Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 26
Offentligt
2089868_0001.png
CARE
Danmark
anbefalinger
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Rapport: Klimaforandringers konsekvenser for Danmark
2089868_0002.png
Sådan undgår vi, at
klimaforandringerne får massive
konsekvenser for Danmark
Danmarks grønne udviklings- og hjælpeorgani-
sation CARE arbejder verden over for at hjælpe de
mennesker, der allerede nu er hårdt ramt af klima-
forandringer – både gennem klimatilpasning, hjælp
til selvhjælp og bæredygtige løsninger med lokale
organisationer og store virksomheder.
Med rapporten
”Klimaforandringers konsekvenser for
Danmark”,
som CARE har fået udarbejdet af Ernst
& Young, kortlægges for første gang klimaforan-
dringernes konsekvenser for Danmark – og de
koblinger, der er mellem det danske samfund og
de af verdens lande og befolkninger, som rammes
hårdest af klimaforandringerne. Rapporten er den
første af sin slags, der giver et samlet overblik over,
hvordan klimaforandringerne påvirker dansk handel,
landbrug, infrastruktur, befolkning og geopolitik.
Og konklusionen er klar: Selvom klimaforandring-
erne kan give Danmark muligheder i form af f.eks.
øget turisme og nye søfartsruter, er risiciene og de
negative konsekvenser langt flere. Klimaforandrin-
gerne truer således både dansk handel, landbrug og
infrastruktur, ligesom en øget migration og mere
ustabil verden vil lægge pres på det danske samfund
og betyde flere udgifter.
Kort sagt viser rapporten, at klimaforandringerne,
både de direkte og indirekte, har store konsekvens-
er for den danske befolkning, natur og økonomi,
og understreger dermed, at det haster mere end
nogensinde med at få skruet op for klimaindsatsen,
både herhjemme og ude i verden. Samtidig afkræfter
rapporten påstanden om, at klimaindsatsen skader
erhvervet: Vi har simpelthen ikke råd til at lade være
med at gøre noget. En stærk dansk klimaindsats er
dog ikke kun en økonomisk gevinst og i Danmarks
egen interesse. Den vil også bidrage til at, Danmark
løfter sin del af ansvaret for verdensmålene for
bæredygtig udvikling og overfor de mest klimaud-
satte lande, hvor blandt andet den danske indsats
mod klimaforandringer og klimatilpasning er med til
at sikre befolkningernes overlevelse.
Den socialdemokratiske regering har i forståelses-
papiret med støttepartierne fremhævet, at Danmark
skal gå forrest i kampen mod klimakrisen, herunder
markant hæve ambitionerne for klima, miljø og na-
tur og påtage sig det internationale lederskab for den
Verden vil som følge af klimaforandring-
er opleve et stigende antal konflikter,
hvilket for Danmark kan betyde udgifter
til militær, monetære støtte og involvering
i internationale sikkerhedsoperationer.
Desuden vil klimarelaterede humanitære
katastrofer og Danmarks høje bidrag til
den historiske udledning af drivhusgasser
betyde krav om øget udviklingsbistand
samt bistand til klimatilpasning.
grønne omstilling. Samtidig forhandles der i løbet af
efteråret om den første danske klimalov. Rapporten
viser, hvordan fremtiden ser ud for Danmark, hvis
der ikke skrues op for klimaindsatsen og danner på
den måde sammen med anbefalingerne nedenfor
det nødvendige videngrundlag for den kommende
danske klimalov.
20 anbefalinger til danske
politikere og virksomheder
Politikere nationalt
Politikerne bør på nationalt plan:
Afsætte en pulje til klimabistand på mindst 5 mia.
kr. om året, der er additionel til udviklingsbistan-
den,
så Danmark lever op til forpligtelsen fra COP15
og Paris-aftalen om at støtte udviklingslandene
og levere et bidrag, som er rimeligt set i forhold til
vores økonomiske formåen.
Styrke incitamenter til cirkulært, bæredygtigt og
lokalt forbrug
ved at sikre understøttende ramme-
betingelser og strategier og eliminere barrierer for
såvel private som offentlige aktører.
Styrke incitamentet for, at danske landmænd i hø-
jere grad omlægger til at producere primærproduk-
ter og vegetabilske fødevarer,
og herigennem også
skaber mindre afhængighed af globale varekæder.
Et centralt led heri bør være en aktiv klimavenlig
jordfordelingspolitik.
Etablere tilpasningstiltag på nationalt og kommu-
nalt plan,
som adresserer de klimaforandringer, der
direkte rammer Danmark. Herunder sikre kyster,
energi- og vejnet, samt bekæmpelse af nye typer
sygdomme og håndtering af turiststrømme.
Vedtage et præcist defineret langsigtet reduk-
tionsmål,
så Danmark bidrager på passende vis
til overholdelse af målsætningen om at begrænse
den globale temperaturstigning til maksimalt 1,5
Bane vejen for øgede investeringer i klimatil-
pasning
ved at gøre det til en selvstændig dansk
målsætning at minimere det nuværende investe-
ringsunderskud i global klimatilpasning. Herunder
understøtte den private sektors muligheder for
at prioritere investeringer i klimatilpasning, bl.a.
gennem incitamentsstrukturer og lovkrav, der både
faciliterer innovative finansieringskilder og sikrer
bedre rammevilkår for at investere i klimatilpas-
ningsindsatser – fx gennem IFU og P4G.
EU og andre rige lande lever op til forpligtelsen fra
COP15 og Paris-aftalen om at støtte udviklingslan-
dene
ved at levere 100 milliarder USD i international
klimafinansiering om året fra 2020, hvoraf halvdelen
skal gå til klimatilpasningstiltag og den anden halv-
del til reduktion af udslip.
Udvikle en rullende 100-års køreplan med bud på
globale tilpasningsløsninger,
som medvirker til at
styre migrationsstrømmene, både nu og i fremtiden.
Herunder give mennesker, der flygter fra klimafor-
andringer, en juridisk status; sikre at menneskeret-
tigheder overholdes; og ved at flytte befolknings-
grupper fra ubeboelige områder og genhuse dem
steder, hvor eksistensgrundlaget er bæredygtigt på
lang sigt.
Øge den langsigtede udviklingsbistand med fokus
på tilpasningstiltag
og styrket
modstandsdygtig-
hed
hos klimaudsatte grupper, så betingelser for,
at verdens fattigste får en fremtid dér, hvor de bor,
styrkes, og muligheden for at opretholde handels-
partnere og værdikæder øges.
Politikere globalt
Globalt bør de danske politikere arbejde for at:
Etablere et stærkt dansk klimadiplomati,
der gør
Danmark til en drivkraft i international klimapolitik
og modarbejder den risiko for isolationisme, som
klimaforandringerne kan bringe med sig. Herunder
promovere grøn omstilling, tilpasningstiltag, cir-
kulær økonomi samt et bæredygtigt handelssystem
og -forbrug i alle relevante fora og -forhandlinger,
eksempelvis i FN, EU og NATO.
Klimaforandringer i fattige
og skrøbelige lande:
Hvert år sender klimaforandringerne
millioner af mennesker på flugt, og det
tal vil kun stige i fremtiden. Det betyder
en potentielt øget asyl- og flygtningetil-
strømning mod Danmark med følgende
øgede udgifter.
Anbefalinger
Klimaforandringerne overskrider grænser i mere end
én forstand - og indsatsen mod klimaforandring-
er må derfor bryde de nationale grænsestreger på
verdenskortet såvel som grænserne til stort set alle
andre politikområder, hvis den skal lykkes. Samtidig
kræver det en indsats fra alle aktører – ofte i part-
nerskaber. CARE Danmarks anbefalinger på bagrund
af rapporten ”Klimaforandringernes konsekvens-
er for Danmark” tilbyder derfor både løsninger
til beslutningstagere på det politiske niveau og i
virksomheder, løsninger i Danmark og globalt – og
løsninger på tværs af sektorer såvel som sektorspe-
cifikke anbefalinger.
grader. Herunder indføre 5-årige bindende delmål/
CO2-budgetter, fastsætte sektorspecifikke reduk-
tionsmål for energi, transport og landbrug, samt
udfase brug af fossile brændstoffer, herunder gas og
olie fra Nordsøen.
CARE DANMARK ANBEFALINGER
CARE DANMARK ANBEFALINGER
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 26: Rapport: Klimaforandringers konsekvenser for Danmark
2089868_0003.png
20 anbefalinger til danske
politikere og virksomheder.
Virksomheder nationalt
I Danmark bør virksomhederne:
Bidrage til at nuancere den generelle klimadebat
ved at italesætte de faktiske forretningsrelaterede
og finansielle klima- og bæredygtighedseffekter
(f.eks. mere svingende råmaterialepriser og større
usikkerhed i leverandørkæder).
Indarbejde et fælles klima- og bæredygtigheds-
relateret vækstbegreb og beregningsmetodik,
der,
på tværs af traditionelle brancheskel, indtænker
klimarelaterede synergieffekter og tager højde for
de hastigt forandrende markedskonditioner, som kli-
maforandringer medfører.
Medvirke til at opbygge et internationalt handels-
Omlægge landbruget
til i højere grad at producere
primærprodukter og vegetabilske fødevarer og her-
igennem også skabe mindre afhængighed af globale
varekæder.
Indlejre klima- og bæredygtighedsrelaterede krite-
rier og risikovurderinger i alle led af forretningen,
herunder i enhver strategiudvikling og i alle led af
globale værdikæder, for at leve op til Parisaftalen og
den nationale målsætning om klimaneutralitet.
Sikre, at der stilles klima- og bæredygtighedsre-
Frigøre sig for afhængighed af fossilt-baserede
materialer og serviceydelser
og forankre forret-
ningsudvikling og produktion i cirkulære systemer
og materialeanvendelser.
laterede krav i leverandøraftaler og andre for-
retningsrettede vilkår,
herunder hensyntagen til
klimaudsatte grupper og - samfundsstrukturer.
system,
der er bæredygtigt økonomisk, såvel som
socialt og miljømæssigt, og fair for udviklingslande
for derigennem også at fremtidssikre egne værdi-
kæder.
Indgå i globale virksomhedsinitiativer (f.eks.
CE100) for at påvirke beslutningstagere mod en
mere ambitiøs og progressiv klimapolitik,
der tager
særligt hensyn til klimaudsatte udviklingslande.
Virksomheder globalt
Globalt bør danske virksomheder:
Være first movers og vise vejen for andre virksom-
heder
i forhold til at indtænke klimapåvirkninger
og klimaindsatsen i virksomhedens kerneområde og
forretningsplaner, samt eksportere klimaekspertise
og grønne løsninger.
Påvirke internationale brancheorganisationer og
standarter
i forhold til at indlejre klimarelaterede –
og generelle bæredygtighedsrelaterede - mekanismer
og effekter (finansielle såvel som miljømæssige og
sociale).
Rapporten
”Klimaforandringers konsekvenser for Danmark”
er
udarbejdet af revisions- og konsulentvirksomheden Ernst &
Young for CARE i 2019. Download den fulde rapport på .care.dk