. Station, er der udfordringer, da undersøgelser har vist, at togene er meget forskellige og vil være komplice-
rede at udruste. Banedanmark er pt. i gang med at undersøge alternative løsninger til udrustningen.
58 tog er udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift. Fra og med denne rapport vil et tog først blive talt
med, når det er godkendt til drift og ikke blot er udrustet med nyt ombordudstyr.
5.1
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår de enkelte togty-
per skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Der er fortsat generelt luft i planen i forhold til, hvornår togene skal bruges for at kunne sætte den givne strækning i
drift i forhold til det angivne tidspunkt i Anlægsplanen.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er forventningen, at
milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering. Milepælene og eventuelle afvigelser
for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det efterfølgende afsnit.
MAJ 2019
Behov
:
12 DSB MQ
(Desiro) til
Roskilde-Køge
Gennemført
OKT19
FoC ABs
Gennemført
NOV19
DEC 2019
Milepæl
i
Trafikplan: 6
udrustede IC3
Gennemført
NOV19
1. kvt. 2020
Behov:
29 Arriva Lint41
Struer-Thisted
DEC 2020
1. kvt. 2021
Ultimo 2022
2023
Behov:
96 IC3 Kh-Rg
Behov:
Behov:
Behov:
12 Lokaltog Lint41 43 Arriva Lint41 til 25 ABs (en del af
til Roskilde-Køge Struer-Holstebro grundlaget for at
Medio 2021
kunne fremrykke
Milepæl
i
ibrugtagning af
Trafikplan: 20 IC3
København-
Milepæl
i
Ringsted)
Trafikplan: 10
udrustede DSB
ABs
Behov:
8 MQ
overdrages fra
DSB til Arriva
5.2 Overblik over status for aktuelle togtyper
5.2.1 DSB IC3
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 3 er udrustet (den sidste af
de 3 FoC er af typen Indusi)
Antal serietog: 7 ud af 93 er udrustet (af de 93 serietog er 16 af typen
Indusi)
14
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 260: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio januar 2020), fra transportministeren
2159026_0015.png
Ibrugtagn.-
tillad.
Gennemført
JUN19
Start
serie
Gennemført
JUN19
6 tog 2019
Gennemført
NOV19
20 tog 2020
46 tog 2021
72 tog 2022
96 tog 2023
APR20
OKT20
Forventes klar:
Forventes klar:
MAJ20
FEB21
Forventes klar:
Forventes klar:
SEP22
SEP23
Note: Milepæle fra Trafikplanen fremgår i pilene, mens datoerne nedenunder udgør Banedanmarks projektplan, og dermed udgør estimatet for,
hvornår togene er klar. Trafikplanens milepæle skal altså forstås som det tidspunkt, hvor togene senest skal være klar. Der er dermed fortsat buffer
over hele linjen ml. hvornår togene er klar, og hvornår de ifg. Trafikplanen skal være til rådighed.
Ændringerne til datoerne ovenfor skyldes, at Alstoms læringskurve ikke har været så god, som forventet. Det bety-
der, at det ikke, som ellers forudsat i planen, vil blive muligt at udruste et tog på 10 dage. Det har alene indvirkning
på de næstkommende milepæle, og lige nu drøftes en revideret udrustningsplan med Alstom. De 20 tog forventes
dog fortsat klar med en stor buffer til det aftalte, hvilket også gælder milepælen på de 46. Der er ingen ændringer til
øvrige milepæle på nuværende tidspunkt. Banedanmark er opmærksom på, at en af grundstenene for at have mu-
ligheden for at kunne fremrykke ibrugtagning af København-Ringsted er, at der skal være et tilstrækkeligt antal
udrustede IC3 tog til rådighed.
Der er nu i alt udrustet otte tog, og udrustningen fortsætter mhp. at have de aftalte 20 tog udrustet ved udgangen
af 2020.
Vi har foretaget en risikovurdering af de 20 tog, som skal være klar ved udgangen af 2020. Risikoniveauet er klassi-
ficeret som ubetydeligt. Der er 0-10% risiko for en forsinkelse på 0-1 måned, målt op mod at have 20 tog klar til
december 2020.
5.2.2 DSB MQ (Desiro)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog: 11 ud af 18 er udrustet
1 mdr.
buffer
BEHOV: 8
tog overdrages
til Arriva DEC20
Start FoC
Gennemført SEP19
Ibrugtagnings-
tilladelse til
level 0
MAR20
APR20
Start serie
APR20
JUN20
KLAR: 8 tog
OKT20
NOV20
Note: Proceslinjen følger den anden serie, som udgør de resterende otte MQ tog
Som rapporteret tidligere, har Alstom haft udfordringer med indkøb af komponenter, hvilket betød, at udrustnin-
gen af den anden FoC blev igangsat senere end planen tilsagde. Det står nu klart, at denne forsinkelse ikke kan
indhentes, hvilket betyder forskydninger i milepælene i overblikket ovenfor. Status herfor er derfor gul. Det betyder
også, at der denne gang ikke fremgår nogen risikovurdering
risikoen for forsinkelse er indtruffet. På baggrund af
den nye plan, som forventes klar i slutningen af januar, vil vi foretage en ny risikovurdering. Det er stadig gældende,
at togene vil være klar til at blive overdraget til Arriva i december 2020, som forudsat, dog med en sparsom buffer,
hvorfor behovsmilepælen denne gang er gul.
De sidste tests af den anden FoC blev, som planlagt, gennemført i december 2019. Nu udestår resultaterne af disse,
og det efterfølgende sikkerhedsforløb inden ibrugtagningstilladelsen opnås til foråret før serieudrustning igangsæt-
tes.
5.2.3 ARRIVA Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog: 28 ud af 41 er udrustet
15
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 260: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio januar 2020), fra transportministeren
2159026_0016.png
Start FoC
Gennemført SEP19
Ibrugtagnings-
tilladelse til
level 0
FEB20
APR20
Start serie
APR20
KLAR: 14 tog
OKT20
2 mdr.
buffer
BEHOV: 14
Struer-
Holstebro
JAN21
Note: Proceslinjen følger den anden serie, som udgør de resterende 14 af Arrivas Lint41 tog
Ligesom for DSB’s resterende MQ tog har Alstom også her haft udfordringer med indkøb, som betød, at arbejdet
med den anden FoC blev igangsat senere end planlagt. Også her står det nu klart, at det ikke længere er muligt at
indhente forsinkelsen. Forsinkelsen blev allerede varslet sidste gang, og togene forventes fortsat klar i oktober
2020. Det er dermed fortsat i tide til ibrugtagning af Struer-Holstebro med start i 1. kvartal 2021. På baggrund af
den reviderede plan vil vi foretage en ny risikovurdering. Vurderingen udgår denne gang.
Selve installationen og test af den anden FoC er gennemført, og nu udestår sikkerhedsarbejdet mhp. opnåelse af
ibrugtagningstilladelsen i foråret, før serieudrustning igangsættes. Af den seneste statusrapport fremgik det, at
begge FoC var udrustet. Det er korrekt i den forstand, at selve installationsarbejdet er gennemført. Imidlertid kan
toget først sættes i drift, når ibrugtagningstilladelsen er opnået, hvilket endnu ikke er tilfældes. Jf. de indledende
bemærkninger til dette kapitel, regner vi fra og med denne rapport først et tog med, når det er godkendt til drift.
Ibrugtagningstilladelsen til level 2-kørsel til den første serie på 29 tog forventes opnået i slutningen af januar, og
dermed i tide til, at ibrugtagning på Struer-Thisted igangsættes.
5.2.4 Lokaltog Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 2 er udrustet
Antal serietog: 0 ud af 39 er udrustet
Start 1. FoC
•Gennemført
JUN19
Start 2. FoC
•Gennemført
NOV19
Ibrugtagnings-
tilladelse,
level 0 til 1.
FoC
Ibrugtagnings-
tilladelse,
level 0 til 2.
FoC
Start
serie
MAJ20
•.
KLAR: 12 tog
Roskilde-
Køge
•NOV20
•Risiko:
Ubetydeligt
1
Behov: 12 tog
Roskilde-Køge
DEC20
•DEC19
•MAJ20
Eneste udestående leverance til den første FoC er opnåelsen af ibrugtagningstilladelsen til level 0-kørsel. Her har
været flere forsinkelser, og den forventes nu opnået i februar. Den senere opnåelse er dog ikke kritisk for det videre
arbejde med den anden FoC. Milepælen er dog denne gang ændret til gul pga. denne ændring, ligesom behovsmi-
lepælen fastholdes gul grundet den sparsomme buffer.
Jf. den nye fremgangsmåde ift. optælling af udrustede tog, rapporterer vi, at 0 tog denne gang er udrustet (mod 1
tog sidst), da ibrugtagningstilladelsen endnu ikke er opnået. Tilladelsen forventes opnået i februar, og toget vil
derefter blive talt med.
Som rapporteret sidst, er udrustningen af den anden FoC begyndt. Det skete senere end planlagt, hvilket skyldtes
designarbejdet samt Alstoms udfordringer med indkøb. Med hjælp fra Lokaltog, som har givet tilladelse til, at to
serietog kan udrustes samtidigt med brug af to forskellige værksteder, forsøges planen optimeret, så den senere
opstart kan indhentes. Derfor er forventningen også fortsat, at togene vil være klar i tide til trafikoverdragelsen i
december 2020. Grundet den sparsomme buffer er behovsmilepælen fastholdt som gul.
Aftalen med Lokaltog om parallel udrustning af tog betyder, at risikobilledet er reduceret siden sidst og er klassifi-
ceret som ubetydeligt. Der er 0-10% risiko for en forsinkelse på 0-1 måned, målt op mod at have 12 tog klar til no-
vember 2020.
16
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 260: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio januar 2020), fra transportministeren
2159026_0017.png
5.2.5 DSB ABs (dobbeltdækkertog)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 24 er udrustet
Ibrugtagningstilltil
level 0
Gennemført NOV19
BEHOV: 10 tog
KLAR: 10 tog
OKT20
DEC20
DEC20
(Trafikplan)
Start FoC
Gennemført APR19
Start
serie
FEB20
MAR20
KLAR: 25 tog
SEP21
NOV21
Risiko: Middel
12 mdr.
BEHOV: 25 tog
DEC22*
*Udrustningen af de 25 tog til ultimo 2022 er en del af grundlaget for at have mulighed ofr at fremrykke ibrugtagning af København-Ringstedmed
ERTMS
Ændringerne til milepælene skyldes den direkte effekt af, at arbejdet med FoC var forsinket med 1,5 måned. I det
planarbejde, som er i gang lige nu også for DSB’s MQ, Arrivas og Lokaltogs Lint4 , som nævnt ovenfor , tager
Alstom højde for de krav der er til, hvornår dobbeltdækkertogene skal leveres, så disse leverancer sikres rettidigt.
Denne gang udgår milepælen på de 12 tog. Det skyldes, at DSB ønsker hele flåden udrustet, hvis ambitionen om at
fremrykke ibrugtagning af København-Ringsted skal kunne opfyldes.
Milepælen på de 25 tog er gul grundet ændringen fra september til november 2021. Undersøgelser af togene har
desuden vist, at der er så store forskelle mellem togene, at der er behov for en ekstra FoC. Vi undersøger derfor lige
nu, hvilke konsekvenser dette eventuelt vil få for planen. Der er dog på nuværende tidspunkt stor buffer.
Risikovurderingen er denne gang foretaget for den samlede flåde på 25 tog. Risikoniveauet er klassificeret som
middel. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder, hvilket måles op mod november 2021.
5.2.6 DSB IR4
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 44 er udrustet
Design & klar til
indkøb til FoC
•Gennemført
og
udrustning af FoC
påbegyndt NOV19
Ibrugtagningstill.
til level 0
AUG20
Start serie
AUG20
KLAR: 24 tog
AUG22
Behov: 24 tog til
slut-2022*
KLAR: 44 tog
NOV23
*Udrustningen af de 24 tog til ultimo 2022 er en del af grundlaget for at have mulighed ofr at fremrykke ibrugtagning af København-Ringsted med
ERTMS
Da der nu er enighed om, at arbejdet med IC3 forløber tilfredsstillende, begynder arbejdet med de næste skridt for
DSB’s IR4 for at sikre, at DSB har den nødvendige robusthed i deres materiel. DSB ønsker 4 tog klar til drift fra
slutningen af 2022. Fra denne rapport følges derfor de næste milepæle, som tidligere har været markeret grå og
uden datoer.
Installationsarbejdet på FoC er afsluttet. Opstarten på arbejdet var forsinket, og der kan komme yderligere forsin-
kelser pga. Alstoms udfordringer med indkøb. Det er dog forventingen, at de 24 tog vil være udrustet som ønsket af
DSB. Hele flåden på 44 forventes udrustet til november 2023.
17
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 260: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio januar 2020), fra transportministeren
Der er endnu ikke foretaget en risikovurdering af denne togtype.
5.2.7 Lokaltog IC2
Lokaltog ønsker at få udrustet 13 af deres IC2 tog til brug på Nykøbing F. Station. Togene skal derfor være udrustet
og klar til drift fra december 2021, hvor stationen overgår til det nye signalsystem (som en del af strækningen
Mogenstrup-Rødby, RO7) . Banedanmark er pt. i gang med at undersøge alternative løsninger til udrustningen af de
13 tog. Det skyldes, at undersøgelser har vist, at togene er meget forskellige og, at der er udfordringer med den
tekniske dokumentation, hvorfor de er komplicerede at udruste. Der er afsat midler til udrustningen, men det kan
alstå være nødvendigt med en anden løsning. Indstilling til en alternativ løsning udarbejdes i samarbejde med
Lokaltog.
5.2.8 Banedanmarks arbejdskøretøjer
Banedanmarks arbejdskøretøjer skal ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-strækninger, men er
ikke påkrævede til en specifik strækning. Arbejdet med at opnå ibrugtagningstilladelsen til FoC pågår fortsat.
5.2.9 DSB Øresundstog
Transportministeriets departement har oplyst Banedanmark, at ejerne af de svenske Øresundstog primo oktober
har modtaget tilbud i forbindelse med udbud vedrørende ERTMS-udrustning samt dansk og svensk STM i alle sven-
ske Øresundstog. Udrustning af DSB’s Øresundstog er medtaget som en option i udbuddet, og udrustningen af de
danske Øresundstog forventes derfor gennemført som en del af det svenske udbud. Når parterne har haft mulighed
for at vurdere de indkomne tilbud, vil der blive taget endelig stilling til det videre forløb.
18
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 260: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio januar 2020), fra transportministeren
2159026_0019.png
6
Overordnet status:
Fjernbane Vest
Status for projektet er markeret grøn, da driften med det nye signalsystem på strækningen Lindholm-
Frederikshavn fortsat generelt er tilfredsstillende, og da arbejdet på de efterfølgende strækninger, Struer-Thisted
(RO8) og Langå-Struer-Holstebro (RO5) forløber planmæssigt.
Banedanmark har nu indgået aftale med leverandøren om at sammenlægge strækningen (Vejle)-Holstebro (RO4)
med (Herning)-Skanderborg (RO7øst), og ændringen vil blive afspejlet i den opdaterede Anlægsplan, hvor stræk-
ningen vil blive omtalt som RO4. En detailplan for såvel denne som for de efterfølgende strækninger (Esbjerg)-
(Holstebro) (RO6) og (Skjern)-(Herning) (RO7vest) (som også forventes at blive sammenlagt) samt for de øvrige
strækninger, herunder strækningen (Fredericia)-Aarhus-Aalborg Lufthavn (RO1) er fortsat under udarbejdelse.
Sidstnævnte har særlig opmærksomhed, da det er en hovedstrækning.
6.1 Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen. Den første strækning i Nordjylland,
(Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu på at sikre et driftsstabilt produkt og udrulle
på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland forud for ibrugtagning af den kritiske hovedstrækning, (Fredericia)-
Aalborg, inden denne strækning skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Eventuelle udskydelser
af andre strækninger i fx Vestjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi, og forventes desuden at
kunne gennemføres inden 2027.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
4 kvt. 2018
Ibrugtagning af
Lindholm-
Frederikshavn
Gennemført
2021
Driftstabilt produkt
inkl. RDT på Thisted-
Langå- (Holstebro)
Ultimo 2021
Start installation
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2025
Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
6.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
6.2.1 Teststrækning Frederikshavn-Lindholm (EDL)
Oktober 2019
Opgraderingen til DK2.0 foregik planmæssigt 26.-27. oktober. Efter ibrugtagning opstod nogle fejl, som påvirkede
driften negativt. Derfor blev en rettelse implementeret på et af komponenterne i infrastrukturen. Efter rettelsen er
implementeret har påvirkningen fra ERTMS været på under 1 %.
6.2.2
Thisted-(Struer) (RO8) (ekskl. Struer St.)
medio 2020
I uge 3 blev ansøgningen om ibrugtagningstilladelsen sendt til Trafikstyrelsen, som derefter har tre ugers sagsbe-
handlingstid. Banedanmark forventer derfor at have ibrugtagningstilladelsen i slutningen af uge 6. Forberedelserne
til ibrugtagning er i gang og forløber som planlagt. Som rapporteret i november, er planen blevet genbesøgt, da det
viste sig ikke at være muligt at opnå ibrugtagningstilladelsen i 2019, som forudsat. Den nye plan fremgår af tabellen
nedenfor. Ibrugtagning starter i uge 8, og forventes afsluttet i starten af april.
Leverance
Ejer
Uge
19
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 260: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio januar 2020), fra transportministeren
2159026_0020.png
JAN
JAN
JAN
FEB
FEB
FEB
Detaljeret migrations/ibrugtagningsplan
Interoperabilitetserklæring (EC declaration)
Træning af brovagt
Lokoførertræning
Opnåelse af ibrugtagningstilladelse
Start på ibrugtagning
Leverandør
BDK
BDK
Arriva
Trafikstyrelsen
BDK
4
4
5
6
6
8
6.2.2.1
Nøgleleverancer frem mod ibrugtagning af Thisted-(Struer) (RO8)
6.2.3 (Langå)-Struer-(Holstebro) - (RO5) (inkl. Struer St.)
medio 2021
Design
Gennemført
NOV18
Installation
afsluttes
FEB20
MAR20
Testforløb
afsluttes*
APR20
Ibrugtag-
ningstilladelse
NOV20
Godkendt
ibrugtagning
1. kvt. 2021
Risiko: Middel
Buffer
6 mdr.
Ibrugtagning
Anlægsplan
MED21
*Afslutning af Site Acceptance Test (SAT), da plan for videre testforløb endnu udestår.
Eneste ændring siden sidst er, at installationsarbejdet nu forventes færdigt i marts. Dette har dog ikke betydning
for testforløbet, der fortsat påbegyndes med Site Acceptance Testen (SAT) i marts 2020. Ibrugtagningstilladelsen
er planlagt opnået i november 2020. I planlægningen vil der blive taget højde for erfaringer fra EDL og RO8. Ba-
nedanmark forventer at ibrugtage strækningen planmæssigt i 1. kvartal 2021.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 1-2
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning 1. kvartal 2021.
6.2.4 Softwareopgradering DK2.1 (EDL, RO8 og RO5)
Juni 2021
Design/Scope
Scope frosset
Testforløb
afsluttes
2020
Ibrugtagningstilladelse
JUN21
Ibrugtagning
Senest medio 2022
Juni 2021
Risiko: Middel
Softwareopdateringen DK2.1 skal implementeres på alle strækninger i drift, og senest inden ibrugtagning af (Vej-
le)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4). Softwaren tilføjer de sidste funktionaliteter, som ikke blev implemen-
teret med den foregående opdatering, DK2.0. Planen frem imod opnåelse af ibrugtagningstilladelse er nu låst, og
ibrugtagning planlægges til juni 2021.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til implementering på EDL, RO8 og RO5 i juni 2021,.
6.2.5 (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4)
Medio 2022
Design
Afventer planlægning
Installation
færdig
Afventer
planlægning
Testforløb
afsluttet
Afventer
planlægning
Klar til ibrugtagning
Afventer
planlægning
Ibrugtagning
Anlægsplan
MED2022
MAJ 2022
Risiko: Middel
Der er nu indgået aftale mellem Banedanmark og Thales-Strukton om, at (Vejle)-Holstebro (RO4) og Herning-
(Skanderborg) (RO7øst) samles i én strækning under RO4-betegnelsen. Detailplanen udestår dog fortsat, hvorfor
øvrige milepæle fortsat er grå og uden datoer. Det er dog forventningen, at installationsarbejdet igangsættes i 1.
kvartal 2020, og at testforløbet igangsættes i første halvår 2021. Banedanmark forventer at sætte strækningen i
drift i første halvår 2022, lige nu forventeligt i maj, og dermed i overensstemmelse med Anlægsplanen for Herning-
(Skanderborg). Anlægsplanen vil blive opdateret med den nye ibrugtagningsdato for RO4.
20
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 260: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio januar 2020), fra transportministeren
2159026_0021.png
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i maj 2022.
6.2.6 (Fredericia)-Aarhus-Aalborg Lufthavn (RO1)
Ultimo 2024 (RO1 nord) /ultimo 2025 (RO1 syd)
Design
Afventer planlægning
Installation
færdig
Afventer
planlægning
Testforløb
afsluttet
Afventer
planlægning
Klar til ibrugtagning
Afventer
planlægning
Ibrugtagning
Anlægsplan
ULT25 (K26)
Banedanmark forventer, i overensstemmelsen med Anlægsplanen, at strækningen samlet kan sættes i drift senest
ved udgangen af 2025. Ibrugtagningen af den sydlige del er bundet af, at DSB har brug for at kunne få IC4 til Aarhus
frem til ultimo 2025. Der samarbejdes tæt med leverandøren om en tidsplan.
6.2.7 Efterfølgende strækninger
Som beskrevet ovenfor er strategien for implementeringen af Signalprogrammet lagt på en måde, så det sikres, at
det er et stabilt system, som er i drift på strækninger i Nord-, Vest- og Midtjylland
inden
det udrulles på hoveds-
trækningen Fredericia-Aarhus-Aalborg.
Det skal bemærkes, at leverandøren fortsat præsenterer en mere ambitiøs udrulningsplan. Banedanmark er positiv
overfor en mere ambitiøs plan fra leverandørens side, hvis den er realistisk. Dette forventes afklaret i forbindelse
med genplanlægningen.
21
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 260: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio januar 2020), fra transportministeren
2159026_0022.png
7
Overordnet status:
Fjernbane Øst
Ibrugtagning af den første strækning, Roskilde-Køge, forløb uden problemer, og siden ibrugtagning 15. december
har driften været tilfredsstillende. Banedanmark forventer stadig, at ibrugtagning af den efterfølgende strækning,
Køge-Næstved, kan ske indenfor Anlægsplanen, dvs. senest medio 2021. Som følge af den udskudte ibrugtagning
af Roskilde-Køge skal den samlede plan for implementering i Østdanmark genbesøges. På den baggrund fastholdes
projektets samlede status som gul.
7.1 Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen, og er visualiseret af proceslinjen
herunder. Fokus er at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-Næstved og derefter prioritere Mogenstrup-
Nykøbing F., så sidstnævnte kan elektrificeres, og elektriske tog indsættes. Derudover skal Signalprogrammet sikre
et driftsstabilt produkt forud for ibrugtagning af København-Peberholm. Forsinkelsen af Odense-Svendborg påvir-
ker ikke de kritiske strækninger, og det samlede projekt forventes gennemført senest 2030.
4. kvt. 2019
2. kvt 2021
4. kvt. 2021
2025
4. kvt. 2025
Ibrugtagning af
Ibrugtagning af
Roskilde-Køge
Køge-Næstved
(Øst EDL Nord)
(Øst EDL Syd)
Gennemført DEC19
Ibrugtagning af
Driftsstabilt produkt
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
København-
(forudsætning for
Peberholm
elektrificering af
strækning) samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.
7.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
7.2.1 Softwareopgradering af teststrækning (Roskilde)-(Køge) (EDL N)
juni 2020
Roskilde-Køge blev sat i drift i december 2019, og driften har siden været tilfredsstillende. Næste skridt er at opgra-
dere til den software, der leverer en række fejlrettelser og funktioner (såsom håndholdte terminaler), som ikke var
med, da strækningen blev sat i drift.
Omfanget af denne softwareopgradering er nu aftalt, og Alstom er i gang med udviklingen, så opgraderingen kan
implementeres. Banedanmark forventer at opgradere til den nye software medio 2020. Der udestår en afklaring af,
om projektet kan få sporspærringer til nødvendige tests
hvis ikke dette er muligt, vil vi ikke kunne få de nye funk-
tioner i drift, da de kræver test og træning. Udfordringen er, at strækningen mellem Køge og Næstved er spærret
med start ultimo marts 2020. Der pågår derfor drøftelser med bl.a. Banedanmarks Trafikdivision.
7.2.2 Teststrækning Køge-(Næstved) (EDL S)
Medio 2021
Design
•Gennemført
Installation
afsluttet
•AUG20
•MAJ20
Testforløb
afsluttet
•APR21
Ibrugtag-
ningstillad.
•JAN21
•JUN21
Klar til
ibrugtagning
•JUL21
•Risiko:
Middel
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2021
Det er fortsat forventningen, at strækningen kan ibrugtages inden for Anlægsplanen, dvs. medio 2021. Status fast-
holdes dog gul, da der formentlig kun vil være begrænset eller ingen buffer. Derudover udestår en afklaring af, om
projeket kan få lov at gennemføre planlagte tests i den periode, hvor strækningen mellem Ringsted og Næstved er
spærret. Der pågår pt. afklaring med bl.a. Banedanmarks trafikdivision.
Datoerne ovenfor viser den foreløbige plan, som projektet arbejder ud fra. Det er Banedanmarks ambition at ibrug-
tagningen sker i maj, da det er mere hensigtsmæssigt at sætte i drift der end lige inden sommerferien.
22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 260: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio januar 2020), fra transportministeren
2159026_0023.png
På det foreløbige plangrundlag genoptages risikovurderingen. Risikoniveauet er klassificeret som middel. Risikoen
er ændret til 20-40% risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder. Dog forbliver risikoniveauet uændret. Reduktionen
skyldes, at der er introduceret mere luft i planen. Dette vurderes i forhold til ibrugtagning juli 2021.
7.2.3 Mogenstrup-Rødby (RO7 syd)
December 2021
Design
•AUG20
Installation
•AUG21
Testforløb
afsluttet
•OKT21
Ibrugtagning
stilladelse
•NOV21
Godkendt
ibrugtagning
•DEC21
•Risiko:
Middel
6 mdr.
buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
Midt-2022
Note: Bemærk at Banedanmark rapporterer på første fase af anlægsprojektet dvs. enkeltspor ml. Nykøbing F. og Rødby.
Strækningen hedder nu Mogenstrup-Rødby (RO7 syd), da systemskiftet (det punkt hvor der skiftes fra det gamle til
det nye signalsystem) er ved Mogenstrup (Næstved var heller ikke omfattet af denne udrulning tidligere). Der er
ingen ændringer til milepælene siden sidst, og vi forventer fortsat, at strækningen kan ibrugtages december 2021,
og dermed inden for rammerne af Anlægsplanen. Derfor er status fortsat grøn.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i december 2021.
7.2.4 København-Ringsted (RO1)
Ultimo 2023 (ambition om at fremrykke)
Signallayout og
design (Alstom)
•Påbegyndes
2. halvår
2020
Testforløb
•Afventer
planlægning
Ibrugtagningstill.
•Afventer
planlægning
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2023
I udgangspunktet er strækningen med Anlægsplanen forudsat ibrugtaget ultimo 2023
eller når der er tilstrække-
ligt antal tog udrustet med nyt ombordudstyr. Banedanmark undersøger dog muligheden for at fremrykke ibrug-
tagning, og ambitionen er, at strækningen kan ibrugtages med ERTMS ved køreplansskiftet 2023 (december 2022).
I løbet af 2020 vil Banedanmark gennemføre fysiske ændringer i infrastrukturen, og Alstom vil gå i gang med at
opdatere designgrundlaget.
7.2.5 (Odense)-Svendborg (RO10)
Plan udestår. Ibrugtagning i 2022 eller senere
Design*
•Gennemført
NOV17
Installation
•AUG20
Testforløb
afsluttet
•APR21
Ibrugtag.-
tillad.
Afventer
planlægning
Klar til
ibrugtagning
•JUL21
Ibrugtagning
Anlægsplan
Primo 2021
* Signalling Layout
det initiale design
er færdiggjort. Teknisk detaildesign fortsætter sideløbende med installationsarbejdet (bl.a. grundet det
store antal overkørsler på strækningen).
Banedanmark afventer stadig, at Alstom kan redegøre for konsekvenserne af de ophobede forsinkelser for udrul-
ningen på Odense-Svendborg. Lige nu prioriteres arbejdet med Køge-(Næstved) og Mogenstrup-Rødby højere, og
strækningen sættes først i drift efterfølgende
dvs. i 2022 eller senere.
Alstoms installationsarbejde er i gang, men med begrænsede ressourcer, da fokus har været på at sætte Roskilde-
Køge i drift i december.
7.2.6 Efterfølgende strækninger
Når Næstved-Rødby er ibrugtaget, vil den næste strækning, der forventeligt overgår til det nye signalsystem, være
den ny bane København-Ringsted. Henset til udskydelsen af Roskilde-Køge er der behov for et genbesøg af den
samlede plan for Østprojektet. Det er i den forbindelse Banedanmarks ambition, at Nordvestbanen (Roskilde-
Holbæk-Kalundborg) kan fremrykkes til ultimo 2024.
23
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 260: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio januar 2020), fra transportministeren
2159026_0024.png
8
Overordnet status:
S-bane
Projektet følger den nye plan, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i 2022. På den
baggrund er status grøn. Der er fortsat en afhængighed mellem fremdriften på den tekniske løsning af glatte skin-
ner og ibrugtagning af den næste strækning, RO Nord. Dvs., at RO Nord først sættes i drift, når der er sikkerhed for,
at den tekniske løsning kan implementeres inden løvfaldssæsonen 2021, som forudsat i den nye aftale. En forud-
sætning for den nye plan er, at der er behov for større sporspærringer, da de enkelte udrulninger nu er længere.
Spærringerne er varslet rettidigt, men DSB har udtrykt bekymring ift. størrelsen.
8.1 Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler den reviderede udrulningsplan, som Banedanmark indgik aftale med Siemens om i
november 2019, og som er den, projektet arbejder ud fra.
Maj
2018
Maj
2019
Januar 2021
Juni 2021
Dec.
2021
Sept. 2022
DORF på EDL:
RO2: Jægers-
•Teknisk
løsning af
•RO
Center:
•RO
Nord: Farum-
•RO
Syd: Sydhavn-
glatte skinner
Hillerød-
borg/Klampenb.- Nordhavn,
Nordhavn-
Køge og Carlsberg-
Jægersborg
Svane-møllen
Hellerup-Nordhavn
Carlsberg/ Sydhavn Frederikssund/
Gennemført
/Ryparken
og Ringbanen
Høje Taastrup
Gennemført
8.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
8.2.1 Farum-Nordhavn, Hellerup-Nordhavn og Ringbanen (RO Nord)
Januar 2021
Design
•Gennemført
Installation
•JAN20
•MAR20
Test*
•AUG20
Ibrugtagnings-
tilladelse
JAN21
Ibrugtagning
Januar 2021
•Risiko:
Middel
*Anden operationelle test
Eneste ændring siden sidst er, at de mindre udestående installationsarbejder først vil være færdige i marts. Det er
ikke kritisk for den samlede plan.
Projektet arbejder på forberedelsen af den næste softwaredemonstration, som er planlagt til februar.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i januar 2021.
8.2.2 Teknisk løsning af glatte skinner (Moving Speed Restriction, MSR)
Juni 2021
Design
•OKT20
Test*
•NOV20
Ibrugtagningstilladelse
JUN21
Ibrugtagning
Juni 2021
•Risiko:
Middel
*Test gennemføres på Early Deployment Strækningen og RO2
Der er ingen ændringer siden sidst. Løsningen, som håndterer hovedproblemet omkring glatte skinner, forventes
fortsat implementeret i sommeren 2021, og dermed inden løvfaldssæsonen 2021, som forlangt af Banedanmark.
Det er fortsat en forudsætning, at Banedanmark har vished for, at løsningen er implementeret inden løvfaldssæso-
24
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 260: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio januar 2020), fra transportministeren
2159026_0025.png
nen 2021, før RO Nord ibrugtages. Derfor vil Banedanmark nøje følge fremdriften både ved hjælp af en række mile-
pæle (ovenfor følges kun de største), ligesom der vil være månedlige opfølgningsmøder med Siemens fra december
2019 til januar 2021. Som tidligere rapporteret ønsker Banedanmark desuden løsning af andre problemstillinger
forårsaget af glatte skinner. Disse vil senest blive implementeret med de afsluttende leverancer.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i juni 2021.
8.2.3 Nordhavn-Carlsberg/Sydhavn (RO Center)
Januar 2022
Design*
•Gennemført
SEP19
*Anden operationelle test
Installation
•JUL20
•SEP20
Test*
•AUG21
Ibrugtagnings-
tilladelse
•DEC21
Ibrugtagning
December 2021
(januar 2022)
•Risiko:
Middel
Eneste ændring siden sidst er en mindre forskydelse
i milepælen ”Installation”, som ikke er kritisk for den samlede
plan, da det fortsat afsluttes i tide til, at testforløbes sættes i gang i efteråret 2020. Milepælen er gul denne gang
grundet ændringen.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i januar 2022.
8.2.4 Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup (RO Syd)
September 2022
Design
•MAJ20
AUG20
Installation
•SEP21
Test*
•FEB22
Ibrugtagningstill.
SEP22
Ibrugtagning
September 2022
•Risiko:
Middel
*Operationel test (der foretages i udgangspunktet kun én på denne strækning)
Eneste ændring siden sidst er en mindre forskydelse af designmilepælen. Ændringen skubber ikke andre milepæle
og er dermed ikke kritisk for den samlede plan. Milepælen er gul pga. ændringen.
Risikoniveauet er uændret og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder,
hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i september 2022.
8.2.5 Afsluttende leverancer
Marts 2023
Design
•NOV21
Installation*
•MAJ22
Test**
•JUL22
Ibrugtagningstilla
delse
MAR23
Ibrugtagning
Marts 2023
•Risiko:
Middel
* Dette er forberedende arbejder til installation. Selve installationen finder sted ifm. ibrugtagning.
**Factory Acceptance Test (FAT) af systemet
Der er ingen ændringer siden sidst.
De afsluttende leverancer har ingen sammenhæng eller binding i øvrigt til ibrugtagning af de forudgående stræk-
ninger. Leverancen omhandler bl.a. ændringer påkrævet ifm. den nye station Favrholm og hastighedsopgraderin-
gen mellem Jægersborg og Holte, som var ændringer, der ikke var kendte ved indgåelsen af kontrakten. Derudover
inkluderer leverancerne grænsefladen til Vigerslev på fjernbanenettet. Det er en del af den kommende aftale med
Siemens, at disse leverancer udskydes til efter RO Syd er sat i drift. De afsluttende leverancer ændrer således ikke
ved, at det nye signalsystem forventes udrullet og ibrugtaget på alle strækninger på S-banen i 2022.
25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 260: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio januar 2020), fra transportministeren
Anden del af den tekniske løsning på problemstillinger forårsaget af glatter skinner vil senest blive implementeret
med disse leverancer.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 10-20% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i marts 2023.
26