Banedanmark har bedt Kammeradvokaten undersøge kritisable forhold hos
Banedanmark
Sagsgennemgangen i forbindelse med en række henvendelser fra Berlingske Tidende peger på
kritisable forhold blandt ansatte i Banedanmark. Styrelsen har derfor bedt Kammeradvokaten om
at gennemføre en gennemgribende undersøgelse for at komme til bunds i sagen.
Banedanmark modtog fra sommeren 2018 en række henvendelser fra Berlingske Tidende på
baggrund af mistanke om bestikkelse, embedsmisbrug og tyveri relateret til 23 navngivne tidligere
og nuværende ansatte i Banedanmark.
De anklager kunne Banedanmarks ledelse ikke sidde overhørig og besluttede derfor at igangsætte en
række interne undersøgelser, herunder et omfattende afdækningsarbejde, hvor langt over 600.000
mails fra perioden 2011-2018 er genskabt, inklusiv slettede mails. Banedanmark forsøgte at
genskabe mails længere tilbage i tid, men det var ikke teknisk muligt.
Som led i de interne undersøgelser er der allerede foretaget visse personalemæssige skridt, men den
dokumentation, der er dukket op, er af så alvorlig karakter, at Banedanmarks ledelse selv har valgt at
igangsætte en ekstern advokatundersøgelse for at komme helt til bunds i sagen. Selv om de forhold,
der er identificeret ligger tilbage i tid, så kan det ikke afvises, at der også er forhold af nyere dato.
Konkret peger sagsgennemgangen på, at tidligere og nuværende ansatte i perioden aktivt har været
indblandet i kritisable forhold, der i enkelte tilfælde kan have været ulovlige. Der har fx været tale
om at hjælpe en entreprenør med at udarbejde tilbud på opgaver for Banedanmark, invitationer til
betalte fester og arrangementer og sponsorat til en privat fodboldklub. Banedanmark har valgt at
politianmelde en tidligere ansat for sponsoratet på ca. 4.000 kr. samt den entreprenør som gav
sponsoratet, da det potentielt kan betragtes som bestikkelse.
”Vi
kender reelt ikke omfanget af disse problematiske forhold, og derfor har vi bedt
Kammeradvokaten om at hjælpe os med at vende hver en sten, så vi for alvor kan komme til bunds i
sagen. Forhold af denne karakter er helt uacceptable for en offentlig styrelse, og vi vil ikke tøve med
at tage yderligere personale- og politimæssige skridt, hvis den eksterne undersøgelse viser, der er
grund til det”,
siger ko stitueret ad i istrere de direktør i Ba eda ark Peter Jo asso .
Banedanmark har siden 2016 arbejdet intensivt med at sikre god forvaltningsskik, og at opgaver
udbydes korrekt. I november 2018 politianmeldte Banedanmark en entreprenør, der havde forsøgt
at bestikke en ansat med kontanter. Den ansatte handlede korrekt og hændelsen blev med det
samme meldt til ledelsen. Siden har organisationen gennemført en række yderligere tiltag for at
sikre løbende fokus på god adfærd i det offentlige og forebygge fremtidige sager.
”Som
konsekvens af tidligere sager har vi oprettet en whistleblower-ordning, så man anonymt kan
gøre Banedanmarks ledelse opmærksom, hvis man oplever, at der foregår ting, der ikke er i orden.
Ordningen retter sig også mod eksterne samarbejdspartnere. Vi har både centralt og decentralt
tilført flere ressourcer til udbud og controlling samt strammet op på de interne procedurer og
rapporteringssystemer, skærpet de interne krav til kontraktindgåelser og til løbende at få udbudt
flere indkøb. Medarbejdere skal derudover gennemgå et kursus i god forvaltningsskik såvel som i
regler for modtagelse af gaver og tjenesteydelser”,
siger HR-direktør
Marianne Fæster Nielsen.
Kammeradvokaten er i gang med at forberede den eksterne undersøgelse, som går i gang inden for
de nærmeste uger.